Specjaliści ds. SEO nie mają wątpliwości, że tagi HTML stanowią integralną część witryny internetowej, a tym samym wpływają na rankingową pozycję strony w wynikach wyszukiwarki. Wspomniane znaczniki to elementy kodu strony WWW. Warto zapoznać się z tymi, które mają duży udział w procesie optymalizacji platform internetowych pod kątem SEO.
Chcesz wiedzieć więcej? Koniecznie zajrzyj do przygotowanego przez nas wpisu! Wyjaśniamy, czym są tagi HTML oraz które z nich odgrywają pierwszoplanową rolę w pozycjonowaniu.
W pierwszej kolejności warto zastanowić się nieco głębiej nad samą budową strony. Co to są meta tagi? SEO to obszar marketingu zajmujący się optymalizacją witryn internetowych – z tego względu istotne są również technologie, które znajdują się w pewnym sensie „pod spodem”. Gdy odwiedzamy strony internetowe, nasza przeglądarka tak naprawdę ładuje dokument HTML. Na serwerach mogą znajdować się różne pliki – od danych tekstowych, poprzez obrazy i wideo, aż po pliki wykonywalne – w kontekście sieci jednak to właśnie format HTML ma szczególne znaczenie. To język, który niemal od początku rozwoju sieci WWW leży u podstaw jej funkcjonowania, odpowiadając za wyświetlanie treści z zachowaniem odpowiedniej struktury i znaczenia poszczególnych elementów.
HTML, czyli „HyperText Markup Language”, to tak zwany język znaczników – jest to określenie na dokumenty, które zawierają nie tylko tekst, lecz także dodatkowe dane o jego wyświetlaniu. To właśnie dzięki niemu możliwe jest używanie różnych czcionek, rozmiarów i kolorów tekstu, jak również wzbogacanie treści o inne dodatki: pliki graficzne, formularze, nagłówki, listy i wiele, wiele więcej. Jeśli chodzi o sam wygląd strony, znacznie większe znaczenie ma tutaj jednak inny język – CSS, czyli kaskadowe arkusze stylów.
Warto mieć także na uwadze, że technologia stale ewoluuje, wobec czego twórcy stron internetowych co jakiś czas mogą skorzystać z zupełnie nowych elementów i rozwiązań. Podstawy pozostają mimo tego dość podobne – już w 1995 roku pojawiła się pierwsza specyfikacja znaczników określanych jako meta tagi. SEO to jeden z ważniejszych obszarów, w których znajdują one zastosowanie, lecz mogą zapewniać także inne przydatne informacje dla przeglądarki.
Każdy plik HTML jest zbudowany ze znaczników, czyli tagów – to specjalne fragmenty kodu, które określają osobne elementy strony. Znaczniki są umieszczane w nawiasach trójkątnych; mogą także zawierać tak zwane atrybuty, które modyfikują ich działanie. Często bywają zagnieżdżone wewnątrz innych tagów, by zbudować kompletną strukturę strony. Przykładem może być chociażby link (tag <a>) wewnątrz elementu listy (<li>), który z kolei jest częścią samej listy (<ol> lub <ul> – z numeracją lub bez). Ta natomiast może znaleźć się na przykład w głównym elemencie treści (<body>). Na samym szczycie tego „drzewa” zawsze znajduje się tag <html>, który mówi, że mamy do czynienia właśnie z dokumentem HTML.
Tagi HTML zazwyczaj występują w parach (znacznik otwierający i zamykający), choć nie zawsze jest to konieczne. Dany element strony otwiera tag w standardowej formie, na przykład <h2> (nagłówek poziomu drugiego). Przy zamykaniu stosuje się dodatkowo ukośnik – w tym przypadku tag zamykający będzie wyglądać następująco: </h2>. Co istotne, na SEO wpływa praktycznie każdy z nich – nie tylko meta tagi. SEO zwraca dość dużą uwagę na strukturę strony, a w szczególności odpowiednie wykorzystanie linków, nagłówków, list i innych elementów, które porządkują treść.
Znacznik meta opisu zawiera szczegółowe informacje o konkretnej stronie internetowej oraz jej krótkie podsumowanie. Informuje użytkowników, co mogą spotkać w witrynie, zanim zdecydują się na nią wejść. Opisy meta pomagają robotom indeksującym zrozumieć, o czym jest strona. Odgrywają ogromną rolę w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania. To dzięki nim użytkownicy otrzymują najbardziej powiązane z ich zapytaniem treści.
Optymalna długość opisu meta w Google powinna wynosić od 155 do 160 znaków. Powinien on być dokładny i dawać czytelnikom wystarczające pojęcie o tym, czego mogą spodziewać się pod konkretnym linkiem. Twoim głównym celem podczas tworzenia meta opisu powinno być generowanie kliknięć i skupianie się na wartościowych dla czytelnika elementach.
Meta tagi są najlepszą okazją do zareklamowania swojej treści. Należy jednak odpowiednio je przygotować. Meta opis powinien zawierać właściwe słowa kluczowe, ponieważ to na ich podstawie wyszukiwarka będzie pozycjonować Twoją stronę w rankingu SERP. Pamiętaj także, że musi być on unikalny dla każdej podstrony w Twojej witrynie.
Poniżej wymieniamy najważniejsze meta tagi, które można wykorzystać na swojej stronie. Dwa pierwsze omawiamy nieco bardziej szczegółowo, gdyż mają szczególne znaczenie dla SEO.
Użytkownik, odwiedzając stronę WWW, zwraca najpierw uwagę na jej tytuł. To właśnie on jest głównym tytułem witryny. Najlepiej tworzyć unikalne tytuły meta, które będą przyciągały wzrok odbiorcy, a także ograniczyć ich długość do max. 50-60 znaków.
To kwestia, która może budzić pewne wątpliwości. Tytuł strony jest obecny tak naprawdę w trzech miejscach. Ponadto w każdym z nich może być zupełnie inny, choć zazwyczaj stawia się na wykorzystanie tych samych słów kluczowych i przekazanie podobnych informacji. Przedstawiamy, jak działają różne tytuły.
Znacznik ten nie ma większego związku z zawartością strony – jego zadaniem jest nakierowanie botów wyszukiwarek internetowych, które skanują i oceniają witrynę. Jeżeli na przykład jej część jest w budowie, możemy dodać tag „robots” z dyrektywą „noindex”, która sprawi, że wybrane podstrony nie będą w ogóle brane pod uwagę w wynikach wyszukiwania. W ten sposób możemy również ukryć inne elementy, które nie powinny być widoczne dla użytkowników, w tym sekcje pełniące funkcję czysto techniczną. „Nofollow” sprawi z kolei, że boty wyszukiwarki nie będą podążać za linkami na stronie. Domyślne ustawienia to „index, follow”, czyli brak ograniczeń w tych kwestiach – te standardowe dyrektywy sprawdzą się dla większości stron, które chcemy indeksować.
Istnieje kilka rodzajów przydatnych dyrektyw o różnym zastosowaniu:
W 2022 roku Google wprowadził również nowy tag – indexifembedded. Ma on na celu zapewnienie jeszcze większej kontroli nad indeksowaniem treści. Działa w połączeniu z tagiem noindex.
Warto wiedzieć, że dyrektywy można łączyć. Wystarczy oddzielić je od siebie za pomocą przecinków. Ponadto wiele osób zapomina, że brak znacznika w kodzie jest równy wartości “all”.
Istnieją przypadki, w których zależy nam na poprawie bądź ograniczeniu pewnych możliwości, by wzmocnić zaplanowaną strategię optymalizacji i pozycjonowania. Wówczas przydadzą się właśnie tagi.
Przypadek 1: strona nie jest przeznaczona dla wszystkich. Za pomocą tagów ograniczysz widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Posiadacze linku będą mogli z niej korzystać, a nowi odbiorcy będą mieli w tej kwestii utrudnione zadanie.
Przypadek 2: strona jest w trakcie powstawania. Póki strona nie jest w pełni gotowa, nie chcesz, aby roboty ją oceniały. Inną sytuacją jest wykonywanie testów A/B. Dzięki tagom powstrzymasz ruch związany z wyszukiwaniem i nie stracisz na widoczności.
Przypadek 3: ochrona multimediów. Tagi robots pozwolą Ci na nieindeksowanie materiałów wizualnych, dzięki czemu nie będą rozprzestrzeniać się w sieci. Warto jednak w tym przypadku rozważyć, czy nie będzie to przeszkodą w promocji strony.
Przypadek 4: linki bądź treści nie zawsze są najwyższej jakości. Czasem zdarza się, że to, co opublikujemy, niekoniecznie będzie pomocne w trakcie oceny. Aby zachować materiał na stronie, a nie stracić pozycji, wystarczy zablokować do nich dostęp robotom.
Przypadek 5: zduplikowany content. Równie często problemem jest tworzenie bardzo podobnych podstron. Robot wtedy nie wie, którą uznać za ważniejszą. W takim przypadku obie spadają w rankingu. Z pomocą tagów można wybrać tę, na której zależy nam bardziej.
Meta opisy idą w parze z tytułami na stronie. Zapewniają dokładny opis tego, co użytkownik znajdzie w witrynie internetowej po kliknięciu adresu URL. Tutaj również, jak w przypadku tytułów, stawia się na unikalność i przyciągnięcie uwagi odbiorców. Treść nie powinna być zbyt długa (ok. 160 znaków), a także zawierać odpowiednie słowo kluczowe.
Jak sama nazwa wskazuje, służą one do definiowania nagłówków i podtytułów w treści strony. Najczęściej stosuje się trzy typy nagłówków: H1, H2 i H3. Najważniejsze, aby nagłówki były czytelne dla użytkowników oraz nie były złożone z przypadkowych słów kluczowych.
Odnoszą się do procesu optymalizacji obrazów na stronie. Kiedy grafiki nie wczytują się użytkownikom, wtedy wyświetlany zostaje alternatywny, zastępujący je tekst. Tagi obrazów pomagają również wyszukiwarkom w indeksowaniu grafik na stronie internetowej.
Nakazują przeglądarce internetowej przekierować użytkownika na inną stronę po określonym czasie. Są najczęściej związane z kilkusekundowym odliczaniem i wyświetlanym tekstem: „Jeśli nie zostaniesz przekierowany, kliknij tutaj”.
To tagi znajdujące się w kodzie HTML witryny. Meta słowa kluczowe dokładnie opisują zawartość strony. Są one ważnym wskaźnikiem pozycjonującym dla wyszukiwarek. Koniecznie trzeba zadbać o to, aby gęstość słów nie była zbyt duża. Mówi się, że nie można używać więcej niż dziesięciu słów kluczowych w treści, ponieważ w innym przypadku wyszukiwarki odbierają to jako spam. Upychanie na siłę słów kluczowych nie będzie działać na korzyść SEO.
Tagi w mediach społecznościowych kontrolują sposób wyświetlania w nich treści. Warto stosować takie tagi, zamiast pozwalać platformom automatycznie generować nagłówki czy opisy do postów. Działa to na Twitterze, Facebooku i LinkedIn.
Tagi kanoniczne, które są używane w postaci „rel canonical”, służą do informowania wyszukiwarek o zduplikowanych treściach w witrynie. Określają, która wersja strony jest właściwa. Stosowanie tego tagu eliminuje problemy spowodowane zduplikowaną treścią, która znajduje się na wielu adresach URL. Pamiętaj, jeśli tego nie zastosujesz na swojej stronie, wyszukiwarki będą indeksować wszystko, co się na niej znajduje, przez co może się ona w ogóle nie wyświetlać w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania użytkowników. Jeśli algorytm będzie zmuszony zaindeksować całą treść w witrynie, to może pominąć te unikalne, które powinny być indeksowane w pierwszej kolejności. Zduplikowane treści osłabiają autentyczność strony, a tym samym wpływają negatywnie na SEO. Warto stosować znaczniki kanoniczne, aby zapobiec problemom w przyszłości.
Znaczniki schematu również przyczyniają się do lepszej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jest to pewien rodzaj mikrodanych, który po zakodowaniu w witrynie udostępnia rozszerzony opis, znany inaczej jako fragment rozszerzony w wynikach wyszukiwania, wyświetlający się innym użytkownikom.
Tagi opisu meta nie wpływają bezpośrednio na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania, ale nadal mają spory wpływ na SEO. Google opiera się na tych opisach, aby określić trafność strony w odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Najważniejszym zadaniem meta tagów opisu jest jednak zachęcanie użytkowników do kliknięcia danego linku strony WWW. W jaki sposób zatem generować meta opisy witryny?
Meta opisy dają możliwość zachęcenia użytkowników do kliknięcia linku i odwiedzenia strony. Należy uwzględnić w nich wyrażenia, które zachęcą użytkowników do działania, takie jak „kliknij tutaj”, czy „dowiedz się więcej”. Warto określić cel, który użytkownicy osiągną po wejściu na daną stronę.
Używanie odpowiednich fraz kluczowych w opisach meta przede wszystkim pozwala dotrzeć do odbiorców zainteresowanych treściami. Słowa kluczowe w opisie zostaną pogrubione, co będzie wyraźnym komunikatem dla użytkownika, że treść zawiera wszystkie niezbędne informacje, których szukają. Dzięki temu potencjalni odbiorcy będą bardziej skłonni kliknąć podany link.
Dobrze napisany i angażujący meta opis poinformuje, o czym jest dana strona i co można na niej znaleźć. Powinien być dokładny i zawierać niezbędne informacje na określony temat. Nie umieszczaj w nim nieprawdziwych informacji i nie okłamuj odbiorców. Nie daje Ci to żadnej przewagi, ponieważ użytkownicy nie tylko natychmiast opuszczą Twoją stronę, ale też nigdy więcej Ci nie zaufają.
Ponadto jeśli Google uzna, że Twój meta tag opisu nie odzwierciedla dokładnie treści lub nie ma związku z zapytaniem, zastąpi stworzony przez Ciebie opis jakimś fragmentem Twojego tekstu. Musisz więc zadbać o przygotowywanie dokładnych opisów, które zachęcą użytkownika do odwiedzenia Twojej strony.
Majac w swojej witrynie kilka stron docelowych, które generują duży ruch organiczny, powinieneś pomyśleć o przetestowaniu różnych odmian opisów meta, aby dowiedzieć się, które z nich działają najlepiej. Spróbuj użyć różnych długości opisów, zmienić główną frazę i pozostałe słowa kluczowe, aby sprawdzić, czy takie rozwiązanie zapewnia lepsze wyniki.
Każdy opis meta musi być unikalny. Zastosowanie tych samych opisów do każdej podstrony wpłynie negatywnie na jej klikalność oraz może obniżyć jej pozycję w wyszukiwarce.
Google pomija wszystkie cudzysłowy, które pojawiają się w kodzie HTML meta opisu, i nie wyświetla odbiorcom. Aby zapobiec takiemu działaniu, najlepiej usunąć wszystkie tego typu znaki ze swoich opisów.
Prowadząc witrynę e-commerce, warto zawrzeć nazwę domeny w meta tagach. Nie jest to obowiązkowe, jednak pozwala na wyszukiwanie strony za pomocą własnej nazwy. Wpływa to na wizerunek w Internecie, a także pozwala zaznaczyć miejsce na liście rankingowej.
Może zdarzyć się, że wyszukiwarka Google zmieni meta tagi na inne. Od razu uprzedzamy – nie ma powodów do obaw. Algorytmy skanują treść strony, wyciągając z niej najważniejsze informacje pod kątem intencji wyszukiwania użytkowników. Jeśli zostaną one zmienione, oznacza to, że przeglądarka stara się jak najlepiej dopasować wyniki do zapytań.
Urządzenia stacjonarne już od kilku lat przegrywają ze smartfonami pod względem popularności w przeglądaniu sieci. Ekrany mobilnych sprzętów mają jednak całkowicie inne proporcje niż w przypadku komputerów i laptopów, co wymusiło także dostosowanie stron internetowych do aktualnych potrzeb. Podejście, w którym dąży się do poprawnego wyświetlania niezależnie od urządzenia, to tak zwany responsywny design. Google dość nisko ocenia strony, które nie są przystosowane do smartfonów – informacje związane z tą kwestią mogą zawierać między innymi meta tagi SEO. Chodzi dokładnie o „viewport”, który pozwala opisać parametry dotyczące skalowania zawartości i rozmiaru wyświetlanego obrazu strony.
Choć użytkownicy raczej nie będą mieć styczności z tagami meta, ich wartość jest bardzo istotna dla pozycjonowania. SEO to w końcu proces, który opiera się na oprogramowaniu – a meta dane są sposobem, aby przekazać algorytmom niezbędne informacje. Niektóre z nich decydują także o wyglądzie strony w wynikach wyszukiwania, co może mieć znaczący wpływ na to, czy osoby wpisujące konkretne frazy będą chciały odwiedzić daną witrynę.
Zdecydowanie warto zadbać zatem o meta tagi – SEO z uwzględnieniem tych znaczników przyniesie znacznie lepsze efekty. Jest to, co prawda, dość techniczny czynnik, jednak zwykle nie musimy zajmować się nim sami; z pomocą przychodzą liczne narzędzia oraz funkcje wbudowane w różne systemy zarządzania treścią. Dodatkowo można postawić na przykład na wsparcie agencji SEO.
Meta tagi nie są zbyt skomplikowane, wystarczy wiedzieć, których z nich użyć i w jaki sposób. Warto zadbać o techniczne elementy strony internetowej, aby mieć wpływ na jej postrzeganie przez wyszukiwarki. SEO to długotrwały proces, który wymaga od każdego właściciela witryny podążania za aktualizacjami. Pamiętaj, że dany tag możesz edytować w dowolnym momencie, w zależności od potrzeb – swoich, odbiorców oraz robotów.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: raceporium.com, motohints.com
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.