Czym są nienaturalne linki przychodzące?

Czym są nienaturalne linki przychodzące?

Mikhail Nilov/pexels.com

Linki przychodzące to bardzo ważny element każdej strategii pozycjonowania. Od dłuższego czasu Google wprowadza zmiany, które zmniejszają wpływ nienaturalnych odnośników ze słabych źródeł – podobnie jak w przypadku samych treści, jakość to obecnie podstawa. Co to są nienaturalne linki przychodzące i jak uniknąć obniżenia pozycji strony w wynikach Google?

Czym są nienaturalne linki przychodzące?

To pojęcie, które może dość często pojawiać się w kontekście tematyki link buildingu – w szczególności w odniesieniu do zasad budowania sieci wysokiej jakości linków. Nienaturalne linki przychodzące to odnośniki, które nie są klikane w ramach autentycznych działań użytkownika: zamiast tego zostały umieszczone na stronie głównie w celu manipulowania algorytmami wyszukiwarki. W większości przypadków nienaturalne linki kierujące pochodzą ze źródeł niecieszących się zbyt dobrą opinią, a do tego są w bardzo niewielkim stopniu powiązane ze stroną, na której widnieją. Mogą one być generowane nawet przez typowo „spamerskie” witryny, których jedynym celem jest nieuczciwe wpłynięcie na kolejność wyników wyszukiwania. Warto jednak zaznaczyć, że takie działania mogą narazić nas na spore konsekwencje.

Źródło: Karolina Grabowska/pexels.com

Jakie kary może nałożyć Google za nieodpowiednią politykę linków?

Oprogramowanie Google na bieżąco sprawdza każdą stronę internetową pod kątem wielu parametrów, które mają istotny wpływ na pozycjonowanie. W przypadku nienaturalnych linków spore znaczenie ma algorytm Pingwin wprowadzony w 2012 roku jako odpowiedź na rosnący udział spamu w wynikach wyszukiwania. Już od dekady zatem strony, które stosują nieuczciwe praktyki związane z linkowaniem, mogą spotkać się z karami od Google. W tym przypadku możemy wyróżnić przede wszystkim trzy główne „sankcje”.

  • Filtr ręczny – rodzaj kary nakładany bezpośrednio przez pracownika Google z działu Search Quality Team (zespół jakości wyszukiwania). Może on obejmować całą domenę lub konkretne podstrony; nakładanie takich filtrów jest jednak coraz rzadsze ze względu na rozwój automatycznych rozwiązań w ramach algorytmu Pingwin. Właściciele stron internetowych, które otrzymały taką karę, muszą usunąć wszelkie nienaturalne linki i złożyć wniosek o zdjęcie filtru.
  • Filtr algorytmiczny – kolejną karą, która grozi za prowadzenie niepoprawnej polityki linkowej, jest automatyczne obniżenie widoczności witryny lub jej podstron w wynikach wyszukiwania. Aby pozbyć się tego typu konsekwencji, należy skorzystać ze wbudowanego w Google Search Console narzędzia zgłaszania niechcianych linków (Disavow Tools). Należy jednak pamiętać, że nawet po usunięciu takich odnośników strona może mieć problem z powrotem na wcześniejszą pozycję.
  • Ban – jest to ostatnia i zarazem najbardziej dotkliwa kara, jaką Google może nałożyć na stronę prowadzącą niepoprawną politykę linkową. W tym przypadku witryna zostaje kompletnie usunięta z wyników. Aby przywrócić ją do listy rezultatów, konieczne będzie usunięcie nienaturalnych linków i zgłoszenie się do Google.

Jak sprawdzić nienaturalne linki przychodzące do strony?

Spadek ruchu organicznego i pozycji fraz to czynniki, które powinny być dla każdego właściciela strony internetowej sygnałem informującym o tym, że coś złego dzieje się z witryną. Jednym z powodów może być właśnie nienaturalny profil linkowy. Aby zweryfikować, czy Google nie ukarało danej strony, wystarczy skorzystać z Google Search Console.

Po przejściu do konsoli należy otworzyć zakładkę „Bezpieczeństwo i ręczne działania”, a następnie przejść do menu „Ręczne działania”. Ta funkcja pozwoli na sprawdzenie strony i przygotowanie raportu, który pokaże, czy na witrynę zostały nałożone ograniczenia. W tym miejscu znajdziemy także szczegółowe instrukcje w kwestii zdejmowania ograniczeń wraz z przydatnymi odnośnikami.

Rodzaje nienaturalnych linków

Pozyskiwanie nienaturalnych linków jest jednym z elementów strategii Black Hat, czyli nieuczciwych praktyk SEO, które mają na celu jak najszybsze podbicie pozycji strony w wynikach. Takie działania przeważnie jednak szybko prowadzą do nałożenia kar. Sporo czynności w ramach oszukiwania algorytmów skupia się właśnie na odnośnikach – wynika to z faktu, że linki, zwłaszcza zewnętrzne, mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie. Oto kilka przykładów źródeł nienaturalnych linków:

  • Systemy wymiany linków (SWL) – popularne niegdyś portale, które służą do publikowania linków i wymiany z innymi stronami. Choć kiedyś takie rozwiązania były powszechnie używane w świecie pozycjonowania, obecnie Google bardzo słabo ocenia odnośniki z takich źródeł.
  • Nadużywanie niskiej jakości komentarzy na blogach i spamowanie pod różnymi artykułami, wklejając odnośniki do własnej strony.
  • Nieprawdziwe konta na forach – na różnych stronach tego typu powstają tzw. puste konta, które nie wykazują realnej aktywności. Są one tworzone zwykle wyłącznie z myślą o postowaniu linków.
  • Strony niskiej jakości, na przykład farmy treści, również są słabo oceniane jako źródło odnośników.

Rodzaje pojedynczych nienaturalnych linków

Pojedynczy nienaturalny link nie ma większego wpływu na całokształt profilu linków. Należy jednak uważać, by takich sytuacji nie było na stronie zbyt dużo – w przeciwnym wypadku również możemy spotkać się z karami ze strony Google. Jakich odnośników warto unikać?

  • Tzw. goły link, czyli surowy URL strony – tego typu odnośnik będzie mniej czytelny dla użytkowników, a dodatkowo przekazuje mniejszą wartość niż link z tekstem zakotwiczenia (anchor).
  • Stare, wygasłe linki – jeśli odnośniki prowadzą do zasobów, które już zostały usunięte, użytkownicy trafią jedynie na stronę z błędem 404. Również takie linki osłabią pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Co warto wiedzieć o badaniu profilu linków?

Badanie profilu linków jest bardzo ważne – to podstawa planowania i organizowania strategii link buildingu. W tym celu warto wykorzystać profesjonalne narzędzia do pozycjonowania. Możemy także postawić na rozwiązania dostępne w ramach funkcjonalności Google Search Console.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: menties.pl, beautyride.pl

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czy Twoja firma powinna znaleźć się na Wikipedii?

    Czy Twoja firma powinna znaleźć się na Wikipedii?

    SEO i Wikipedia, czy to się naprawdę może łączyć? W tym wpisie postanowiliśmy szerzej omówić temat i wskazać zalety encyklopedii pod kątem pozycjonowania.
    SEO dla początkujących: słowa kluczowe jako podstawa optymalizacji strony internetowej

    SEO dla początkujących: słowa kluczowe jako podstawa optymalizacji strony internetowej

    Specyfika słów kluczowych w kontekście optymalizacji i pozycjonowania SEO. Jakie są ich rodzaje oraz jak dopasować je do intencji internautów?
    Content marketing a generowanie leadów – czy to się w ogóle opłaca?

    Content marketing a generowanie leadów – czy to się w ogóle opłaca?

    Prowadzisz sklep internetowych? Twoje wyniki Cię nie satysfakcjonują? Content marketing może rozwiązać ten problem. Sprawdź, jak!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.