Jeśli chcesz stworzyć skuteczną promocję w swojej lokalnej firmie, postaw na działania SEO. Prawdopodobnie już wiesz, że optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to najlepszy sposób na przyciągnięcie ruchu organicznego do Twojej witryny. Jednak zareklamowanie swojej firmy w okolicy jest innym rodzajem SEO. Jeśli prowadzisz tradycyjną firmę, to lokalne SEO będzie Ci pomocne bardziej niż jakiekolwiek inne działania.
W tym artykule postaramy się wyjaśnić, na czym polega lokalne SEO i jakie powinieneś podjąć działania, aby osiągnąć sukces w swojej firmie stacjonarnej.
Jak sama nazwa wskazuje, optymalizacja strony internetowej jest prowadzona z myślą o lokalnych wyszukiwaniach, które są powiązane z konkretną lokalizacją. Lokalne SEO wykorzystuje terytorialne słowa kluczowe wraz z innymi taktykami, aby budować Twoją markę, zwiększać ruch organiczny i poprawiać jej pozycję w rankingu wyszukiwarek. Musisz wiedzieć, że kiedy ktoś wyszukuje lokalną firmę, to wyszukiwarka dopasowuje jego żądanie do lokalnych słów kluczowych w witrynie firmy, aby zapewnić najlepsze wyniki. Tego typu wyszukiwania mają szczególne znaczenie w przypadku usług oferowanych przez firmę głównie w określonej lokalizacji, a nie przez Internet. Obecnie dużo produktów można zamówić online, jednak w przypadku fryzjera czy mechanika użytkownikowi zależy raczej na tym, aby znaleźć coś w pobliżu swojego miejsca zamieszkania.
Okazuje się, że aż 82% użytkowników urządzeń mobilnych stosuje wyszukiwania lokalne, a ponad połowa z nich zawsze zdecyduje się odwiedzić wyświetlony lokal. Twoja firma nie znajdzie się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, jeśli nie będziesz używać lokalnych słów kluczowych i odpowiednich taktyk SEO.
Pomysły pozwalające na wdrożenie lokalnego SEO skupiają się na wyszukiwarce Google jako dominującej w naszym kraju i na świecie w ogóle. W związku z tym warto wiedzieć, że Google wykorzystuje szereg algorytmów usprawniających działanie przeglądarki pod kątem zapytań użytkowników, dbając tym samym o wysoką jakość informacji w sieci. Mówiąc o lokalnym SEO, warto zwrócić szczególną uwagę na dwa z nich.
Jak widzisz, geolokalizacja jest jednym z najważniejszych elementów ułatwiających poszukiwanie informacji z perspektywy użytkownika. Jest na tyle dokładna, że pozwala znajdować usługi najbliżej nas. To ważne z uwagi na liczne podróże, jakie odbywamy, tak więc dzięki niej można cieszyć się z wyjazdu bez wcześniejszego planowania pobytu w danym mieście.
Lokalne SEO jest skierowane do wszystkich przedsiębiorców, którzy działają w określonej lokalizacji i fizycznie posiadają swoją siedzibę firmy. Na promowaniu lokalnego biznesu powinny skupić się wszystkie firmy, które prowadzą stacjonarną działalność, takie jak:
Firmy działające w większych miastach szczególnie powinny zainteresować się działaniami lokalnego SEO, ponieważ jest tam większa konkurencja niż w mniejszych miejscowościach.
Jeśli masz wątpliwości, czy lokalne SEO jest dla Ciebie i potrzebujesz strony internetowej dla wsparcia swojego biznesu, oto kilka argumentów za:
Liczby mówią w tym przypadku same za siebie:
Oto 10 prostych kroków, które pozwolą Ci zacząć planowanie strategii widoczności w sieci.
Pamiętaj, że publiczność lokalna jest nieco mniejsza. Co za tym idzie, niezbędne jest określenie, kto będzie korzystać z Twoich usług. Ustal więc:
Jest to szczególnie ważne dla małych i średnich firm, których zyski pochodzą właśnie ze społeczności lokalnej, np. mechanicy, fryzjerzy, elektrycy, korepetytorzy, lekarze, bary, kawiarnie, restauracje (to tylko niewielki fragment tkanki miejskiej).
Znając swoich odbiorców, musisz realnie ocenić, jakie miejsca mogą ich interesować. Sprawdź więc, jak prezentuje się w sieci wizerunek Twojej konkurencji. W łatwy sposób ocenisz ich kanały komunikacji, jakość wizytówki, a przede wszystkim rodzaj słów kluczowych. Musisz wyróżnić się na tle podobnych firm, postaw więc na oryginalność i nie kopiuj treści, które mogą już znać Twoi klienci.
Korzystanie ze słów i fraz ogólnych nie przyniesie pożądanych efektów. Klienci będą odbijać się od ściany. Wydłuży się tym samym cały proces planowania, a Ty możesz narazić się na straty finansowe. Mając już ustaloną grupę docelowych odbiorców, należy pod ich kątem stworzyć bazę słów kluczowych. Odnieś się więc do konkretnego regionu, w którym działasz.
Pozytywna i negatywna recenzja zawsze będzie czynnikiem decydującym o sukcesie firmy. Google przechowuje i monitoruje na bieżąco aktualną liczbę recenzji, szybkość ich napływu oraz różnorodność. Bardzo ważną rolę odgrywa tutaj spójność recenzji, ponieważ dzięki nim chcesz mieć pewność, że informacje wyświetlane o Twojej firmie są zgodne z oczekiwaniami. Ważne jest, abyś dbał o swoich klientów (nowych i dotychczasowych) np. poprzez kontakt mailowy. Możesz również wysyłać maile pytające o możliwości wystawienia recenzji, jeżeli zakupiony produkt w Twoim sklepie internetowym im się spodobał.
Chodzi tutaj przede wszystkim o to, co jest związane ze strukturą Twojej strony internetowej. Musisz więc zadbać o jej przyjazny interfejs, o adresy URL, stworzyć mapę witryny, poprawić plik robots.txt, a także zwrócić uwagę na podstawowe wskaźniki internetowe związane z prędkością funkcjonowania witryny. Nie uciekniesz od opisów meta, tytułów, meta tagów czy linkowania. Tutaj wkracza więc techniczne SEO jako fundament Twoich działań.
Skup się na “anchor text” oraz na ilości linków w tekście, aby podnieść swoją pozycję w lokalnych wynikach wyszukiwania. Upewnij się, że Twoja strona nie zawiera złych linków oraz innych spamujących odnośników. Można znaleźć obecnie wiele przydatnych narzędzi SEO, które upraszczają i automatyzują ten proces. Oprogramowanie wskaże Ci bezpośrednio, ile linków prowadzi na Twoją stronę internetową oraz, czy są one dobre, czy nie. Dobre linki, które będą zawierały anchor text z odpowiednimi słowami kluczowymi, muszą być wygenerowane z innych stron dobrej jakości. Pamiętaj, że zły link może zaszkodzić witrynie, jak też źle dobrane słowo kluczowe.
To kolejny bardzo ważny element. Interfejs wpływa na ocenę strony oraz czas trwania sesji. Klient musi z łatwością przejrzeć Twoją ofertę i dotrzeć do danych kontaktowych. Zadbaj o odpowiedni układ elementów, menu, przyciski oraz opisy. Całość musi być jednak zachęcająca wizualnie. Kolory, animacje, font, obrazy, wideo – wszystko to ma znaczenie pod kątem konwersji. Warto wspomnieć, że ponad 80% wyszukiwań lokalnych prowadzi właśnie do niej.
Nie ma co się oszukiwać, nastała era bycia mobile-first. Tworząc plan strategii lokalnego pozycjonowania swojej strony, nie możesz zapomnieć o dostosowaniu jej do małych ekranów. Najwięcej informacji wyszukujemy poza domem, wtedy to telefon jest naszym pośrednikiem w komunikacji. Zadbaj więc o responsywność witryny, aby dopasowywała się automatycznie do urządzenia. Chodzi tu przede wszystkim o doznania użytkowników i łatwość poruszania się w sieci.
Jednym z narzędzi wsparcia dla budowania wizerunku są właśnie media społecznościowe. Facebook, Instagram, Twitter oraz TikTok to obecnie przestrzenie silnie eksploatowane przez internautów każdego dnia. Za pośrednictwem tych kanałów możesz nawiązać trwałą relację ze swoimi klientami, na bieżąco informować ich o swojej działalności czy nowych planach, a przede wszystkim zachęcać do skorzystania z usług za pośrednictwem zdjęć. Pamiętaj – najpierw jedzą oczy!
Dodatkowo możesz sięgnąć do popularności influencerów. Dziś coraz chętniej odwiedzamy miejsca, które polecają obserwowane przez nas osoby. Jest to cyfrowa poczta pantoflowa. Zadbaj więc o polecenia swojego miejsca z innych profilów, aby poszerzyć zasięg.
To Twoja wizytówka w Google, która staje na pierwszej linii frontu pomiędzy użytkownikiem a Tobą na liście wyszukiwań. Jest to bezpłatne narzędzie pozwalające na lokalne pozycjonowanie za pośrednictwem informacji. Chodzi tutaj o nazwę firmy, jej adres, kategorię działalności, dane kontaktowe czy przekierowanie do witryny docelowej.
Najlepszą metodą na poprawę widoczności jest połączenie wizytówki z Google Maps. Dzięki wspomnianej geolokalizacji klient bez problemu do Ciebie trafi. Dodatkowo dostanie pakiet informacji pochodzących od innych odbiorców, gdyż Google Moja Firma pozwala na publikowanie opinii oraz komentarzy.
NAP, czyli Name, Address, Phone Number – podstawowe dane kontaktowe firmy. To rodzaj wizytówki wykorzystywanej na innych stronach internetowych, np. w bazach firm, branżowych katalogach, oficjalnych stronach miast, portalach społecznościowych czy też na stronach z ofertami pracy. Jest to wsparcie dla pozycjonowania poprawiające wiarygodność Twojej firmy w sieci.
Przypomnij sobie, ile razy musiałeś coś sprawdzić, gdy miałeś zajęte ręce? Wyszukiwanie głosowe zyskuje coraz większą liczbę zwolenników. Oczywiście wpływa na to rozwój technologii (m.in.: Asystent Google, Siri, Alexa), który sprawia, że wyszukiwarka jest coraz bardziej przyjaznym narzędziem dla użytkowników.
Dostosuj więc swoje treści do voice search za pomocą słów kluczowych typu long tail oraz naturalnego języka dla komunikowanych treści. Google już teraz pracuje nad LaMDA (Language Model for Dialogue Applications), czyli modelem języka dla aplikacji dialogowych, które wykorzystuje sztuczna inteligencja.
SEO stosowane jest w celu uzyskania widoczności w wyszukiwarce i przyciągnięcia nowych klientów. Jakie jednak znaczenie ma optymalizacja treści w procesie promowania mniejszych, lokalnych firm?
SEO i algorytmy wyszukiwarek nieustannie się zmieniają. Lokalne firmy zaczęły więc pracować nad strategiami, które pomagają im na bieżąco aktualizować swoje metody optymalizacyjne i marketingowe. Dzięki SEO jesteś w stanie zrozumieć swoich klientów, poznać ich potrzeby, oczekiwania oraz dostosować swoje działania do ich preferencji i wymagań Google. To bardzo ważne, gdyż wskutek tego masz szansę na wysoką pozycję w SERP-ach oraz pozyskanie nowych odbiorców.
SEO umożliwia internetowym twórcom tworzenie i udoskonalanie stron internetowych pod kątem oczekiwań użytkowników. Optymalizacja treści nie działa wyłącznie w kierunku spełnienia wytycznych wyszukiwarek. Jej pierwszorzędnym zadaniem jest dbałość o UX.
Pamiętaj, że dobrze zbudowana i uporządkowana strona internetowa przyciągnie więcej klientów, dzięki czemu pozycja Twojej witryny w wyszukiwarce wzrośnie. Zadbaj więc o wysokiej jakości treści dostosowane do preferencji konsumentów, a będziesz w stanie osiągnąć niesamowite wyniki.
Kolejną zaletą SEO jest budowanie świadomości marki poprzez obecność w Internecie. Jeśli pojawisz się na pierwszej stronie wyszukiwarki, pokażesz klientom, że mogą Ci zaufać, przez co sprzedaż z pewnością się zwiększy.
Inwestować w SEO powinny przede wszystkim małe firmy, gdyż bez tej strategii zwykle nie mają szans na topowe miejsca na liście wyników wyszukiwania.
Internet jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków. Pamiętaj jednak, że aby osiągnąć sukces, musisz działać na wielu obszarach. Dzięki SEO odkryjesz nowe metody promowania swojej marki. Możesz na przykład wykorzystać potencjał kampanii marketingowych w mediach społecznościowych, które z pewnością przeniosą Twoją firmę na wyższy poziom.
Każda firma szuka sposobu na poszerzenie swojego udziału w internetowym rynku. Aby to osiągnąć, niezbędne jest zwiększenie konwersji. Tylko odpowiednio zoptymalizowana strona jest w stanie Ci to zapewnić. Witryna, która jest szybka, intuicyjna, czytelna i dopasowana do urządzeń mobilnych, z pewnością zrobi wrażenie na użytkownikach, dzięki czemu liczba odwiedzających wzrośnie, a Ty zyskasz popularność w sieci.
Warto zwrócić uwagę, że wszelkie reklamy, czy to w Internecie, czy w tradycyjnych formach, zapewniają wyniki tak długo, jak długo za nie płacisz. Z optymalizacją treści pod kątem wyszukiwarek nie ma tego problemu. Dbanie o jakość treści zagwarantuje Ci długotrwałe efekty, o ile nieustannie będziesz działał pod kątem SEO.
Z pewnością niektóre działania lokalnego SEO możesz zastosować samemu, ponieważ okazują się dość proste. Jednak wiedza o tym, jak poprawnie je wdrożyć i upewnienie się, że każdy aspekt lokalnej układanki SEO jest wykonywany zgodnie z zasadami Google, to osobna kwestia do rozważenia. Musisz wiedzieć, że jeśli wszystko nie zostanie w taki sposób wykonane, jak wymaga tego Google, może to spowodować narastające problemy, które są niezwykle trudne do naprawienia.
Niestety samodzielne działania mogą doprowadzić do tego, że Twoja witryna nie będzie wyświetlana w prawidłowy sposób lub jej pozycja nie zajmie nawet pierwszej strony w wynikach wyszukiwania. Musisz również nadążyć za wszystkimi zmianami wprowadzanymi przez Google w celu ulepszenia swojego lokalnego SEO. Jeżeli nie jesteś w stanie tego zapewnić swojej witrynie, najlepiej skontaktuj się z doświadczoną agencją SEO. Specjaliści z przyjemnością wykonają dla Ciebie działania związane z lokalnym SEO Twojej witryny.
Dane i statystyki mówią same za siebie. 1 na 3 klientów, zanim odwiedzi stacjonarny lokal i przejedzie pół miasta, sprawdza stronę internetową. Z tego względu tak ważna jest obecność w sieci. Dziś jesteśmy coraz bardziej wymagający i szybko zmieniamy miejsce, jeśli nie spełnia naszych oczekiwań. Lokalne SEO pozwoli Ci na zwiększenie zysków, jeśli tylko sięgniesz po dostępne narzędzia. Nie ma na co czekać, daj o sobie znać!
Masz pytania? Agencja SEO Poznań iCEA Group chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.