Czym jest reklama społeczna a reklama komercyjna?

Czym jest reklama społeczna a reklama komercyjna?

Ant Rozetsky/unsplash.com

Marketing często kojarzy się wyłącznie z promowaniem produktów czy usług. To jednak nie wszystko, co wchodzi w skład tego typu działań – możemy wyróżnić między innymi także reklamy społeczne. Co to jest marketing społecznościowy i czym różni się od niego reklama komercyjna? Przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.

Co to jest marketing społeczny?

Zanim przejdziemy do charakterystyki obu rodzajów reklam, warto najpierw odpowiedzieć na to pytanie. Marketing społeczny jest bardzo ważny w kontekście treści promocyjnych, które możemy spotkać na co dzień. Co właściwie oznacza ten termin? Reklamy społeczne obejmują wszystkie techniki i działania, które mają prowadzić do zmiany poglądu społeczeństwa na określony temat. Mogą one odnosić się zarówno do całej społeczności, jak i zmarginalizowanych grup – przykładem są kampanie uświadamiające o narkomanii czy alkoholizmie.

Czym jest reklama społecznościowa?

To podstawowy element marketingu społecznego – ich zadaniem jest bezpośrednie wpłynięcie na decyzję i postawę konsumenta względem danej kwestii. Na czym polega reklama społeczna? Ma ona nie tylko informować przypadkowego odbiorcę, lecz także wpłynąć na jego świadomość i ostrzec przed konkretnym problemem, który może dotknąć każdego z nas. W takich reklamach liczy się przede wszystkim „sprzedanie” idei oraz promowanie postaw, które w finalnym rezultacie będą dobre dla ogółu społeczeństwa, jak również krytykowanie nieodpowiednich postaw – takich jak przemoc czy alkoholizm.

Źródło: Marten Bjork/unsplash.com

Wszystko to ma na celu zarówno pobudzić odbiorców do refleksji, jak i zachęcić do bezpośredniego działania. Choć w zasadzie nie jest to „reklama” w znaczeniu treści służącej do promowania produktów lub usług firm, ze względu na charakterystykę kampanii reklamę społeczną również zalicza się do marketingu.

Rodzaje reklamy społecznej

Jakie są reklamy społeczne? Możemy wyróżnić wiele typów takich treści, które różnią się przede wszystkim pod względem sposobu wpływania na odbiorcę. Oto podstawowy podział reklam społecznych:

  • perswazyjne – taki rodzaj reklam społecznych ma na celu zmianę postawy odbiorcy, przeważnie narzucają one narrację konkretnej organizacji odpowiedzialnej za kampanię;
  • informacyjne – ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na dany problem społeczny, środowiskowy lub etyczny;
  • angażujące odbiorcę – mają one przede wszystkim zachęcić do dalszego działania na rzecz dobra społecznego, na przykład poprzez wpłaty dla fundacji.

Czym jest reklama komercyjna?

Reklamy komercyjne towarzyszą nam praktycznie na każdym kroku, zarówno w sieci, jak i w fizycznych przestrzeniach. Celem jest tutaj przede wszystkim zachęcenie odbiorcy, który jest potencjalnym konsumentem, do wypróbowania i ewentualnie późniejszego zakupu określonego produktu bądź skorzystania z usługi. Warto zaznaczyć, że również reklama komercyjna może służyć do uświadomienia o istnieniu danej oferty. Tego typu treści możemy spotkać na ulicy, podczas przeglądania wiadomości, w internecie, w sklepach i nie tylko. Spora intensywność działań marketingowych sprawia, że starsze strategie tracą na znaczeniu, a osoby odpowiedzialne za kampanie reklamowe nieustannie szukają nowych sposobów, by dotrzeć do klientów.

Dlaczego powstają reklamy komercyjne?

Aby mieć szansę faktycznie zarobić na oferowanych produktach lub usługach, niezbędny jest rozgłos – musimy przy tym zadbać, by zareklamować je w taki sposób, by trafiły do konsumenta skuteczniej niż w przypadku konkurencji. Z tego względu reklama jest często swego rodzaju odpowiedzią na produkty oferowane przez rynkowych rywali. Bez odpowiedniego marketingu dotarcie do klienta jest niezwykle ciężkie.

Rodzaje reklam komercyjnych

Reklamy tego typu również można podzielić na kilka rodzajów. W tym przypadku główną różnicą jest lokalizacja treści:

  • reklama wewnętrzna – pełni przede wszystkim funkcję ekspozycyjną wewnątrz pomieszczenia, może być umieszczona np. w lokalizacji, w której odbywa się wydarzenie branżowe;
  • reklama zewnętrzna – sposób prezentacji produktów i usług w przestrzeni publicznej, z którą styczność mają przypadkowi odbiorcy; możemy zaliczyć tutaj m.in. billboardy, telebimy i szyldy;
  • reklama internetowa – wszelkie treści marketingowe publikowane w sieci, od płatnych reklam po content marketing.

Reklama społeczna a reklama komercyjna – różnice

Wiemy już, czym charakteryzują się poszczególne warianty reklam – w jakim celu stosuje się każdy z nich? Jedną z najważniejszych kwestii jest tutaj cel kampanii marketingowej. Zarówno reklamy społeczne, jak i komercyjne mają na celu wpłynąć na postawę odbiorcy. Pierwsze z nich skupiają się jednak na spojrzenie dotyczące określonych problemów społecznych, z kolei drugie mają zachęcić do spróbowania lub zakupu towarów bądź usług firmy. W drugim przypadku oczekiwanym efektem jest zwiększenie zysku dla firmy, podczas gdy rolą reklam społecznych jest przede wszystkim osiągnięcie pozytywnego wpływu na społeczeństwo czy poprawa standardu życia w danej przestrzeni.

Inną bardzo ważną różnicą jest budżet. W przypadku reklamy społecznej budżet jest zazwyczaj niewielki – przeważnie odpowiadają za nie niezależne organizacje, które często utrzymują się głównie z dotacji osób, dla których dana sprawa ma duże znaczenie. Wyjątkiem są instytucje rządowe oraz światowe organizacje, które mogą czerpać środki od wielu sponsorów. Nakład na reklamy komercyjne jest na ogół znacznie większy, co pozwala między innymi wykorzystać efekty specjalne czy nawiązać współpracę z celebrytami bądź influencerami. Obydwa warianty reklam często opierają przekaz na odwołaniu się do emocji odbiorcy, jednak dokładny wygląd kampanii znacząco się różni w zależności od tematu reklamy.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: beautionna.com, bellaces.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Marketing LinkedIn? Naprawdę warto! – poznaj 5 sposobów na odświeżenie wizerunku firmy na LinkedIn

    Marketing LinkedIn? Naprawdę warto! – poznaj 5 sposobów na odświeżenie wizerunku firmy na LinkedIn

    Chociaż znamy popularniejsze kanały mediów społecznościowych, LinkedIn to doskonała wizytówka Twojej firmy. Dowiedz się jak wzbogacić swoją strategię marketingową!
    Jak wykupić i zareklamować swój produkt na Facebooku?

    Jak wykupić i zareklamować swój produkt na Facebooku?

    Wielu Twoich potencjalnych klientów na pewno korzysta z Facebooka. Warto zatem przenieść część swoich działań marketingowych właśnie tam. Jak to zrobić?
    Jakie są metody promowania firmy w internecie?

    Jakie są metody promowania firmy w internecie?

    Każda osoba prowadząca własną działalność gospodarczą wie, że podstawą handlu jest skuteczna reklama. Pozyskiwanie nowych klientów odgrywa kluczową rolę w […]
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.