DARMOWY AUDYT SEO

Czym jest Page Rank strony? Jak możemy go sprawdzić?

Czym jest Page Rank strony? Jak możemy go sprawdzić?

picjumbo.com/pexels.com

Wskaźnik wpływa na wartość witryny internetowej określaną przez Google. Aktualnie jest on jednym z około 200 czynników, jakie są brane pod uwagę przy dokonywaniu oceny strony WWW. Wpływa na jej pozycję w wyszukiwarce i tym samym na wielkość ruchu w witrynie oraz możliwość osiągania konwersji, czyli celów, takich jak zakup produktu przez użytkownika czy „polubienie” przez niego profilu na Facebooku.

Sposób działania Page Rank

Page Rank strony bazuje na linkowaniu, opierając się na liczbie oraz jakości odesłań do serwisu z innych stron i portali internetowych. Im więcej takich odesłań, tym wartość wskaźnika, liczona od 0 (najniższa) do 10 (najwyższa), rośnie. Poza liczbą linków ważna jest ich jakość. Gdy odesłania do witryny pochodzą z serwisów, które mają wysoki ranking, automatycznie wpływa to na wzrost wartości.

Ranking działa na podstawie algorytmu matematycznego, który wykorzystuje dane dotyczące znaczenia poszczególnych witryn. Tworzony jest specjalny wykres, na którym znajdują się informacje odnośnie do stron WWW. Im większa liczba hiperłączy, w tym mających wysoki Page Rank, tym strona docelowa jest uznawana za bardziej wartościową i szybciej uzyskuje wyższą pozycję w wyszukiwarce.

Sprawdź: Ciemna strona recenzji Facebooka

Jakie czynniki bierze pod uwagę ranking Page Rank?

W tej kwestii nie ma jednoznacznego wyjaśnienia. Najczęściej wskazuje się na:

  • anchory – są to części tekstu na stronie WWW, w których kliknięcie powoduje przejście na docelową witrynę,
  • linkowanie wewnętrzne – pozwala na szybką nawigację pomiędzy podstronami,
  • odesłania typu „nofollow” – informują roboty wyszukiwarki o tym, by nie uwzględniały danego adresu przy ocenie witryny,
  • szacunek prawdopodobieństwa kliknięcia linku – obniża on wartość odesłań pochodzących np. z nagłówków, stopek czy treści o charakterze promocyjnym.

Page Rank strony być może bazuje na wielu innych czynnikach. Nie jest jednak możliwe precyzyjne wskazanie ich liczby i zakresu, gdyż Google nie udziela informacji w tym względzie.

Historia Page Rank

Został on opracowany w 1998 r. przez założycieli Google, Larry’ego Page’a i Sergeya Brina. Był pierwszym wskaźnikiem, który uwzględniał odesłania do strony WWW przy ocenianiu jej jakości. Stosunkowo szybko zdobył sobie dużą popularność i zaczęto go na szeroką skalę wykorzystywać do pozycjonowania, czemu sprzyjało znaczne rozpowszechnienie wśród użytkowników przeglądarki Google.

Najważniejszy powód stopniowego spadku znaczenia Page Rank strony to rozwój spamowania, uznawany za jeden z przejawów tzw. Black Hat SEO. Wskaźnik uwzględniał liczbę linków, a nie jakość strony WWW. Dlatego witryna, w której teksty były na niskim poziomie merytorycznym, ale która została podlinkowana z kilkuset innych stron, mających ranking na poziomie, przykładowo, 3 lub 4, była uznawana za wartościowszą od serwisu, względem którego wykonano profesjonalne pozycjonowanie. Taki serwis nawet po kilku miesiącach optymalizacji mógł mieć ranking na poziomie 0.

Sytuacja taka doprowadziła do handlu linkami i umieszczania w sieci ogromnej ilości bezwartościowych odnośników, które miały sztucznie podbijać ranking niektórych witryn i powodować, że szybko znajdowały się one na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Tworzone były zaplecza pod postacią np. katalogów, na masową skalę umieszczano odesłania na blogach i w komentarzach w mediach społecznościowych, poza tym wykorzystywano aplikacje pozwalające na automatyczne pozyskiwanie linków (m.in. SEO Adder).

Inny problem, który wiązał się z rankingiem Page Rank, to niemożność określania wartości w przypadku witryn, które korzystały z subdomeny. W tym przypadku ocena dotyczyła jedynie domeny nadrzędnej.

Źródło: Tranmautritam/pexels.com

Z tych powodów zaczęto ograniczać znaczenie Page Rank. Odbywało się to poprzez:

  • stopniowe wycofywanie, począwszy od 2009 r., wskaźnika z dodatku do przeglądarki Google, czyli Webmaster Tools (obecnie Google Search Console),
  • coraz rzadsze publikowanie jego aktualizacji – w latach 2010-2013 odbywały się one co kilka miesięcy, zwykle cztery lub pięć, przy czym ostatnia została opublikowana w grudniu 2013 r.

Mimo braku poprawek, narzędzie cały czas było dostępne. Ostatecznie, w 2016 r., doszło do usunięcia rankingu Page Rank z wyszukiwarki Google

Sprawdź: Co to jest social selling?

Page Rank obecnie

Wskaźnik ten, pomimo spadku znaczenia, nadal jest wykorzystywany. Stanowi on jeden z czynników, który jest brany pod uwagę przez algorytmy Google. Większe znaczenie mają jednak inne narzędzia, takie jak:

  • Pingwin – gwarantuje wysoką pozycję w przeglądarce tym witrynom, które są podlinkowane do wartościowych tekstów,
  • Panda – algorytm analizuje content na stronie, w tym pod kątem jego wartości dla użytkowników oraz oryginalności treści,
  • Pirat – ogranicza szansę na skuteczne wypozycjonowanie serwisów, które naruszają prawa autorskie.

Obecnie pozycjonowanie SEO nie opiera się na analizie Page Rank strony. Można jednak zweryfikować wskaźniki, które są określane jako „moc” czy „autorytet” domeny. W tym celu niezbędne jest skorzystanie z określonych rozwiązań.

Jak sprawdzić Page Rank?

Do 2016 r. było to bardzo łatwe. Można było skorzystać z jednego z następujących sposobów:

  • wyświetlanego na zielono paska narzędziowego wtyczki Google Toolbar,
  • rozszerzeń do przeglądarek internetowych typu Mozilla Firefox (SeoQuake) czy Google Chrome (Quick SEO),
  • stron internetowych, takich jak pozycjoneria.com, ranking.net.pl, pagerank.webexperior.pl, checkpr.org czy iwebtool.com.

Po usunięciu Page Rank z wyszukiwarki weryfikacja tego wskaźnika nie jest możliwa. Można jednak wykorzystać inne narzędzia. Są one przydatne do tego, by:

  • skutecznie wybrać domeny przeznaczone do linkowania – kluczową rolę pełnią odpowiednio zoptymalizowane strony WWW, w tym pod kątem wartościowych treści i adekwatnych słów kluczowych,
  • określić zdolność witryny do pozyskiwania ruchu organicznego z Google.

Poniżej omówimy najczęściej wykorzystywane narzędzia służące do określania jakości strony internetowej.

Sprawdź: Razem można więcej: O współpracy marketingu ze sprzedażą

Open PageRank

To bezpłatne narzędzie, które pojawiło się w 2017 r. Jest ono udostępniane w modelu otwartego oprogramowania. Przyjmuje wartość od 0 do 10, biorąc pod uwagę ogólnodostępne dane dostarczane przez Common Crawl, czyli organizację non-profit, zajmującą się indeksowaniem sieci i zarządzaniem zasobami informacji. Wskaźnik podlega okresowym aktualizacjom, które odbywają się co 3 miesiące.

Za pomocą Open PageRank można łatwo, po wejściu na stronę https://www.domcop.com/openpagerank/, sprawdzić wartość ponad 3 mld serwisów internetowych. Według danych z 12 października 2021 r. wynosi ona:

  • 10,00 dla google.com i facebook.com,
  • 7,53 – apple.com,
  • 6,49 – netflix.com,
  • 6,46 – wikipedia.org,
  • 6,00 – allegro.pl,
  • 5,95 – google.pl,
  • 5,16 – onet.pl,
  • 4,19 – interia.pl.

Liczb tych nie można traktować w charakterze oceny pozycjonowania witryny w sieci. Służą np. do porównania własnego serwisu z innymi, zbliżonymi pod kątem tematycznym stronami WWW.

Domain Rating

Pozwala na określenie wartości witryny. Tak jak ranking Page Rank, pod uwagę bierze ilość i jakość linków zewnętrznych. Przyjmuje wartość od 1 do 100.

Wysoki Domain Rating może zostać zapewniony poprzez odesłania ze stron, które:

  • linkują do niewielkiej liczby innych serwisów – strona, która ma DR-20 i odsyła do trzech stron, jest uznawana za wartościowszą i lepiej wpływa na ranking naszej witryny niż ta, która ma DR na poziomie 80, ale kieruje do 30 innych domen,
  • mają niewielką liczbę zakładek,
  • zawierają treści wysokiej jakości,
  • są tematycznie powiązane z witryną,
  • generują duży ruch organiczny.

Weryfikacja wskaźnika DR jest możliwa za pomocą programu Ahrefs, który służy do pozycjonowania SEO, w tym pod kątem analizy linkowania.

Domain Authority

Jeśli zastanawiamy się, jak sprawdzić Page Rank, warto sięgnąć po narzędzie Moz. Jest ono szeroko wykorzystywane. Jest dostępne albo po założeniu darmowego konta, albo w formie wtyczki do przeglądarki MozBar. Podobnie jak DR, wskaźnik ma wartość od 1 do 100. Skupia się głównie na analizie backlinków, choć wykorzystuje razem około 40 czynników rankingowych, w tym typu on-site, czyli dotyczących zawartości serwisu (częstotliwość stosowania słów kluczowych czy optymalizacja treści).

Firma Moz udostępnia również narzędzie Page Authority. Służy ono do weryfikacji wartości poszczególnych podstron, a nie całej witryny. Jest przydatne np. do oceny skuteczności linkowania z różnych blogów tematycznych.

Trust Flow

Wskaźnik ten, po polsku dosłownie oznaczający „przepływ zaufania”, został opracowany przez Majestic. Przyjmuje wartość od 1 do 100, przy czym skupia się na całościowej ocenie witryny, nie tylko pod kątem linkowania – ważne znaczenie ma również pozycjonowanie wewnętrzne. Rozwiązanie to jest darmowe, jednak w najprostszej wersji pozwala na weryfikację wyłącznie kilku adresów URL. Możliwość wykorzystywania wszystkich funkcjonalności wymaga uiszczenia opłaty.

Firma Majestic udostępnia również Citation Flow. Narzędzie analizuje wyłącznie popularność linków, tak więc na ostateczną wartość (od 1 do 100) nie ma wpływu jakość odnośników oraz stron WWW. CF zawsze będzie wyższy niż TF, jednak zbyt duża dysproporcja pomiędzy nimi może wskazywać na spamowanie z mało wartościowych serwisów.

Authority Score

Autorem tego wskaźnika jest firma Semrush, dostawca ponad pięćdziesięciu rozwiązań z zakresu SEO, content marketingu oraz kampanii PPC (płatności za kliknięcie w reklamę). W jego ramach ranking Page Rank jest wyrażany za pomocą autorytetu domeny. Skala obejmuje wartości od 0 do 100, przy czym kluczowe znaczenie, poza linkowaniem, ma pozycjonowanie on-site oraz wielkość ruchu organicznego. Korzystanie z AC jest możliwe w ramach darmowego, 7-dniowego okresu próbnego. Po jego zakończeniu należy wykupić jeden z płatnych pakietów.

Inne sposoby

Wyznaczenie Page Rank strony, za pomocą wskaźników obrazujących jakość domeny, jest możliwe również poprzez sprawdzenie:

  • stanu indeksacji strony – wystarczy wpisać do wyszukiwarki komendę site:nazwa-domeny.pl i, jeśli witryna pojawi się w przeglądarce, oznacza to, że jest zaindeksowana,
  • historii domeny, w tym tego, czy nie pełni ona roli tzw. zaplecza względem głównej witryny,
  • widoczności strony – weryfikację w tym względzie umożliwia np. Semstorm,
  • jakości anchorów – powinny one zawierać adresy URL lub nazwę marki, a nie opierać się wyłącznie na frazach kluczowych.

Wszystkie rozwiązania typu jak sprawdzić Page Rank są łatwo dostępne dla przeciętnego użytkownika. Za ich pośrednictwem można sprawdzić jakość domeny, w tym pod kątem wartości backlinków.

Podsumowanie

Page Rank strony długo był jednym z najważniejszych narzędzi pozycjonerów. Pozwalał na określenie wartości witryny pod kątem zewnętrznego linkowania, co umożliwiało skuteczną optymalizację poprzez pozyskiwanie wielu odsyłaczy. Liczne działania z zakresu Black Hat SEO, w tym handel linkami, doprowadziły jednak do usunięcia rankingu z Google. Tym samym zniknęła możliwość weryfikacji tego wskaźnika za pomocą wtyczki Google Toolbar czy rozszerzeń do przeglądarek internetowych.

Mimo tego nadal można określić jakość (moc lub autorytet) witryny. Służą do tego narzędzia typu Open PageRank, Domain Rating, Domain Authority czy Trust Flow. Część z nich jest dostępna za darmo, co pozwala na szerokie wykorzystywanie przez wielu użytkowników.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wirusy na stronie internetowej – jak się ich pozbyć?
    Wirusy na stronie internetowej – jak się ich pozbyć?
    Komunikaty w sieci dotyczące tego, że strona nie działa prawidłowo, są frustrujące. To wyraźny sygnał pojawienia się intruzów w obrębie witryny.
    Dlaczego pisanie treści na stronie internetowej jest ważne dla SEO?
    Dlaczego pisanie treści na stronie internetowej jest ważne dla SEO?
    Chciałbyś trafiać do większej ilości odbiorców, ale nie wiesz jak możesz to osiągnąć? Najwyższa pora skupić się na swojej treści!
    Jak znaleźć się na zerowej pozycji w Google?
    Jak znaleźć się na zerowej pozycji w Google?
    Zerowa pozycja wyszukiwania może okazać się sukcesem dla witryny. Warto podjąć kilka zadań, aby znaleźć się we fragmentach z odpowiedziami Google.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę