Czym są badania UX?

Czym są badania UX?

Austin Distel/unsplash.com

Zdecydowałeś się samodzielnie stworzyć firmową stronę internetową? Masz pomysł na jej projekt, jednak nie wiesz, czy spotka się z pozytywnym odbiorem grona potencjalnych klientów? Spokojnie, badania User Experience ułatwią proces kreacyjny! Wiedza o tym, czym właściwie charakteryzuje się tego typu analiza, jest niezwykle przydatna, nawet jeśli powierzysz zbudowanie serwisu agencji marketingowej.

Jakie znaczenia mają badania UX? Krótki wstęp dla głodnych wiedzy

Zadaniem badania UX jest dążenie do poprawy użyteczności witryny bądź wszelkich aplikacji na smartfonach i nie tylko. To kompleksowy zestaw czynności mających na celu weryfikację interfejsu (m.in. stron WWW) pod kątem ich działania, oprawy wizualnej, czytelności oraz intuicyjności w nawigacji. Uzyskane rezultaty UX dają szeroki pogląd na to, jakie są typowe zachowania użytkowników oraz preferencje konsumentów.

W czasach wzmożonej rywalizacji w Internecie trudno zaskarbić sobie uwagę wymagającego konsumenta. Duże szanse daje wykorzystanie wyników ze strony przeprowadzonych badań User Experience. Warto zainwestować w przeprowadzenie analizy pod kątem doświadczeń internautów, kiedy:

  • chcesz mieć pogląd na to, jaką perspektywę (pozytywną czy negatywną) przyjmują użytkownicy odwiedzający zarządzaną przez Ciebie stroną;
  • zależy Ci na odszukaniu, a następnie eliminacji tych wad, które przeszkadzają w intuicyjnej nawigacji po witrynie internetowej;
  • planujesz udoskonalić wyniki dotyczące m.in. konwersji;
  • dążysz do zminimalizowania współczynnika odrzuceń;
  • zakładasz sobie za cel dogłębne poznanie profilu grupy docelowej.

Wszystkie działania zmierzają ku poprawie percepcji internautów względem strony internetowej bądź aplikacji mobilnej. Badania UX są dedykowane przede wszystkim przedsiębiorcom prowadzącym sprzedaż w Internecie, dlatego jeżeli jesteś jednym z nich, zastanów się nad rozpoczęciem dogłębnych analiz pod kątem użyteczności witryny.

Sprawdź: Uniform Resource Locator – czym jest adres URL i jakie ma znaczenie dla SEO?

Ważny element całości

Przeprowadzane badania UX są ważną częścią większych projektów. Dostarczają pełnego zasobu informacji na temat oczekiwań internautów oraz ich potrzeb pod kątem funkcjonalności danej strony internetowej. Aczkolwiek niezbędne jest dopasowanie wszelkich działań do celów biznesów firmy, której założeniem jest generowanie zysków.

Czy wydasz dużo pieniędzy na analizę UX?

Prawdopodobnie będziesz musiał zainwestować w skrupulatną diagnozę witryny z uwzględnieniem wrażeń i zachowań użytkowników. To może okazać się niezbyt satysfakcjonująca odpowiedź dla przedsiębiorców, którzy dysponują okrojonym budżetem. Zastanów się jednak przez chwilę, jakie koszty poniesiesz, jeżeli uruchomisz stronę i okaże się bezużyteczna. Wgląd dają już same dane przeprowadzone za pośrednictwem Google Analytics, toteż nie powinieneś przyjmować negatywnej postawy wobec poświęconego czasu.

Źródło: Campaign Creators/unsplash.com

Gdzie możesz szukać oszczędności? W działaniu sprawdzonych rozwiązań. Nie będziesz uiszczał dodatkowych opłat poświęcanych na kodowanie witryny, jeżeli wcześniej zweryfikujesz, czy wprowadzony projekt usprawni działanie serwisu, czy też nie.

Każde badanie ma kilka metod – UX również

Badania User Experience opierają się na kilku metodach. Klasyfikowane są na ilościowe oraz jakościowe. Do puli ilościowych zaliczymy wszelkie analizy z uwzględnieniem danych statystycznych. Wobec tego istnieje wiele narzędzi umożliwiających ten proces badawczy, m.in. testy A/B, ankiety czy pomiary ruchu na stronie internetowej.

Sytuacja wygląda nieco inaczej w przypadku badań o charakterze jakościowym. Bazują one na obserwacji zachowań internautów, przynoszącej rezultaty w postaci obszernych wniosków dotyczących ich potrzeb. Instrumentami, które wspomagają tę metodę badawczą, są testy oraz pogłębione wywiady.

Sprawdź: Czy istnieją zasady UX?

Co składa się na analizę UX?

Wnikliwe badanie ma na celu zilustrować to, w jaki sposób internauci użytkują poszczególne segmenty strony. W ten sposób otrzymujesz feedback w postaci plusów oraz minusów danego rozwiązania. Z jakich fundamentów składa się badanie UX?

  • Audyt UX – tym punkcie weryfikowane i znajdowane są wszelkie błędy oraz odrzucane nieefektywne rozwiązania.
  • Wędrówka porównawcza – badacz przyjmuje rolę odwiedzającego witrynę, realizując kolejno zaplanowane na niej działania.
  • Card storing – taktyka umożliwiająca sprawdzenie przejrzystości publikowanych tekstów.

Brak testów = brak zainteresowania użytkowników

Chyba nikt nie ma wątpliwości co do tego, że oczekiwanie, aż strona się załaduje, frustruje i odstrasza nawet najbardziej cierpliwych użytkowników. Styczność ze wskazaną trudnością w obrębie strony powoduje, że internauci rezygnują z dalszych aktywności (w tym zakupowych) i poszukują alternatywnych, sprawnie funkcjonujących witryn sprzedażowych. Jeżeli nie chcesz, aby potencjalni klienci zaniechali skorzystania z Twojej oferty produktów bądź usług, postaw na kompleksowe badanie UX. Nie czujesz się w tym segmencie pewnie? Podejmij współpracę z zespołem specjalistów. Pamiętaj, rozsądne decyzje przynoszą wymierne rezultaty!

Masz pytania? Skontaktuj się z naszą agencją Grupa iCEA z Poznania!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: SXO
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Co to jest SXO?

    Co to jest SXO?

    SXO, czyli strategia digital marketingu, bez której walka o klienta w sieci staje się znacznie trudniejsza. Sprawdź, co kryje się pod tym terminem!
    Na czym polegają testy A/B?

    Na czym polegają testy A/B?

    Proces tworzenia strony internetowej to wyzwanie, z którym często muszą zmierzyć się projektanci. Jak zatem zbudować idealną platformę dedykowaną każdemu?
    Jak testy A/B mogą pomóc Ci zwiększyć konwersję i co warto nimi badać?

    Jak testy A/B mogą pomóc Ci zwiększyć konwersję i co warto nimi badać?

    Jeśli prowadzisz stronę internetową, z pewnością zależy Ci na zwiększeniu konwersji. Przeczytaj nasz artykuł!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę