DARMOWY AUDYT SEO

Czym jest współczynnik Open Rate?

Czym jest współczynnik Open Rate?

Christina Morillo/pexels.com

Tworząc kampanię wizerunkowo-komunikacyjną, zależy Ci, aby dotarła ona do jak największego grona odbiorców. Skąd masz jednak pewność, że treści rzeczywiście trafiają do użytkowników i są przez nich właściwie odbierane? Istnieje metoda, dzięki której uzyskasz odpowiedzi na te pytania – współczynnik Open Rate. Czym jest, jak poznać swój wynik, a przede wszystkim, w jaki sposób go poprawić? Sprawdźmy.

Open Rate – jak sprawdzić skuteczność swojej strategii?

Współczynnik Open Rate informuje, czy wysyłane odbiorcom wiadomości są przez nich wyświetlane. Można z niego skorzystać w przypadku kampanii reklamowej, newsletterów, wiadomości w komunikatorach, SMS czy powiadomieniach push.

Jak obliczyć współczynnik Open Rate?

Oblicza się go w bardzo prosty sposób. Wystarczy podzielić liczbę wyświetlanych maili przez liczbę wysłanych. Wynik tego wskaźnika podawany jest w procentach. Na przykład, wysłałeś wiadomość do 1000 odbiorców, z czego otworzyło ją 256 osób. Wówczas Open Rate będzie wynosić 25,6%.

Open Rate oblicza się na dwa sposoby. Pierwszym jest umieszczenie wskaźnika w wiadomości fragmentu kodu, który żąda wysłania niewielkiego pliku graficznego z serwera (tak zwanego piksela). Podczas otwarcia wiadomości system pobiera obrazek i dzięki temu wiemy, że wiadomość została wyświetlona. Drugi sposób to wykorzystanie linka w wiadomości – bez otwarcia wiadomości nie może on zostać kliknięty.

Uwaga: Niektóre programy do odczytu poczty e-mail domyślnie mogą blokować piksel, a co za tym idzie – Twój wynik OR nie będzie w pełni wiarygodny.

Przypadki, w których nie można ustalić współczynnika Open Rate

Przypadek 1: Urządzenie, na którym użytkownik korzysta z poczty, nie obsługuje wiadomości w formie HTML. Wówczas nie ma możliwości pobrania piksela.

Przypadek 2: Kiedy kampania składa się wyłącznie z tekstu, a brakuje w niej linków i obrazków.

Przypadek 3: Zdarza się, że odbiorca posiada panel podglądu wiadomości na poczcie e-mail. Pozwala on w automatyczny sposób na wyświetlanie wiadomości, bez jej pobierania. Open Rate nie zostaje wówczas zarejestrowany.

Dobry wynik OR, czyli jaki?

Na ostateczny wynik wskaźnika składa się kilka elementów, m.in.:

  • czas trwania kampanii,
  • wielkość bazy mailingowej,
  • częstotliwość organizowania poprzednich kampanii,
  • tematyka,
  • branża.

Warto pamiętać, że im większa baza, tym mniejszy współczynnik. Najważniejsze jest ścisłe dopasowanie do grupy odbiorców, ponieważ to właśnie na ich zainteresowaniu opiera się sukces kampanii.

W ogólnym rozrachunku można powiedzieć, że bardzo dobry wynik Open Rate wynosi powyżej 51%, przeciętny między 11-25%, a bardzo słaby – poniżej 10%.

Sprawdź: Kampania online oczami SEO. Jak zaplanować kosztorys dla reklamy online?

Jak poprawić współczynnik?

Zanim zaczniemy myśleć o wdrażaniu strategii naprawczej, warto dowiedzieć się, co ma wpływ na wskaźnik Open Rate. Są to elementy, na których warto skupić się niezależnie od branży.

  • Personalizacja treści – to podstawa długofalowej strategii komunikacji z odbiorcami. Każdy element contentu powinien być skierowany odpowiednio do grupy docelowej. W odniesieniu do wiadomości prywatnych warto poświęcić czas na zebranie danych demograficznych na temat swoich użytkowników, aby przekaz był jeszcze bardziej bezpośredni.
  • Atrakcyjny nagłówek i temat wiadomości – jeśli te dwa elementy nie będą chwytliwe, wiadomość zniknie w morzu pozostałych maili bądź powiadomień, ale należy uważać, żeby nie przekroczyć granicy – inaczej można odstraszyć odbiorcę zbyt nachalną, agresywną treścią.
  • Preheader – czyli tekst znajdujący się zaraz za tytułem wiadomości, widoczny na liście otrzymanych maili. Jest to miejsce o dość ograniczonym polu, więc należy stworzyć konkretny, krótki komunikat, aby mógł przynieść pożądane rezultaty.
  • Responsywność – jeden z podstawowych elementów optymalizacji SEO. Polega na dostosowaniu contentu do wielkości ekranu głównie urządzeń mobilnych. Warto zastanowić się nad modelami czytania wiadomości, każdy odbiorca ma na to swój sposób.
  • Pora dnia oraz dzień tygodnia – dobry moment to podstawa, jednak zależy od wybranej grupy docelowej. Niektóre osoby preferują czytanie wiadomości z rana, a inne wieczorem lub przed snem.
  • Zmienne geograficzne – dane te również należy wziąć pod uwagę, ponieważ średni wynik współczynnika będzie inaczej wyglądać w Polsce, Francji, Niemczech czy innych krajach.

Ważny jest również adresat wiadomości. W niektórych branżach warto spersonalizować komunikat, np.: nie pisać “Firma X”, tylko “Tomasz z Firmy X”. Należy unikać zdrobnień, gdyż wyglądają one mało profesjonalnie i nie wzbudzają zaufania odbiorców.

Jednym z najważniejszych elementów jest jednak treść wiadomości. Musisz rozważyć, czego oczekiwaliby Twoi subskrybenci. Z jednej strony powinieneś zaprezentować się jako profesjonalista, z drugiej – nie możesz zapominać o zawarciu w przekazie elementu rozrywkowego. Musisz więc ustalić język, w jakim będziesz tworzyć komunikat oraz dobrać słowa kluczowe, które będą odpowiadać intencjom wyszukiwania użytkowników. Ludzkie oko bardzo szybko skanuje komunikat w poszukiwaniu znanych sobie haseł – kluczem jest więc stworzenie bazy fraz oraz uzupełnianie jej zgodnie z obowiązującymi trendami.

Wszystkie te elementy są niezwykle ważne, ponieważ odbiorca, który będzie znudzony bądź zmęczony wiadomością, szybko oznaczy ją jako spam. Wówczas Twoje kolejne komunikaty nie będą miały szans na dotarcie. Stracisz jednego z potencjalnych interesariuszy.

Konkluzja

Współczynnik Open Rate jest pomocą, o której warto pamiętać, weryfikując skuteczność oraz efektywność własnej kampanii reklamowej. Nie należy jednak sztywno się go trzymać, bowiem podlega wielu zmiennym. Ważnym jest więc nieustanne monitorowanie i analizowanie wyników, a w razie potrzeby szybka zmiana strategii. Z pewnością jednak przestrzeganie zasad, którym podlega OR, przyda się również poza kampanią reklamową, a w całym procesie optymalizacji i pozycjonowania.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: E-Commerce
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    SEO a witryny e-commerce. Co warto wiedzieć o optymalizacji sklepu internetowego?
    SEO a witryny e-commerce. Co warto wiedzieć o optymalizacji sklepu internetowego?
    Podstawy SEO dla sklepów internetowych. Wiesz, jakie jest absolutne minimum, które muszą spełniać witryny e-commerce, aby podnieść swoją sprzedaż?
    Jakie są najpopularniejsze systemy CMS?
    Jakie są najpopularniejsze systemy CMS?
    Wybór systemu CMS powinien być przemyślany. Omawiamy, które z nich są najpopularniejsze, jakie są ich wady i zalety. Czytaj dalej.
    Jak pozycjonować sklep internetowy na platformie Shoper?
    Jak pozycjonować sklep internetowy na platformie Shoper?
    Shoper daje Ci możliwość prowadzenia sklepu WWW, który możesz optymalizować pod SEO. Sprawdź, jakie możliwości oferuje Shoper pod tym względem.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę