Strategie takie jak marketing automation pozwalają firmom na osiągnięcie wielu korzyści. Głównym celem jest tutaj usprawnienie procesów sprzedażowych – wdrożenie takiej metody wymaga odpowiedniego zaplecza technicznego, jednak może stanowić ogromne wsparcie w sprzedaży.
Planując działania sprzedażowe firmy, można spotkać się z terminami takimi jak marketing automation. Co to oznacza i jakie daje korzyści? Głównym założeniem jest automatyzacja strategii marketingowej, co pozwala zaoszczędzić na nieefektywnej reklamie. To spora korzyść dla firm, które mogą ograniczyć wydatki bez negatywnych konsekwencji dla swojej kadry lub klientów. Podstawą takiej strategii jest automatyczne zbieranie i przetwarzanie informacji o klientach.
Dzięki strategii marketing automation możliwe jest znaczne usprawnienie zarówno marketingu, jak i sprzedaży. Nowoczesne rozwiązania techniczne skutecznie wspierają obydwa z tych obszarów. Tworzony w zależności od potrzeb grupy docelowej system informatyczny umożliwia sprawne dotarcie do potencjalnych klientów. Ważna jest tutaj elastyczność i dostosowanie do charakterystyki odbiorców, jak również efektywne generowanie tzw. leadów sprzedażowych. Tylko wtedy można liczyć na realne zachęcenie klientów do kupna.
Firma, która chce tworzyć atrakcyjną ofertę, musi stale się rozwijać i dążyć do pełnego pokrycia potrzeb klientów. Jakie działania można wykorzystać w tym celu? Przykładem będzie chociażby udostępnienie informacji o możliwości zrezygnowania z subskrypcji przez dotychczasowych odbiorców. Pozwala to na dokładniejsze określenie, kim są odbiorcy i jakie mogą mieć potrzeby. W efekcie lista faktycznie istniejącej grupy potencjalnych nabywców jest zawsze aktualna. Taka elastyczność pozwala również na lepsze wykorzystanie możliwości firmy. Dobre poznanie klientów sprawia, że firma może odpowiedzieć na ich rzeczywiste potrzeby.
Stałe doskonalenie się i dostosowywanie do wymogów rynku wymaga pracowania nad formami generowanych treści. Muszą być one dostosowane do klienta – przykładowo oferta wiertarek bądź innego sprzętu budowlanego jest zbędna osobom, które nie zajmują się budownictwem i nie planują własnoręcznych prac w domu. Jeśli klient w przeszłości kupował coś w konkretnym sklepie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że ponownie będzie potrzebował danego towaru. Tu inicjatywą może wykazać się firma, informując o nowym produkcie dostępnym w jej asortymencie.
Strategia marketing automation umożliwia efektywne dotarcie do osób, które powinny być zainteresowane daną usługą bądź produktem. Wynika to z analizy preferencji – obecnie można z łatwością określić, jakie strony czy informacje w internecie są najciekawsze dla danego osoby. To z kolei umożliwia przypisanie danego produktu do osoby, która będzie nim najbardziej zainteresowania. Z założenia tego rodzaju marketing pozwala na dopasowanie reklamy do preferencji klienta. Dla przykładu, jeśli dany internauta poszukuje w sieci ubrań konkretnej firmy, prezentowane reklamy będą dostosowywać się do jego zainteresowań.
Jednym z zadań marketing automation jest analizowanie porzuconych koszyków. Sytuacja ta ma miejsce, gdy kupujący na pewnym etapie odstępuje od transakcji kupna. Przyczyną może być łączna cena, po dodaniu kosztu dostawy bądź brak gotowości do dokonania transakcji. Może to być również chęć dobrania dodatkowego artykułu – warto określić, z jaką dokładnie sytuacją mamy do czynienia.
Jednym z zadań automatyzacji marketingu jest również możliwość utrzymania dotychczasowego klienta. Dzięki takiej strategii może być w stałym kontakcie z firmą po dokonaniu transakcji. Pozwala to na budowanie długofalowych relacji – klient, mając pozytywną opinię o danej firmie, będzie do niej chętnie wracać.
Niewątpliwą korzyścią marketing automation jest uwolnienie pracowników od wysoce rutynowych i pracochłonnych czynności, które można obsługiwać w prostszy sposób. Dzięki temu mogą poświęcić swój czas na bardziej angażujące i odpowiedzialne zadania, które będą wykonywać efektywniej.
Marketing automation narażony jest na występowanie różnego rodzaju błędów. Są to na przykład sytuacje, w których wiadomości zostały wysłane z błędem: w wielu przypadkach za takie zdarzenia odpowiada brak dostatecznej weryfikacji treści. Konieczna będzie zatem wnikliwa analiza zawartości wiadomości, jak również przygotowanie się na różne warianty zdarzeń. Efektywność automatyzacji bezpośrednio zależy od wiedzy, zdolności i wyczucia osób odpowiadających za wdrożenie tego procesu. Niezbędne będzie zatem odpowiednie opracowanie strategii.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: singlezone.pl, bastille.pl
Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO! Na spotkaniu dowiesz się, jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.