Czym są meta tagi i jaki mają wpływ na pozycjonowanie Twojej strony?

Czym są meta tagi i jaki mają wpływ na pozycjonowanie Twojej strony?

Thirdman/pexels.com

Pozycjonowanie to dość skomplikowany proces, na który wpływa wiele czynników. Należą do nich zarówno kwestie takie jak frazy kluczowe w zawartości witryny, jak i bardziej techniczne elementy, dotyczące samego kodu strony. Czym właściwie są meta tagi i jak działają na pozycję w wyszukiwarce? Jak meta tagi i SEO łączą się ze sobą? To temat, któremu z pewnością warto przyjrzeć się bliżej.

Krótka lekcja z zakresu programowania stron: HTML, znaczniki, meta tagi i SEO

W pierwszej kolejności warto zastanowić się nieco głębiej nad samą budową strony. Co to są meta tagi? SEO to obszar marketingu, który zajmuje się optymalizacją witryn internetowych – z tego względu istotne są również technologie, które znajdują się w pewnym sensie „pod spodem”. Gdy odwiedzamy strony internetowe, nasza przeglądarka tak naprawdę ładuje dokument HTML. Na serwerach mogą znajdować się różne pliki – od danych tekstowych, poprzez obrazy i wideo, aż po pliki wykonywalne – w kontekście sieci jednak to właśnie format HTML ma szczególne znaczenie. To język, który niemal od początku rozwoju sieci WWW leży u podstaw jej funkcjonowania, odpowiadając za wyświetlanie treści z zachowaniem odpowiedniej struktury i znaczenia poszczególnych elementów.

Język internetu, czyli HTML

HTML, czyli „HyperText Markup Language”, to tak zwany język znaczników – jest to określenie na dokumenty, które zawierają nie tylko tekst, lecz także dodatkowe dane o jego wyświetlaniu. To właśnie dzięki niemu możliwe jest używanie różnych czcionek, rozmiarów i kolorów tekstu, jak również wzbogacanie treści o inne dodatki: pliki graficzne, formularze, nagłówki, listy i wiele, wiele więcej. Jeśli chodzi o sam wygląd strony, znacznie większe znaczenie ma tutaj jednak inny język – CSS, czyli kaskadowe arkusze stylów.

Warto mieć także na uwadze, że to technologia, która stale ewoluuje, wobec czego twórcy stron internetowych co jakiś czas mogą skorzystać z zupełnie nowych elementów i rozwiązań. Podstawy pozostają mimo tego dość podobne – już w 1995 roku pojawiła się pierwsza specyfikacja znaczników określanych jako meta tagi. SEO to jeden z ważniejszych obszarów, w których znajdują one zastosowanie, lecz mogą zapewniać także inne przydatne informacje dla przeglądarki.

Meta tagi i SEO – czym są znaczniki HTML?

Każdy plik HTML jest zbudowany ze znaczników, czyli tagów – to specjalne fragmenty kodu, które określają osobne elementy strony. Znaczniki są umieszczane w nawiasach trójkątnych; mogą także zawierać tak zwane atrybuty, które modyfikują ich działanie. Często bywają zagnieżdżone wewnątrz innych tagów, by zbudować kompletną strukturę strony. Przykładem może być chociażby link (tag <a>) wewnątrz elementu listy (<li>), który z kolei jest częścią samej listy (<ol> lub <ul> – z numeracją lub bez). Ta natomiast może znaleźć się na przykład w głównym elemencie treści (<body>). Na samym szczycie tego „drzewa” zawsze znajduje się tag <html>, który mówi, że mamy do czynienia właśnie z dokumentem HTML.

Tagi HTML zazwyczaj występują w parach (znacznik otwierający i zamykający), choć nie zawsze jest to konieczne. Dany element strony otwiera tag w standardowej formie, na przykład <h2> (nagłówek poziomu drugiego). Przy zamykaniu stosuje się dodatkowo ukośnik – w tym przypadku tag zamykający będzie wyglądać następująco: </h2>. Co istotne, na SEO wpływa praktycznie każdy z nich – nie tylko meta tagi. SEO zwraca dość dużą uwagę na strukturę strony, a w szczególności odpowiednie wykorzystanie linków, nagłówków, list i innych elementów, które porządkują treść.

Do czego służą meta tagi? Pozycjonowanie i nie tylko

Wiemy już, jak elementy HTML są skonstruowane od strony technicznej – równie istotną kwestią jest jednak znaczenie poszczególnych tagów. Tym razem przyjrzyjmy się bliżej tagom meta, które przechowują tak zwane metadane. Działania pozycjonerskie to proces, który analizuje w zasadzie każdy fragment strony. Liczą się zatem nie tylko same treści, które publikujemy, lecz także szereg innych elementów – takich jak właśnie meta tagi. SEO w początkowym etapie rozwoju branży marketingu w sieci dość mocno skupiało się właśnie na tej części witryny; metadane miały wtedy spore znaczenie dla poprawnej klasyfikacji stron. Obecnie jednak często uważa się, że większe znaczenie ma content marketing – nowsze wersje wyszukiwarek internetowych mogą analizować już nie tylko strukturę strony, lecz także dość dokładnie ocenić jej zawartość. Pomimo tego meta tagi w SEO wciąż pozostają dość istotne i zdecydowanie warto znać ich działanie oraz zastosowanie.

Warto mieć przy tym na uwadze, że meta tagi to nie tylko narzędzie dla SEO, lecz także źródło przydatnych informacji dla przeglądarki lub innego programu, który ma wyświetlić dany dokument. Elementy tego typu mogą między innymi przechowywać informacje o zestawie znaków – dzięki temu możliwe jest na przykład poprawne przedstawienie pełnego polskiego alfabetu. Kolejną ciekawą opcją jest dostosowanie samego działania strony, chociażby poprzez automatyczne odświeżanie co określony czas. Zdecydowana większość atrybutów tego rodzaju dotyczy jednak właśnie pozycjonowania.

Czym są metadane? Pozycjonowanie to znacznie więcej niż sama treść strony

Tagi meta to znaczniki, które przechowują metadane. Czym jednak właściwie są metadane? To termin, który można w skrócie opisać jako „dane o danych”. W przypadku stron internetowych są to dodatkowe informacje o zawartości i strukturze strony, które funkcjonują osobno od jej głównej części. Może to być na przykład określenie autora witryny, jej krótki opis czy sposób wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Z perspektywy SEO meta tagi funkcjonują przede wszystkim jako jeden z czynników wykorzystywanych przez wyszukiwarki do indeksowania, kategoryzacji i oceny witryn.

Prowadząc stronę internetową, należy zatem mieć na uwadze, że konieczne będzie nie tylko przygotowanie ciekawej i wartościowej zawartości. Aby móc liczyć na prawdziwy sukces w kwestii pozycjonowania, trzeba zająć się wieloma czynnikami. Jednym z nich są właśnie meta tagi. SEO obejmuje ponadto aspekty takie jak szybkość ładowania strony, poziom zabezpieczeń, a nawet struktura adresów poszczególnych podstron. To dość obszerny zestaw zadań, którym niekiedy ciężko zarządzać samodzielnie – z tego względu wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie ze wsparcia agencji SEO. Wybierając odpowiednich specjalistów od pozycjonowania, warto stawiać na firmy, które w swojej ofercie zawierają komplet usług związanych z tym tematem. Często możemy spotkać się w tym przypadku z terminem „SEO360”, który oznacza właśnie całościowe podejście do kwestii SEO.

Meta tagi w SEO – jakich znaczników warto używać?

W teorii możliwe jest dodanie niemal dowolnego tagu meta – są one zazwyczaj konstruowane z użyciem pary atrybutów „name” i „content”, które określają odpowiednio nazwę tagu oraz jego zawartość. Wyjątkiem są tutaj specjalne atrybuty „charset” (zestaw znaków) i „http-equiv”, dotyczące bezpośrednio sposobu wyświetlania tekstu w dokumencie lub działania witryny w przeglądarce. Co istotne, informacje zawarte w znacznikach meta nie są bezpośrednio widoczne dla osób przeglądających stronę. Ich rola i znaczenie zależy zatem przede wszystkim od tego, w jaki sposób będą odczytywane przez różnego rodzaju algorytmy, programy i narzędzia – w szczególności wyszukiwarki internetowe.

Poszczególne wyszukiwarki mogą mieć nieco inne podejście do konkretnych tagów, jednak zdecydowanie dominująca rola Google sprawia, że autorzy stron dostosowują się właśnie pod to narzędzie. W efekcie najważniejsze meta tagi w SEO to tytuł („title”) i opis („description”). Spore znaczenie mają także znaczniki „robots” (wskazówki do indeksowania strony) oraz „viewport” (instrukcje dotyczące wyświetlania witryny na różnych urządzeniach). Zdecydowanie warto dowiedzieć się, jak dokładnie działa każdy z nich. Ciekawym tematem jest również znacznik „keywords”, który swego czasu był bardzo istotnym narzędziem, jednak obecnie praktycznie całkowicie stracił znaczenie.

Meta tagi SEO: tytuł strony to podstawa

Wartość znacznika „title” to jedna z najważniejszych informacji zarówno dla wyszukiwarki, jak i samych użytkowników. To właśnie tytuł jako pierwszy rzuca się w oko przy wyświetlaniu wyników wyszukiwania. Co więcej, wyświetla się on automatycznie między innymi przy udostępnianiu strony w mediach społecznościowych. Musimy zatem zadbać, by osoby, które mogą odwiedzić naszą stronę, były zainteresowane od razu po zobaczeniu tytułu.

Jak przygotować odpowiedni dla pozycjonowania meta tag tytułu? Zachowanie równowagi pomiędzy czytelnością a zagęszczeniem słów kluczowych to zasada, którą warto kierować się przy większości zadań z zakresu SEO. Meta tagi nie są tutaj wyjątkiem – do znacznika „title” należy podejść w ten sam sposób. Jego zawartość musi być wartościowa nie tylko dla algorytmów wyszukiwarek, lecz także dla osób wchodzących na naszą witrynę. Co więcej, należy zwrócić uwagę na długość: choć teoretycznie nie ma żadnego limitu, w wynikach wyszukiwania wyświetli się tylko 55–65 pierwszych znaków.

Znacznik <title>, meta tag „title” i nagłówek poziomu pierwszego – co właściwie jest tytułem strony?

To kwestia, która może budzić pewne zastanowienie. Tytuł strony jest obecny tak naprawdę w trzech miejscach. Ponadto w każdym z nich może on być zupełnie inny, choć zazwyczaj stawia się na wykorzystanie tych samych słów kluczowych i przekazanie podobnych informacji. Przedstawiamy krótki opis, jak działają różne tytuły.

  • Znacznik <title> – tag HTML umieszczony w sekcji <head>, według wytycznych W3C (organizacji zajmującej się standardami WWW) konieczny do uznania dokumentu HTML za poprawny. Jego treść wyświetla się w nazwie zakładki lub okna przeglądarki.
  • Meta tag „title” – niewidoczny dla użytkownika, wykorzystywany tylko przez wyszukiwarki i inne narzędzia. Również musi znaleźć się w sekcji <head>.
  • H1 (nagłówek 1. poziomu, czyli <h1>) – jego wygląd zależy od kodu strony (zarówno HTML, jak i CSS). To najczęściej tytuł danej podstrony, na przykład artykułu czy posta blogowego – jest to zatem dość zauważalna informacja dla użytkowników wchodzących na stronę. Warto pamiętać, że więcej niż jeden znacznik H1 działa negatywnie na pozycjonowanie.

Opis – kolejny istotny meta tag SEO

Tekst zawarty w tagu „description” to opis, który wyświetla się w wynikach wyszukiwania tuż pod tytułem strony. Wraz z nim powinien zatem stanowić zwięzłą informację o temacie strony, by zachęcić użytkownika do odwiedzenia naszej witryny. Również i tutaj warto zastosować frazy kluczowe – oczywiście z umiarem. Jeśli chodzi o długość, Google wyświetla zazwyczaj około 150 znaków, jednak w niektórych sytuacjach pokazywany fragment strony może być dłuższy.

Meta tagi i pozycjonowanie – wygląd strony na różnych urządzeniach ma znaczenie

Urządzenia stacjonarne już od kilku lat przegrywają ze smartfonami pod względem popularności w przeglądaniu sieci. Ekrany mobilnych sprzętów mają jednak całkowicie inne proporcje niż w przypadku komputerów i laptopów, co wymusiło także dostosowanie stron internetowych do aktualnych potrzeb. Podejście, w którym dąży się do poprawnego wyświetlania niezależnie od urządzenia, to tak zwany responsywny design. Google dość nisko ocenia strony, które nie są przystosowane do smartfonów – informacje związane z tą kwestią mogą zawierać między innymi meta tagi SEO. Chodzi dokładnie o „viewport”, który pozwala opisać parametry dotyczące skalowania zawartości i rozmiaru wyświetlanego obrazu strony.

Słowa kluczowe w meta tagach – czy warto?

Tag „keywords” był przez pewien okres najważniejszym znacznikiem meta, jednak ten okres minął – i to dość dawno. Google już w 2009 ogłosiło, że całkowicie nie bierze pod uwagę zawartości tego tagu. Nieco inaczej może być w przypadku innych wyszukiwarek, jednak najpopularniejsze z alternatywnych narzędzi – Yahoo i Bing – uwzględniają znacznik „keywords” w bardzo niewielkim stopniu. Z tego względu wielu autorów stron pomija ten tag; wpływ jego braku na pozycjonowanie jest minimalny.

Meta tagi, SEO i roboty wyszukiwarek

Kolejnym istotnym tagiem jest „robots”, jednak w tym przypadku warto po prostu zapamiętać, jakich wartości nie powinniśmy w nim umieszczać. To miejsce, w którym znajdują się instrukcje dla tzw. crawlerów, czyli oprogramowania indeksującego strony. Dostępne są cztery wartości:

  • follow – crawlery będą mogły podążać za linkami na danej witrynie,
  • nofollow – przeciwieństwo „follow”,
  • index – strona będzie zaindeksowana przez wyszukiwarkę,
  • noindex – przeciwieństwo „index”.


Źródło: Andrea Piacquadio/pexels.com

Jakie znaczenie mają te meta tagi? Pozycjonowanie to proces, który odbywa się w dużej mierze właśnie z udziałem crawlerów – warto zatem zadbać, by mogły one uwzględnić naszą stronę w swojej pracy. Z tego względu najczęściej stosuje się prostą kombinację „follow, index” (równoznaczne z „all”). W niektórych sytuacjach możemy jednak chcieć, by dana podstrona nie była brana pod uwagę – w takim przypadku możemy posłużyć się innymi wartościami.

Jak meta tagi wpływają na pozycjonowanie?

Choć użytkownicy raczej nie będą mieć styczności z tagami meta, ich wartość jest bardzo istotna dla pozycjonowania. SEO to w końcu proces, który opiera się na oprogramowaniu – a metadane są sposobem, aby przekazać algorytmom niezbędne informacje. Niektóre z nich decydują także o wyglądzie strony w wynikach wyszukiwania, co może mieć znaczący wpływ na to, czy osoby wpisujące konkretne frazy będą chciały odwiedzić naszą witrynę. Zdecydowanie warto zadbać zatem o meta tagiSEO z uwzględnieniem tych znaczników przyniesie znacznie lepsze efekty. Jest to co prawda dość techniczny czynnik, jednak zwykle nie musimy zajmować się nim sami; z pomocą przychodzą liczne narzędzia oraz funkcje wbudowane w różne systemy zarządzania treścią. Dodatkowo możemy postawić na przykład na wsparcie agencji SEO, która zajmie się zarządzaniem naszymi tagami meta i nie tylko.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak zoptymalizować sklep internetowy pod kątem wyszukiwania głosowego?

    Jak zoptymalizować sklep internetowy pod kątem wyszukiwania głosowego?

    Prowadzisz sklep internetowy i chcesz, aby pojawiał się w wynikach wyszukiwania głosowego? Ten artykuł jest dla Ciebie!
    Bądź na bieżąco z najnowszymi metodami SEO!

    Bądź na bieżąco z najnowszymi metodami SEO!

    Strategie SEO ulegają szybkim zmianom, dlatego trzeba je stale analizować i wprowadzać świeże spojrzenie na tę dziedzinę.
    Sztuczna inteligencja w służbie człowiekowi. Jak wykorzystać jej potencjał w kontekście SEO?

    Sztuczna inteligencja w służbie człowiekowi. Jak wykorzystać jej potencjał w kontekście SEO?

    Historia pojęcia sztucznej inteligencji. Czym jest AI oraz w jakich dziedzinach jest wykorzystywana? Jak wykorzystać jej możliwości w SEO?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.