Czym jest UX Design?

Czym jest UX Design?

Avel Chuklanov/unsplash.com

Strony WWW i aplikacje, które są pozytywnie oceniane przez użytkowników i osiągają cele biznesowe, muszą być dopracowane. W przypadku serwisu internetowego znaczenie ma struktura witryny, szybkość ładowania, odpowiednie dopasowanie komunikatów, zwrócenie uwagi odbiorców na kluczowe elementy. Ważne są również rozwiązania graficzne. Tutaj pojawia się pojęcie UX Design, czyli dziedziny zajmującej się projektowaniem i badaniem doświadczeń użytkowników. O co w niej chodzi i dlaczego jest tak ważna?

UX Design – co to jest?

Skrót UX Design pochodzi od angielskiej nazwy User Experience Design. W procesie UX specjaliści pracują nad stworzeniem najlepszych doświadczeń użytkownika, jakie może zapewnić korzystającym dany produkt czy usługa. Często nazwa UX Design mylona jest z pracą nad wyglądem interfejsu. Tymczasem działania te polegają nie tyle na dopasowaniu odpowiedniej kolorystyki, kształtów czy ikon, ile opracowaniu produktu o intuicyjnej obsłudze.

UX Design dotyczy pracy nad produktami cyfrowymi. Zanim strona WWW czy aplikacja trafią do użytkowników, testowane są różne rozwiązania. Każda opcja jest sprawdzana i oceniana, dążąc do uzyskania rozwiązań, które są intuicyjne oraz nie sprawiają problemów podczas funkcjonowania. Testerom zadawane są pytania dotyczące łatwości wykonania poszczególnych zadań, towarzyszących temu emocjom i nie tylko. Na tej podstawie UX Designer wie, gdzie pojawia się problem, które funkcje wymagają optymalizacji.

Dopracowanie aplikacji i witryn pod kątem User Experience jest niezbędne, aby zmniejszyć ryzyko negatywnych ocen danego rozwiązania. Dzięki temu eliminowane są problemy, które później mogłyby skutkować niższą konwersją, niskimi ocenami aplikacji i ogólnie ich złym odbiorem. Wprawdzie User Experience wiąże się z poniesieniem kosztów testowania, analizowania, wdrażania poprawek, ale te wydatki minimalizują ryzyko niepowodzenia inwestycji. Jest mniejsze prawdopodobieństwo, że projekt nie zrealizuje celów biznesowych.

Najlepszym potwierdzeniem opłacalności inwestowania w UX Design są wyniki badań:

  • według Forbes każdy dolar zainwestowany w UX przynosi 100 USD zwrotu. Zatem ROI (zwrot z inwestycji) w tym przypadku wynosi 9900%! Ten wynik nie pozostawia złudzeń co opłacalności takiego podejścia do projektu;
  • według Kinsta negatywne doświadczenia użytkownika mają bardzo duży wpływ na porzucanie koszyków w sklepach WWW. Powodują, że 70% internautów porzuca zakupy i nie wraca na daną stronę;
  • jak podaje Intechnic, firmy, które inwestują w User Experience, widzą duży wpływ tych działań na osiągnięte wyniki. Poprawiają wskaźnik konwersji średnio o ponad 80%. Dopracowanie UX strony WWW może podwyższyć ten współczynnik o nawet 200;
  • według Blue Corona 39% internautów, którzy trafią na wolno ładującą się stronę WWW, zrezygnuje z korzystania z niej i prawdopodobnie na nią nie wróci;
  • jak informuje Toptal, blisko 90% internautów deklaruje, że nie wraca na witrynę, która ma źle zaprojektowany interfejs i ogólnie nie jest dopracowana pod względem UX;
  • według UX Planet 80% badanych internautów zapłaciłoby dodatkowo, gdyby dzięki temu miało do dyspozycji stronę z lepszym UX;
  • z badania Skyhook wynika, że 55% firm przeprowadza testy UX;
  • według Kissmetrics jedna sekunda opóźnienia w ładowaniu serwisu może oznaczać spadek konwersji o nawet 7%. Dla dużych sklepów mogą to być miliony dolarów rocznie;
  • jak podaje Uxeria, aż 70% wszystkich biznesów online upada ze względu na niedopracowany User Experience.

UX Design ma zatem ogromny wpływ na wyniki firmy. Co należy zrobić, aby zaprojektować witrynę czy aplikację, z którą doświadczenia użytkowników będą pozytywne?

Sprawdź: Struktura adresów URL i ich znaczenie dla SEO

UX Design – na co zwrócić uwagę?

Tworzenie rozwiązań, które są pozytywnie oceniane przez użytkowników, mają przyjazny interfejs i ogólnie są dopracowane, wymaga zwrócenia uwagi na wiele kwestii. Celem UX jest zaprojektowanie takiej witryny, aby poruszanie się po niej oraz robienie zakupów było maksymalnie ułatwione.

Nawigacja strony WWW

Kluczowe jest stworzenie logicznego drzewa kategorii, aby użytkownik, który szuka danego produktu, nie błądził po witrynie. Nawigacja i użyte w niej nazwy są również bardzo istotne pod względem optymalizacji serwisu pod wymagania algorytmu Google. Ważnym elementem są breadcrumbs, czyli okruszki chleba. Dzięki nim internauta widzi, w jakiej części witryny się znajduje i może łatwo przenieść się o poziom czy kilka poziomów wyżej. Do tego powinna być dołączona wyszukiwarka, która wyświetla internaucie podpowiedzi po tym, jak zacznie wpisywać zapytanie. W sklepach WWW niezbędne są także opcje filtrowania, aby ułatwić klientowi znalezienie oczekiwanego produktu wśród setek innych. Dzięki temu może ograniczyć wyświetlane artykuły do takich, które mają odpowiednie parametry i nie tylko.

Źródło: NordWood Themes/unsplash.com

Koszyk w sklepie WWW

Dobrym krokiem jest umożliwienie klientom robienia zakupów bez konieczności logowania. Powinni mieć cały czas dostęp do koszyka – najczęściej znajduje się w prawej górnej części strony (to dla niego dobre miejsce). Od razu powinny być widoczne informacje na temat warunków dostawy. Nie może być tak, że dopiero po przejściu wielu etapów procesu zakupowego klient dowie się, że koszt dostarczenia produktów jest bardzo wysoki. Nie powinien mieć również wątpliwości co do dostępnych form płatności. Jednocześnie należy podać prawdopodobny czas dostawy produktu, który musi być maksymalnie zbliżony do terminu realizacji zamówienia.

Wygląd strony głównej

Często to pierwsza strona witryny, którą widzimy. Należy postawić na minimalizm i czytelność. Jeśli jakiś element jest zbędny, nie ma określonego celu jego istnienia, to lepiej go usunąć. Może tylko rozpraszać uwagę internautów. Wyszukiwarka powinna znajdować się na górze strony. Na witrynie nie mogą pojawiać się elementy, które przeszkadzają w korzystaniu z serwisu. Wyskakujące okienka mogą zniechęcić internautę do przeglądania strony, chyba że będzie to np. informacja przy opuszczaniu witryny o rabacie na zakupy, który obowiązuje przez określony czas.

Spójność elementów graficznych

Ikony w sklepie czy na stronie innego typu powinny być spójne. Styl nagłówków w całym serwisie ma być identyczny. Takim samym kolorem należy oznaczyć linki w witrynie. Jeśli pod tym względem zapanuje chaos, to może powodować bardzo negatywne doświadczenia internauty. Może kliknąć treści, które nie są odnośnikami, a to wywoła w nim irytację.

Jasność komunikatów

Internauta nie może zastanawiać się, co oznacza dana treść. Nie należy używać w serwisie pojęć technicznych, żargonu branżowego, gdyż korzystać z witryny mogą różni użytkownicy. Musi być dla nich jasne, co zobaczą, klikając dany link. Stosowane nazwy produktów powinny być takie, aby odbiorca bez problemów je odnalazł, korzystając z powszechnie używanych w takim przypadku słów. Jeśli podczas wypełnienia formularza internauta wprowadzi nieodpowiednie dane, to od razu powinien widzieć, gdzie popełnił błąd i jak należy wypełnić to pole prawidłowo. Jeśli nie wie, o co chodzi, to prawdopodobnie zrezygnuje z oferty.

Eliminowanie błędów

Korzystający z witryny nie powinien trafiać na komplikacje. Nie jest to proste, wymaga wielokrotnych i długich testów, ale warto poświęcić na to czas. Każdy błąd może być przyczyną porzucenia strony. Dobrym wyborem jest analizowanie ścieżki, którą użytkownik musi pokonać do realizacji określonego celu. Należy zwrócić uwagę, na jakim etapie często kończy przeglądanie witryny. To właśnie tam może trafiać na problem.

UX Design – podsumowanie

Opisane zagadnienia są tylko wybranymi, jeśli chodzi o zapewnienie użytkownikom witryn jak najlepszych doświadczeń. Testowanie stron czy aplikacji pod tym kątem jest długim procesem, a nad całością prac powinien czuwać doświadczony specjalista. Nie może zajmować się tym osoba początkująca – dla marki może to być bardzo kosztowne. Tylko bardzo dobry ekspert z dużym doświadczeniem jest w stanie zaproponować optymalne rozwiązania.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest Agile Scrum?

    Czym jest Agile Scrum?

    Powierzając zespołowi IT stworzenie określonego systemu, warto zapoznać się ze sposobem pracy programistów. Jakie pojęcia powinny być Ci dobrze znane?
    Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej

    Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej

    Chcesz wiedzieć, jak użytkownik naprawdę pracuje z Twoją witryną lub aplikacją i co o niej myśli? Wybierz wywiad kontekstowy i popraw UX swojego projektu!
    Czy UX wpływa na współczynnik odrzuceń?

    Czy UX wpływa na współczynnik odrzuceń?

    Terminy UX i SEO coraz częściej występują w swoim towarzystwie. To rezultat wzrastających wymagań i oczekiwań internautów względem użyteczności stron WWW.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę