Z czym wiąże się lokowanie produktu? Jak wskazane zjawisko zmieniło się na przestrzeni lat? Czy to skuteczna strategia w marketingu? Wiele pytań pojawia się podczas omawiania tematu, jakim jest product placement. Nic dziwnego, gdyż wzbudza wiele emocji i stanowi pole do dyskusji w różnych środowiskach. W artykule przyjrzymy się bliżej wspomnianej formie promocji.
Lokowanie produktu to ukryta reklama, którą wykorzystuje się w środkach masowego przekazu. Towar promowany jest w pozytywnym świetle oraz w taki sposób, aby odbiorca nie odczuł wrażenia niespójności i odrębności od stworzonego materiału.
Trudno znaleźć film czy serial, w którym nie występuje product placement. W większości przypadków producenci bezproblemowo radzą sobie z zamieszczeniem kryptoreklamy, choć zdarzają się wpadki.
Głównym celem lokowania produktu jest dostarczenie korzyści dla danego brandu. Wiele osób zestawia to działanie z marketingiem szeptanym, wykazując przy tym pewne podobieństwa.
Przedstawienie towaru w użyciu pozwala lepiej zrozumieć jego funkcjonalność, przyczynia się do większego zainteresowania odbiorcy i prowadzi do zakupu. Niewłaściwe jest nadmierne eksponowanie marki lub niedostosowanie jej do kontekstu.
Za sprawą lokowania produktu grupa docelowa zapozna się z brandem poprzez:
Programy telewizyjne czy audycje radiowe to niejedyne miejsca, w których występuje lokowanie produktu. Artykuły sponsorowane stanowią doskonałą przestrzeń dla tego typu praktyk. Promowanie oferty w treści wpisów nie jest nachalne w porównaniu do wyskakujących pop-upów.
Social media odgrywają niebagatelną rolę w zamieszczaniu kryptoreklamy. Wystarczy spojrzeć na działania influencerów, którzy chętnie promują usługi w tworzonych wpisach. W parze z rozgłosem marki idą zyski, a takich rezultatów oczekuje od podjętej współpracy i działań każda firma.
Przykład lokowania produktu, źródło: https://www.tvnmedia.pl/oferta/niestandardy/lokowanie-produktu/dawtona-dd-tvn
Z pozoru tak banalne działanie stwarza wiele kłopotów, dlatego, aby lokowanie produktu przebiegło pomyślnie, warto pamiętać o kilku zaleceniach:
Atutem lokowania produktu jest promocja dóbr, których reklamowanie jest zabronione (np. napojów alkoholowych). To działanie ułatwia reklamodawcom zaistnieć w świadomości konsumenckiej i wpływa na ich dalsze decyzje zakupowe. Wybrzmiało to już we wcześniejszych częściach artykułu, natomiast kolejną, mocną stroną product placement jest możliwość zaprezentowania produktu/usługi z różnych perspektyw.
Niektóre cechy, takie jak wytrzymałość, trudno zilustrować za pomocą jednorazowego spotu. Alternatywą staje się przedstawienie produktu w sytuacji, która utwierdzi użytkowników w przekonaniu o skuteczności towaru.
Do wad lokowania produktu śmiało można zaliczyć sam proces realizacji. Specjaliści w zakresie marketingu dostrzegają trudności w ocenie zasięgu (kto i jak dużo osób obejrzy nagranie) oraz brak powtarzalności w odtwarzaniu materiału promocyjnego (tradycyjne przekazy reklamowe odtwarzane są X razy dziennie, dzięki czemu są łatwiej zapamiętywane).
Zjawisko product placement w polskim ustawodawstwie reguluje ustawa o radiofonii i telewizji. Wyodrębnia różnice pomiędzy lokowaniem produktu a lokowaniem tematu. Czym zatem się cechują?
Product placement nie jest dozwolony w przypadku reklam dla dzieci, a ustawodawca zobowiązuje do stosowania specjalnych oznaczeń filmów/seriali, w których ma miejsce lokowanie produktu.
Lokowanie produktu, inaczej kryptoreklama, to sprawdzony sposób na zbudowanie rozpoznawalnej marki. Nie każdy potrafi poradzić sobie z procesem kreacyjnym tego typu promocji. Nie warto przesadzać, ale kierować się względnym umiarem i taktem w reklamowaniu produktów oraz usług.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.