DARMOWY AUDYT SEO

Czym jest URL i jak powinien wyglądać dobry adres pod pozycjonowanie?

Czym jest URL i jak powinien wyglądać dobry adres pod pozycjonowanie?

EKATERINA BOLOVTSOVA/pexels.com

Bardzo często adres URL należy do pierwszych rzeczy dostrzeganych przez internautów oraz roboty Google. W ten sposób definiuje się określony format adresowania stron internetowych w sieci. Jeżeli jako internauci posiadamy dokładny URL witryny, to dzięki temu możemy ją zobaczyć, pobrać z niej dane, czy też zapoznać się z umieszczonymi na niej informacjami.

Adres URL – co to?

URL to skrót od angielskich słów „Uniform Resource Locator”. To, co ważne to fakt, że adres URL strony jest bezpośrednio związany z daną stroną i staje się jej identyfikatorem. Z drugiej strony bywa również elementem większej hierarchii rozbudowanych witryn oraz ma wpływ na pozycjonowanie.

Sprawdź: Projektowanie strony internetowej – top 8 porad

Z czego składa się adres URL?

Nie wystarczy sama wiedza, co to jest URL. Warto zrozumieć także, z jakich elementów konstrukcji się on składa. Ponadto odpowiednio skonstruowana struktura adresu URL pozwala na uniknięcie sytuacji zapętlenia, a także korzystnie wpływa na efekty działań marketingowych związanych z pozycjonowaniem. Adres URL składa się z takich elementów jak:

  • adres URL: https://imienazwisko.pl/
  • nazwa protokołu: https
  • nazwa domeny: imienazwisko
  • rozszerzenie: pl

Przejście do każdej podstrony zawartej w witrynie sprawia, że adres URL ulega rozbudowie i powstaje tzw. ścieżka adresu URL. Pozwala to na lepszą identyfikację poszczególnych miejsc w witrynie, pozycjonowanie podstron, a także umożliwia internautom bezpośrednie przejście na daną podstronę bez konieczności wchodzenia na stronę główną. Ścieżka adresu URL może wyglądać następująco:

  • adres URL: https://imienazwisko.pl/konsultacje
  • ścieżka adresu URL: konsultacje

Ścieżki mogą być bardziej rozbudowane, np. konsultacje/zdalne/wtorek.

Przyjazne i nieprzyjazne adresy URL - na czym to polega?

Pod kątem optymalizacji i SEO adresy URL dzielimy na przyjazne i nieprzyjazne. Świadomość ich istnienia oraz umiejętność dostrzeżenia różnic między nimi może być kluczowym aspektem, jeżeli zależy nam na budowaniu wysokiej pozycji danej strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania.

Co to URL przyjazny?

To przede wszystkim krótki, czytelny i łatwy do zapamiętania adres strony internetowej, który z jednej strony informuje internautów o jej strukturze, a z drugiej strony wygląda atrakcyjnie. Takimi adresami internauci dzielą się zdecydowanie częściej oraz łatwiej jest je sobie utrwalić w głowie. Jedną z zasad ich tworzenia są słowa kluczowe, które powinien zawierać adres URL. Google dzięki temu uzna stronę za bardziej wartościową, co przełoży się na dodatkowe punkty do rankingu i lepsze jej pozycjonowanie. Przyjazny adres URL wpływa również korzystnie na indeksowanie strony oraz ułatwia nawigację internautom, dzięki czemu bez trudu będą w stanie powrócić do wcześniej odwiedzanej podstrony.

Przykładem takiego adresu URL może być: https://imienazwisko.pl/edukacja.

Źródło: Ron Lach/pexels.com

Czym są nieprzyjazne adresy URL?

Nieprzyjazne adresy URL to takie, które wyglądają źle wizualnie, są trudne do zapamiętania oraz bardzo rozbudowane. W związku z tym negatywnie wpływają na zabiegi związane z pozycją strony w sieci i stosunkowo często traktowane będą jako SPAM. Takie adresy są rzadziej udostępniane przez internautów, zaburzają strukturę witryny internetowej oraz utrudniają użytkownikom nawigację i powrót do wcześniej odwiedzanej podstrony. Warto również zwrócić uwagę na to, że ze względu na swoją budowę nieprzyjazne adresy URL mogą być postrzegane przez roboty Google jako niebezpieczne linki. To sprawia, że w ramach optymalizacji i SEO konieczne jest przygotowanie czytelnych i przyjaznych linków.

Przykładem nieprzyjaznego adresu URL może być: https://imienazwisko.pl/index.php?action-edukacja&s37654326d

Sprawdź: Badania ilościowe UX

Jak stworzyć dobry adres URL pod pozycjonowanie?

W tym miejscu zebraliśmy kilka przydatnych wskazówek, które pomogą specjalistom oraz osobom na co dzień niezajmującym się SEO, w przygotowaniu przyjaznego adresu URL, który będzie dobry pod pozycjonowanie. Oczywiście są to wybrane zasady, jednak nie ma z góry przyjętej strategii tworzenia adresów URL. Specjaliści mogą mieć różne podejście, a o jego słuszności zawsze decyduje efekt końcowy. Jest kilka sposobów na skuteczne budowanie przyjaznych adresów URL, jednak warto wziąć pod uwagę podane niżej wskazówki.

Właściwa struktura

Adres URL powinien mieć prawidłową i czytelną strukturę, w której poszczególne elementy są czytelnie oddzielone, np. separatorami słów. Taki adres będzie dobrze rozumiany przez internautów i robotów. Na strukturę wpływają m.in. wykorzystane w adresie znaki, dlatego powinno się bezwzględnie unikać znaków specjalnych i polskich znaków (oraz znaków innych języków). Wówczas możemy napotkać poważne problemy z indeksowaniem adresów URL w wyszukiwarce.

Przy adresie URL strony warto zadbać o to, by poszczególne elementy były ułożone w następującej kolejności: domena serwisu, kategoria nadrzędna, nazwa produktu lub usługi. To przyjazny sposób zapisu dla wyszukiwarek. Przykładowy zapis może wyglądać następująco:

  • https://imienazwisko.pl/konsultacje/SEO.

Nieco inaczej będzie wyglądało to w przypadku adresu URL pliku. Wówczas niezbędne jest, aby w adresie umieścić słowo kluczowe, które idealnie opisze zawartość pliku (np. jego nazwę). Jeżeli tworzymy adresy URL dla plików graficznych, to warto je pokrótce opisać. Jeżeli mówimy o innych plikach, to wówczas warto postawić na ich nazwę, np.

  • https://imienazwisko.pl/polityka-prywatnosci
  • https://imienazwisko.pl/uczen-w-lawce.gif

Słowa kluczowe w adresie URL

Przede wszystkim przyjazny pod pozycjonowanie i czytelny adres URL powinien zawierać słowa kluczowe. Sprawią one, że strona będzie lepiej widoczna dla robotów Google oraz internautów, co przekłada się na jej pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Słowa kluczowe powinny być dobrane w ten sposób, aby bezpośrednio opisywały specjalizację danej witryny. Idealnie dobrane słowo kluczowe warto zawrzeć w nazwie domeny i adresie URL. Słowem kluczowym dla danej witryny może być nazwa marki, która jest jej właścicielem. Należy pamiętać o tym, by tego samego słowa kluczowego nie wykorzystywać wielokrotnie w adresach URL, z wyjątkiem określonych przypadków. Jeżeli kilkukrotnie go użyjemy, to dane adresu URL mogą być postrzegane przez roboty Google jako SPAM, co obniży ranking witryny.

Postaw na łączniki

Kolejną zasadą jest używanie w adresach URL łączników, czyli separatorów słów. Dzięki temu wzrasta czytelność adresów URL zarówno dla robotów wyszukiwarki, jak i internautów. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na to, by w adresach nie używać spacji. Będzie ona odczytywana jako znak „%20”, co wygląda mało estetycznie i obniża czytelność adresu. Użytkownicy powinni również unikać używania podkreślników „_”, ponieważ nie mają one żadnych funkcji i nie są odczytywane przez boty. Wówczas poszczególne słowa w adresie URL zbiją się w jeden ciąg, co również obniża czytelność. Optymalnym separatorem tekstu wydają się być myślniki „-”.

Certyfikat SSL

Dla adresu URL istotne jest wdrożenie certyfikatu bezpieczeństwa SSL. Roboty Google traktują to priorytetowo, ponieważ zależy im na zwiększeniu bezpieczeństwa internautów. Certyfikat SSL służy do zabezpieczenia transmisji strumienia danych i ma bezpośredni wpływ na ranking witryny i jej pozycjonowanie. Wdrożenie certyfikatu będzie łatwo dostrzegalne dla odbiorców, ponieważ przed adresem URL w polu wyszukiwarki pojawi się charakterystyczna kłódka.

Unikalność

W tworzeniu adresów URL należy postawić na unikalność. Każda z podstron w witrynie powinna mieć unikalny adres, który został użyty tylko raz. W przeciwnym razie może dojść do duplikacji treści i znacznego obniżenia punktów rankingowych wyszukiwarki przez roboty. Docelowo przełoży się to na obniżenie pozycji witryny w organicznych wynikach i dołoży specjalistom pracy. Ponadto linkowanie zdublowanych adresów URL sprawi, że internauci mogą odsyłać przyjaciół lub odbiorców w inne miejsca, niż tego oczekują.

Co jeszcze uwzględnić?

Z punktu widzenia odbiorców oraz robotów Google bardzo ważna jest długość adresów URL. Powinny być w miarę możliwości krótkie, dzięki czemu łatwiej będzie je zapamiętać i znacznie zyskają na czytelności. Badania dowodzą, że krótsze adresy URL zdecydowanie chętniej udostępniane są przez internautów. Ponadto w ich zapisie nie powinno wykorzystywać się dat, które utrudniają aktualizację treści oraz wydłużają adres. Zdecydowanie lepiej pod kątem SEO sprawdzają się również statyczne adresy. Wykorzystywanie dynamicznych adresów URL może negatywnie odbić się na pozycjonowaniu witryny w sieci.

Dlaczego to takie ważne?

Tworzenie przyjaznych i dobrych adresów URL jest bardzo istotne z punktu widzenia właściciela strony, np. firmy. Wpływa to m.in. na:

  • lepsze SEO: zwiększa się widoczność witryny w sieci i szanse na konwertujący ruch z organicznego wyszukiwania;
  • dobry UX: lepsze przygotowanie strony pod kątem UX wpływa na jej popularność i doświadczenia odbiorców;
  • wyższy wskaźnik CTR: odpowiednio skonstruowany adres URL przekłada się na lepszą klikalność strony z poziomu wyszukiwarki;
  • pozyskiwanie linków: im lepszy adres, tym chętniej udostępniany jest przez internautów w sieci i na portalach zewnętrznych.
Sprawdź: Czym są heurystyki Nielsena?

Czy warto skorzystać ze wsparcia agencji SEO?

Przygotowanie przyjaznego i odpowiednio przygotowanego adresu URL to odpowiedzialne i ważne zadanie. Tak naprawdę warto od tego zacząć, aby od początku do końca budować czytelną strukturę witryny oraz tworzyć strony będące łatwe w pozycjonowaniu. Adres URL jest ważnym czynnikiem rankingowym dla robotów Google, dlatego warto poświęcić temu nieco więcej uwagi. Zastosowanie się do podanych w tekście wskazówek pomoże w stworzeniu przyjaznego i skutecznego adresu URL. W tym zakresie warto skorzystać ze wsparcia doświadczonych specjalistów i agencji SEO, dzięki czemu skróci się proces tworzenia adresów URL, uniknie wielu błędów oraz od A do Z wdroży strategię, która pozwoli zdobyć pozycję strony internetowej. Im lepsza pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania, tym większe szanse na sukces danej witryny.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Znaczenie użyteczności w SEO
    Znaczenie użyteczności w SEO
    Współcześnie proces optymalizacji skupia się nie tylko na czynnikach rankingowych, ale i zachowaniach użytkowników. Dlaczego użyteczność jest tak ważna?
    Jak skutecznie tworzyć eksperckie treści?
    Jak skutecznie tworzyć eksperckie treści?
    Jeśli chcesz dobrze wypozycjonować swoją stronę internetową, musisz tworzyć treści wysokiej jakości. Sprawdź, jak to zrobić!
    Połączenie SEO i PPC – czy to się opłaca?
    Połączenie SEO i PPC – czy to się opłaca?
    SEO czy PPC - co wybrać? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, dlaczego wykorzystanie obu tych strategii jednocześnie jest najlepszym rozwiązaniem.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę