Czym są pliki robots.txt i kiedy je stosować?

Czym są pliki robots.txt i kiedy je stosować?

EKATERINA BOLOVTSOVA/pexels.com

Zadaniem pliku robots.txt jest kontrolowanie tego, które strony internetowe mogą być dostępne do indeksowania przez boty wyszukiwarek. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się jego charakterystyce i przedstawimy powody, dla których warto wdrożyć ten element do swojej strategii.

Czym jest robots.txt?

Plik robots.txt zawiera instrukcje dotyczące możliwości analizowania witryny. Element ten jest udostępniany botom wyszukiwarek, składa się z poleceń, które dają lub uniemożliwiają im dostęp do niektórych stron, folderów czy całej strony internetowej. Krótko mówiąc, plik robots.txt informuje boty Google, jak odczytać witrynę podczas indeksowania.

Użycie poprawnej budowy jest kluczowym aspektem tworzenia pliku robots.txt. Oto dwa przykłady podstawowych składni tego elementu:

User-agent: * Disallow: /

Użycie tej budowy blokuje robotom indeksującym dostęp do wszystkich stron witryny, także do strony głównej.

User-agent: * Disallow:

Wykorzystanie tej składni umożliwia użytkownikom dostęp do wszystkich stron witryny, również do strony głównej.

Jeśli zatem chcesz zablokować dostęp do pojedynczej strony internetowej, musi to być dokładnie określone w budowie pliku robots.txt. Oto przykład poprawnej konstrukcji:

User-agent: Googlebot Disallow: /witryna/zablokowana_strona.html

Poza blokowaniem dostępu botów do niektórych elementów witryny możesz także użyć pliku robots.txt, aby opóźnić proces indeksowania. Działanie to określa, jak długo user agent powinien czekać przed załadowaniem i przeanalizowaniem strony.

Jak stworzyć plik robots.txt?

Tworzenie pliku robots.txt nie jest trudnym zadaniem, gdyż element ten stanowi standardowy plik tekstowy. Okazuje się bowiem, że można go utworzyć za pomocą niemal każdego edytora tekstu, takiego jak Word.

Źródło: Daria Shevtsova/pexels.com

Plik robots.txt musi być udostępniony w głównym katalogu domeny, która ma zostać zindeksowana. Wynika to z faktu, że jest to pierwsza strona, którą boty Google otwierają podczas odwiedzania witryny. Należy też pamiętać, że każda domena strony internetowej powinna posiadać tylko jeden plik robots.txt, co pozwoli uniknąć wszelkich problemów z indeksowaniem.

Następnym krokiem jest dodanie zasad dotyczących tego, które elementy witryny mają być indeksowane, a które niepoddane temu procesowi. Typ reguł, które wprowadzisz do swoich plików, powinien być zależny od zawartości strony internetowej i celu, który chcesz osiągnąć. Po dodaniu zasad robots.txt możesz przesłać plik. Przed zapisaniem go w domenie pamiętaj o sprawdzeniu jego dostępności. W tym celu warto wykorzystać narzędzie Google Robots.txt Tester.

Znaczenie pliku robots.txt

Istnieje wiele korzyści, które wynikają z zastosowania w witrynie plików robots.txt. Mimo że proces ten nie jest konieczny, stanowi doskonały sposób sprawowania kontroli nad indeksowaniem strony przez boty wyszukiwarek. Oto kilka powodów, dla których warto wdrożyć go do swojej strategii:

  • prywatność – używanie plików robots.txt pozwala utrzymać prywatność witryny lub jej części. Jest to szczególnie przydatne, gdy jesteś w trakcie projektowania strony przejściowej i nie chcesz, aby była ona publicznie dostępna;
  • analiza mapy witryny – mapa witryny umożliwia robotom indeksującym łatwiejszy dostęp do najważniejszych części strony internetowej. Plik robots.txt pomagają wyszukiwarkom ją zlokalizować, co ma bezpośredni wpływ na pozycję w SERP;
  • rozwiązanie problemu duplikacji – posiadanie zduplikowanych treści to poważny problem, który może prowadzić do spadku wyników witryny. Plik robot.txt zapobiega powstawaniu zduplikowanych treści, co czyni go szczególnie przydatnym narzędziem;
  • brak problemów z serwerem – jeśli boty indeksujące załadują zbyt dużo treści, serwery mogą zostać przeciążone. Dzięki zastosowaniu pliku robot.txt można łatwo uniknąć tego problemu.

Robots.txt w strategii SEO

Skuteczna strona internetowa to taka, która stale przyciąga nowych odbiorców. Aby jednak było to możliwe, trzeba poddać ją odpowiedniej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Korzystanie z plików robots.txt może znacznie usprawnić prowadzoną strategię SEO i uniknąć wielu niepożądanych konsekwencji związanych z indeksowaniem witryny.

Aby jednak maksymalnie wykorzystać potencjał tych elementów, należy uwzględnić najważniejsze zasady SEO podczas ich wdrażania. Popełnienie nawet najmniejszego błędu w tworzeniu pliku robots.txt może spowodować całkowite zablokowanie witryny, wskutek czego nie pojawi się na liście wyników wyszukiwania.

Jeśli więc w Twojej witrynie znajdują się strony, które mają być indeksowane przez wyszukiwarki, upewnij się, że nie są blokowane przez robots.txt. Warto też dodać, że linki znajdujące się na ograniczonej stronie nie są możliwe do śledzenia, co oznacza, że połączone treści nie będą uwzględniane podczas budowania rankingu SERP.

Pamiętaj też, aby używać plików robots.txt tylko tam, gdzie jest to konieczne. Po wdrożeniu tych elementów upewnij się, że ich konstrukcja jest prawidłowa, dzięki czemu unikniesz wszelkich problemów i nie narazisz swojej witryny na spadki w rankingu.

Podsumowanie

Pliki robots.txt mogą poprawić wyniki Twojej witryny, niezależnie od tego, jak długo prowadzisz działalność w sieci. Upewnij się jednak, że są wprowadzone prawidłowo i występują na stronach, które rzeczywiście tego wymagają. Skorzystaj z wyżej wymienionych wskazówek, a pozytywnie wpłyniesz na proces indeksowania, dzięki czemu pozycja Twojej strony internetowej na liście wyników wyszukiwania znacznie wzrośnie, a Ty zyskasz miano lidera w swojej branży!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wszystko, co musisz wiedzieć o problemach związanych z indeksowaniem strony internetowej

    Wszystko, co musisz wiedzieć o problemach związanych z indeksowaniem strony internetowej

    Czy wiesz, jakie problemy mogą wystąpić podczas indeksowania Twojej strony przez wyszukiwarki? Jeśli nie, niczym się nie martw. Przeczytaj!
    Jak powinno się pozycjonować sklep internetowy?

    Jak powinno się pozycjonować sklep internetowy?

    Chcesz wypozycjonować sklep internetowy? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i jak zrobić to skutecznie!
    Wskaźniki SEO – wszystko, co musisz wiedzieć!

    Wskaźniki SEO – wszystko, co musisz wiedzieć!

    Poznaj niezbędne wskaźniki SEO, które powinny współdziałać z każdą strategią na stronie internetowej.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.