Czym są crawlery, czyli narzędzie do analizy błędów na stronie?

Czym są crawlery, czyli narzędzie do analizy błędów na stronie?

LinkedIn Sales Solutions/unsplash.com

Projektowanie i budowa witryny internetowej to zaledwie pierwszy etap w dążeniu do właściwego jej funkcjonowania. Na drodze często pojawia się wiele trudności, niekorzystnie oddziałujących na pozycjonowanie pod kątem wyszukiwarek czy ruch organiczny. W celu poprawy niedogodności należy na samym początku je znaleźć. To działanie jest możliwa za sprawą przeprowadzonego audytu. Jaką rolę w tym wszystkim pełnią crawlery? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz podczas dalszej lektury przygotowanego przez nas wpisu.

Crawlery – krótko o “pająkach” indeksujących witryny internetowe

Crawler (inaczej nazywany pająkiem, botem bądź Googlebot) to program służący do celów analitycznych witryny, a właściwie odnajdywania błędów towarzyszących strukturze, zawartości czy pojawiających się w kodowaniu. Za sprawą przeprowadzonej wstępnej diagnostyki strony Google jest w stanie zagwarantować internautom wysokiej jakości content. To także instrument usprawniający pracę pozycjonerów, którzy poprawiają optymalizację poprzez likwidację błędów.

Typologia błędów, z którymi mają styczność crawlery

Główną rolą crawlera jest gromadzenie danych o witrynach, aby usprawnić ich indeksowanie oraz monitoring wdrożonych modyfikacji. Realizowane są dwa rodzaje działań, różniące się stopniem inwazyjności: “Deep crawl” oraz “Fresh crawl”. Pierwszy z nich koncentruje się na wnikliwym przeglądzie strony, natomiast drugi dotyczy badania regularnie aktualizowanych stron internetowych.

Warto pamiętać o tym, że “pająki” oceniają stronę z niemal każdej perspektywy. Koncentrują się na obserwacji struktury, części użytkowej, wizualnej oraz weryfikują przyczyny nieprawidłowo działających linków.

Error, czyli o przeszkodach w procesie crawlowania

Zarządzana przez Ciebie witryna zostanie poddana crawlowaniu bez względu na Twoje zaangażowanie. Aby jednak rezultaty okazały się korzystne, nie może pojawić się “crawl error”. To błąd, który można dodatkowo podzielić na: Site Error oraz URL Errors. Ich obecność uniemożliwia robotom dotarcie do plików strony WWW oraz weryfikację metody realizowania płatności bądź sposobu zabezpieczeń.

Crawler i jego praktyczna strona działania

Znany nam “pająk” opiera się na informacjach upowszechnionych każdemu użytkownikowi. Gromadzi informacje na temat domeny oraz wnikliwie obserwuje, czy zostały naniesione na nią jakiekolwiek poprawki. Jeżeli okażą się one właściwe dla internautów, wówczas wzrasta pozycja strony. W sytuacji, gdy pojawią się błędy, utrudniony jest dostęp do pozyskania wyższych miejsc na liście wyszukiwania.

Crawlery są chętnie wykorzystywane przez ekspertów zajmujących się pozycjonowaniem witryn. Do zbioru najpopularniejszych z nich zaliczamy Sitebulb, Screaming Frog. Ich zastosowanie umożliwia sprawne odszukanie przeszkód na drodze efektywnej optymalizacji oraz daje kontrolę nad niepożądanymi praktykami, np. w kontekście powielanych treści.

Jakie funkcje pełnią Sitebulb i Screaming Frog?

Techniczne aspekty witryny wymagają wnikliwej analizy. Narzędzia, które wspomagają proces, to Sitebulb SEO oraz Screaming Frog SEO Spider. Co powinieneś o nich wiedzieć?

Źródło: Sajad Nori/unsplash.com

Potencjał “skrzeczącej żaby” w analizie adresów URL

Screaming Frog jako crawler posiada wiele użytecznych funkcji, np. umożliwia sprawdzenie poprawności zawartości meta tagów, powielonego contentu czy nagłówków. Wzorowo wykrywa błędy 404 oraz niewłaściwie wdrożone przekierowania. Co kryje w sobie oprogramowanie “skrzecząca żaba”? Gromadzi informacje odnośnie do strony i zamieszcza je w tabeli, aby później je sortować oraz filtrować według określonych wymogów. Bezpłatna opcja gwarantuje dostęp do 500 wybranych adresów URL z jednej witryny. W przypadku płatnej wersji możesz skanować podstrony bez ograniczeń. Doskonale integruje się z narzędziami Google Analytics oraz Google Search Console.

Sitebulb w zasięgu ręki każdego eksperta

Choć można doszukać się podobieństwa w funkcjonalności instrumentu marketingowego Sitebulb do Screaming Frog, to jednak brak wyróżnienia pewnych cech byłoby błędem. Atutami oprogramowania są przyjazne zestawienie uzyskanych danych oraz przystępne raporty. Warto wspomnieć o skróconym czasie oczekiwania na rezultaty badań. Na pierwsze wyniki nie trzeba czekać niemal całego dnia, co potęguje znaczenie tego instrumentu w rękach specjalisty ds. SEO.

Intuicyjny panel to zaleta Sitebulb, a dostęp do wszystkich projektów w jednym, konkretnym miejscu sprawia, że narzędzie zyskuje sympatię najbardziej wymagających użytkowników. Podobnie jak w przypadku Screaming Frog narzędzie zintegrowane jest z usługami Google. Możliwe staje się więc pozyskanie danych o ruchu z Google Analytics czy o zasięgu z Google Search Console.

Wybór crawlera zależy od…

…Twoich preferencji i budżetu. Jeżeli posiadasz spore zaplecze finansowe i zarządzasz pokaźną liczbą projektów, inwestycja w Sitebulb może okazać się strzałem w dziesiątkę.

Estetyka raportów i prezentacja danych to nie jest konik Screaming Frog, choć nie można odmówić mu technicznych udogodnień w działaniach optymalizacyjnych. Crawlery są do siebie bardzo podobne, dlatego każda decyzja dotycząca wyboru jednego z nich przyniesie pulę korzyści.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Renderowanie stron jako robot Google – jak i po co to robić?

    Renderowanie stron jako robot Google – jak i po co to robić?

    Zasługą robotów Google jest wyeksponowanie witryny w wynikach SERP. Ich zadaniem jest odwiedzanie kolejnych podstron i dodawanie ich do indeksu.
    Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?

    Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?

    Co brać pod uwagę, przygotowując artykuły pod SEO? Dowiesz się tego z naszego tekstu.
    O czym jest strona? – optymalizacja meta tagów

    O czym jest strona? – optymalizacja meta tagów

    Meta tagi to znaczniki, które zawarte są w kodzie źródłowym strony internetowej. Warto wiedzieć, jak je optymalizować, by pomogły Ci w rozwoju!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę