Czym jest sitemap.xml i jakie ma znaczenie dla SEO?

Czym jest sitemap.xml i jakie ma znaczenie dla SEO?

Goumbik/pixabay.com

Robot Google odwiedza Twoją stronę internetową w celu sprawdzenia materiałów, które na niej udostępniasz i w przypadku, gdy wyrazisz na to zgodę – ich zindeksowania. Często jednak dotarcie do wszystkich podstron serwisu jest trudne. Aby ułatwić Google dotarcie do tych materiałów, powinieneś utworzyć mapę witryny oraz dodać ją w Google Search Console. Co to jest? Jak ją zrobić i dodać?

SEO mapa witryny – co to jest?

Robot Google skacze od jednego do drugiego linka na Twojej stronie, ale nie wszędzie dotrze bez Twojej pomocy. Mapa witryny jest wskazówką dla niego – dzięki niej bot jest w stanie trafić na wszystkie materiały, które znajdują się na stronie, następnie je przeanalizować i ewentualnie zindeksować. To jest właśnie kluczowa korzyść, która wynika z utworzenia sitemap SEO – większe szanse na szybkie znalezienie się danej podstrony w indeksie Google, co oznacza, że jednocześnie ma to wpływ na pozycjonowanie, choćby dzięki osiąganiu w ten sposób mocniejszego linkowania wewnętrznego.

Z mapy strony korzysta jednak nie tylko wyszukiwarka Google – zaglądają do niej również boty innych popularnych systemów, takich jak Bing czy Yahoo!

Skrót XML pochodzi od Extensible Markup Language – chodzi o uniwersalny język znaczników. W mapie mogą znaleźć się nie tylko adresy wszystkich podstron, ale również plików graficznych czy też PDF. W pliku z listą odnośników można wprowadzić dodatkowe informacje, które wskazują m.in. na datę ostatniej aktualizacji. Czyli w praktyce dostarczasz robotowi wyszukiwarki wielu cennych informacji, do których dociera on bez wykorzystywania swoich zasobów na przeszukiwanie serwisu.

Jak sprawdzić, czy masz dodaną mapę .xml?

Bardzo prawdopodobne, że na stronie masz zainstalowaną wtyczkę lub inne rozwiązanie, dzięki któremu mapa jest generowana automatycznie i możliwe, że Ty lub ktoś z Twoich współpracowników dodaliście ją do Google Search Console. Aby to zweryfikować, zaloguj się do GSC, a następnie wybierz Index, a dalej Mapy witryny. Jeśli zostały dodane, to wtedy znajdziesz listę podobną jak poniżej:


Źródło: https://search.google.com, 20.12.2021

Nawet jeśli te mapy już są, to wcale nie jest powiedziane, że uwzględniają wszystkie strony, które zgodnie z Twoimi oczekiwaniami powinny znaleźć się w indeksie Google – zweryfikuj to. Natomiast jeśli ich nie ma w ogóle, to powinieneś działać. Dodanie mapy witryny jest jednym z pierwszych etapów przy optymalizowaniu strony pod wymagania wyszukiwarki. Oczywiście Google nie wymaga od Ciebie, że masz obowiązkowo dodać w GSC plik .xml z listą materiałów w serwisie, ale daje Ci taką możliwość i powinieneś z niej skorzystać. Przejdźmy zatem do zasad, których należy się trzymać, tworząc mapę witryny.

Tworzenie mapy witryny – zasady

Google przygotowało konkretne materiały dotyczące sitemapy. Zanim zabierzesz się za ich przygotowanie, powinieneś mieć świadomość, jakie masz możliwości i ograniczenia pod tym względem:

  • obsługiwane formaty – Google przetworzy nie tylko mapę .xml, ale również RSS, mRSS, Atom 1.0 i tekstową;
  • bez względu na format maksymalny rozmiar pliku nie może przekroczyć 50 KB i składać się z większej liczby niż 50 tys. adresów URL;
  • mapy, które przekraczają wspomniane limity, powinieneś podzielić na mniejsze pliki;
  • najlepiej, aby mapa witryny znajdowała się w katalogu głównym strony, chociaż teoretycznie może być zapisana również w innych;
  • w mapie nie powinny się pojawiać identyfikatory sesji, aby nie dochodziło do indeksowania podstron, które zawierają to samo;
  • podawaj w mapie strony wyłącznie kanoniczne wersje adresów URL – nie należy indeksować dwóch takich samych podstron;
  • dodanie mapy strony nie gwarantuje, że Google na pewno zindeksuje wszystkie zasoby – to tylko wskazówka dla robota wyszukiwania;
  • kolejność linków w mapie nie ma znaczenia – nie jest tak, że ostatni odnośnik na liście ma mniejsze szanse na szybkie zindeksowanie niż ten pierwszy.

Co zawiera mapa strony?

Plik .xml, w którym znajduje się lista podstron i innych materiałów z Twojego serwisu, musi zawierać konkretne dane. Oto przykładowy kod takiego pliku.

<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>

<urlset

xmlns=http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9

>

<url>

<loc>https://kupno-sprzedaz.waw.pl/</loc>

<lastmod>2021-12-20T07:36:24+00:00</lastmod>

<priority>1.00</priority>

</url>

<url>

<loc>https://kupno-sprzedaz.waw.pl/kontakt/</loc>

<lastmod>2021-12-20T07:36:41+00:00</lastmod>

<priority>0.80</priority>

</url>

</urlset>

Co oznaczają poszczególne informacje? Otóż:

  • <?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?> – 1.0 oznacza wersję XML-a wykorzystaną do wygenerowania pliku, a UTF-8 to zastosowany w tym przypadku standard kodowania.
  • <urlset> – tag, w którym znajdą się wszystkie odnośniki dodane do mapy.
  • <url> – zawiera zbiór informacji dotyczących danej podstrony/materiału.
  • <loc> – adres podstrony/materiału.
  • <lastmod> – czas ostatniej edycji strony.
  • <priority> – za pomocą tego tagu określa się ważność poszczególnych adresów URL od 0 do 1. Ma to wskazywać robotom, które materiały mają być indeksowane jako pierwsze.

Uwaga: Google ignoruje wartość <priority>, a wartości <lastmod> użyje tylko wtedy, gdy będzie ona spójna z informacjami na stronie. To znaczy, że daty aktualizacji powinny być takie same w mapie i w serwisie.


Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/sitemaps/build-sitemap?hl=pl, 20.12.2021

Jak stworzyć mapę witryny?

Przygotowanie tego pliku nie powinno Ci przysporzyć większych problemów. Jak zrobić mapę witryny? Przede wszystkim weź pod uwagę wielkość serwisu, dla którego chcesz ją wykonać. Zatem:

  • jeśli masz mały serwis, to możesz ręcznie przygotować ten plik, bazując na przykładowym kodzie, który dodaliśmy powyżej. Pamiętaj jednak o ostrożności – bardzo łatwo możesz popełnić błąd przy wklejaniu kolejnych adresów URL. Wystarczy, że przypadkiem nie uwzględnisz jednego znaku i problem gotowy.
  • W przypadku gdy strona jest duża – składa się z setek czy tysięcy adresów URL, jedynym dobrym wyjściem jest skorzystanie z automatycznych rozwiązań, za pomocą których utworzenie mapy zajmuje dosłownie chwilę. Ręczne jej budowanie dla takiego serwisu wymagałoby poświęcenia dużo czasu i wiązałoby się z bardzo dużym ryzykiem popełnienia błędów – nie jest to dobre rozwiązanie.

Do Twojej dyspozycji w sieci jest mnóstwo darmowych narzędzi, za pomocą których łatwo stworzysz mapę strony. Często jednak korzystanie z bezpłatnej wersji będzie oznaczało, że w sitemapie może się pojawić ograniczona liczba adresów URL. Jeśli Twoja strona składa się z kilkudziesięciu czy kilkuset adresów URL, to problem nie powinien się pojawić. Oto przykładowe aplikacje, które wygenerują mapę .xml online:

Po pobraniu pliku możesz go umieścić na serwerze – najlepiej we wspomnianym folderze głównym strony.

W przypadku dużych witryn warto skorzystać z pluginów, które umożliwiają łatwe, automatyczne utworzenie mapy strony. Znajdziesz takie do wszystkich popularnych systemów CMS, w tym do WordPressa, który jest najczęściej wykorzystywany na świecie. Możesz skorzystać z wielu różnych pluginów – pokażemy Ci, jak to zrobić za pomocą All In One SEO – jednej z najpopularniejszych wtyczek służących do optymalizacji witryny. Narzędzie służące do automatycznego tworzenia mapy strony jest tutaj jedną z funkcji, które są dostępne bez dodatkowych opłat. Najpierw musisz ją jednak włączyć. Po instalacji tego rozwiązania znajdź w opcjach Menadżer funkcjonalności:


Źródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021

Następnie, jeśli nie masz włączonego narzędzia odpowiedzialnego za tworzenie mapy, to je aktywuj.


Źródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021

Wtedy w menu pojawi się Mapa strony XML.


Źródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021

Klikając ten link, uzyskujesz możliwość określenia odpowiednich ustawień, zgodnych z Twoimi oczekiwaniami. Ustalasz m.in.:

  • jak często ma być aktualizowana mapa;
  • jakie rodzaje contentu mają się w niej znaleźć;
  • ile linków ma trafić do jednego pliku;
  • priorytet dla poszczególnych adresów URL.

Po wprowadzeniu tych informacji kliknij Zaktualizuj mapę strony i gotowe. Mapa jest już wygenerowana.

Następnie, przechodząc na stronę https://twoja-witryna.pl/sitemap.xml, zobaczysz listę wszystkich utworzonych map. To jeszcze nie wszystko. Musisz dodać tę mapę do GSC. Zanim to jednak zrobisz, przetestuj uzyskany plik. Skorzystaj np. z tego narzędzia: https://www.xml-sitemaps.com/validate-xml-sitemap.html. Jeśli korzystałeś z automatycznych aplikacji służących do generowania takich plików, to nie powinny się pojawić żadne problemy. Jest to bardziej prawdopodobne w przypadku ręcznego tworzenia tego pliku.

Jak dodać mapę strony do Google Search Console

Jeśli Twoja witryna nie była jeszcze zweryfikowana w GSC, to w pierwszym kroku musisz wykonać jedną z czynności, za pomocą której potwierdzisz Google, że rzeczywiście chodzi o Twój serwis. Jeśli to się powiodło, to następnie w GSC wybierz z menu Index opcję Mapy witryny. Dodaj wszystkie z plików .xml, z których składa się mapa strony.


Źródło: https://search.google.com, 20.12.2021

Po tej czynności możesz sprawdzić, czy Google nie wykryło żadnego błędu i ile znalazło adresów URL w poszczególnych mapach. Nie jest tak, że natychmiast po dodaniu tych plików wszystkie te adresy pojawiają się w indeksie Google – będzie to się dziać stopniowo. W zakładce Stan możesz kontrolować, jak zmienia się liczba zindeksowanych materiałów.


Źródło: https://search.google.com, 20.12.2021

Pamiętaj również o aktualizowaniu mapy strony. Nie powinny się w niej znajdować adresy URL, które zwracają kod 404, 301 czy 302. Jeśli dopiero wdrażasz na swojej witrynie szyfrowane połączenie, to pamiętaj, że po włączeniu certyfikatu początek adresu serwisu zmieni się z http na https, dlatego musisz koniecznie zaktualizować odnośniki w mapie. Nie powinny się tam znajdować przekierowane adresy URL.

Mapa strony – nie zapominaj o niej

Google potrzebuje pomocy, aby dobrze zrozumieć strukturę serwisu i zindeksować wszystkie materiały, których oczekujesz w SERP-ach. Wiesz, co to jest mapa witryny, jak ją utworzyć oraz jakie daje ona korzyści. Jej dodanie zajmie Ci dzięki automatycznym narzędziom dosłownie kilka minut. Nie pomijaj tego ważnego kroku!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak wybrać skuteczną agencję SEO? Podpowiada Google

    Jak wybrać skuteczną agencję SEO? Podpowiada Google

    Wybór agencji SEO nie należy do łatwych! W tym artykule prezentujemy porady, jakich w tym temacie udzielił w swoim oficjalnym materiale Google.
    Jak i po co monitorować działania konkurencji?

    Jak i po co monitorować działania konkurencji?

    Jednym z elementów strategii pozycjonowania strony powinno być monitorowanie aktywności konkurencji w sieci. Pozwala ono zarówno uczyć się na błędach firm z branży, jaki i identyfikować działania, które przyczyniają się do osiągnięcia sukcesu.
    Pozycjonowanie a marketing

    Pozycjonowanie a marketing

    Pozycjonowanie strony to ważny, ale nie jedyny, element działań marketingowych firm. Dowiedz się, w jakie inne formy reklamy internetowej zainwestować.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
        Wypełnij formularz kontaktowy: