Strony internetowe i aplikacje, które są pozytywnie oceniane przez użytkowników i osiągają cele biznesowe, muszą być dopracowane. W przypadku serwisu internetowego znaczenie ma struktura witryny, szybkość ładowania, odpowiednie dopasowanie komunikatów, zwrócenie uwagi odbiorców na kluczowe elementy. Ważne są również rozwiązania graficzne. Tutaj pojawia się pojęcie UX Design, czyli dziedziny, której misją jest projektowanie doświadczeń użytkownika, a następnie ich badanie. O co w niej chodzi, dlaczego jest tak ważna i czym dokładnie zajmuje się UX Designer?
Skrót UX Design pochodzi od angielskiej nazwy User Experience Design. W procesie UX specjaliści pracują nad stworzeniem najlepszych doświadczeń użytkownika, jakie może zapewnić korzystającym dany produkt czy usługa. Często nazwa UX Design mylona jest z pracą nad wyglądem interfejsu lub działaniem tj. projektowanie interakcji. Tymczasem działania te polegają nie tyle na dopasowaniu odpowiedniej kolorystyki, kształtów czy ikon, ile opracowaniu produktu o intuicyjnej obsłudze.
UX Design dotyczy pracy nad produktami cyfrowymi. Zanim strona WWW czy aplikacja trafią do użytkowników, testowane są różne rozwiązania. Każda opcja jest sprawdzana i oceniana, dążąc do uzyskania rozwiązań, które są intuicyjne oraz nie sprawiają problemów podczas funkcjonowania. Testerom zadawane są pytania dotyczące łatwości wykonania standardowych zadań, towarzyszących temu emocjom i nie tylko. Na tej podstawie UX Designer wie, gdzie pojawia się problem, które funkcje wymagają optymalizacji.
Dopracowanie aplikacji i witryn pod kątem UX Design jest niezbędne, aby zmniejszyć ryzyko negatywnych ocen danego rozwiązania. Dzięki temu eliminowane są problemy, które później mogłyby skutkować niższą konwersją, niskimi ocenami aplikacji i ogólnie ich złym odbiorem. Wprawdzie UX Design wiąże się z poniesieniem kosztów testowania, analizowania, wdrażania poprawek, ale te wydatki minimalizują ryzyko niepowodzenia inwestycji.
Najlepszym potwierdzeniem opłacalności inwestowania w UX Design są wyniki badań:
UX Design ma zatem ogromny wpływ na wyniki firmy.
Tworzenie rozwiązań, które odpowiadają na potrzeby użytkowników, mają przyjazny interfejs i ogólnie są dopracowane, wymaga zwrócenia uwagi na wiele kwestii. Celem UX Design jest zaprojektowanie takiej witryny, aby poruszanie się po niej oraz robienie zakupów było maksymalnie ułatwione, a każdy produkt wzbudzał pozytywne odczucia.
W UX Design kluczowe jest stworzenie logicznego drzewa kategorii, aby użytkownik, który szuka danego produktu, nie błądził po witrynie. Nawigacja i użyte w niej nazwy są również bardzo istotne pod względem optymalizacji serwisu pod wymagania algorytmu Google. Ważnym elementem są breadcrumbs, czyli okruszki chleba. Dzięki nim internauta widzi, w jakiej części witryny się znajduje i może łatwo przenieść się o poziom czy kilka poziomów wyżej. Do tego powinna być dołączona wyszukiwarka, która wyświetla internaucie podpowiedzi po tym, jak zacznie wpisywać zapytanie. W sklepach WWW niezbędne są także opcje filtrowania, aby ułatwić klientowi znalezienie oczekiwanych produktów cyfrowych wśród setek innych. Dzięki temu może ograniczyć wyświetlane artykuły do takich, które mają odpowiednie parametry i nie tylko. To właśnie dobry product design.
Dobrym krokiem jest umożliwienie klientom robienia zakupów bez konieczności logowania. Powinni mieć cały czas dostęp do koszyka – najczęściej znajduje się w prawej górnej części strony (to dla niego dobre miejsce). Od razu powinny być widoczne informacje na temat warunków dostawy. Nie może być tak, że dopiero po przejściu wielu etapów procesu zakupowego klient dowie się, że koszt dostarczenia produktów jest bardzo wysoki. Jednocześnie należy podać prawdopodobny czas dostawy produktów fizycznych, który musi być maksymalnie zbliżony do terminu realizacji zamówienia.
Często to pierwsza strona witryny, którą widzimy. Należy postawić na minimalizm i czytelność. Jeśli jakiś element jest zbędny, nie ma określonego celu jego istnienia, to lepiej go usunąć. Może tylko rozpraszać uwagę internautów. Wyszukiwarka powinna znajdować się na górze strony. Na witrynie nie mogą pojawiać się elementy, które przeszkadzają w korzystaniu z serwisu. Wyskakujące okienka mogą zniechęcić internautę do przeglądania strony, chyba że będzie to np. informacja przy opuszczaniu witryny o rabacie na zakupy, który obowiązuje przez określony czas.
Ikony w sklepie czy na stronie innego typu powinny być spójne. Styl nagłówków w całym serwisie ma być identyczny. Takim samym kolorem należy oznaczyć linki w witrynie. Jeśli pod tym względem zapanuje chaos, to może powodować bardzo negatywne doświadczenia internauty. Może kliknąć treści, które nie są odnośnikami, a to wywoła w nim irytację. UX Designer pomoże opanować sytuację.
Internauta nie może zastanawiać się, co oznacza dana treść. Nie należy używać w serwisie pojęć technicznych, żargonu branżowego, gdyż korzystać z witryny mogą różni użytkownicy. Musi być dla nich jasne, co zobaczą, klikając dany link. Stosowane nazwy produktów powinny być takie, aby odbiorca bez problemów je odnalazł, korzystając z powszechnie używanych w takim przypadku słów. Jeśli podczas wypełnienia formularza internauta wprowadzi nieodpowiednie dane, to od razu powinien widzieć, gdzie popełnił błąd i jak należy wypełnić to pole prawidłowo. Jeśli nie wie, o co chodzi, to prawdopodobnie zrezygnuje z oferty.
Korzystający z witryny nie powinien trafiać na komplikacje. Nie jest to proste, wymaga wielokrotnych i długich testów, ale warto poświęcić na to czas. Każdy błąd może być przyczyną porzucenia strony. Dobrym wyborem jest analizowanie ścieżki, którą użytkownik musi pokonać do realizacji określonego celu. Należy zwrócić uwagę, na jakim etapie często kończy przeglądanie witryny. To właśnie tam może trafiać na problem. Warto skorzystać przy tym z pomocy UX Designera.
Opisane zagadnienia są tylko wybranymi, jeśli chodzi o projektowanie doświadczeń użytkownika, czym zajmuje się m.in. UX Designer. Testowanie stron czy aplikacji pod tym kątem jest długim procesem, a nad całością prac powinien czuwać doświadczony specjalista z branży UX. Tylko bardzo dobry UX Designer z dużym doświadczeniem jest w stanie zaproponować optymalne rozwiązania i opracować właściwą strategię produktu.
Masz pytania? Chcesz dowiedzieć się, ile zarabia UX Designer lub na czego możesz spodziewać się, stawiając na projektowanie UX? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.