Czym jest marketing narracyjny?

Czym jest marketing narracyjny?

David/pexels.com

Odbiorcy codziennie zasypywani są rozmaitymi formami reklamy, począwszy od plakatów, billboardów, przekazów audiowizualnych w telewizji czy nagrań w radiu, skończywszy na nowoczesnych formach promocji w Internecie. Ich mnogość stawia pewne wyzwania reklamodawcom, którzy muszą wykazać się nietuzinkowym sposobem myślenia i nienachalnym sposobem przekazywania perswazyjnych treści. W zasięgu ręki pojawia się marketing narracyjny, zaskakujący odbiorców intrygującą historią i mający niebagatelny wkład w dynamiczny rozwój marki.

Z artykułu dowiesz się więcej na temat tego, czym jest marketing narracyjny oraz zapoznasz się z praktycznymi przykładami jego zastosowania. Zebraliśmy kilka wskazówek dotyczących tego, jak zabrać się za napisanie scenariusza z poruszającą historią w roli głównej.

Wszystko o marketingu narracyjnym

Poruszając się w temacie: marketing narracyjny definicja, można natrafić na wiele źródeł i terminów skrupulatnie opisujących jego sens. Warto jednak oprzeć się na prostych wyjaśnieniach opisywanego pojęcia.

Marketing narracyjny w anglojęzycznym tłumaczeniu to nic innego jak storytelling. W zasadzie bazuje na kreowaniu nowatorskiej historii skorelowanej z daną marką, celem stworzenia szerszego kontekstu i koherentnej opowieści na temat brandu czy oferty produktowej. Niektórzy mówią o nim jako o swoistej “sztuce” wyzwalania emocji i oddziaływania na wyobraźnię odbiorcy.

Stworzenie przyciągającej opowieści to klucz do efektywnej sprzedaży asortymentu. W ten sposób firmy starają się wyróżnić na tle pozostałych i zachęcić do zakupu konkretnego produktu bądź usługi. Działanie to często wspomaga tworzenie więzi między reklamodawcą a nabywcą oraz wzmacnia zaufanie klienta względem marki.

Sprawdź: Jaki wpływ ma TF IDF na pozycjonowanie strony internetowej?

Od czego by tu zacząć…

Marketing narracyjny na pierwszy rzut oka nie wydaje się skomplikowany. Mimo to pojawia się szereg determinantów, które mają bezpośrednie znaczenie dla pozytywnego odbioru reklam opartych na storytellingu. Opracowaliśmy krótki poradnik na temat tego, czym kierować się w procesie twórczym. Uruchom wyobraźnię, zapisz wszystkie pomysły i koniecznie pamiętaj o naszych wskazówkach!

Interakcja na pierwszym planie

Nawet najbardziej oryginalna historia nie zda pomyślnie testu, jeżeli zabraknie w niej interakcji ze słuchaczem. Zakłada się, że dobra opowieść tworzona jest w trakcie, a jej rezultat zależy od odbiorcy. Storytelling skupia w sobie osobę narratora oraz szeroko pojętą publiczność, choć bardzo dużo zależy również od kontekstu kulturowego. Pamiętaj o nawiązywaniu więzi z gronem potencjalnych klientów, to oni decydują o sukcesie bądź porażce wdrażanych działań.

Słowa mają moc

Źródło: Vlada Karpovich/pexels.com

W e-marketingu niejednokrotnie wskazuje się na wagę contentu. Podobnie jest w przypadku storytellingu, w którym słowa mają duże znaczenie. Za pośrednictwem określonych wyrażeń jesteś w stanie skutecznie zaistnieć w świadomości słuchacza, tym samym kreując pozytywny wizerunek marki.

Uzupełnij content elementami ekspresji

Przekazywane treści mają dużą wartość, jednak bez dodatkowych ubarwień w postaci mimiki twarzy, modulacji głosem czy gestykulacji mogą nie być wystarczająco angażujące. Im więcej się dzieje, tym skuteczniej jesteś zapamiętywany przez swoich słuchaczy.

Twoim zadaniem jest doprowadzenie publiczności do konkretnych reakcji i odczuć. Rozweselaj, wzruszaj i zaskakuj. Nie pomijaj jednak tego, że każdego cechuje nieco inna wrażliwość. Czasami to, co wywoła u Ciebie uśmiech, innych zniesmaczy bądź poirytuje.

Zawęź swoją grupę docelową

Tworzenie historii dla wszystkich zdecydowanie się nie sprawdza, dlatego skoncentruj się na ustalonym wcześniej targecie. Zastanów się nad potrzebami i marzeniami potencjalnych odbiorców. Przemyśl również cel, jaki chcesz osiągnąć. Być może zależy Ci na promocji marki, a może jednak na sprzedaży konkretnego produktu? Sięgnij po język korzyści oraz spraw, by przyszły konsument zapragnął skorzystać z oferty.

Gdzie sprawdza się marketing narracyjny?

Jakie marketing narracyjny przykłady wskazuje na gruncie praktycznym? Gdzie możesz zaimplementować ciekawą historię? Jedno z zastosowań wiąże się ze wzmocnieniem wizerunku marki. Ze storytellingu skorzystały już takie firmy, jak Coca-Cola czy Dove.

Storytelling spisuje się wzorowo w reklamowaniu produktów. Podobnie jak w przypadku angażującego sloganu wytwarza konkretne skojarzenia z promowaną ofertą firmy. Marketing narracyjny jest niezastąpiony również w prowadzeniu rozbudowanej kampanii przekazującej pewne idee.

Zastosowanie znajduje także w sektorze HR. Pracownicy za pośrednictwem interaktywnych historii przedstawiają wartości towarzyszące przedsiębiorstwu.

Wplecenie historii w ramy reklamy marki pozytywnie wpływa na całokształt funkcjonowania firmy. To jednak nie lada wyzwanie dla przedsiębiorców poszukujących kreatywnych rozwiązań w prezentacji atutów oferty czy samej działalności biznesowej. Głowa pełna pomysłów to już połowa sukcesu!

Jeśli chcesz uzyskać więcej dodatkowych informacji na dany temat, skontaktuj się z grupa-icea.pl przez formularz kontaktowy.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Tworzenie pętli – czym jest i jak może pomóc Ci zyskać odbiorców?

    Tworzenie pętli – czym jest i jak może pomóc Ci zyskać odbiorców?

    Prowadzisz stronę internetową? Chcesz zgromadzić większą liczbę odbiorców? Tworzenie pętli to coś dla Ciebie!
    5 kroków do stworzenia najlepszej strony firmowej na Facebooku!

    5 kroków do stworzenia najlepszej strony firmowej na Facebooku!

    Masz firmę i chciałbyś założyć jej stronę na Facebooku, która przyciągnie do Ciebie więcej odbiorców? Tutaj znajdziesz najlepsze wskazówki!
    Neuromarketing – co to?

    Neuromarketing – co to?

    Weryfikacja skuteczności reklam jest kluczowa dla powodzenia strategii marketingowych. Sprawdź, jakie możliwości w tym zakresie daje neuromarketing.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę