Robot Google odwiedza Twoją stronę internetową w celu sprawdzenia materiałów, które na niej udostępniasz i w przypadku, gdy wyrazisz na to zgodę – ich zindeksowania. Często jednak dotarcie do wszystkich podstron serwisu jest trudne. Aby ułatwić Google dotarcie do tych materiałów, powinieneś utworzyć mapę witryny oraz dodać ją w Google Search Console. Co to jest? Jak ją zrobić i dodać?
Robot Google skacze od jednego do drugiego linka na Twojej stronie, ale nie wszędzie dotrze bez Twojej pomocy. Mapa witryny jest wskazówką dla niego – dzięki niej bot jest w stanie trafić na wszystkie materiały, które znajdują się na stronie, następnie je przeanalizować i ewentualnie zindeksować. To jest właśnie kluczowa korzyść, która wynika z utworzenia sitemap SEO – większe szanse na szybkie znalezienie się danej podstrony w indeksie Google, co oznacza, że jednocześnie ma to wpływ na pozycjonowanie, choćby dzięki osiąganiu w ten sposób mocniejszego linkowania wewnętrznego.
Z mapy strony korzysta jednak nie tylko wyszukiwarka Google – zaglądają do niej również boty innych popularnych systemów, takich jak Bing czy Yahoo!
Skrót XML pochodzi od Extensible Markup Language – chodzi o uniwersalny język znaczników. W mapie mogą znaleźć się nie tylko adresy wszystkich podstron, ale również plików graficznych czy też PDF. W pliku z listą odnośników można wprowadzić dodatkowe informacje, które wskazują m.in. na datę ostatniej aktualizacji. Czyli w praktyce dostarczasz robotowi wyszukiwarki wielu cennych informacji, do których dociera on bez wykorzystywania swoich zasobów na przeszukiwanie serwisu.
Bardzo prawdopodobne, że na stronie masz zainstalowaną wtyczkę lub inne rozwiązanie, dzięki któremu mapa jest generowana automatycznie i możliwe, że Ty lub ktoś z Twoich współpracowników dodaliście ją do Google Search Console. Aby to zweryfikować, zaloguj się do GSC, a następnie wybierz Index, a dalej Mapy witryny. Jeśli zostały dodane, to wtedy znajdziesz listę podobną jak poniżej:
Źródło: https://search.google.com, 20.12.2021
Nawet jeśli te mapy już są, to wcale nie jest powiedziane, że uwzględniają wszystkie strony, które zgodnie z Twoimi oczekiwaniami powinny znaleźć się w indeksie Google – zweryfikuj to. Natomiast jeśli ich nie ma w ogóle, to powinieneś działać. Dodanie mapy witryny jest jednym z pierwszych etapów przy optymalizowaniu strony pod wymagania wyszukiwarki. Oczywiście Google nie wymaga od Ciebie, że masz obowiązkowo dodać w GSC plik .xml z listą materiałów w serwisie, ale daje Ci taką możliwość i powinieneś z niej skorzystać. Przejdźmy zatem do zasad, których należy się trzymać, tworząc mapę witryny.
Google przygotowało konkretne materiały dotyczące sitemapy. Zanim zabierzesz się za ich przygotowanie, powinieneś mieć świadomość, jakie masz możliwości i ograniczenia pod tym względem:
Plik .xml, w którym znajduje się lista podstron i innych materiałów z Twojego serwisu, musi zawierać konkretne dane. Oto przykładowy kod takiego pliku.
<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset
xmlns=http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9
>
<url>
<loc>https://kupno-sprzedaz.waw.pl/</loc>
<lastmod>2021-12-20T07:36:24+00:00</lastmod>
<priority>1.00</priority>
</url>
<url>
<loc>https://kupno-sprzedaz.waw.pl/kontakt/</loc>
<lastmod>2021-12-20T07:36:41+00:00</lastmod>
<priority>0.80</priority>
</url>
</urlset>
Co oznaczają poszczególne informacje? Otóż:
Uwaga: Google ignoruje wartość <priority>, a wartości <lastmod> użyje tylko wtedy, gdy będzie ona spójna z informacjami na stronie. To znaczy, że daty aktualizacji powinny być takie same w mapie i w serwisie.
Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/sitemaps/build-sitemap?hl=pl, 20.12.2021
Przygotowanie tego pliku nie powinno Ci przysporzyć większych problemów. Jak zrobić mapę witryny? Przede wszystkim weź pod uwagę wielkość serwisu, dla którego chcesz ją wykonać. Zatem:
Do Twojej dyspozycji w sieci jest mnóstwo darmowych narzędzi, za pomocą których łatwo stworzysz mapę strony. Często jednak korzystanie z bezpłatnej wersji będzie oznaczało, że w sitemapie może się pojawić ograniczona liczba adresów URL. Jeśli Twoja strona składa się z kilkudziesięciu czy kilkuset adresów URL, to problem nie powinien się pojawić. Oto przykładowe aplikacje, które wygenerują mapę .xml online:
Po pobraniu pliku możesz go umieścić na serwerze – najlepiej we wspomnianym folderze głównym strony.
W przypadku dużych witryn warto skorzystać z pluginów, które umożliwiają łatwe, automatyczne utworzenie mapy strony. Znajdziesz takie do wszystkich popularnych systemów CMS, w tym do WordPressa, który jest najczęściej wykorzystywany na świecie. Możesz skorzystać z wielu różnych pluginów – pokażemy Ci, jak to zrobić za pomocą All In One SEO – jednej z najpopularniejszych wtyczek służących do optymalizacji witryny. Narzędzie służące do automatycznego tworzenia mapy strony jest tutaj jedną z funkcji, które są dostępne bez dodatkowych opłat. Najpierw musisz ją jednak włączyć. Po instalacji tego rozwiązania znajdź w opcjach Menadżer funkcjonalności:
Źródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021
Następnie, jeśli nie masz włączonego narzędzia odpowiedzialnego za tworzenie mapy, to je aktywuj.
Źródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021
Wtedy w menu pojawi się Mapa strony XML.
Źródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021
Klikając ten link, uzyskujesz możliwość określenia odpowiednich ustawień, zgodnych z Twoimi oczekiwaniami. Ustalasz m.in.:
Po wprowadzeniu tych informacji kliknij Zaktualizuj mapę strony i gotowe. Mapa jest już wygenerowana.
Następnie, przechodząc na stronę https://twoja-witryna.pl/sitemap.xml, zobaczysz listę wszystkich utworzonych map. To jeszcze nie wszystko. Musisz dodać tę mapę do GSC. Zanim to jednak zrobisz, przetestuj uzyskany plik. Skorzystaj np. z tego narzędzia: https://www.xml-sitemaps.com/validate-xml-sitemap.html. Jeśli korzystałeś z automatycznych aplikacji służących do generowania takich plików, to nie powinny się pojawić żadne problemy. Jest to bardziej prawdopodobne w przypadku ręcznego tworzenia tego pliku.
Jeśli Twoja witryna nie była jeszcze zweryfikowana w GSC, to w pierwszym kroku musisz wykonać jedną z czynności, za pomocą której potwierdzisz Google, że rzeczywiście chodzi o Twój serwis. Jeśli to się powiodło, to następnie w GSC wybierz z menu Index opcję Mapy witryny. Dodaj wszystkie z plików .xml, z których składa się mapa strony.
Źródło: https://search.google.com, 20.12.2021
Po tej czynności możesz sprawdzić, czy Google nie wykryło żadnego błędu i ile znalazło adresów URL w poszczególnych mapach. Nie jest tak, że natychmiast po dodaniu tych plików wszystkie te adresy pojawiają się w indeksie Google – będzie to się dziać stopniowo. W zakładce Stan możesz kontrolować, jak zmienia się liczba zindeksowanych materiałów.
Źródło: https://search.google.com, 20.12.2021
Pamiętaj również o aktualizowaniu mapy strony. Nie powinny się w niej znajdować adresy URL, które zwracają kod 404, 301 czy 302. Jeśli dopiero wdrażasz na swojej witrynie szyfrowane połączenie, to pamiętaj, że po włączeniu certyfikatu początek adresu serwisu zmieni się z http na https, dlatego musisz koniecznie zaktualizować odnośniki w mapie. Nie powinny się tam znajdować przekierowane adresy URL.
Google potrzebuje pomocy, aby dobrze zrozumieć strukturę serwisu i zindeksować wszystkie materiały, których oczekujesz w SERP-ach. Wiesz, co to jest mapa witryny, jak ją utworzyć oraz jakie daje ona korzyści. Jej dodanie zajmie Ci dzięki automatycznym narzędziom dosłownie kilka minut. Nie pomijaj tego ważnego kroku!
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.