Marketing afiliacyjny to rodzaj reklamy opierający się na poleceniach danego produktu bądź usługi, której źródłem nie jest sam reklamodawca, a jego partnerzy (tzw. wydawcy). Partnerzy, w ramach marketingu afiliacyjnego, zamieszczają w określonych miejscach sieci link referencyjny kierujący do produktu/usługi, często jednocześnie rekomendując daną ofertę.
Marketing afiliacyjny daje więc reklamodawcom przestrzeń reklamową i zasięgi danej osoby bądź witryny, zaś partnerom – określony wcześniej procent od sprzedaży, wygenerowanej dzięki jego poleceniu.
Link referencyjny (nazywany polecającym lub partnerskim) odgrywa ogromną rolę w całym procesie i to on sprawia, że marketing afiliacyjny może zostać odpowiednio poprowadzony. Jest to hiperłącze, które kieruje użytkowników sieci do danej strony bądź podstrony reklamodawcy.
Każdy z partnerów otrzymuje swój link referencyjny. W ten sposób można sprawdzić, jaka część sprzedaży została wygenerowana dzięki danemu partnerowi oraz jaka część klientów zakupiła dany produkt właśnie z polecenia konkretnego partnera.
Indywidualny link to także świetne źródło wiedzy o skuteczności danej kampanii marketingu afiliacyjnego.
Jednym z nich jest współpraca z influencerami w obrębie rozmaitych mediów społecznościowych.
Linki referencyjne można zamieszczać także w ramach:
Programów typu cashback – konsument, zachęcony wizją zwrotu części poniesionych kosztów, może podjąć decyzję o zakupie właśnie produktu z cashbackiem.
Content marketingu – zamiast tzw. ściany tekstu dużo lepiej sprawdzą się wpisy urozmaicone grafikami, wypunktowaniami oraz nagłówkami. Każdy z nich powinien zawierać także odpowiedni link referencyjny do produktu.
Kuponów rabatowych – skorzystanie z takiego kodu rabatowego działa na podobnej zasadzie, co programy cashbackowe. Jednak marketing afiliacyjny w oparciu o kupony rabatowe może być realizowany także przez influencerów. Z perspektywy reklamodawcy warto pamiętać, by wspomniany kod rabatowy był krótki i łatwy do zapamiętania.
Postów lub relacji w social mediach – influencer prezentuje dany produkt, podkreślając zalety z jego posiadania, a następnie udostępnia swoim obserwatorom link referencyjny, z pomocą którego mogą go zakupić.
Porównywarek cenowych – klienci korzystający z porównywarek cenowych widzą jednocześnie oferty promowane przez daną porównywarkę. Niektóre porównywarki oferują też możliwość natychmiastowego zakupu promowanego produktu, bez konieczności opuszczania serwisu.
Jeśli nie poświęcisz wystarczającej uwagi wyborowi wydawcy, nie tylko możesz nie powiększyć swoich zysków, ale wręcz sprawić, że zmaleją.
W przypadku wyboru modelu rozliczenia zawsze kieruj się nadrzędnym celem danej kampanii reklamowej.
Jeśli strona internetowa nie będzie funkcjonować jak zależy, nigdy nie osiągniesz wysokiego poziomu konwersji.
Negatywnie na konwersję mogą wpłynąć: długi czas ładowania witryny; brak certyfikatu bezpieczeństwa; odstraszający design; słaby copywriting; zły przycisk CTA; błędy UX (pod względem wrażeń użytkownika).
Ocenia stopień udziału w konwersji dla każdej z form reklamy. Dzięki niej reklamodawca jest w stanie ocenić, w co warto inwestować mniejsze środki, a w co większe. To zatem dobre narzędzie optymalizacji budżetu marketingowego.
To każde działanie, które podjął klient, a które było pożądane przez reklamodawcę w ramach określonych działań. Konwersją często jest po prostu zakup produktu, jednak może być to także np. wypełnienie formularza kontaktowego czy zapisanie się do firmowego newslettera.
Osoba/firma, która zleca reklamę swoich produktów bądź usług innym osobom (tzw. partnerom lub wydawcom), niezwiązanym bezpośrednio ze strukturą firmy.
To osoba, która reklamuje produkt lub usługę, zamieszczając linki referencyjne w swoich mediach społecznościowych, na stronie internetowej lub w innych obszarach sieci. Partner otrzymuje od reklamodawcy część zysków ze sprzedaży lub innej pożądanej akcji.
Najczęściej są to influencerzy o ogromnych zasięgach lub firmy, których działalność opiera się właśnie o marketing afiliacyjny.
To tzw. partner partnera, czyli osoba będąca pod super partnerem, która pomaga mu realizować cele marketingu afiliacyjnego.
Osoba, która z polecenia partnera decyduje się na zakup reklamowanego produktu lub podjęcie innej pożądanej przez reklamodawcę akcji.
Z perspektywy reklamodawcy są to przede wszystkim: znajomość rynku docelowego; znajomość grupy docelowej; odpowiedni wybór wydawcy; elastyczność; dobra komunikacja; know-how.
Marketing afiliacyjny ma wiele zalet, tj.: rozliczenie za efekt (budżet wydany na tego typu działania będzie zoptymalizowany do maksimum, a Ty unikniesz płacenia za coś, co nie przynosi żadnego skutku); mierzalność skuteczności (możesz dość szczegółowo monitorować poszczególne etapy kampanii, ale też wprowadzać ewentualne potrzebne zmiany i modyfikować swoją strategię na przyszłość); wiarygodna reklama (wzbudzi zaufanie w społeczności danej osoby); zwiększenie ruchu na stronie; pozyskanie nowych klientów.
Specjaliści marketingu afiliacyjnego to po prostu firmy, które tworzą „sieci” afiliacyjne. Jest to rodzaj przestrzeni do wymiany pomiędzy reklamodawcami a zaufanymi partnerami. Takie sieci zwykle automatycznie naliczają zarobek partnerom i przelewają odpowiednią kwotę na ich konto.
Przy wyborze firmy, która ma prowadzić marketing afiliacyjny, warto sprawdzić: w jakich branżach działa dana sieć; jak rozbudowaną bazę reklamodawców oraz partnerów posiada; czy platforma oferowana przez daną firmę jest intuicyjna i łatwa w obsłudze; czy firma zapewni dostęp do pełnych statystyk, które pomogą Ci monitorować skuteczność działań.
Jeśli chcesz zdobyć rynki zagraniczne, zwróć uwagę, czy dana sieć (firma) afiliacyjna: ma już doświadczenie w działaniach zagranicznych; oferuje odpowiednich w tym celu partnerów/reklamodawców; posiada w swoich szeregach specjalistów znających lokalne realia Twojego zagranicznego rynku docelowego.
Linki referencyjne do danych produktów pojawiają się właśnie w mediach społecznościowych wpływowych osób. Mogą być to zarówno tradycyjni celebryci, jak i specjaliści z danych dziedzin, edukujący swoją społeczność. To właśnie oni, w ramach marketingu afiliacyjnego, dzielą się rekomendacjami w swoich postach czy relacjach.
Ogromną zaletą wykorzystania influencer marketingu w marketingu afiliacyjnym jest fakt, że taka reklama może bardzo skutecznie zachęcić do zakupu produktu, a część społeczności danego influencera szybko zamieni się w Twoich klientów.
W marketingu afiliacyjnym można spotkać się z następującym rodzajem influencerów: nano-influencerzy (posiadają mniej niż 1000 obserwatorów. Często jednak osoby takie mogą być cenione np. na rynku lokalnym)l mikro-influencerzy (posiadają od 1000 do 100 000 obserwatorów); makro-influencerzy (posiadają od 100 000 do miliona obserwatorów); mega-influencerzy (posiadają milion obserwatorów i więcej).
Sukces Twojej kampanii marketingu afiliacyjnego zależeć będzie zwłaszcza od tego, czy społeczność danego influencera jest jednocześnie grupą docelową Twojego produktu.
Poświęć trochę czasu na „prześwietlenie” wybranego przez siebie influencera. Sprawdź, czy w niedalekiej przeszłości nie wybuchł jakiś skandal z jego udziałem oraz w jaki sposób kreuje swój wizerunek w mediach społecznościowych.
Zwróć uwagę na to, jakie współprace do tej pory influencer ma na koncie, jakie produkty promował i w jaki sposób wywiązywał się ze swoich obowiązków.
Nie zapominaj także o społeczności influencera. Zobacz, jak odbierał dotychczasowe posty sponsorowane swojego idola i w jaki sposób je komentował.
Jeśli nie chcesz, by marketing afiliacyjny Twojego produktu wyglądał sztucznie, przejrzyj ostatnie publikacje influencera.
Pamiętaj, że to właśnie klimat wybranego przez Ciebie konta będzie tłem dla Twojej marki. Zadbaj o to, by było to tło przyjazne i spójne z jej charakterem.
Jakie korzyści ze współpracy w ramach marketingu afiliacyjnego może mieć influencer?
Korzyści finansowe – to nie tylko samo zasilenie portfela influencera, ale też idące za nim możliwości rozwoju kanału, zakupu lepszego sprzętu czy organizacji konkursu z atrakcyjnymi nagrodami dla fanów.
Korzyści wizerunkowe – im więcej współprac z docenianymi przez społeczność i rynek markami, tym lepiej dla wizerunku influencera.
Content marketing – jeśli produkt faktycznie zainteresuje społeczność, influencer może tworzyć dodatkowe materiały z nim związane i tym samym dostarczać odbiorcom tego, czego oczekują: rozrywki i informacji.
Nowe grono obserwatorów – jeśli influencer w merytoryczny i ciekawy sposób zrecenzuje produkt, może zostać polecony przez swoich obserwatorów innym osobom, które do tej pory go nie śledziły.
Z marketingu afiliacyjnego korzystają także osoby fizyczne, traktując afiliację jako źródło dodatkowego dochodu internetowego.
Dużą zaletą takiej współpracy jest fakt, że nie jest ona w żaden sposób wiążąca – z zamieszczania i promowania linków referencyjnych w sieci możesz zrezygnować w dowolnym momencie.
Marketing afiliacyjny przez niektórych jest również nazywany nowoczesnym marketingiem szeptanym.
CPL – Cost Per Lead
Reklamodawca ponosi koszt za każdego zdobytego przez Twój link leada. Leadem jest osoba, która wyraziła potencjalną chęć zakupu.
CPA – Cost Per Action
Prowizję otrzymasz za każdego klienta, który podjął pożądaną przez reklamodawcę akcję, np. zapisanie się do newslettera, wypełnienie ankiety bądź zgłoszenie uczestnictwa w webinarze.
CPS – Cost Per Sell
Koszt za sprzedaż – prowizja od każdej transakcji (zakupu), jakiej dokona osoba, która przeszła na stronę produktu poprzez link referencyjny zamieszczony na Twojej stronie.
CPC – Cost Per Call
Reklamodawca zapłaci Ci określoną kwotę za każdego klienta, który zdecydował się na wykonanie telefonu do firmy i np. zapytanie o szczegóły oferty danego producenta.
Przez „zwykłych internautów” rozumiemy tutaj osoby, które funkcjonują w sieci, jednak nie są typowymi influencerami. Mogą realizować reklamy w ramach marketingu afiliacyjnego poprzez: zamieszczenie banera reklamowego na blogu osobistym; umieszczanie linków referencyjnych w postach, grupach bądź komentarzach na mediach społecznościowych; zamieszczanie linków referencyjnych w postach na forach.
Samo zarabianie na danym linku zależeć będzie od tego, czy i jak liczną społeczność zgromadziła wokół siebie taka osoba.
Właśnie dlatego marketing afiliacyjny to coś, na czym najwięcej zarobią osoby z własną przestrzenią w sieci oraz influencerzy ze zgromadzoną wokół siebie społecznością.
Poszukując współpracy do działania obejmującego marketing afiliacyjny, możesz skorzystać z pomocy profesjonalnej firmy lub samodzielnie zainicjować kontakt z reklamodawcą (np. ze sklepami, które już należą do jakiejś sieci afiliacyjnej).
Warto wybierać takie współprace, które w pewnym stopniu korespondują z obecnymi na Twojej witrynie treściami. Wśród Twoich czytelników będą przeważać osoby potencjalnie zainteresowane produktem.
Statystyki pokazują, że przeciętnie wynoszą od 5 do 20% rocznego przychodu wydawców. Do czynników, które z pewnością wpłyną pozytywnie na wyższe zarobki płynące z tego typu reklamy, należą: Twoje umiejętności marketingowe; Twoje zaangażowanie; doświadczenie reklamowe; pozycja i staż witryny; Twoja społeczność; Twoja branża (sektory mniej lub bardziej opłacalne).
AliExpress Affiliate Program
AliExpress oferuje prowizję z limitem w wysokości 50 USD. Oznacza to, że jednorazowo nie będziesz w stanie zarobić więcej niż ta kwota. Dla jednych będzie to przeszkoda, a inni nie zwrócą na to uwagi.
Podobnie jak na przesyłkę z AliExpress, tak na swoją prowizję także przyjdzie Ci poczekać – może to potrwać do 60 dni.
Atrybut ALT: programy afiliacyjne
Amazon PartnerNet
Amazon PartnerNet oferuje zarabianie na promowaniu produktów ze swojego sklepu internetowego i gwarantuje do 10% zysków. Stawki prowizyjne są stałe i uzależnione są od kategorii promowanych produktów.
Warunkiem dołączenia jest jednak posiadanie bloga, witryny internetowej, profilu w mediach społecznościowych lub aplikacji, które następnie są przez Amazona weryfikowane.
W zakres czynności pożądanych przez Amazon wchodzi nie tylko sprzedaż, ale także np. rejestracja na bezpłatny okres próbny.
Booking.com
Jeśli działasz jako organizator programu partnerskiego, aby zarobić, musisz umieścić na swojej stronie jeden z produktów Bookingu. Jeśli za jego pośrednictwem ktoś dokona rezerwacji, otrzymasz od niej określoną prowizję.
Zaletą tego programu jest duża dowolność w zakresie wyboru promowanego produktu i konkretnych obiektów, które będą wyświetlać się na Twojej witrynie. Dzięki temu możesz dopasować treści reklamowe do tych już istniejących na stronie. Pomocny może być także helpdesk, czyli zespół wsparcia, który w razie potrzeby wyjaśnia wątpliwości partnerów.
Money2Money
Program marketingu afiliacyjnego, w którym zarabiasz na polecaniu produktów finansowych oraz ubezpieczeń. Jest to afiliacja dla każdego, co oznacza, że – aby dołączyć do programu – nie jest wymagane posiadanie własnej witryny internetowej.
Ten marketing afiliacyjny możesz realizować zarówno z pomocą linków polecających, jak i banerów reklamowych.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.