Tima Miroshnichenko/pexels.com
Współcześnie wciąż funkcjonuje przekonanie, że stworzenie strony internetowej czy profilu w mediach społecznościowych zajmuje kilka chwil. Owszem – zajmuje, jednak jeśli zależy Ci na popularności w sieci czy rozwoju firmy, wymaga to nieco więcej zaangażowania. Nie bez powodu coraz bardziej świadomi właściciele biznesów sięgają po pomoc UX designerów. Wykorzystują oni szereg strategii do stworzenia sprawnie działającej strony internetowej. Czym są makiety low-fi i makiety high-fi? Dlaczego warto z nich korzystać i jak wspierają one Twoją strategię SEO?
Zacznijmy od pojęcia makiety UX. Jest to graficzna prezentacja rozmieszczenia elementów na stronie internetowej bądź w aplikacji mobilnej, a także zależności między nimi. Przypomina finalny produkt, jednak istnieje jedynie w wersji uproszczonej, pozbawionej szczegółów. Dopiero potem budowana jest koncepcja.
Co w tym wszystkim robi człon „UX”? Chodzi o User Experience, czyli wrażenia użytkowników w związku z korzystaniem ze strony internetowej. Jest to niezwykle ważny element optymalizacji i pozycjonowania, który daje szansę na zdobycie wysokiej pozycji w SERP-ach. Im bardziej zadowolony odbiorca, tym większy ruch.
Teraz zobacz, na jakie rodzaje dzielą się makiety.
Stworzenie makiety zajmuje przede wszystkim mniej czasu niż przygotowanie docelowego projektu. Ponadto dzięki niej można przeprowadzić testy użyteczności i sprawdzić, czy projekt spotka się z pozytywnymi reakcjami odbiorców. W tym przypadku bardzo potrzebny jest UX designer, który całą swoją uwagę koncentruje na relacji między projektem a użytkownikiem. Ten model pracy jest znacznie bardziej efektywny, a co ważniejsze – satysfakcjonujący.
Pierwszym członem terminu SXO jest SEO (Search Engine Optimization), czyli proces mający na celu poprawę widoczności danej strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania oraz uzyskanie przez nią wyższej pozycji rankingowej. Jest to działanie interdyscyplinarne, wykorzystujące techniki informatyczne, programistyczne, promocyjne oraz marketingowe. Jest istotne zarówno pod kątem technicznej optymalizacji witryny, wyszukiwania słów kluczowych względem wybranej grupy docelowej, tworzenia treści, jak i zwiększania popularności strony w sieci.
Drugim członem pojęcia jest UX (User Experience). Skupia się na maksymalizacji pozytywnych odczuć osób związanych z użytkowaniem witryny bądź aplikacji. Celem jest stworzenie strony łatwej, intuicyjnej w nawigacji, o zrozumiałym przekazie, a także wygodnym procesie zakupowym – w przypadku witryn e-commerce. Nie dość, że trzeba skupić się na funkcjonalności, to również zadbać o aspekt wizualny: interfejs, design, kolorystykę, czcionki, przyciski, animacje oraz wiele innych elementów.
SXO jest więc nowoczesnym połączeniem obu tych technik. To szczególnie ważne w przypadku sklepów internetowych, gdzie celem jest zachęcenie klienta do działania. Liczą się konwersja, transakcja, zysk, ale i zadowolenie odbiorcy, który dzięki temu powróci na daną stronę.
Umiejętne połączenie obu technik pozwoli zwiększyć rozpoznawalność w sieci, a także pozytywnie wpłynie na ruch organiczny, współczynnik konwersji oraz zyski. Co za tym idzie, nie trzeba będzie martwić się o współczynnik odrzuceń czy problem porzucanych koszyków zakupowych. Ponadto klienci będą mieć większe zaufanie do strony, co pozwoli zbudować wspólnotę lojalnych odbiorców.
Pod pojęciem projektowania i tworzenia strony kryje się postać człowieka-orkiestry, który wykorzystuje zasoby informatyki, programowania, psychologii, promocji, marketingu oraz sztuki. Odpowiada tym samym za zwiększenie satysfakcji odbiorcy, funkcjonalność i użyteczność strony. Tworzy więc makietę, interfejs, a także ścieżkę poruszania się po witrynie, a dodatkowo wykonuje testy i badania w celu zweryfikowania przyjętych założeń pod kątem optymalizacji.
Podstawą współpracy jest dialog i komunikacja. Doświadczenia użytkowników, ich emocje związane z korzystaniem ze strony, a nawet humor wpływają na Twoją widoczność w sieci. Jeśli źle dobierzesz swoich odbiorców, nie będziesz mieć szansy na wysoką pozycję rankingową. UX designer jest więc mediatorem pomiędzy siecią, Tobą, a użytkownikami.
Web usability to z ang. użyteczność strony internetowej. Czynnik ten określa, na ile dana strona WWW jest przyjazna w odbiorze dla użytkowników. Chodzi przede wszystkim o łatwość i wygodę z jej korzystania, co ma pozytywny wpływ na zachowania internautów, ruch, współczynnik konwersji oraz współczynnik odrzuceń. Web usability uwzględnia pojawiające się trendy oraz anonsuje kolejne zmiany, ważne pod kątem aktualizacji wyszukiwarki oraz czynników rankingowych.
W dzisiejszych czasach jesteśmy coraz bardziej wymagający pod kątem wrażeń estetycznych, zwracamy uwagę na detale i szczegóły, których liczba zwiększa się wraz z postępem cyfryzacji. Stworzenie strony internetowej nie jest trudnym zadaniem, ale stworzenie takiej, która spełni oczekiwania użytkowników i będzie widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania, to prawdziwa sztuka. Z tego powodu tak ważne jest wykorzystywanie makiety low-fi i makiety high-fi podczas ustalania strategii.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.