Czym jest robots.txt i jaki ma wpływ na SEO?

Czym jest robots.txt i jaki ma wpływ na SEO?

Elevate Digital/pexels.com

Jedną z pierwszych rzeczy, którą powinieneś zrobić podczas pracy nad technicznym SEO swojej strony internetowej, jest optymalizacja pliku robots.txt. Niestety jest on bardzo podatny na różnego rodzaju błędy. Ten mały plik jest ważną częścią każdej strony internetowej, ale większość ludzi nawet o nim nie wie.

To właśnie jego konfiguracja może wpłynąć na widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. W tym artykule wyjaśnimy Ci, na czym polega funkcjonowanie pliku robots.txt oraz w jakim stopniu wpływa on na pozycjonowanie witryny.

Robots.txt – o co dokładnie z nim chodzi?

Plik ten znajduje się w katalogu głównym Twojej strony internetowej. Jest on instrukcją obsługi dla robotów indeksujących w wyszukiwarkach. Chroni również stronę internetową przed przeciążeniem różnymi poleceniami. Plik robots.txt jest pierwszą rzeczą, jakiej szukają algorytmy podczas przeszukiwania poszczególnych witryn. Dzięki temu mogą tworzyć listę adresów URL do przeszukiwania i indeksowania.

Dlaczego konfigurowanie pliku robots.txt jest tak ważne?

Plik robots.txt daje Ci większą kontrolę nad indeksowaniem strony WWW przez algorytmy wyszukiwarek. Poniżej postanowiliśmy przedstawić Ci listę zalet prawidłowego skonfigurowania pliku robots.txt:

  • zapobiega przeciążeniu serwera strony WWW,
  • uniemożliwia indeksowanie wewnętrznych stron wyników wyszukiwania,
  • zapobiega indeksowaniu zduplikowanych treści,
  • nie dopuszcza do indeksowania niepotrzebnych plików w Twojej witrynie (np. obrazów, filmów czy plików PDF),

Jak działa plik robots.txt?

Musisz wiedzieć, że algorytmy wyszukiwarek mają do wykonania dwie podstawowe prace: przeszukiwanie sieci w celu znalezienia nowych treści oraz indeksowanie już znalezionych treści w celu wyświetlenia najlepszych wyników użytkownikom na ich zapytania.


Źródło: Kindel Media/pexels.com

Kiedy algorytm dotrze już do strony internetowej, to szuka na niej pliku robots.txt, ponieważ plik ten zawiera informacje, w jaki sposób algorytm powinien indeksować witrynę.

Jak pliki robots.txt wpływają na SEO?

Korzystanie z plików robots.txt pozytywnie wpływa na SEO, ponieważ umożliwia satysfakcję użytkowników oraz płynne funkcjonowanie witryny. Plik robots.txt powoduje, że witryna staje się dostępna i użyteczna. Jak dokładnie te pliki wpływają na SEO?

  1. Pliki robots.txt wskazują algorytmom, jak powinny podążać
  2. Wewnętrzne linkowanie pomaga zwiększyć SEO witryny. Możesz podnieść wartość swoich słabszych stron dzięki linkom do stron wyższej jakości. Pliki robots.txt nakazują algorytmom poruszanie się w konkretnych kierunkach. Korzyść z linków jest ogromna, kiedy poprawnie używasz pliku robots.txt.

  3. Szybsze indeksowanie, większy sukces SEO
  4. Indeksowanie stron w wyszukiwarkach jest niezbędne dla poprawnego funkcjonowania witryny, jednak czynność ta może być dla strony WWW czymś wymagającym. Google nie definiuje jasno częstości indeksowania witryn, jednak największym celem jest ustalenie priorytetu wyszukiwań. Jeśli zainstalujesz plik robots.txt, to z pewnością usprawnisz ten proces i wskażesz wyszukiwarkom najbardziej znaczące strony. Eliminuje to zbędne indeksowanie niepotrzebnych stron i usprawnia ten proces.

Jak skonfigurować plik robots.txt?

Pamiętaj, że plik robots.txt to plik tekstowy, który może zostać utworzony w edytorze tekstu np. w notatniku czy Microsoft Word

  1. utwórz plik tekstowy o nazwie „robots.txt”,
  2. wgraj plik do swojej strony WWW,
  3. będziesz mógł ten plik edytować w każdym momencie, poprzez dwa poniższe polecenia:
  4. „User agent”. Dzięki temu wskażesz robotom Google konkretne polecenia do przeanalizowania. Jeśli zastosujesz asterysk (*): „User agent: *”, oznaczać będzie to, że polecenie skierowane jest do każdego robota indeksującego stronę, natomiast formuła „User agent: Googlebot” tłumaczy, że polecenie jest skierowane jedynie do algorytmów Google.
  5. „Disallow”. Dzięki temu poleceniu informujesz roboty o tym, czego nie powinny robić na Twojej stronie. W przypadku, gdy nie chcemy, aby algorytm zindeksował podstronę z „kotami”, tworzymy formułę: „User agent: * Disallow: /kot”. Ważne jest, aby dodać ukośnik w formule, ponieważ, kiedy tego nie zrobisz, to algorytm nie rozpozna czynności, których nie powinien robić i rozpocznie analizę wszystkich plików na stronie. Domyślnie dostępne na stronie jest polecenie „allow”, dlatego nie ma potrzeby dodawać go samemu. Jednak dzięki temu możesz pozwolić algorytmowi uzyskać dostęp do konkretnego zablokowanego na stronie folderu.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że teraz już rozumiesz, na czym polega zastosowanie pliku robots.txt na stronie internetowej. Jeśli nie potrafisz poradzić sobie sam ze skonfigurowaniem tego pliku, warto skorzystać z pomocy doświadczonych ekspertów ds. SEO.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co warto przeanalizować u konkurencji w kontekście SEO?

    Co warto przeanalizować u konkurencji w kontekście SEO?

    Analiza SEO Twojej konkurencji pomoże Ci odkryć możliwości związane z lepszym pozycjonowaniem Twojej witryny.Sprawdź, co warto przeanalizować!
    Jak skutecznie pozycjonować stronę usługową?

    Jak skutecznie pozycjonować stronę usługową?

    Prowadzisz firmę usługową lub jesteś fachowcem w swojej dziedzinie? Przeczytaj i sprawdź, w jaki sposób zaprezentować swój biznes w sieci!
    Czym jest landing page? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?

    Czym jest landing page? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?

    Landing page to specyficzny rodzaj strony internetowej, która wspiera kampanię marketingową. Wyjaśniamy dokładnie, co to jest i jaką odgrywa rolę w SEO.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.