picjumbo.com/pexels.com
Wskaźnik wpływa na wartość witryny internetowej określaną przez Google. Aktualnie jest on jednym z około 200 czynników, jakie są brane pod uwagę przy dokonywaniu oceny strony WWW. Wpływa na jej pozycję w wyszukiwarce i tym samym na wielkość ruchu w witrynie oraz możliwość osiągania konwersji, czyli celów, takich jak zakup produktu przez użytkownika czy „polubienie” przez niego profilu na Facebooku.
Page Rank strony bazuje na linkowaniu, opierając się na liczbie oraz jakości odesłań do serwisu z innych stron i portali internetowych. Im więcej takich odesłań, tym wartość wskaźnika, liczona od 0 (najniższa) do 10 (najwyższa), rośnie. Poza liczbą linków ważna jest ich jakość. Gdy odesłania do witryny pochodzą z serwisów, które mają wysoki ranking, automatycznie wpływa to na wzrost wartości.
Ranking działa na podstawie algorytmu matematycznego, który wykorzystuje dane dotyczące znaczenia poszczególnych witryn. Tworzony jest specjalny wykres, na którym znajdują się informacje odnośnie do stron WWW. Im większa liczba hiperłączy, w tym mających wysoki Page Rank, tym strona docelowa jest uznawana za bardziej wartościową i szybciej uzyskuje wyższą pozycję w wyszukiwarce.
W tej kwestii nie ma jednoznacznego wyjaśnienia. Najczęściej wskazuje się na:
Page Rank strony być może bazuje na wielu innych czynnikach. Nie jest jednak możliwe precyzyjne wskazanie ich liczby i zakresu, gdyż Google nie udziela informacji w tym względzie.
Został on opracowany w 1998 r. przez założycieli Google, Larry’ego Page’a i Sergeya Brina. Był pierwszym wskaźnikiem, który uwzględniał odesłania do strony WWW przy ocenianiu jej jakości. Stosunkowo szybko zdobył sobie dużą popularność i zaczęto go na szeroką skalę wykorzystywać do pozycjonowania, czemu sprzyjało znaczne rozpowszechnienie wśród użytkowników przeglądarki Google.
Najważniejszy powód stopniowego spadku znaczenia Page Rank strony to rozwój spamowania, uznawany za jeden z przejawów tzw. Black Hat SEO. Wskaźnik uwzględniał liczbę linków, a nie jakość strony WWW. Dlatego witryna, w której teksty były na niskim poziomie merytorycznym, ale która została podlinkowana z kilkuset innych stron, mających ranking na poziomie, przykładowo, 3 lub 4, była uznawana za wartościowszą od serwisu, względem którego wykonano profesjonalne pozycjonowanie. Taki serwis nawet po kilku miesiącach optymalizacji mógł mieć ranking na poziomie 0.
Sytuacja taka doprowadziła do handlu linkami i umieszczania w sieci ogromnej ilości bezwartościowych odnośników, które miały sztucznie podbijać ranking niektórych witryn i powodować, że szybko znajdowały się one na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania. Tworzone były zaplecza pod postacią np. katalogów, na masową skalę umieszczano odesłania na blogach i w komentarzach w mediach społecznościowych, poza tym wykorzystywano aplikacje pozwalające na automatyczne pozyskiwanie linków (m.in. SEO Adder).
Inny problem, który wiązał się z rankingiem Page Rank, to niemożność określania wartości w przypadku witryn, które korzystały z subdomeny. W tym przypadku ocena dotyczyła jedynie domeny nadrzędnej.
Źródło: Tranmautritam/pexels.com
Z tych powodów zaczęto ograniczać znaczenie Page Rank. Odbywało się to poprzez:
Mimo braku poprawek, narzędzie cały czas było dostępne. Ostatecznie, w 2016 r., doszło do usunięcia rankingu Page Rank z wyszukiwarki Google
Wskaźnik ten, pomimo spadku znaczenia, nadal jest wykorzystywany. Stanowi on jeden z czynników, który jest brany pod uwagę przez algorytmy Google. Większe znaczenie mają jednak inne narzędzia, takie jak:
Obecnie pozycjonowanie SEO nie opiera się na analizie Page Rank strony. Można jednak zweryfikować wskaźniki, które są określane jako „moc” czy „autorytet” domeny. W tym celu niezbędne jest skorzystanie z określonych rozwiązań.
Do 2016 r. było to bardzo łatwe. Można było skorzystać z jednego z następujących sposobów:
Po usunięciu Page Rank z wyszukiwarki weryfikacja tego wskaźnika nie jest możliwa. Można jednak wykorzystać inne narzędzia. Są one przydatne do tego, by:
Poniżej omówimy najczęściej wykorzystywane narzędzia służące do określania jakości strony internetowej.
To bezpłatne narzędzie, które pojawiło się w 2017 r. Jest ono udostępniane w modelu otwartego oprogramowania. Przyjmuje wartość od 0 do 10, biorąc pod uwagę ogólnodostępne dane dostarczane przez Common Crawl, czyli organizację non-profit, zajmującą się indeksowaniem sieci i zarządzaniem zasobami informacji. Wskaźnik podlega okresowym aktualizacjom, które odbywają się co 3 miesiące.
Za pomocą Open PageRank można łatwo, po wejściu na stronę https://www.domcop.com/openpagerank/, sprawdzić wartość ponad 3 mld serwisów internetowych. Według danych z 12 października 2021 r. wynosi ona:
Liczb tych nie można traktować w charakterze oceny pozycjonowania witryny w sieci. Służą np. do porównania własnego serwisu z innymi, zbliżonymi pod kątem tematycznym stronami WWW.
Pozwala na określenie wartości witryny. Tak jak ranking Page Rank, pod uwagę bierze ilość i jakość linków zewnętrznych. Przyjmuje wartość od 1 do 100.
Wysoki Domain Rating może zostać zapewniony poprzez odesłania ze stron, które:
Weryfikacja wskaźnika DR jest możliwa za pomocą programu Ahrefs, który służy do pozycjonowania SEO, w tym pod kątem analizy linkowania.
Jeśli zastanawiamy się, jak sprawdzić Page Rank, warto sięgnąć po narzędzie Moz. Jest ono szeroko wykorzystywane. Jest dostępne albo po założeniu darmowego konta, albo w formie wtyczki do przeglądarki MozBar. Podobnie jak DR, wskaźnik ma wartość od 1 do 100. Skupia się głównie na analizie backlinków, choć wykorzystuje razem około 40 czynników rankingowych, w tym typu on-site, czyli dotyczących zawartości serwisu (częstotliwość stosowania słów kluczowych czy optymalizacja treści).
Firma Moz udostępnia również narzędzie Page Authority. Służy ono do weryfikacji wartości poszczególnych podstron, a nie całej witryny. Jest przydatne np. do oceny skuteczności linkowania z różnych blogów tematycznych.
Wskaźnik ten, po polsku dosłownie oznaczający „przepływ zaufania”, został opracowany przez Majestic. Przyjmuje wartość od 1 do 100, przy czym skupia się na całościowej ocenie witryny, nie tylko pod kątem linkowania – ważne znaczenie ma również pozycjonowanie wewnętrzne. Rozwiązanie to jest darmowe, jednak w najprostszej wersji pozwala na weryfikację wyłącznie kilku adresów URL. Możliwość wykorzystywania wszystkich funkcjonalności wymaga uiszczenia opłaty.
Firma Majestic udostępnia również Citation Flow. Narzędzie analizuje wyłącznie popularność linków, tak więc na ostateczną wartość (od 1 do 100) nie ma wpływu jakość odnośników oraz stron WWW. CF zawsze będzie wyższy niż TF, jednak zbyt duża dysproporcja pomiędzy nimi może wskazywać na spamowanie z mało wartościowych serwisów.
Autorem tego wskaźnika jest firma Semrush, dostawca ponad pięćdziesięciu rozwiązań z zakresu SEO, content marketingu oraz kampanii PPC (płatności za kliknięcie w reklamę). W jego ramach ranking Page Rank jest wyrażany za pomocą autorytetu domeny. Skala obejmuje wartości od 0 do 100, przy czym kluczowe znaczenie, poza linkowaniem, ma pozycjonowanie on-site oraz wielkość ruchu organicznego. Korzystanie z AC jest możliwe w ramach darmowego, 7-dniowego okresu próbnego. Po jego zakończeniu należy wykupić jeden z płatnych pakietów.
Wyznaczenie Page Rank strony, za pomocą wskaźników obrazujących jakość domeny, jest możliwe również poprzez sprawdzenie:
Wszystkie rozwiązania typu jak sprawdzić Page Rank są łatwo dostępne dla przeciętnego użytkownika. Za ich pośrednictwem można sprawdzić jakość domeny, w tym pod kątem wartości backlinków.
Page Rank strony długo był jednym z najważniejszych narzędzi pozycjonerów. Pozwalał na określenie wartości witryny pod kątem zewnętrznego linkowania, co umożliwiało skuteczną optymalizację poprzez pozyskiwanie wielu odsyłaczy. Liczne działania z zakresu Black Hat SEO, w tym handel linkami, doprowadziły jednak do usunięcia rankingu z Google. Tym samym zniknęła możliwość weryfikacji tego wskaźnika za pomocą wtyczki Google Toolbar czy rozszerzeń do przeglądarek internetowych.
Mimo tego nadal można określić jakość (moc lub autorytet) witryny. Służą do tego narzędzia typu Open PageRank, Domain Rating, Domain Authority czy Trust Flow. Część z nich jest dostępna za darmo, co pozwala na szerokie wykorzystywanie przez wielu użytkowników.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.