Czym są pliki robots.txt i kiedy je stosować?

Czym są pliki robots.txt i kiedy je stosować?

EKATERINA BOLOVTSOVA/pexels.com

Zadaniem pliku robots.txt jest kontrolowanie tego, które strony internetowe mogą być dostępne do indeksowania przez boty wyszukiwarek. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się jego charakterystyce i przedstawimy powody, dla których warto wdrożyć ten element do swojej strategii.

Czym jest plik robots.txt?

Plik robots txt zawiera instrukcje dotyczące możliwości analizowania witryny. Element ten jest udostępniany botom wyszukiwarek, składa się z poleceń, które dają lub uniemożliwiają im dostęp do niektórych stron, folderów czy całej strony internetowej. Krótko mówiąc, plik robots.txt informuje boty Google, jak odczytać witrynę podczas indeksowania.

Użycie poprawnej budowy jest kluczowym aspektem tworzenia pliku robots. Oto dwa przykłady podstawowych składni tego elementu:

User-agent: * Disallow: /

Użycie tej budowy pliku robots blokuje dostęp do wszystkich stron witryny przez roboty indeksujące, także do strony głównej.

User-agent: * Disallow:

Wykorzystanie tej składni umożliwia użytkownikom dostęp do wszystkich stron witryny, również do strony głównej.

Jeśli zatem chcesz zablokować dostęp do pojedynczej strony internetowej, musi to być dokładnie określone w budowie pliku robots. Oto przykład poprawnej konstrukcji:

User-agent: Googlebot Disallow: /witryna/zablokowana_strona.html

Poza blokowaniem dostępu botów do niektórych elementów witryny możesz także użyć pliku robots.txt, aby opóźnić proces indeksowania. Działanie to określa, jak długo user agent powinien czekać przed załadowaniem i przeanalizowaniem strony.

Sprawdź: Robots.txt na PrestaShop – gdzie go znaleźć? Co warto dodać?

Jak stworzyć plik robots.txt?

Tworzenie pliku robots.txt nie jest trudnym zadaniem, gdyż element ten stanowi standardowy plik tekstowy. Okazuje się bowiem, że plik robots.txt można utworzyć za pomocą niemal każdego edytora tekstu, takiego jak Word.

Źródło: Daria Shevtsova/pexels.com

Jak stworzyć plik robots? Musi być on udostępniony w głównym katalogu domeny, która ma zostać zindeksowana. Wynika to z faktu, że jest to pierwsza strona, którą boty Google otwierają podczas odwiedzania witryny. Należy też pamiętać, że każda domena strony internetowej powinna posiadać tylko jeden plik robots.txt, co pozwoli uniknąć wszelkich problemów z indeksowaniem.

Następnym krokiem jest dodanie zasad dotyczących tego, które elementy witryny mają być indeksowane, a które niepoddane temu procesowi. Typ reguł, które wprowadzisz do swoich plików, powinien być zależny od zawartości strony internetowej i celu, który chcesz osiągnąć. Po dodaniu zasad robots.txt możesz przesłać plik. Przed zapisaniem go w domenie pamiętaj o sprawdzeniu jego dostępności. W tym celu warto wykorzystać narzędzie Google Robots.txt Tester.

Znaczenie pliku robots.txt

Istnieje wiele korzyści, które wynikają z zastosowania w witrynie pliku robots. Mimo że proces ten nie jest konieczny, stanowi doskonały sposób sprawowania kontroli nad indeksowaniem strony przez boty wyszukiwarek. Oto kilka powodów, dla których warto wdrożyć plik robots do swojej strategii:

  • prywatność – używanie pliku robots pozwala utrzymać prywatność witryny lub jej części. Jest to szczególnie przydatne, gdy jesteś w trakcie projektowania strony przejściowej i nie chcesz, aby była ona publicznie dostępna;
  • analiza mapy witryny – mapa witryny umożliwia robotom indeksującym łatwiejszy dostęp do najważniejszych części strony internetowej. Plik robots pomaga wyszukiwarkom ją zlokalizować, co ma bezpośredni wpływ na pozycję w SERP;
  • rozwiązanie problemu duplikacji – posiadanie zduplikowanych treści to poważny problem, który może prowadzić do spadku wyników witryny. Plik robots.txt zapobiega powstawaniu zduplikowanych treści, co czyni go szczególnie przydatnym narzędziem;
  • brak problemów z serwerem – jeśli boty indeksujące załadują zbyt dużo treści, serwery mogą zostać przeciążone. Dzięki zastosowaniu pliku robot.txt można łatwo uniknąć tego problemu.
  • Sprawdź: Jak stworzyć oraz do czego używać pliku robots.txt na WordPressie?

    Robots.txt w strategii SEO

    Skuteczna strona internetowa to taka, która stale przyciąga nowych odbiorców. Aby jednak było to możliwe, trzeba poddać ją odpowiedniej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Plik robots.txt może znacznie usprawnić prowadzoną strategię SEO. Dzięki niemu można uniknąć wielu niepożądanych konsekwencji związanych z indeksowaniem witryny.

    Aby jednak maksymalnie wykorzystać potencjał elementy tj. plik robots, należy uwzględnić najważniejsze zasady SEO podczas ich wdrażania. Popełnienie nawet najmniejszego błędu w tworzeniu pliku robots.txt może spowodować całkowite zablokowanie witryny, wskutek czego nie pojawi się w wynikach wyszukiwania.

    Jeśli więc w Twojej witrynie znajdują się strony, które mają być indeksowane przez wyszukiwarki, upewnij się, że nie są blokowane przez plik robots. Warto też dodać, że linki znajdujące się na ograniczonej stronie nie są możliwe do śledzenia, co oznacza, że połączone treści nie będą uwzględniane podczas budowania rankingu SERP.

    Pamiętaj też, aby plik robots.txt pojawił się tylko tam, gdzie jest to konieczne. Po wdrożeniu tych elementów upewnij się, że ich konstrukcja jest prawidłowa, dzięki czemu unikniesz wszelkich problemów i nie narazisz swojej witryny na spadki w rankingu.

    Plik robots.txt – najczęściej popełniane błędy SEO

    W tym miejscu warto wspomnieć o błędach SEO, pojawiających się niestety z największą częstotliwością. Oczywiście wszystko można naprawić, ale warto wcześniej wiedzieć, czego unikać, aby później nie ponosić strat.

    Błąd numer jeden to brak pliku robots.txt. Pomimo tego roboty Google i tak uznają, że możliwe jest przeglądanie pełnej zawartości witryny, do której uda im się dotrzeć, jednak posiadanie chociażby domyślnego pliku robots.txt okaże się bardzo korzystnym rozwiązaniem.

    Pierwszym krokiem każdego robota Google jest poszukiwanie pliku robots.txt. W sytuacji, gdy nie może go znaleźć, otrzymuje naszą witrynę wraz z informacją: „404 nie znaleziono”. Przez to pojawiają się tylko niepotrzebne błędy w ważnych danych statystycznych. Ponadto brak tego typu pliku wskazuje na to, że nasza strona jest niechlujna oraz zaniedbana.

    Błąd numer dwa polega na blokowaniu istotnych stron w serwisie. Z reguły można się z nim spotkać podczas wdrażania nowej strony czy też jej modernizacji. Pojawia się wtedy, gdy zajmująca się tym osoba skopiuje blokujący plik robots.txt z testowej wersji. Ponadto problem mogą generować również literówki w składni, a także dodanie reguły, która z jednej strony zatrzymuje pożądane przez nas rzeczy, ale z drugiej może ograniczać też inne, czego z kolei nie jesteśmy świadomi.

    Błąd numer trzy to brak świadomości, że blokowanie robotów Google nie jest tożsame z usuwaniem z indeksu. Chcesz usunąć daną stronę z wyników Google? Wykorzystaj meta tag „robots” ustawiony na „noindex”. Poprzez blokadę w robots.txt i meta tagu robot nie będzie mógł rozpoznać wartości meta tagu.

    Błąd numer cztery to zablokowanie plików CSS/JS i obrazków. Wytyczne umieszczone w pliku robots.txt ograniczają robotom dostęp do wspomnianych plików czy obrazków, których zadaniem jest dbanie o wygląd skryptów JavaScript. Niestety, wpływa to niekorzystnie na SEO. Ponadto system AdWords może negatywnie ocenić przez to jakości strony docelowej.

    Błąd numer pięć to strata link juice, czyli mocy linków prowadzących do danej strony, a także tych wewnętrznych. Niekiedy witryna blokowana dla robotów zawiera linki zewnętrzne, zaczerpnięte z innych, zewnętrznych stron. W wyniku tego moc „linkowego soczku” nie jest ani przydatna dla strony, ani przekazywana na inne podstrony, które zostały podlinkowane z zablokowanej zawartości. W tej sytuacji należy wykonać audyt linków przychodzących w celu weryfikacji, czy obecne linki kierują do treści ograniczonych przez robots.txt.

    Podsumowanie

    Pliki robots.txt mogą poprawić wyniki witryny, niezależnie od tego, jak długo prowadzisz działalność w sieci. Upewnij się jednak, że są wprowadzone prawidłowo i występują na stronach, które rzeczywiście tego wymagają. Skorzystaj z wyżej wymienionych wskazówek, a pozytywnie wpłyniesz na proces indeksowania, dzięki czemu pozycja Twojej strony internetowej na liście wyników wyszukiwania znacznie wzrośnie, a Ty zyskasz miano lidera w swojej branży!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Dlaczego Twój sklep potrzebuje pozycjonowania właśnie teraz?

    Dlaczego Twój sklep potrzebuje pozycjonowania właśnie teraz?

    Rynek e-commerce jest mocno nasycony, dlatego ten tekst powinien przeczytać każdy obecny i przyszły właściciel sklepu online, by jego działania zaczęły przynosić widoczne efekty.
    Jak poprawić konwersję i zaangażowanie klientów w sklepie internetowym?

    Jak poprawić konwersję i zaangażowanie klientów w sklepie internetowym?

    Prowadzenie sklepu internetowego w 2022 roku to nie lada wyzwanie. Jak poprawić zaangażowanie klientów i współczynnik konwersji? Odpowiedź stanowi SEO.
    Podstawy technicznego SEO: Czym jest przyjazny adres URL i dlaczego go potrzebujesz?

    Podstawy technicznego SEO: Czym jest przyjazny adres URL i dlaczego go potrzebujesz?

    Co jest wspólną cechą wszystkich stron internetowych? Istnienie adresu URL. Jednak nie są one sobie równe. Czytaj dalej i sprawdź, czym jest przyjazny URL.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę