Linki przychodzące to bardzo ważny element każdej strategii pozycjonowania. Od dłuższego czasu Google wprowadza zmiany, które zmniejszają wpływ nienaturalnych odnośników ze słabych źródeł – podobnie jak w przypadku samych treści, jakość to obecnie podstawa. Co to są nienaturalne linki przychodzące i jak uniknąć obniżenia pozycji strony w wynikach Google?
To pojęcie, które może dość często pojawiać się w kontekście tematyki link buildingu – w szczególności w odniesieniu do zasad budowania sieci wysokiej jakości linków. Nienaturalne linki przychodzące to odnośniki, które nie są klikane w ramach autentycznych działań użytkownika: zamiast tego zostały umieszczone na stronie głównie w celu manipulowania algorytmami wyszukiwarki. W większości przypadków nienaturalne linki kierujące pochodzą ze źródeł niecieszących się zbyt dobrą opinią, a do tego są w bardzo niewielkim stopniu powiązane ze stroną, na której widnieją. Mogą one być generowane nawet przez typowo „spamerskie” witryny, których jedynym celem jest nieuczciwe wpłynięcie na kolejność wyników wyszukiwania. Warto jednak zaznaczyć, że takie działania mogą narazić nas na spore konsekwencje.
Oprogramowanie Google na bieżąco sprawdza każdą stronę internetową pod kątem wielu parametrów, które mają istotny wpływ na pozycjonowanie. W przypadku nienaturalnych linków spore znaczenie ma algorytm Pingwin wprowadzony w 2012 roku jako odpowiedź na rosnący udział spamu w wynikach wyszukiwania. Już od dekady zatem strony, które stosują nieuczciwe praktyki związane z linkowaniem, mogą spotkać się z karami od Google. W tym przypadku możemy wyróżnić przede wszystkim trzy główne „sankcje”.
Spadek ruchu organicznego i pozycji fraz to czynniki, które powinny być dla każdego właściciela strony internetowej sygnałem informującym o tym, że coś złego dzieje się z witryną. Jednym z powodów może być właśnie nienaturalny profil linkowy. Aby zweryfikować, czy Google nie ukarało danej strony, wystarczy skorzystać z Google Search Console.
Po przejściu do konsoli należy otworzyć zakładkę „Bezpieczeństwo i ręczne działania”, a następnie przejść do menu „Ręczne działania”. Ta funkcja pozwoli na sprawdzenie strony i przygotowanie raportu, który pokaże, czy na witrynę zostały nałożone ograniczenia. W tym miejscu znajdziemy także szczegółowe instrukcje w kwestii zdejmowania ograniczeń wraz z przydatnymi odnośnikami.
Pozyskiwanie nienaturalnych linków jest jednym z elementów strategii Black Hat, czyli nieuczciwych praktyk SEO, które mają na celu jak najszybsze podbicie pozycji strony w wynikach. Takie działania przeważnie jednak szybko prowadzą do nałożenia kar. Sporo czynności w ramach oszukiwania algorytmów skupia się właśnie na odnośnikach – wynika to z faktu, że linki, zwłaszcza zewnętrzne, mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie. Oto kilka przykładów źródeł nienaturalnych linków:
Pojedynczy nienaturalny link nie ma większego wpływu na całokształt profilu linków. Należy jednak uważać, by takich sytuacji nie było na stronie zbyt dużo – w przeciwnym wypadku również możemy spotkać się z karami ze strony Google. Jakich odnośników warto unikać?
Badanie profilu linków jest bardzo ważne – to podstawa planowania i organizowania strategii link buildingu. W tym celu warto wykorzystać profesjonalne narzędzia do pozycjonowania. Możemy także postawić na rozwiązania dostępne w ramach funkcjonalności Google Search Console.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: menties.pl, beautyride.pl
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.