Czym jest up-selling?

Czym jest up-selling?

Proxyclick Visitor Management System/unsplash.com

Jak osiągnąć dodatkowy zysk przy sprzedaży? Sposobów jest naprawdę sporo – jednym z nich jest up-selling. Co to jest, na czym polega i jak zastosować tego typu strategię?

Up-selling: co to jest?

To strategia sprzedażowa, której nazwę tłumaczy się na polski jako „sprzedaż uzupełniająca”. Czym właściwie jest cross-selling; co to oznacza? Podstawowe założenia są bardzo proste – chodzi o proponowaniu przez sprzedawcę droższego produktu zamiast towaru, który miał być zakupiony przez klienta. Sprzedający, oceniając właściwie sytuację, powinien być w stanie dostosować sugerowany produkt lub usługę do możliwości finansowych oraz potrzeb kupującego.

Warto zwrócić uwagę również na odpowiedni moment stosowania up-sellingu. To czynność, którą należy wykonać przed podjęciem przed nabywcę ostatecznej decyzji. Co istotne, pojęcie up-sellingu może w pewnym stopniu przypominać cross-selling, jednak istnieje pewna kluczowa różnica między tymi strategiami. O ile w cross-sellingu celem jest sprzedanie klientowi dodatkowego towaru lub usługi, o tyle w up-sellingu proponuje się zamienny produkt o większych możliwościach.

Sprawdź: Co to jest adres IP?

Up-selling – przykłady zastosowania

Istnieje wiele możliwości wykorzystania up-sellingu. To strategia odpowiednia nie tylko do sprzedaży stacjonarnej – sprzedaż uzupełniająca może być stosowana również w sklepach internetowych. Funkcjonalność stron tego typu pozwala zaproponować droższy towar, gdy kupujący jeszcze zastanawia się nad decyzją. Sprzedający w takiej sytuacji powinien zaproponować kilka produktów w podobnym przedziale cenowym, jednak wyższym niż w przypadku przedmiotu początkowego.

Źródło: cetteup/unsplash.com

W kwestii up-sellingu warto także podkreślić, że podczas sprzedaży przez internet istnieje możliwość zastosowania tej techniki na wielu etapach. Kupujący może dokonać wyboru, wpisując poszukiwany produkt, a następnie widząc jakie towary zakupili poprzedni użytkownicy. Finalnie może zmienić zdanie i dokonać wyboru droższego produktu po zobaczeniu przedmiotów na przykład na liście oglądanych wcześniej propozycji.

Jak stosować up-selling?

Podstawą do skutecznego wykorzystania up-sellingu jest właściwa ocena potrzeb klienta. Propozycja przedmiotu powinna łączyć się z przedstawieniem korzyści, jakie wynikają z zakupu droższej wersji. Wnikliwy obserwator może odnieść się do sytuacji życiowej nabywcy czy jego potrzeb; można również próbować wskazać, jakich wyborów dokonali inni kupujący. Podobnie jak w przypadku sprzedaży przez internet, sprzedawca na żywo powinien zaproponować wyłącznie kilka możliwości w podobnym przedziale cenowym. Ważne jest także, by nie wywierać presji: kupujący nie może mieć wrażenia, że sprzedawca chce jak najszybciej sfinalizować transakcję. Odpowiednie podejście do up-sellingu powinno sprawiać, że klient będzie czuć, że dokonuje właściwego wyboru, a sprzedający chce mu pomóc. Nie oznacza to zaproponowania jedynie droższego towaru – nowy produkt powinien oferować lepsze właściwości niż pierwotnie wybrany asortyment.

Sprawdź: 15 lat minęło jak jeden dzień. Zobacz, co się stało z Naszą Klasą

Zalety up-sellingu

Większy zysk dla sprzedawcy to nie wszystko. Kupujący również może zyskać na up-sellingu, nabywając bardziej komfortowy i lepiej dopasowany do potrzeb produkt. Istnieje także możliwość, że w przyszłości poleci firmę innym – to niezwykle korzystna sytuacja dla sprzedawcy. Dzięki poleceniu produktu lepszego, który jest dostępny w wyższej cenie, sklep może jednocześnie zwiększać zysk i budować swoją markę, co ułatwi zdobycie kolejnych nabywców.

Up-selling – przykłady

Wiele osób niejednokrotnie spotkało się z działaniami z zakresu up-sellingu, jednak nie mając pojęcia, czym jest ta strategia. Przykładem może być oferowanie dodatkowego pokrycia przy zakupie obowiązkowego OC auta. To technika sprzedaży, która znajduje szerokie wykorzystanie przy ubezpieczeniach – w przypadku polis na dom czy życie przedstawiciele ubezpieczalni proponują różne warianty, a droższe oferty wiążą się z lepszymi warunkami. Jeśli z kolei chodzi o sprzedaż towarów, przykładem może być propozycja wersji laptopa z większym dyskiem zamiast modelu wybranego pierwotnie.

Sprawdź: Jak skutecznie reklamować firmę w sieci?

Jak zadbać o skuteczność up-sellingu?

Przede wszystkim warto mieć na uwadze, że w przypadku up-sellingu do droższego towaru łatwiej będzie przekonać dotychczasowych klientów. W przypadku, gdy relacja oparta jest na zaufaniu, nabywca łatwiej da się przekonać. Musi być to pozytywne doświadczenie, gdzie klient wie czego się spodziewać i jest zadowolony z dotychczasowych kontaktów.

Inną kwestią istotną dla efektywności up-sellingu jest osoba sprzedawcy. Osoba z większym doświadczeniem i odpowiednimi umiejętnościami bądź cechami będzie w stanie właściwie ocenić zasobność danego klienta. Sprzedawca, który nachalnie proponuje nabycie droższego produktu, może jednak kompletnie zrazić odbiorcę, który całkowicie wycofa się z dokonania transakcji.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: czaswogrodzie.pl, propertylook.pl

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 14
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Poznaj sposób na porzucone koszyki PrestaShop

    Poznaj sposób na porzucone koszyki PrestaShop

    Niemal każde przedsiębiorstwo działające w sieci zmaga się z problemem niesfinalizowanych transakcji. Dlaczego tak się dzieje? Jak sobie z tym poradzić?
    Jak radzić sobie z porzuconymi koszykami na WooCommerce?

    Jak radzić sobie z porzuconymi koszykami na WooCommerce?

    Klienci często odwiedzają Twój sklep, ale ostatecznie nie dokonują zakupów? Sprawdź, jak rozwiązać problemy z porzuconymi koszykami na WooCommerce.
    Jaki hosting wybrać pod sklep internetowy na WordPress?

    Jaki hosting wybrać pod sklep internetowy na WordPress?

    Chcesz założyć sklep na WordPressie i zastanawiasz się, jaki hosting będzie najlepszy? A może planujesz zmienić dostawcę hostingu swojego sklepu? Przedstawiamy mini kompendium wiedzy na ten temat!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę