Christina Morillo/pexels.com
Optymalizacja i pozycjonowanie to wymagające zadanie, które wymaga wysokiego poziomu świadomości oraz zaangażowania. Stworzenie pięknej i wartościowej strony to obecnie zdecydowanie za mało, aby prowadzić biznes bądź plasować się na wysokiej pozycji rankingowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Należy sięgnąć do możliwości całej sieci, aby zaznaczyć w niej swoje miejsce. Czym jest więc linkowanie zewnętrzne oraz jak pozyskiwać mocne linki dla naszej strony?
Linki przychodzące są znajdującymi się na innych stronach internetowych odnośnikami, które prowadzą do naszej witryny. Im większa liczba linków pochodzących z autorytatywnych źródeł, tym wyższa pozycja rankingowa. Odnośniki te mogą być pełnym adresem URL bądź skrótem (anchor text).
Najprościej rzecz ujmując, są to opisujące dany link cechy charakterystyczne, za których pomocą komunikujemy się z robotami wyszukiwarek w procesie indeksowania. Możemy wyróżnić linki:
Najbardziej wartościowe są linki dofollow, które przekazują najwięcej mocy SEO. Sugerują one robotom, że strona jest warta częstego odwiedzania. Atrybut nofollow jest z kolei jedynie sugestią, aby nie brać danego linka pod uwagę w kontekście oceny jakości strony. Pozwalają one zachować balans i naturalność całej witryny. Linki sponsorowane są oznaczeniem na treści uzyskane metodami płatnymi, zaś atrybut UGC to informacja, że dany link został stworzony przez niezależnych użytkowników sieci na forach, w komentarzach, mediach społecznościowych i blogach.
Źródło: Cup of Couple/pexels.com
W kontekście optymalizacji i pozycjonowania szczególnie ważnym pojęciem jest link equality, czyli tak zwana moc SEO. Chodzi tutaj o przekazanie „mocy” (wartości, zaufania, autorytetu) poprzez linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. W przypadku backlinków owa moc dzieli się proporcjonalnie pomiędzy wszystkie linki na danej witrynie. Dla przykładu można powiedzieć, że jeśli mamy cztery witryny to każda z nich otrzyma po 25%, łącznie dając 100%. W praktyce jednak podział procentowy niekiedy waha się w zależności od wyżej wymienionych cech dobrego linka przychodzącego.
Obecnie w internecie jest około 2 miliardów stron, których liczba wzrasta każdego dnia. Zasadnicze zadanie przeglądarek to upowszechnianie informacji, które są zgodne z intencjami, zainteresowaniami i potrzebami użytkowników. Abyśmy nie tracili czasu na przeczesywanie sieci, Google wprowadził algorytmy zajmujące się oceną stron oraz treści, tak abyśmy byli usatysfakcjonowani wynikami. W kontekście zdobywania linków zewnętrznych szczególnie ważne są dwa algorytmy, których wyniki są również czynnikami rankingowymi.
To pierwszy algorytm stworzony dla Google w 1998 roku służący do oceny zawartości stron internetowych pod kątem jej całościowej jakości. Opiera się na klasyfikacji witryn w oparciu o liczbę prowadzących do nich linków.
Jednak w kontekście link buildingu znacznie ważniejszy jest algorytm wprowadzony w 2012 roku. Jego celem jest ograniczenie ilości spamu oraz obniżenie pozycji rankingowej stronom próbującym stosować niedozwolone techniki SEO.
Uwaga! Niski wynik oceny algorytmicznej może wynikać z technik depozycjonowania, czyli Black Hat SEO. Mowa tutaj o systemie wymiany linków, farmach linków bądź spamie. Za tego typu działania Google z pewnością nałoży na naszą stronę karę.
Mowa tutaj o Facebooku, Instagramie, Twitterze oraz TikToku. Każde z tych miejsc codziennie tworzy niezliczoną liczbę postów i wpisów, z których ogromna część składa się z proponowanych linków do ciekawych stron internetowych. Warto więc generować linki w ich przestrzeni oraz podejmować współpracę z influencerami, którzy będą polecać zawartość strony, co przyczyni się to wzrostu ruchu w witrynie.
Chodzi tutaj o opublikowanie naszego artykułu na innej stronie. W jego obrębie możemy umieścić odnośnik do własnej strony. Należy jednak pamiętać, że wchodząc we współpracę, musimy z rozwagą wybrać witrynę, na której umieścimy swoje materiały. Musi ona być popularna i cechować się wysoką jakością. Tym samym poszerzymy również grono odbiorców i wzmocnimy świadomość własnej marki.
Drugą możliwością publikacji są metody płatne, należy wówczas skorzystać z odpowiedniego atrybutu. Ich działanie opiera się na tych samych zasadach co wpisy gościnne, tzn. miejsce publikacji musi być wartościowe i łączyć się z tematyką naszej strony.
Drugim miejscem, które zbudowało dużą społeczność internetową, są fora. Jest to miejsce wymiany myśli oraz informacji, które służy przede wszystkim poradom oraz instrukcjom. Warto więc rozpocząć nowy wątek tematyczny, który będzie związany z treściami publikowanymi na naszej stronie w celu zdobycia rekomendacji.
Nie można również zapomnieć o wirtualnej wizytówce. Potrafi ona wygenerować nawet do 25% ruchu na stronie, a jest szczególnie ważna w kontekście lokalnego SEO. Na wizytówce można umieścić link prowadzący do strony. Całość wpływa na naszą wiarygodność oraz pozycjonowanie, zwłaszcza jeśli sięgniemy dodatkowo do Map Google.
Warto również wykorzystać możliwości portali ogłoszeniowych. Jest to kolejne rozwiązanie, które dodatkowo sprzyja lokalnym technikom SEO. Należy jednak pamiętać, że wraz z zakończeniem aktywności ogłoszenia strona z linkiem przestanie istnieć.
Link building to jedna z najważniejszych strategii pozycjonowania strony. Odpowiedni profil linków przychodzących oznacza, że jesteśmy chętnie odwiedzani przez użytkowników, a tym samym wzrasta nasze znaczenie w sieci. Musisz więc zatroszczyć się głównie o jakość linków, które do Ciebie prowadzą. Są one formą współczesnego marketingu szeptanego, który jest podstawą każdej strategii promocyjnej. Zadbaj o swój wizerunek.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.