Świadomość marki to poziom zapoznania konsumentów z firmą, jej produktami oraz cechami charakterystycznymi. Im wyższy, tym na lepsze wyniki sprzedażowe można liczyć.
Na całym świecie prawdopodobnie tylko niewielka garstka osób nie wie, czym jest Google lub Apple. Te marki na stałe zapisały się w naszych umysłach. Jak dojść do takiego poziomu? Sprawdź, czym jest i jak budować świadomość marki!
Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego wszystkie buty sportowe nazywamy adidasami, pieluchy dla dzieci pampersami, a napoje z owoców koli Coca- Colą? Przecież to nazwy marek, a nie konkretnych produktów, prawda?
Prawda. Te brandy cieszą się jednak tak dużą popularnością i rozpoznawalnością, że wdzierają się do umysłów konsumentów automatycznie. Na tym właśnie polega świadomość marki.
Co się na nią składa?
Wiele osób błędnie myśli, że świadomość odnosi się wyłącznie do popularności. Tymczasem chodzi o coś więcej. Marce powinno zależeć na tym, aby docelowi odbiorcy nie tylko znali jej nazwę, logo czy nawet produkty, ale też wiedzieli, jakimi wartościami się kieruje i co wyróżnia ją na tle konkurencji.
Duża świadomość marki znacznie ułatwia prowadzenie działań marketingowych. Konsumenci przy każdej potrzebie zakupowej pomyślą właśnie o Twojej firmie. Będą znali jej mocne strony, przez co nawet niższe ceny u konkurencji nie wpłyną na ich decyzje.
Rozpoznawalna marka ma również wyższą wartość rynkową oraz większy wpływ społeczny. Z tego względu popularne i silne brandy często angażowane są w akcje charytatywne czy inne inicjatywy związane z ważnymi problemami społecznymi.
Nad świadomością marki warto pracować od początku jej istnienia. To pewne, ale jak prowadzić taką strategię? Cały proces można podzielić na dwie części: budowanie zasięgu i popularności oraz kreowanie wizerunku.
Aby odbiorcy mogli poznać markę i odkryć jej wartości, najpierw muszą się o niej dowiedzieć. Budowanie zasięgu i docieranie do coraz większego grona osób powinno być nieodłącznym elementem Twojej strategii! Sposobów na to jest mnóstwo.
Płatne kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google czy mediach społecznościowych to sposób na niemal błyskawiczne wygenerowanie dużego zasięgu. Czasami efekty pojawiają się od razu po opublikowaniu reklamy, do tego możesz skierować przekaz do wybranych osób (np. ze względu na dane demograficzne, zawód, zainteresowanie lub aktywność w Internecie).
Szczególnie warto rozważyć działalność w social mediach, ponieważ ponad 50% przypadków odkrywania nowych marek odbywa się właśnie na platformach społecznościowych (Neal Schaffer).
Memy od dawna nie są już tylko rozrywką dla młodzieży, ale też potężnym narzędziem do generowania zasięgu. Marki coraz częściej wykorzystują w swoich strategiach marketingowych popularne w popkulturze tematy. Użytkownicy Internetu to uwielbiają, zwłaszcza jeśli mem w nieoczywisty sposób nawiązuje do zabawnej sytuacji.
Na przykład marka Starbucks wykorzystała wypowiedź Harry’ego Stylesa na temat filmu, w którym zagrał.
Kreatywne i błyskotliwe treści mają szansę stać się viralem bez żadnych dodatkowych promocji, ponieważ będą rozsyłane przez użytkowników. Ważne jest to, aby nawiązywały do tematów, które aktualnie są na topie w grupie docelowej.
Współpraca z influencerami może znacznie wpłynąć na zasięg i rozpoznawalność Twojej marki. Twórcy internetowi oraz celebryci mają obecnie ogromny wpływ na decyzje zakupowe konsumentów, zwłaszcza wśród przedstawicieli pokolenia Z.
Wiele osób posługuje się wyszukiwarką, aby znaleźć produkt, usługę czy odpowiedź na nurtujące pytanie. Spore znaczenie w budowaniu świadomości marki ma zatem pozycja w rankingu Google. Zadbaj o optymalizację SEO strony oraz wartościowy content.
Druga część procesu zwiększania świadomości marki to kreowanie wizerunku, czyli zapoznanie odbiorców z jej cechami, wartościami, misjami oraz sposobem komunikacji. Dzięki temu potencjalni klienci nie tylko wiedzą, że dana marka istnieje, ale znają ją, czują się do niej przywiązani i jej ufają.
Warto wiedzieć, że ponad 80% konsumentów musi mieć duże zaufanie do marki, żeby w ogóle rozważyć zakup (Exploding Topics).
Jak kreować wizerunek?
Jeśli chcesz na stałe zapisać się w umysłach odbiorców, nie możesz być kolejną nijaką marką na rynku. Twój brand musi mieć charakter i wyraźne cechy. Pokaż, że za logo stoją prawdziwi ludzie!
Budowanie świadomości marki to proces długofalowy. Odbiorcy będą musieli spotkać się z Tobą wiele razy, zanim Cię zapamiętają. Trzeba więc zadbać o to, aby przy każdym komunikacie kierowanym do odbiorców zachować spójność.
Mowa tu nie tylko o aspektach wizualnych (logo, kolory, czcionka), ale też o sposobie komunikacji (np. zabawna, oficjalna).
Jeśli konsumenci utożsamią się z wartościami Twojej marki, chętniej jej zaufają, co z kolei pozytywnie wpłynie na decyzje zakupowe. Podkreślaj swoje wartości, zajmuj stanowisko w ważnych kwestiach społecznych, a przede wszystkim pokaż w praktyce, jaka jest Twoja marka. Firma, która promuje ochronę środowiska, a jednocześnie wysyła swoje produkty w plastikowych, nieekologicznych opakowaniach nie jest wiarygodna.
Jakie kanały warto wykorzystać do budowania wizerunku marki? Możliwości są nieograniczone. Tutaj sprawdzi się zarówno działalność w social mediach, jak i content marketing czy newsletter.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.