Wskaźnik wpływa na wartość witryny internetowej określaną przez Google. Aktualnie jest on jednym z około 200 czynników, jakie są brane pod uwagę przy dokonywaniu oceny stron WWW. Wpływa na jej pozycję w wyszukiwarce i tym samym na wielkość ruchu w witrynie oraz możliwość osiągania konwersji, czyli celów, takich jak zakup produktu przez użytkownika czy „polubienie” przez niego profilu na Facebooku.
PageRank to matematyczny system obliczenia wymyślony przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina. Równanie to ocenia jakość i liczbę linków zwrotnych do strony internetowej, dzięki czemu możliwe jest przyznanie witrynie oceny w skali od 0 do 10.
Wynik PageRank równy 10 obejmowałby serwisy, takie jak Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Pinterest itp. Wynika to z faktu, iż mają one najwięcej linków przychodzących.
Z pewnością jesteś zainteresowany wynikiem PageRank swojej witryny. Niestety Google nie ujawnia już tych informacji. Mimo że wskaźnik ten nie jest publicznie dostępny, odgrywa istotną rolę w organizowaniu rankingu Google i stanowi ważny element algorytmu wyszukiwarki.
Warto jednak zaznaczyć, że PageRank nie jest jedynym czynnikiem rankingowym Google. Wyszukiwarka posiada bowiem ponad 200 systemów analizujących wartość danej witryny. Modele te pozwalają na dostarczanie użytkownikom jak najlepszych wyników wyszukiwania, co jest niezwykle istotne zarówno z punktu widzenia odbiorców, jak i twórców stron internetowych.
Kiedy dana witryna łączy się z Twoją stroną internetową, Google postrzega to jako swego rodzaju gwarancję jakości jej zawartości. Wyszukiwarka analizuje wszystkie te połączenia, po czym wyciąga konkretne wnioski na temat użyteczności witryny. System ten jest podstawową teorią PageRank.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne to przekazywanie PageRank wartości linków, czyli właśnie link juice.
Wartość przekazanych linków zależy od jakości strony odsyłającej oraz całkowitej liczby łączy wychodzących na tejże stronie.
Każda strona internetowa ma ograniczoną ilość „soku z linków”, który może przekazać. Żadna witryna nie może bowiem wysłać więcej kapitału, niż sama dostała. Ważne zatem, aby dokładnie zbadać strukturę swoich łączy.
Gdy dana witryna przekierowuje do innych stron, jej łącza dzielą się po równo dla każdej z nich i mają taką samą część punktów.
Zawsze możesz zasygnalizować Google, aby nie przekazywał PageRank, dodając tag NoFollow (np. rel=”nofollow”). Trzeba jednak zaznaczyć, że linki NoFollow są nadal postrzegane jako część wszystkich łączy na stronie, przez co ich wartość jest mniejsza.
Jeśli na przykład masz stronę z 160 punktami PageRank, a strona zawiera cztery linki, z których dwa mają atrybut NoFollow, dane łącze otrzyma tylko jedną czwartą całego kapitału.
Chrome przez długi czas posiadał funkcję PageRank, która wyświetlała jego wartość na odwiedzanej stronie jako wynik od zera do dziesięciu. Google nie ujawnił jednak konkretnej metody określania tego współczynnika. Pasek narzędzi Toolbar uważany był więc jedynie za przybliżony sygnał tej wartości. W marcu 2016 r. Google ogłosił, że nie będzie już udostępniać tej funkcji, a bazowy interfejs API wkrótce przestanie działać.
Wewnętrzne powiązanie odpowiednich treści sygnalizuje Google, na które strony internetowe należy zwrócić szczególną uwagę. Rozkład ten wzmacniany jest przez optymalizację pod względem reguły pierwszego linku oraz uwzględnienie odpowiedniego anchor text w łączach.
Kilka lat temu dodawanie tagów NoFollow było skuteczną metodą oszczędzania wartości PageRank. Google znalazł jednak sposoby na likwidację skutków takich zagrań. Mimo wszystko znacznik ten jest niezbędny do określonych płatnych linków, reklam, łączy o niskiej jakości i powiązań pochodzących z niewiarygodnych stron.
Wykorzystanie atrybutu NoFollow w płatnych linkach i reklamach jest częścią zasad Google. Jeśli nie dodasz tych tagów w treściach reklamowych, Twoja witryna spotkać się może z karą od wyszukiwarki.
W tej kwestii nie ma jednoznacznego wyjaśnienia. Najczęściej wskazuje się na:
PageRank strony internetowej być może bazuje na wielu innych czynnikach. Nie jest jednak możliwe precyzyjne wskazanie ich liczby i zakresu, gdyż Google nie udziela informacji w tym zakresie
PageRank, czyli ranking strony w wyszukiwarce Google, został opracowany w 1998 r. przez założycieli Google, Larry’ego Page’a i Sergeya Brina. Był pierwszym wskaźnikiem, który uwzględniał odesłania do strony przy ocenianiu jej jakości. Stosunkowo szybko zdobył sobie dużą popularność i zaczęto go na szeroką skalę wykorzystywać do pozycjonowania, czemu sprzyjało znaczne rozpowszechnienie wśród użytkowników przeglądarki Google.
Najważniejszy powód stopniowego spadku znaczenia PageRank stron internetowych to rozwój spamowania, uznawany za jeden z przejawów tzw. Black Hat SEO, niezgodny z polityką Google. Wskaźnik uwzględniał liczbę linków, a nie jakość strony WWW. Z tego względu witryna, w której teksty były na niskim poziomie merytorycznym, ale która została podlinkowana z kilkuset innych stron mających ranking na poziomie przykładowo 3 lub 4, była uznawana za bardziej wartościową od serwisu, względem którego wykonano profesjonalne pozycjonowanie. Taki serwis nawet po kilku miesiącach optymalizacji mógł mieć ranking na poziomie 0.
Sytuacja taka doprowadziła do handlu linkami i umieszczania w sieci ogromnej ilości bezwartościowych odnośników, które miały sztucznie podbijać ranking niektórych witryn i powodować, że szybko znajdowały się one na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Tworzone były zaplecza pod postacią np. katalogów, na masową skalę umieszczano odesłania na blogach i w komentarzach w mediach społecznościowych, poza tym wykorzystywano aplikacje pozwalające na automatyczne pozyskiwanie linków (m.in. SEO Adder).
Inny problem, jeśli chodzi o PageRank witryny, to niemożność określania wartości w przypadku stron, które korzystały z subdomeny. W tym przypadku ocena dotyczyła jedynie domeny nadrzędnej.
Z tych powodów zaczęto ograniczać znaczenie Google PageRank. Odbywało się to poprzez:
Mimo braku poprawek narzędzie cały czas było dostępne. Ostatecznie, w 2016 r., doszło do usunięcia rankingu PageRank stron internetowych z wyszukiwarki Google.
PageRank, pomimo spadku znaczenia, nadal jest wykorzystywany. Stanowi on jeden z czynników, który jest brany pod uwagę przez algorytmy Google. Większe znaczenie mają jednak inne narzędzia, takie jak:
Obecnie pozycjonowanie SEO nie opiera się na analizie PageRank strony. Można jednak zweryfikować wskaźniki, które są określane jako „moc” czy „autorytet” domeny. W tym celu niezbędne jest skorzystanie z określonych rozwiązań.
Do 2016 r. było to bardzo łatwe. Można było skorzystać z jednego z następujących sposobów:
Po usunięciu PageRank z wyszukiwarki weryfikacja tego wskaźnika nie jest możliwa. Można jednak wykorzystać inne narzędzia. Są one przydatne do tego, by:
Poniżej omówimy najczęściej wykorzystywane narzędzia służące do określania jakości strony internetowej.
To bezpłatne narzędzie, które pojawiło się w 2017 r. Jest udostępniane w modelu otwartego oprogramowania. Przyjmuje wartość od 0 do 10, biorąc pod uwagę ogólnodostępne dane dostarczane przez Common Crawl, czyli organizację non-profit, zajmującą się indeksowaniem sieci i zarządzaniem zasobami informacji. Wskaźnik podlega okresowym aktualizacjom, które odbywają się co 3 miesiące.
Za pomocą Open PageRank można łatwo, po wejściu na stronę https://www.domcop.com/openpagerank/, sprawdzić wartość ponad 3 mld serwisów internetowych. Według danych z 12 października 2021 r. wynosi ona:
Podana liczba stron internetowych nie powinna stanowić oceny pozycjonowania witryny w sieci. Służą one np. do porównania własnego serwisu z innymi, zbliżonymi pod kątem tematycznym stronami WWW.
Pozwala na określenie wartości witryny. Tak jak ranking PageRank pod uwagę bierze ilość i jakość linków zewnętrznych. Przyjmuje wartość od 1 do 100.
Wysoki Domain Rating może zostać zapewniony poprzez odesłania ze stron, które:
Weryfikacja wskaźnika DR jest możliwa za pomocą programu Ahrefs, który służy do pozycjonowania SEO, w tym pod kątem analizy linkowania.
Jeśli zastanawiamy się, jak sprawdzić PageRank, warto sięgnąć po narzędzie Moz. Jest ono szeroko wykorzystywane. Jest dostępne albo po założeniu darmowego konta, albo w formie wtyczki do przeglądarki MozBar. Podobnie jak DR, wskaźnik ma wartość od 1 do 100. Skupia się głównie na analizie backlinków, choć wykorzystuje razem około 40 czynników rankingowych, w tym typu on-site, czyli dotyczących zawartości serwisu (częstotliwość stosowania słów kluczowych czy optymalizacja treści).
Firma Moz udostępnia również narzędzie Page Authority. Służy ono do weryfikacji wartości poszczególnych podstron, a nie całej witryny. Jest przydatne np. do oceny skuteczności linkowania z różnych blogów tematycznych.
Wskaźnik ten, po polsku dosłownie oznaczający „przepływ zaufania”, został opracowany przez Majestic. Przyjmuje wartość od 1 do 100, przy czym skupia się na całościowej ocenie strony, nie tylko pod kątem linkowania – ważne znaczenie ma również pozycjonowanie wewnętrzne. Rozwiązanie to jest darmowe, jednak w najprostszej wersji pozwala na weryfikację wyłącznie kilku adresów URL. Możliwość wykorzystywania wszystkich funkcjonalności wymaga uiszczenia opłaty.
Firma Majestic udostępnia również Citation Flow. Narzędzie analizuje wyłącznie popularność linków, tak więc na ostateczną wartość (od 1 do 100) nie ma wpływu jakość odnośników oraz stron WWW. CF zawsze będzie wyższy niż TF, jednak zbyt duża dysproporcja pomiędzy nimi może wskazywać na spamowanie z małowartościowych serwisów.
Autorem tego wskaźnika jest firma Semrush, dostawca ponad pięćdziesięciu rozwiązań z zakresu SEO, content marketingu oraz kampanii PPC (płatności za kliknięcie reklamy). W jego ramach ranking PageRank jest wyrażany za pomocą autorytetu domeny. Skala obejmuje wartości od 0 do 100, przy czym kluczowe znaczenie, poza linkowaniem, ma pozycjonowanie on-site oraz wielkość ruchu organicznego. Korzystanie z AC jest możliwe w ramach darmowego, 7-dniowego okresu próbnego. Po jego zakończeniu należy wykupić jeden z płatnych pakietów.
Wyznaczenie PageRank strony za pomocą wskaźników obrazujących jakość domeny jest możliwe również poprzez sprawdzenie:
Wszystkie rozwiązania umożliwiające sprawdzenie PageRank są łatwo dostępne dla przeciętnego użytkownika. Za ich pośrednictwem można sprawdzić jakość domeny, w tym pod kątem wartości linków pozyskanych z innych witryn.
PageRank to system umożliwiający określenie wartości łączy w danej witrynie. Dbałość o ten wskaźnik to niejedyny powód, dla którego optymalizacja strategii link buildingu powinna być częścią każdego planu marketingowego. Budowanie sieci wartościowych łączy zwiększa bowiem ruch w witrynie i buduje zaufanie odbiorców, co przekłada się na wyniki sprzedażowe. Warto więc kompleksowo zadbać o jakość swoich łączy, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych, gdyż czynnik ten okazać się może kluczem do sukcesu każdego współczesnego biznesu online.
PageRank strony długo był jednym z najważniejszych narzędzi pozycjonerów. Pozwalał na określenie wartości witryny pod kątem zewnętrznego linkowania, co umożliwiało skuteczną optymalizację poprzez pozyskiwanie wielu odsyłaczy. Liczne działania z zakresu Black Hat SEO, w tym handel linkami, doprowadziły jednak do usunięcia rankingu z Google. Tym samym zniknęła możliwość weryfikacji tego wskaźnika za pomocą wtyczki Google Toolbar czy rozszerzeń do przeglądarek internetowych.
Mimo tego nadal można określić jakość (moc lub autorytet) stron internetowych. Służą do tego narzędzia w zaktualizowanej formie typu Open PageRank, Domain Rating, Domain Authority czy Trust Flow. Część z nich jest dostępna za darmo, co pozwala na szerokie wykorzystywanie przez wielu użytkowników.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.