DARMOWY AUDYT SEO

Czym jest użyteczność strony? Jak ją mierzyć?

4 min czytania
Czym jest użyteczność strony? Jak ją mierzyć?
Kategoria Analityka

Jeśli witryna ma być dobrze postrzegana przez algorytmy Google, wówczas musi być zoptymalizowana pod kątem SEO, co pozwala poprawić UX strony. Ma to znaczenie z jednej strony dla uzyskania pozytywnego postrzegania witryny przez użytkowników, a z drugiej przekłada się na to, jakie oceny można uzyskać w rankingach wyszukiwarek. Będzie się to bezpośrednio przekładać na ruch generowany na stronie internetowej. Im jest on większy, tym można liczyć na większe dochody z działalności gospodarczej prowadzonej w sieci.

Spis treści:

Dlaczego warto zadbać o użyteczność strony?

Najnowsze zmiany w algorytmie Google wskazują, że wyszukiwarka będzie przykładała znacznie większą wagę do użyteczności serwisów internetowych. Gdy planuje się stworzenie nowej witryny, wówczas warto o tym pomyśleć już na etapie jej projektowania. Natomiast właściciele istniejących już stron internetowych powinni pomyśleć o przeprowadzeniu audytu z punktu widzenia UX. Pozwala to sprawdzić, jaka jest użyteczność strony. Gdy nie jest ona odpowiednia, wówczas niezbędne będzie dokonanie modyfikacji. Brak poprawienia serwisu internetowego pod kątem użyteczności może przekładać się na utratę pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli inwestowało się dotychczas w działania marketingowe, wówczas można utracić uzyskane już efekty. Natomiast nowe inwestycje, choćby w pozycjonowanie serwisu internetowego, mogą okazać się całkowicie nieopłacalne.

Sprawdź: Znaczenie UX w procesie pozycjonowania

Czym charakteryzują się użyteczne strony internetowe?

Gdy strona internetowa jest użyteczna, wówczas jej użytkownicy mogą w wygodny sposób zapoznawać się z treściami, które się na niej znajdują.

Do charakterystycznych cech użytecznych witryn można zaliczyć:

  • szybkość ładowania,
  • łatwy dostęp do poszukiwanych treści,
  • wygodne finalizowanie zamówień,
  • kompletne informacje o produktach, czy usługach.

Jeśli użyteczność stron jest odpowiednia, wówczas odwiedzający je użytkownicy mogą w intuicyjny sposób się po nich poruszać. Natomiast witryny, które nie są funkcjonalne, mogą być opuszczane przez odbiorców treści ze względu na trudności w jej obsłudze.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak przeprowadzić badanie UX strony?

Chcąc poznać użyteczność strony, trzeba zdecydować się na przeprowadzenie odpowiednich analiz. Obejmuje to w pierwszej kolejności określenie tego, jak zachowuje się użytkownik odwiedzający witrynę.

Analiza UX strony obejmuje:

  • analizę heurystyczną,
  • analizę poznawczą.

Heurystyczne metody analizowania serwisu internetowego opierają się na jego weryfikacji pod kątem tego, jak prawidłowo skonstruowane są strony. Ocenie poddawana jest architektura informacji. Sprawdzane jest to, czy nie występują najbardziej powszechne błędy w konstrukcji serwisu.

Natomiast analiza poznawcza opiera się na tworzeniu scenariuszy dotyczących tego, jak może wyglądać sposób poruszania się użytkownika na stronie. Pozwala to ustalić, w jakich miejscach pojawiają się problemy, które warto poprawić.

Dlaczego warto przeprowadzić analizę zachowań użytkowników na stronie?

Poprawa użyteczności strony może być łatwiejsza, gdy skorzysta się z dostępu do szerszego zakresu danych o zachowaniach użytkowników. Takie informacje można uzyskać, choćby przeprowadzając badanie w postaci nagrania kliknięć. W ten sposób znacznie łatwiej można określić, w jakich miejscach przeciętny użytkownik napotyka problemy. Dotyczyć to może nieprawidłowo skonstruowanych formularzy zakupowych, czy trudności przy wyszukiwaniu konkretnych produktów.

Sprawdź: Badania fokusowe w UX

Czym jest SXO i jak je wykorzystać przy poprawianiu użyteczności strony?

Jeśli chce się kompleksowo poprawić użyteczność serwisu internetowego, wówczas można wykorzystać SXO. To działania, które łączą w sobie z jednej strony SEO, a z drugiej strony dobre praktyki UX. W ten sposób można zadbać o prawidłową optymalizację serwisu internetowego z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych, a także poprawić użyteczność strony dla użytkowników. Warto o takich działaniach pomyśleć, szczególnie, gdy prowadzi się w Internecie sprzedaż.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Google Search Console – poradnik krok po kroku. Do czego służy GSC?
Google Search Console – poradnik krok po kroku. Do czego służy GSC?
Dzięki GSC możesz na bieżąco monitorować stan swojej witryny, jej skuteczność i wszystkie zmiany, które na niej zachodzą. Zobacz, jak w prosty sposób ujarzmić to narzędzie.
GA4 a wpływ na SEO i Google Ads
GA4 a wpływ na SEO i Google Ads
Analiza efektywności SEO i kampanii Google Ads jest niezwykle ważna. Warto więc wiedzieć, jaką rolę w tym procesie odgrywa Google Analytics 4!
Jak konfigurować zdarzenia i parametry zdarzeń w GA4?
Jak konfigurować zdarzenia i parametry zdarzeń w GA4?
Jak tworzyć zdarzenia w Google Analytics 4? Jak konfigurować ich parametry? Jak oznaczyć konwersje? Wszystkiego dowiesz się w niniejszym artykule!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie