Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?

Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?

Najpopularniejszym rodzajem przekierowania wykorzystywanym w SEO jest 301. Dzięki niemu wskazujesz robotowi wyszukiwarki Google nowy adres danego materiału, ale ma ono zastosowanie w wielu przypadkach. Co warto wiedzieć o przekierowaniu 301? Kiedy należy z niego skorzystać i jakie są konsekwencje jego użycia?

Przekierowanie 301 – co to jest?

Przekierowanie nie jest rozwiązaniem istotnym wyłącznie dla robota wyszukiwania. Dzięki niemu informujesz również przeglądarkę o tym, że pod danym adresem nie znajduje się już konkretny materiał – został przeniesiony gdzieś indziej i tym samym automatycznie tam właśnie trafi osoba, która chciała się z nim zapoznać. W wielu przypadkach użytkownik może nawet nie zauważyć, że został przeniesiony w inne miejsce na stronie czy też nawet na zupełnie inną domenę.

301 jest przekierowaniem nazywanym stałym lub permanentnym – zastosowanie go oznacza, że chcemy na zawsze przenieść dany materiał. Sygnalizujemy robotowi Google, aby nie trafiał już pod poprzedni adres, lecz automatycznie zapoznawał się z danymi znajdującymi się pod tym nowym.

Konsekwencją przekierowania 301 powinno być to, że Google zindeksuje wyłącznie nowy adres. Dzięki temu rozwiązaniu przenosimy moc SEO. Załóżmy, że dana podstrona jest solidnie podlinkowana – dzięki 301 owe odnośniki będą kierować do nowego adresu. Nie jest tak, że moc zostanie w 100 proc. przeniesiona właśnie na niego i jednocześnie będzie zajmować w wynikach wyszukiwania dokładnie te same pozycje. Szacuje się, że dochodzi tutaj do przeniesienia ok. 80-90 proc. mocy, chociaż przez lata się to zmieniało.

Jakiś czas temu 301 było wykorzystywane do stosunkowo łatwego uzyskiwania wysokich pozycji przez daną stronę. Wystarczyło przekierować wiele domen o wysokich parametrach SEO na serwis, którego widoczność chcieliśmy zwiększyć. Wtedy przynosiło to szybkie efekty.

Kiedy skorzystać z przekierowania 301?

Po co przekierowanie 301 jest potrzebne? Wykorzystanie tego rozwiązania jest codziennością w branży SEO. Ma ono mnóstwo zastosowań. Sprawdź, kiedy możesz je wykorzystać.

Uniknięcie duplikacji stron

Dla wyszukiwarki Google adresy https://www.grupa-icea.pl/, http://www.grupa-icea.pl/ i https://grupa-icea.pl/ są różne. W przypadku gdy nie zastosowałeś przekierowania 301, algorytm widzi kilka adresów, które de facto prowadzą do tej samej witryny. Zatem mamy tutaj do czynienia z duplikacją treści. Jednym z podstawowych kroków przy optymalizacji strony jest ustawienie przekierowania 301 na jeden adres.

Wdrożenie certyfikatu SSL

Korzystanie z szyfrowanego połączenia jest obecnie standardem na rynku i krokiem w stronę zapewnienia bezpieczeństwa użytkownikom strony WWW. Po wdrożeniu certyfikatu SSL adres witryny zmienia się z http:// na https://. W tym przypadku również konieczne jest ustawienie przekierowania z dotychczasowego adresu na nowy.

Rozwiązanie problemu kanibalizacji

Jednym z problemów, z którymi zmagają się właściciele stron WWW, jest kanibalizacja. Polega ona na tym, że na dane zapytanie w wyszukiwarce Google raz pojawia się jeden materiał z naszego serwisu, a innym razem – zupełnie inny, niekoniecznie ten, którego tutaj oczekujemy. Skutecznym sposobem, aby sobie z tym poradzić jest połączenie contentu znajdującego się na tych stronach, a następnie ustawienie przekierowania 301 z jednego adresu na drugi.

Przekierowanie błędów 404 na stronę główną

Jeśli udało Ci się przejąć wartościową domenę po innym serwisie, to prawdopodobnie pozostałością po niej są liczne linki prowadzące do strony głównej i podstron. Jeśli kierują one do podstron zwracających kod 404, to wówczas ich moc jest tracona. W idealnym scenariuszu warto byłoby odtworzyć wcześniejszą strukturę strony, dodać pod tymi samymi adresami treści, które wcześniej się tam znajdowały. Nie zawsze jednak będzie to fizycznie wykonalne. W takich przypadkach warto ustawić przekierowanie z podstron zwracających błąd 404 np. na stronę główną serwisu i tym samym na nią przekazać moc SEO.

Zmiana domeny

Może się to zdarzyć w przypadku choćby rebrandingu albo po prostu zmiany adresu strony. Wtedy przekierowuje się wszystkie URL-e na nowe, w aktualnej domenie. Dzięki temu korzystający z wcześniejszego adresu będą automatycznie przekierowywani na nowy.

Zmiana systemu CMS

Najczęściej wiąże się to z modyfikacją struktury strony, inne będą nowe adresy URL. Należy przekierować je z dotychczasowych na aktualne. Osobom, które będą próbowały wejść na stronę, klikając stare adresy w różnych miejscach w sieci, nie wyświetli się błąd 404 – trafią na ten materiał czy produkt, którego oczekiwali.

Jak ustawić przekierowanie 301?

Sposobów na ustawienie przekierowania 301 jest kilka – zarówno takie, które wymagają dostępu do pliku .htaccess, jak i takie, gdzie obejdziesz się bez tego. Oczekiwany efekt możesz osiągnąć w następujący sposób:

  • edytuj plik .htaccess – znajdziesz go w katalogu głównym domeny. Dostęp do niego możesz uzyskać, logując się na serwer FTP za pomocą zewnętrznego programu lub korzystając z menadżera plików, którego masz do dyspozycji w panelu zarządzania hostingiem. W tym przypadku potrzebujesz jednak kodów, które są odpowiedzialne akurat za dany rodzaj przekierowania.
  • pluginy – do popularnych systemów CMS, takich jak choćby WordPress, znajdziesz wtyczki, w których wystarczy, że wybierzesz rodzaj przekierowania, adresy dotychczasowy oraz docelowy, następnie zapiszesz ustawienia.


Źródło:wtyczka Redirections, 08.12.2021

  • panel zarządzania usługą hostingową – opcję dodania przekierowań znajdziesz również w Direct Admin i innych systemach służących do zarządzania serwerem. Dodanie 301 polega tutaj, tak samo jak w poprzedniej metodzie, na wskazaniu dotychczasowej ścieżki URL, rodzaju przekierowania oraz docelowego adresu, tj. nowego.

  • Źródło: Direct Admin, 08.12.2021

    Przykładowe kody przekierowań

    Odpowiednie kody możesz wprowadzić do pliku .htaccess bez konieczności ich samodzielnego tworzenia. Skorzystaj z gotowych wzorów. Oto kilka przykładowych, które mogą Ci się przydać.

    Przekierowanie w przypadku szyfrowanego połączenia

    Jeśli uruchamiasz certyfikat SSL, to obowiązkowo pamiętaj o umieszczeniu poniższego kodu, aby wymusić otwarcie strony z https://

    RewriteEngine On

    RewriteCond %{HTTPS} off

    RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

    Przekierowanie wersji strony z WWW na bez WWW

    W tym przypadku użyj następującego kodu:

    RewriteEngine On

    RewriteBase /

    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC]

    RewriteRule ^(.*)$ http://%1/$1 [R=301,L]

    Przekierowanie podstrony na nowy adres

    Produkt lub dany artykuł są dostępne pod innym adresem? W takim razie użyj następującego kodu:

    RewriteEngine On

    RewriteBase /

    Redirect 301 /stary-adres.htm /nowy-adres.html

    Przekierowanie 301 czy 308?

    Najbardziej znanym rodzajem przekierowania, które należy stosować w przypadku stałej zmiany adresu, jest właśnie 301. Natomiast w materiałach Google znajdziesz również informację o innym rodzaju przekierowania permanentnego, mianowicie – 308. Z którego zatem powinieneś korzystać?


    Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/301-redirects?hl=pl, 08.12.2021

    Przekierowanie 308 to standard http 1.1. Jest to nowsze rozwiązanie i wydajniejsze, natomiast nie jest jeszcze na tyle rozpowszechnione, aby korzystanie z niego obecnie było koniecznością. W dalszym ciągu może nie być obsługiwane przez niektóre wyszukiwarki, przeglądarki czy serwery. Dlatego na tym etapie przekierowanie 301 jest jak najbardziej słusznym wyborem.

    Przekierowanie 301 a 302

    Wiesz już, co to jest 301, ale prawdopodobnie spotkasz się również z innym typem przekierowania, a mianowicie – 302. To rozwiązanie ma zastosowanie wówczas, gdy chcesz jedynie tymczasowo przenieść użytkownika na dany adres. To znaczy: sygnalizujesz algorytmowi wyszukiwarki, że na razie z pewnych względów przekierowujesz internautę na inną podstronę, ale wkrótce powrócisz do poprzedniego. Wskazujesz, że oba adresy są aktywne, ale obecnie należy internautom wyświetlać ten, na który wskazuje 302.

    Kluczowa różnica w stosunku do 301 polega na tym, że w tym przypadku nie dochodzi do przekazania mocy SEO. Kolejna kwestia – nie dojdzie do wyindeksowania dotychczasowego adresu – powinien on pozostać w bazie Google.

    Rel=canonical zamiast przekierowania 301

    Za pomocą tagu rel=canonical wskazujesz robotom wyszukiwarek kanoniczną wersję strony, tzn. oryginał. Jego zadaniem jest m.in. wyeliminowanie indeksowania przez Google podstron, które stanowią duplikat, niczego nie wnoszą. Mogą to być m.in. podstrony generowane w wyniku korzystania z filtrowania wyników. Czy jednak jest to rozwiązanie, które może zastąpić przekierowanie 301?

    Z rel=canonical warto korzystać wtedy, gdy z pewnych przyczyn nie możemy zastosować przekierowania 301. Zaletą wdrożenia tego rozwiązania jest fakt, że nie potrzebujesz dostępu do plików konfigurujących serwer – wystarczy, że dodasz w sekcji <head> strony następujący kod:

    <link rel=”canonical” href=”https://adres-kanoniczny.pl/jakas-podstrona” />

    Jest to stosunkowo łatwe i powinieneś sobie bez większych problemów z tym poradzić.

    Jak długo trzymać przekierowanie 301? Przez rok?

    W ostatnim czasie po jednej z wypowiedzi Johna Muellera w branży SEO pojawiła się teoria, że wystarczy utrzymywać przekierowanie 301 przez rok, a następnie można je usunąć, gdyż Google i tak przekazało już moc SEO nowemu adresowi. John sugeruje trzymanie przekierowania 301 tak długo, jak zależy Ci na wysokiej pozycji strony docelowej.

    Przekierowanie 301 – element niezbędny w SEO

    Korzystanie z przekierowań 301 to codzienność w branży SEO i niezbędny w niej element. Nie jest trudne do wdrożenia, nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej, a jego zastosowanie w wielu sytuacjach jest kluczowe.

    Zobacz również
    Grupa iCEA
    Grupa iCEA
    Ostatnie wpisy

      Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
      Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
      Oceń tekst
      Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 2

      Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

      Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

      Jakie są rodzaje linków?

      Jakie są rodzaje linków?

      Wiesz, czym różnią się linki wewnętrzne od zewnętrznych? Wiedziałeś, że mogą mieć różne atrybuty i przekazywać informacje botom wyszukiwarki? Przeczytaj i dowiedz się więcej o rodzajach linków w SEO!
      iCEA PRIME, czyli SEO na miarę naszych czasów!

      iCEA PRIME, czyli SEO na miarę naszych czasów!

      Zobacz, dlaczego stare podejście do SEO nie ma szans w zmieniającej się branży, jak udaje nam się trzymać rękę na pulsie i w jaki sposób skorzystasz na tym jako nasz klient.
      Jak skutecznie pozyskać wartościowe linki zewnętrzne?

      Jak skutecznie pozyskać wartościowe linki zewnętrzne?

      Linki prowadzące do Twojej witryny są ważnym czynnikiem rankingowym w wynikach wyszukiwania Google. Pozyskiwać je możesz na wiele sposobów, a stawiać powinieneś na jakość.
      Bezpłatny audyt

        Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
        a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

          Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
          Wypełnij formularz kontaktowy: