Czym są Core Web Vitals i w jaki sposób wpływają na pozycjonowanie strony internetowej?

Czym są Core Web Vitals i w jaki sposób wpływają na pozycjonowanie strony internetowej?

Algorytm wyszukiwarki Google wciąż się zmienia. Wprowadzane modyfikacje mają na celu jeszcze lepsze dopasowanie SERP-ów do intencji i oczekiwań użytkowników. Dzięki temu internauta trafia na witrynę, która zawiera odpowiedź na jego zapytanie, a do tego jest dostosowana do jego oczekiwań choćby pod względem szybkości ładowania. W maju 2020 roku Google ogłosiło, że wprowadzi kolejną zmianę – czynnikiem rankingowym staną się Core Web Vitals, czyli zestaw czynników, które mają wpływ na doświadczenia użytkownika. Sprawdź, czym są CWV i czy mają wpływ na widoczność Twojej witryny w Google.

Core Web Vitals – co to jest?

Core Web Vitals to trzy wskaźniki, które dotyczą wydajności i szybkości działania strony. Uwzględnienie tego wymogu jest kolejnym krokiem w kierunku zapewnienia witryn, które są zgodne z oczekiwaniami użytkowników. Tym samym Google wprowadziło kilka metryk, które miały pełnić istotną funkcję. Początkowo zapowiadano, że aktualizacja, po której CWV będą uwzględniane jako czynnik mający wpływ na widoczność strony, nastąpi w maju 2021 roku. Jednak miesiąc przed tym terminem – w kwietniu – został on przesunięty na czerwiec. To wówczas miało dojść do pierwszych wdrożeń i monitorowania ewentualnych nieprawidłowości związanych z nowym wymogiem stawianym przez Google.

Ostatecznie wdrażanie aktualizacji miało być ukończone do końca sierpnia 2021 roku.


Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience, 24.11.2021

Google nie przyzwyczaiło internautów do informowania o zmianach w algorytmie na długi czas przed ich wdrożeniem. O istotnych modyfikacjach branża SEO częściej dowiadywała się dopiero po wprowadzeniu modyfikacji. Tak to wyglądało chociażby w przypadku Pingwina, czyli jednej ze zmian, która wywróciła wyniki wyszukiwania do góry nogami.

CWV – jakie parametry ocenia Google?

Google poinformowało, jakie elementy będą brane pod uwagę, tzn. co będzie uwzględniane jako czynnik mający wpływ na użyteczność witryny i na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Zaliczamy do nich:

  • LCP, czyli Largest Contentful Paint – największe wyrenderowane treści. Mierzy on wydajność ładowania strony, a dokładniej to, ile czasu potrzeba do wyrenderowania największego elementu treści lub obrazu, który wyświetla się w widocznym obszarze. W tym przypadku oczekiwanym wynikiem jest nie więcej niż 2,5 sekundy.
  • FID, czyli First Input Delay – opóźnienie przy pierwszym działaniu. Oznacza czas od rozpoczęcia ładowania witryny do momentu, kiedy strona jest w pełni interaktywna. Google sugeruje, że wynik tego parametru nie powinien przekraczać 100 milisekund.
  • CLS, czyli Cumulative Layout Shift – stabilność wizualna. Chodzi tutaj o sumę przesunięć, które są widoczne w czasie ładowania się witryny. W tym przypadku optymalny wynik wynosi do 0,1.

Inne czynniki dotyczące użyteczności strony WWW wprowadzone zostały już wcześniej – Google poinformowało, że wpływają one na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Chodzi tutaj o:

  • Wersję mobilną strony – witryna powinna poprawnie wyświetlać się internautom bez względu na to, z jakiego urządzenia i z jakiej przeglądarki korzystają. Czy Twój serwis aktualnie spełnia wymagania Google pod tym względem? Możesz to sprawdzić za pomocą tego narzędzia.


Źródło: https://search.google.com/test/mobile-friendly/result?id=RxGPEw8ah-SmxUi5rNeVuQ, 24.11.2021

  • Korzystanie z bezpiecznego połączenia – witryna powinna używać certyfikatu SSL. Dzięki temu dane przesyłane pomiędzy stroną a urządzeniem internauty są szyfrowane – nie mogą być przejęte ani zmienione. Adresy serwisów, które wdrożyły to rozwiązanie, zaczynają się od https://. Korzysta z tego już blisko 80 proc. stron.


Źródło: https://w3techs.com/technologies/details/ce-httpsdefault, 24.11.2021

  • Brak uciążliwych reklam – czyli takich, które zajmują znaczną część strony, irytują internautę, a często nawet uniemożliwiają przeglądanie serwisu.
  • Brak szkodliwych treści – witryna nie może zawierać złośliwego i niechcianego oprogramowania. Tę kwestię możesz skontrolować dla Twojego serwisu tutaj.

Przejdźmy zatem do sprawdzenia, jak zweryfikować, czy Twoja strona spełnia oczekiwania Google, jeśli chodzi o CWV.

Core Web Vitals – jak sprawdzić wyniki strony?

Wiesz już, na czym polega Core Web Vitals. Skąd masz jednak mieć pewność, czy Twoja witryna spełnia pod tym względem wymagania Google? Weryfikacja tej kwestii nie powinna stanowić większego problemu, gdyż masz do dyspozycji narzędzia, za pomocą których zrobisz to za darmo.

PageSpeed Insights

Google przygotowało PageSpeed Insights po to, abyś mógł łatwo sprawdzić, jakie są wrażenia internautów, opierając się na danych od faktycznych użytkowników z całego świata. Narzędzie to zostało zaktualizowane w listopadzie 2021 roku i obecnie dostępne jest pod tym adresem. Wystarczy, że wprowadzisz adres witryny, a po chwili dowiesz się, jakie wyniki osiągnęła strona na komputerach i na urządzeniach mobilnych.


Źródło: https://pagespeed.web.dev, 24.11.2021

Dowiesz się również, które elementy wymagają poprawy. Pamiętaj, aby testować różne strony serwisu, a nie tylko główną. Sprawdzaj wyniki różnego rodzaju podstron – dotyczące danego produktu, kategorii czy wpisów blogowych.


Źródło: https://pagespeed.web.dev, 24.11.2021

Na tej podstawie możesz się już dowiedzieć, jakie wyniki osiąga obecnie Twoja strona i co ewentualnie powinieneś poprawić.

Google Search Console

Stronę możesz również zweryfikować w Google Search Console, gdzie uzyskasz mnóstwo cennych informacji dotyczących wyników osiąganych przez witrynę pod różnymi względami. Znajdziesz tam także zakładkę „Podstawowe wskaźniki internetowe”.


Źródło: https://search.google.com/, 24.11.2021

W tej zakładce pojawiają się informacje o liczbie adresów słabej jakości, wymagających poprawy, ale nie tylko. Te, które uzyskały dobry wynik na wykresie oznaczone są zielonym kolorem i w idealnym scenariuszu nasza witryna powinna się składać wyłącznie z takich.


Źródło: https://search.google.com/, 24.11.2021

GTMetrix

Kolejnym narzędziem, które analizuje Core Web Vitals, jest GTMetrix, dostępny pod adresem https://gtmetrix.com/. Wystarczy wprowadzić dane strony i rozpocząć test.


Źródło: gtmetrix.com, 25.11.2021

Również w przypadku tego rozwiązania otrzymasz informacje o najważniejszych problemach, które dotyczą Twojej strony. Dowiesz się także, jakie korzyści może przynieść wprowadzenie tych modyfikacji.

Screaming Frog SEO Spider

Ta żaba należy do najpopularniejszych rozwiązań wykorzystywanych przez seowców – to narzędzie, które ma wiele zastosowań i pozwala wychwycić liczne błędy. Korzystający z płatnej wersji mogą je zastosować również do sprawdzenia LCP, CLS oraz TBT. Ogromną zaletą tego programu jest możliwość zbadania tych parametrów dla bardzo dużej liczby stron, bez konieczności ręcznej weryfikacji w przypadku poszczególnych adresów URL. Dzięki temu przyspieszamy swoją pracę i ułatwiamy sobie znalezienie problematycznych podstron.

Są również inne narzędzia, które wykorzystasz w celu analizy Core Web Vitals. Aby na bieżąco śledzić wyniki Twojej strony, nie musisz za każdym razem korzystać z tych, które zostały wspomniane wyżej. Innym rozwiązaniem są wtyczki do przeglądarki Chrome, takie jak choćby Web Vitals Extension. Jest ona darmowa, a jej zaletą jest to, że pozwala łatwo wyłapać, które podstrony osiągają wynik poniżej oczekiwań podczas przeglądania witryny.

Wpływ Core Web Vitals na widoczność witryny w Google

Minęło już trochę czasu od momentu, w którym Google wprowadziło do algorytmu CWV jako jeden z czynników rankingowych. Trudno jednak doszukać się takiego momentu, w którym witryny ze słabymi wynikami w zakresie podstawowych wskaźników internetowych miałyby znacznie obniżoną widoczność z tego powodu. Aktualną sytuację można interpretować tak, że na razie nowemu czynnikowi nie została jeszcze nadana bardzo wysoka waga, natomiast można się spodziewać, że zostanie to zmodyfikowane zgodnie z kierunkiem, który obrało Google. Będzie to element coraz istotniejszy.

W dalszym ciągu w wynikach wyszukiwania można znaleźć strony, których Core Web Vitals wypadają źle. To nie oznacza, że należy ignorować nowe wymagania Google. Słusznym krokiem jest dostosowanie witryny do nowych oczekiwań z kilku względów.

Po pierwsze – witrynę tworzymy dla użytkowników, więc nawet pomijając wymagania Google, powinniśmy dbać o ich doświadczenia związane z naszą stroną. Poprawa wyników pod względem CWV jest jednym z kroków w tym kierunku.

Po drugie – być może obecnie duża część stron jeszcze nie została dostosowana do nowych wymagań algorytmu, ale z miesiąca na miesiąc takich witryn będzie coraz więcej. To oznacza, że bez odpowiedniej optymalizacji możemy pozostać za konkurencją.

Po trzecie – trudno przewidzieć, jak z czasem Google będzie reagować na witryny, które osiągają wyniki poniżej wytycznych w zakresie CWV. Być może ograniczy crawl budget dla takich serwisów? A może pojawią się problemy z ich indeksowaniem? Za wcześnie na wnioski, ale tak naprawdę nie jest łatwo znaleźć argumenty, które przemawiałyby za zaniechaniem optymalizacji serwisu pod CWV.

Jak wiele stron spełnia wymagania pod tym względem? Analizę przeprowadzili wydawcy wspomnianego narzędzia Screaming Frog. Doszło do tego w sierpniu 2021 roku, a przeanalizowano 20 tys. adresów URL. Efekty?

  • zaledwie 12 proc. mobilnych wersji stron i 13 proc. wersji na komputery uzyskało wynik zgodny z oczekiwaniami dla wszystkich trzech parametrów;
  • jeśli chodzi o LCP, to dobry wynik osiągnęło 43 proc. stron mobilnych i 44 proc. wersji na komputer;
  • w przypadku CLS było to odpowiednio 46 proc. i 47 proc;
  • jeśli chodzi o FID – 89 proc. i 99 proc.


Źródło: https://www.screamingfrog.co.uk/passing-the-cwv-assessment/, 25.11.2021

Wnioski? Kiedy Google wprowadzało CWV na całym świecie, większość stron nie spełniała jeszcze nowych wymagań algorytmu tej wyszukiwarki. Nie oznacza to, że powinniśmy z tym zwlekać – dostosuj witrynę, ale rozsądnie, bez eliminowania rozwiązań istotnych dla użytkowników, nawet jeśli mogłyby być przyczyną wyniku nieco słabszego niż ten sugerowany przez Google.

CWV – podsumowanie

Optymalizacja strony pod CWV jest dobrym krokiem zarówno z uwagi na oczekiwania użytkowników strony, jaki i wymagania algorytmu. Bardzo prawdopodobne, że wpływ tych czynników z czasem będzie coraz większy, a dostosowanie witryny będzie krokiem do pokonania konkurencji.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 3.7/5 - Liczba ocen: 3

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Pozycjonowanie a marketing

    Pozycjonowanie a marketing

    Pozycjonowanie strony to ważny, ale nie jedyny, element działań marketingowych firm. Dowiedz się, w jakie inne formy reklamy internetowej zainwestować.
    Zlecę pozycjonowanie: O czym należy pamiętać?

    Zlecę pozycjonowanie: O czym należy pamiętać?

    Na rynku znajdziesz wiele ofert pozycjonowania. Jak wybrać tę właściwą? Jak podejść do obietnic, które czasem składają klientom agencje SEO? Podpowiadamy!
    Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?

    Czy istnieje tanie pozycjonowanie stron?

    Zastanawiasz się, czy warto oszczędzać na pozycjonowaniu strony? Niestety, tanie usługi często bazują na nietarualnych linkach i innych praktykach, których stosowanie może skończyć się karą od Google.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
        Wypełnij formularz kontaktowy: