DARMOWY AUDYT SEO

Czym jest lokowanie produktu?

4 min czytania
Czym jest lokowanie produktu?
Kategoria Marketing

Z czym wiąże się lokowanie produktu? Jak wskazane zjawisko zmieniło się na przestrzeni lat? Czy to skuteczna strategia w marketingu? Wiele pytań pojawia się podczas omawiania tematu, jakim jest product placement. Nic dziwnego, gdyż wzbudza wiele emocji i stanowi pole do dyskusji w różnych środowiskach. W artykule przyjrzymy się bliżej wspomnianej formie promocji.

Spis treści:

Product placement – co to jest?

Lokowanie produktu to ukryta reklama, którą wykorzystuje się w środkach masowego przekazu. Towar promowany jest w pozytywnym świetle oraz w taki sposób, aby odbiorca nie odczuł wrażenia niespójności i odrębności od stworzonego materiału.

Trudno znaleźć film czy serial, w którym nie występuje product placement. W większości przypadków producenci bezproblemowo radzą sobie z zamieszczeniem kryptoreklamy, choć zdarzają się wpadki.

Cel lokowania produktu

Głównym celem lokowania produktu jest dostarczenie korzyści dla danego brandu. Wiele osób zestawia to działanie z marketingiem szeptanym, wykazując przy tym pewne podobieństwa.

Przedstawienie towaru w użyciu pozwala lepiej zrozumieć jego funkcjonalność, przyczynia się do większego zainteresowania odbiorcy i prowadzi do zakupu. Niewłaściwe jest nadmierne eksponowanie marki lub niedostosowanie jej do kontekstu.

Za sprawą lokowania produktu grupa docelowa zapozna się z brandem poprzez:

  • przedstawienie konkretnego towaru w poszczególnych ujęciach produkcji filmowej,
  • prezentację produktu w tle,
  • nakłonienie aktorów, aby korzystali z promowanego towaru poza zaaranżowaną scenerią filmową.

Gdzie najczęściej występuje zjawisko product placement?

Programy telewizyjne czy audycje radiowe to niejedyne miejsca, w których występuje lokowanie produktu. Artykuły sponsorowane stanowią doskonałą przestrzeń dla tego typu praktyk. Promowanie oferty w treści wpisów nie jest nachalne w porównaniu do wyskakujących pop-upów.

Social media odgrywają niebagatelną rolę w zamieszczaniu kryptoreklamy. Wystarczy spojrzeć na działania influencerów, którzy chętnie promują usługi w tworzonych wpisach. W parze z rozgłosem marki idą zyski, a takich rezultatów oczekuje od podjętej współpracy i działań każda firma.

 grafika przedstawiająca smażenie mięsa na patelni z sosem pomidorowym Przykład lokowania produktu, źródło: https://www.tvnmedia.pl/oferta/niestandardy/lokowanie-produktu/dawtona-dd-tvn

O czym pamiętać przy lokowaniu produktu?

Z pozoru tak banalne działanie stwarza wiele kłopotów, dlatego, aby lokowanie produktu przebiegło pomyślnie, warto pamiętać o kilku zaleceniach:

  • z jednej strony subtelna, a z drugiej zauważalna treść reklamy wpisująca się w charakter oferty,
  • komunikat promocyjny dopasowany do pozostałej części treści oraz jej specyfiki,
  • troska o pozytywne skojarzenia z marką (nie możesz doprowadzić do sytuacji, w której reklamowany produkt lub usługa będą sprawiały wrażenie przypadkowo dopasowanych względem całego przekazu).
Sprawdź: Czy reklamowanie na YouTube się opłaca?

Plusy i minusy product placement

Atutem lokowania produktu jest promocja dóbr, których reklamowanie jest zabronione (np. napojów alkoholowych). To działanie ułatwia reklamodawcom zaistnieć w świadomości konsumenckiej i wpływa na ich dalsze decyzje zakupowe. Wybrzmiało to już we wcześniejszych częściach artykułu, natomiast kolejną, mocną stroną product placement jest możliwość zaprezentowania produktu/usługi z różnych perspektyw.

Niektóre cechy, takie jak wytrzymałość, trudno zilustrować za pomocą jednorazowego spotu. Alternatywą staje się przedstawienie produktu w sytuacji, która utwierdzi użytkowników w przekonaniu o skuteczności towaru.

Do wad lokowania produktu śmiało można zaliczyć sam proces realizacji. Specjaliści w zakresie marketingu dostrzegają trudności w ocenie zasięgu (kto i jak dużo osób obejrzy nagranie) oraz brak powtarzalności w odtwarzaniu materiału promocyjnego (tradycyjne przekazy reklamowe odtwarzane są X razy dziennie, dzięki czemu są łatwiej zapamiętywane).

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Lokowanie produktu a przepisy prawa

Zjawisko product placement w polskim ustawodawstwie reguluje ustawa o radiofonii i telewizji. Wyodrębnia różnice pomiędzy lokowaniem produktu a lokowaniem tematu. Czym zatem się cechują?

  • Lokowanie produktu – odnosi się do przekazu handlowego, którego zadaniem jest prezentacja lub odwołanie się do asortymentu bądź znaku towarowego w taki sposób, aby stanowiły one element audycji czy programu telewizyjnego w zamian za uiszczenie opłaty, wynagrodzenie albo też w formie nieodpłatnego udostępnienia produktu/usługi.
  • Lokowanie tematu – to przekaz handlowy koncentrujący się na produkcie, usłudze lub ich znaku towarowym, pojawiający się w ramach stworzonego scenariusza bądź też podczas dialogów w audycji. Warunkiem jest uiszczenie opłaty lub podobnej formy wynagrodzenia.

Product placement nie jest dozwolony w przypadku reklam dla dzieci, a ustawodawca zobowiązuje do stosowania specjalnych oznaczeń filmów/seriali, w których ma miejsce lokowanie produktu.

Sprawdź: 12 błędów, przez które Twój sklep nie przynosi zysków

Podsumowanie

Lokowanie produktu, inaczej kryptoreklama, to sprawdzony sposób na zbudowanie rozpoznawalnej marki. Nie każdy potrafi poradzić sobie z procesem kreacyjnym tego typu promocji. Nie warto przesadzać, ale kierować się względnym umiarem i taktem w reklamowaniu produktów oraz usług.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Targetowanie kontekstowe — co to jest?
Targetowanie kontekstowe — co to jest?
Wybór metody kierowania reklamy ma ogromne znaczenie dla efektywności kampanii. Czym jest targetowanie kontekstowe? Czy jest skuteczne? Podpowiadamy!
Marketing na rynku farmaceutycznym
Marketing na rynku farmaceutycznym
Reklama firm na rynku farmaceutycznym ograniczona jest wieloma regulacjami. Podpowiemy Ci zatem, jak skutecznie promować marki z tej branży!
Jak wykorzystać media społecznościowe do budowania ruchu na stronie?
Jak wykorzystać media społecznościowe do budowania ruchu na stronie?
Chcesz stać się bardziej rozpoznawalny w sieci? Zależy Ci na pozyskaniu nowych odbiorców? Sprawdź, jak to zrobić dzięki mediom społecznościowym!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie