Czym jest marketing treści?

Czym jest marketing treści?

Negative Space / pexels.com

Content marketing, czyli marketing treści, jest pojęciem, które w ostatnich latach szczególnie zyskało na popularności. Na takie działania stawia mnóstwo firm, a zwłaszcza te, promujące się w sieci. Na czym to właściwie polega? Jakich efektów możesz spodziewać się po takich działaniach? Czy content marketing przynosi nowych klientów?

Co to jest marketing treści?

Celem content marketingu jest przygotowanie takiego materiału, który spowoduje nie tylko zainteresowanie Twojej grupy docelowej, ale również doprowadzi do tego, że odbiorca udostępni daną treść w serwisie społecznościowym, polubi wpis na Facebooku czy też doda na swoim blogu odnośnik do danego contentu, który go zaciekawił. Nie chodzi tutaj wyłącznie o przygotowanie wysokiej jakości treści, ale o stworzenie takiej, dzięki której będziesz budować trwałe relacje z odbiorcami.

Co istotne, content marketing to nie tylko działania polegające na tworzeniu wartościowej treści. Takim materiałem może być infografika, podcast, webinar i wiele innych. Ponadto nie obejmuje on wyłącznie tego contentu, który jest wykorzystywany w sieci, ale również materiały w gazetach, ulotkach, książkach.

Sprawdź: Pisanie bloga – na co zwrócić uwagę, aby przyciągnąć odbiorców?

Marketing treści w liczbach

Content marketingowy to działania, na które środki rezerwowane są w budżetach większości firm. Jak wynika z danych zebranych przez blog.hubspot.com:

  • 90% marketerów, którzy wykorzystują w swojej działalności content marketing, planowało w 2022 roku przeznaczyć na te działania taką samą kwotę, jak w roku poprzednim;
  • 66% marketerów spodziewało się, że ich budżet na rok 2022 wzrośnie bardziej niż w 2021 roku;
  • dla ponad 60% respondentów miarą sukcesu ich działań content marketingowych są wyniki sprzedażowe;
  • najważniejsze cele, jakie chcą osiągnąć osoby odpowiedzialne za marketing treści, to świadomość marki, zwiększenie sprzedaży i zaangażowania;
  • wyzwania, przed którymi stoją marketerzy odpowiedzialni za content marketing, to tworzenie treści, która generuje leady, znajdowanie nowych pomysłów na materiały i kreowanie contentu osiągającego wysoki poziom zaangażowania internautów;
  • formaty, które są głównie wykorzystywane przez ankietowanych marketerów, to wideo, infografiki, obrazy i treści na blogach;
  • trzy główne kanały wykorzystywane przez marketerów do dystrybucji treści to strona internetowa, blog i newsletter.

Inne ciekawe informacje na temat content marketingu dostarcza Semrush:

  • 97% uczestników przeprowadzonego przez tę firmę badania twierdziło, że content jest ważną częścią strategii marketingowej na 2021 rok;
  • zaobserwowano wzrost o 22% wyszukiwania frazy „co to jest content marketing”, a ponadto wynik zwiększył się w przypadku innych zapytań związanych z tym zagadnieniem;
  • 57% respondentów miało udokumentowaną strategię treści;
  • 42% dopiero stawiało pierwsze kroki w marketingu treści;
  • 36% oceniało swoją strategię content marketingu jako rozwiniętą;
  • 73% firm, które wydają na działania content marketingowe od 10 do 70 proc. swojego budżetu, odniosło duży sukces;
  • 46% marek, które odniosły sukces w marketingu treści, zwiększyło swój budżet na takie działania w 2021 roku;
  • 19% respondentów uważa, że ich działania content marketingowe w 2021 roku były bardzo udane;
  • 39% stwierdziło, że działania te były tylko nieco udane.

Źródło: Negative Space / pexels.com

Rosnące budżety na marketing treści to oczywiście nie jest przypadek. Z jednej strony wynikają one z panującej mody, ale przede wszystkim z twardych danych, które pokazują, że te działania są po prostu skuteczne. Ponadto ich wyróżnikiem jest możliwa skuteczność na wielu polach – materiał, który wzbudzi zainteresowanie, może przynieść odnośniki prowadzące do strony, które są ważne w pozycjonowaniu witryny. Efektem mogą być również udostępnienia w serwisach społecznościowych, nowi fani, komentujący w serwisie, ale również – leady i sprzedaż.

Formy content marketingu

Podstawowe formy content marketingu, które królują w sieci i nie tylko, to oczywiście tekst, wideo i grafika. Natomiast w ramach każdej z nich możemy wymienić przeróżne rodzaje materiałów, które możesz wykorzystywać w kampaniach. Takich przykładów jest mnóstwo, dlatego skupmy się na tych najbardziej popularnych.

  • Wpisy na blogach – takie treści są cenne z wielu względów. Jeśli przygotujesz wysokiej jakości poradnik zakupowy i go wypozycjonujesz w Google, to ten tekst może być źródłem wielu leadów. Ponadto internauci mogą się nim dzielić w sieci jako wartościową treścią – chociażby na forach i grupach serwisu Facebook. Poza tym blogerzy mogą linkować tę treść jako źródło wykorzystanych informacji. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Orbit Media, przeciętny wpis blogowy ma ponad 1100 słów, ale to treści dłuższe, mające ponad 3 tys. słów, mają większą szansę na to, że spełnią oczekiwania użytkowników.
  • Infografiki – to znakomity sposób na zebranie kluczowych informacji na dany temat na jednej grafice. Takie materiały są chętnie udostępniane przez internautów w serwisach społecznościowych, a także wykorzystywane w treściach przygotowanych w sieci, są linkowane. Dla użytkowników sieci taka forma prezentacji jest atrakcyjniejsza i bardziej przystępna.
  • Wideo – liczba użytkowników YouTube w Polsce przekracza 25 milionów, a przecież ten serwis jest jednym z wielu sposobów na oglądanie filmów w sieci. Takie materiały cieszą się ogromnym powodzeniem. Firmy m.in. pokazują, jak korzystać z ich produktów, jak wymienić dany element na nowy i nie tylko. Według Rockcontent internauta ogląda w sieci filmy przeciętnie przez około 100 minut dziennie. To również forma przekazu, która po prostu odpowiada użytkownikom.
  • E-booki – przygotowanie wartościowych materiałów związanych z branżą czy danymi produktami to metoda stosowana przez firmy od lat. To sposób na budowanie bazy danych odbiorców zainteresowanych danym zagadnieniem, świadomości marki i nie tylko.
  • Checklisty – kolejna forma graficznej prezentacji ważnych informacji. Może dotyczyć np. posługiwania się daną rzeczą.
  • Memy – nie jest to forma contentu, która powinna być wykorzystywana w każdej działalności, natomiast jeśli mają one sens w Twojej strategii marketingowej, to jak najbardziej warto. Zaletą takich materiałów, o ile są dobrze przygotowane, rzeczywiście zwracają uwagę, jest możliwość osiągnięcia efektu wirusowego.
  • Webinary – taki content cieszy się w ostatnich latach ogromną popularnością, a przyczyniła się do tego m.in. pandemia koronawirusa, kiedy to wiele wydarzeń odbywało się wyłącznie online. To prezentacja, która odbywa się za pośrednictwem sieci. Często w takim przypadku organizatorzy spotkań online dodają w serwisach społecznościowych informację o wydarzeniu. Następnie, kiedy ktoś wyrazi zainteresowanie webinarem albo zadeklaruje obecność na nim, dowiedzą się o tym jego znajomi. Późniejsze nagranie z prezentacji często jest dalej udostępniane – we wpisach na blogach, w social mediach i nie tylko.
  • Darmowe narzędzia online – internauci uwielbiają, kiedy dostają coś za darmo i chętnie dzielą się takimi rozwiązaniami. Załóżmy, że prowadzisz działalność związaną z finansami – wtedy możesz zaproponować odbiorcom np. interaktywny kalkulator oszczędności. Być może nie dla każdej branży łatwo wymyślić właściwe narzędzie, natomiast odpowiedni pomysł może przynieść ogromne korzyści – zwiększenie znajomości marki, udostępnienia w serwisach społecznościowych, odnośniki prowadzące do strony i leady.

Content marketing może zatem przybierać przeróżne formy, a powyżej widzisz tylko kilka przykładów. W każdej branży mogą sprawdzić się nieco inne materiały, dlatego warto analizować, co będzie najlepsze w danym przypadku, testować różne rozwiązania i nastawić się na jakość tworzonych materiałów, a nie na jak największą ich liczbę.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 13
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Dlaczego potrzebujesz SEO? Kilka sposobów na optymalizację strony internetowej
    Dlaczego potrzebujesz SEO? Kilka sposobów na optymalizację strony internetowej
    Czas rozwiać wątpliwości o SEO. Dowiedz się, czym ono jest i dlaczego każdy go potrzebuje. Od czego zacząć swoją przygodę z wyszukiwarką internetową?
    Więcej wyświetleń Twoich produkcji? Żaden problem! – YouTube i SEO
    Więcej wyświetleń Twoich produkcji? Żaden problem! – YouTube i SEO
    Poznaj sposób na zwiększenie konwersji naszych produkcji w serwisie YouTube! Zwiększ przychód z programów! Sprawdź!
    O czym należy pamiętać podczas migracji WordPressa? – 5 porad
    O czym należy pamiętać podczas migracji WordPressa? – 5 porad
    WordPress to jeden z bardziej znanych systemów odpowiedzialnych za zarządzanie contentem na stronie WWW. Co czeka Cię po instalacji tego oprogramowania?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę