Czym jest neuromarketing?

Czym jest neuromarketing?

David Cassolato/pexels.com

Eksperci specjalizujący się w e-marketingu, uwzględniający znaczenie User Experience (UX), głowią się nad tym, jak trafić z przekazem reklamowym do przyszłych klientów. Trudno przekonać współczesnego konsumenta do zakupu określonego produktu bądź usługi. Konkurencja prężnie rywalizuje o uwagę użytkownika w sieci, skąd wzrasta potrzeba sięgnięcia po neuromarketing. Wielokrotnie powtarzany termin kryje w sobie niewyobrażalny potencjał. Poznaj szczegóły i sprawdź, jakie determinanty wpływają na określone decyzje konsumenckie.

Neuromarketing, czyli jak wejść do umysłu konsumenta

Pytanie o neuromarketing czyli jak skłonić mózg do zakupów?, dość często wysuwa się na pierwszy plan w rozważaniach na temat znaczenia tego nowatorskiego pojęcia. Właściwie, to za jego pośrednictwem jesteś w stanie zweryfikować konkretne zachowania jednostek społecznych i dowiedzieć się nieco więcej o reakcji na wskazane bodźce. Dodatkowo warto pamiętać o tym, że podejście bazuje na badaniach psychofizjologicznych.

Zmienne w neuromarketingu – co należy wziąć pod uwagę?

W badaniach neuromarketingowych koncentruje się szczególnie na określonych częściach mózgu. Ich funkcjonalność związana jest z poszczególnymi zmiennymi. Przykładowo, za potrzebę posiadania odpowiada kora oczodołowa, z kolei odczuwanie przyjemności to zadanie dla jądra półleżącego. To nie koniec tajemnic skrywanych przez ludzki umysł. Budowanie i odczuwanie pozytywnych więzi leży w gestii przyśrodkowej kory przedczołowej, natomiast poczucie zagrożenia to rezultat zachowania ciała migdałowatego.

Rodzaje badań neuromarketingowych

W praktyce mózg poddawany jest badaniom celem analizy jego reakcji na określone bodźce, w tym marketingowe. To dość złożony proces, w obrębie którego korzysta się z różnorodnych metod, wywodzących się z neurometrii i biometrii. Najbardziej znanymi badaniami z obszaru neuromarketingu są:

  • Eye tracking (okulografia) – sprawdza ruch gałek ocznych z uwzględnieniem obszarów, na których najczęściej kontruje się wzrok. To przydatne badanie zwłaszcza w kontekście przeglądu witryn internetowych.
  • Elektroencefalografia (EEG) – trudno brzmiące badanie przypomina znane EKG. Odróżnia go sposób, w jaki przyczepiane są elektrody (w tym przypadku do skóry głowy). Jego wykorzystanie umożliwia obserwację aktywności określonych obszarów mózgu podczas realizowania konkretnych czynności.
  • Neuroobrazowanie – metoda sprawdza działanie mózgu w momencie wykonywania określonych czynności. Przykładem, który najpełniej oddaje jej działanie, jest zintensyfikowana aktywność kory oczodołowej w sytuacji obserwacji czegoś, co szczególnie chcemy posiadać.
Sprawdź: Dlaczego warto robić kopię zapasową Twojej witryny?

Teoria to nie wszystko. Jak wygląda strona praktyczna?

Możesz wciąż odczuwać dezorientację podczas czytania o korelacji marketingu z neurologią. Wychodzimy naprzeciw wszelkim trudnościom analizy wskazanego zjawiska. Zrobiliśmy mały research i przygotowaliśmy neuromarketing przykłady, które przybliżą rangę opisywanego zjawiska.

Źródło: fauxels/pexels.com

PayPal. Wygoda vs. bezpieczeństwo

Z potencjału neuromarketingu korzysta wiele popularnych marek. PayPal jest jedną z nich! Wykorzystując EEG, serwis poznał preferencje klientów dotyczące realizowania zakupów. Okazało się, że użytkownicy bardziej cenią sobie sprawność i komfort transakcji niż jej bezpieczeństwo. Rezultaty badania przełożyły się na zmianę podejścia firmy, która zagwarantowała internautom szybką, wygodną płatność online.

Szybkie rozwiązania mają większą wartość dla klientów Amazona

Gigant na rynku sprzedaży, Amazon, także pokusił się o wykorzystanie technik badawczych w zakresie neuromarketingu. Biorący udział w badaniu mieli szansę zdobycia darmowych bonów, które później mogliby wykorzystać na zakupy. Wybór sugerowanych kuponów o wartości 15 i 20 dolarów przyniósł niespodziewane rezultaty. Jakie? Otóż większy popyt był na bony o niższej cenie, a powód był banalnie prosty – znacznie łatwiej i szybciej można było go uzyskać.

Decyzja była podyktowana emocjami, co również zostało udowodnione podczas realizowanego badania. Wniosek jest oczywisty – więcej osób kupuje pod wpływem chwili.

Czy etykieta Coca-Coli wpływa na jej zakup?

Dla koncernu Coca-Coli nie ma rzeczy niemożliwych. Ciekawe kampanie reklamowe i renoma marki to nie wszystko, czym może poszczycić się lider napojów gazowanych. Aby zaspokoić wszystkie potrzeby swoich klientów, chętnie korzysta z przeprowadzania badań neuromarketingowych.

Jednym ze sztampowych przykładów są testy złożone z dwóch części. Podczas pierwszej tury zaprezentowano uczestnikom nieoznakowane kubki i proszono o ocenę smaku. W dalszej części badania przedstawiono etykiety dwóch marek – Pepsi i Coca-Coli. Okazało się, że ankietowani, nie znając firmy napoju, wydali korzystniejszy werdykt Pepsi, z kolei gdy widzieli nazwę i logo, decydowali się na wybór Coca-Coli.

Neuromarketing zyskał sympatię Google

W temacie neuromarketing Google pierwszoplanową rolę odgrywa SEO. W procesie indeksacji witryn, aby znaleźć się na szczycie rankingu, trzeba spełnić wszelkie wymogi wyszukiwarki. Skłania to właścicieli stron do skupienia się na potrzebach użytkowników. Google, aby poznać wszelkie problemy internautów i usprawnić proces ich znalezienia, odwołuje się do działania gadziego mózgu, odpowiedzialnego za ludzkie instynkty.

Wobec tego nagradza tych zarządzających stronami, którzy mają unikatowe treści oraz atrakcyjną oprawę graficzną, a na dalszy plan spycha marki mniej zaangażowane w nawiązywanie więzi z konsumentem.

Sprawdź: Jak wykupić i zareklamować swój produkt na Facebooku?

Czy to się w ogóle opłaca?

Nie ma wątpliwości, że neuromarketing cieszy się coraz szerszą popularnością. To znakomite wsparcie tradycyjnych form działania oraz szansa na efektywniejsze dopasowanie oferty i usługi do odbiorcy. Inwestycja w neuromarketing to możliwość wygenerowania większych zysków względem prowadzonej działalności.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co to jest social selling?
    Co to jest social selling?
    Trudno wyobrazić sobie dzisiaj świat bez mediów społecznościowych. Prześcigamy się w pomysłach na reklamy, a może lepszym rozwiązaniem jest social selling?
    Czy częstotliwość wyświetlania reklam internetowych ma znaczenie?
    Czy częstotliwość wyświetlania reklam internetowych ma znaczenie?
    Zastanawiasz się, jak często powinieneś wyświetlać swoje reklamy w Internecie, tak aby nie zniechęcić do siebie innych użytkowników? Przeczytaj nasz artykuł!
    Czym jest marketing afiliacyjny?
    Czym jest marketing afiliacyjny?
    W świecie biznesowym spotykamy się z różną klasyfikacją marketingu. Coraz większą popularnością cieszą się kampanie afiliacyjne. Co warto o nich wiedzieć?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę