Czym są progresywne aplikacje webowe (PWA) i jak wpływają na pozycjonowanie?

Czym są progresywne aplikacje webowe (PWA) i jak wpływają na pozycjonowanie?

kreatikar / pixabay.com

Od kilku lat obserwujemy znaczny wzrost udziału urządzeń mobilnych w sieci. To głównie za pomocą urządzeń mobilnych korzystamy z mediów społecznościowych. Coraz więcej osób robi zakupy w sieci właśnie za pomocą smartfonów. Jest to bardzo wygodne, ponieważ telefon jest przeważnie w zasięgu ręki.

Czy to znaczy, że wszystkie sklepy internetowe powinny posiadać własną aplikację mobilną? Z pewnością byłaby to szansa na dotarcie do większej liczby klientów i wyróżnienie się na tle konkurencji.

Według statystyk Google ruch generowany przez urządzenia mobilne stanowi ponad połowę całego ruchu w Internecie. Ponad 60% użytkowników smartfonów chętniej robi zakupy w sklepach, których aplikacja mobilna lub webowa oferuje polecanie odpowiednich produktów.

Aplikacje mobilne zapewniają nam o wiele szybsze działanie niż strony internetowe. Dzięki temu, że są zainstalowane na urządzeniu, nie trzeba pobierać interfejsu graficznego z serwera za każdym razem, gdy zmienia się widok, tak jak ma to miejsce w przypadku stron internetowych. Aplikacja wymienia się z serwerem jedynie małymi pakietami danych, związanych z ofertą sklepu, danymi użytkownika czy zamówieniem. Dzięki temu połączenia są szybkie, a ich wynik otrzymujemy natychmiast.

Nie musimy jednak wydawać setek tysięcy złotych na stworzenie aplikacji. Istnieje rozwiązanie, które pozwala na połączenie zalet aplikacji mobilnych i stron internetowych. Są to progresywne aplikacje webowe, które zapewniają takie doświadczenia, jakie nam towarzyszą podczas korzystania z aplikacji mobilnych i jednocześnie dostępne są w sieci na dowolnym urządzeniu.

Wynik audytu Google Lighthouse dla progresywnych aplikacji webowych tworzonych przez imoli

Czym jest progresywna aplikacja webowa?

Progresywna aplikacja webowa (PWA, ang. Progressive Web Application) to aplikacja tworzona i usprawniania za pomocą nowoczesnych interfejsów API, aby zapewnić większe możliwości, niezawodność i możliwość instalacji. Jednocześnie dociera do każdego, w dowolnym miejscu i na dowolnym urządzeniu za pomocą jednego kodu źródłowego.

Aplikacje PWA łączą zatem zalety aplikacji mobilnych i stron internetowych.

Sprawdź: Poważna zmiana, nie jakaś kosmetyka – migracja witryny a SEO

Dlaczego PWA?

PWA to aplikacje internetowe, które zostały zaprojektowane tak, aby były sprawne (capable), niezawodne (reliable) i łatwe do zainstalowania (installable). Te trzy filary tworzą doświadczenie, które przypomina natywną aplikację działającą na danej platformie.

Aby zwykła aplikacja webowa mogła być PWA, musi także posiadać kilka atrybutów (tzw. PWA checklist):

  • responsywność – jest responsywna, czyli wygląda dobrze zarówno na komputerze, jak i smartfonie;
  • niezależność od łączności – umożliwia pracę w trybie offline dzięki mechanizmowi Service Worker;
  • bezpieczeństwo – posiada SSL, dzięki czemu przesyłane dane są szyfrowane;
  • aktualność – aplikacji nie trzeba aktualizować, dzieje się to automatycznie dzięki mechanizmowi Service Worker;
  • szybkość – ładuje się szybko, nawet przy wolnym połączeniu internetowym;
  • reaktywność – aplikacja natychmiast reaguje na akcje użytkownika;
  • możliwość wysyłania powiadomień push – pozwala na korzystanie z Web Push API, co w przypadku sprzedaży internetowej jest bardzo korzystne. Możemy informować klientów o aktualnych ofertach, ułatwiać ścieżkę zakupową czy też przeprowadzać retargeting;
  • możliwość instalacji – aplikacje PWA posiadają plik „manifest.json”, dzięki któremu przeglądarka posiada wszystkie informacje potrzebne do jej instalacji bez konieczności używania sklepu z aplikacjami (np. App Store czy Google Play).

Kiedy można mówić o aplikacji webowej, a kiedy o zwykłej stronie internetowej?

Zarówno strony internetowe, jak i aplikacje webowe działają w przeglądarce internetowej. Bez wiedzy na temat technologii webowych trudno więc znaleźć jakiekolwiek różnice. Najbardziej podstawową jest ich przeznaczenie – strony internetowe pełnią głównie rolę informacyjną, z aplikacjami webowymi możemy natomiast wejść w interakcję.

Dzięki aplikacjom internetowym możemy wykonać konkretne działania. Najbardziej powszechnym rodzajem aplikacji webowych są rozwiązania dla e-commerce, media społecznościowe oraz panele do zarządzania. Możliwość interakcji sprawia, że większość naszego czasu w Internecie spędzamy właśnie w aplikacjach.

Sprawdź: Jak zoptymalizować budżet SEO?

Jakie są rodzaje aplikacji webowych?

Aplikacje webowe możemy podzielić ze względu na sposób działania: MPA (multi-page application) i SPA (single-page application). To rodzaje aplikacji, które mogą być progresywne, ale pod uwagę należy wziąć sposób ich działania.

Aplikacje MPA wykorzystują najbardziej popularny w sieci model routingu, który odbywa się po stronie serwera. Przechodząc pomiędzy podstronami, możemy zauważyć, że strona ładuje się od nowa, co przekłada się na czas potrzebny na przejście pomiędzy widokami.

SPA wykorzystują natomiast model routingu po stronie klienta. Oznacza to, że przechodząc pomiędzy widokami, nie odczuwamy żadnego ładowania. Elementy powtarzalne, takie jak nawigacja, nagłówek czy stopka, nie są ładowane ponownie, dzięki czemu aplikacje te działają szybciej. Funkcjonują w pełni po stronie przeglądarki, wymieniając się z serwerem informacjami asynchronicznie. Aplikacje te mogą ładować się w mniej niż 1 sekundę. Prędkość działania jest kluczowa dla progresywnych aplikacji webowych, dlatego wykorzystanie tego modelu jest najrozsądniejsze.

Należy jednak pamiętać, że aplikacje SPA działają z wykorzystaniem JavaScriptu. Oznacza to, że nie wszystkie roboty sobie z nimi poradzą. Można jednak tego uniknąć, lecz do stworzenia aplikacji webowej SPA zoptymalizowanej pod SEO potrzebne są ogromna wiedza i doświadczenie. Należy bowiem zaimplementować SSR (server-side rendering), czyli renderowanie po stronie serwera. Rozwiązanie to szykuje gotową już aplikację, która zawiera wszelkie potrzebne elementy, a następnie przekazuje ją do przeglądarki użytkownika, gdzie dalej działa jak SPA. Można powiedzieć, że to rozwiązanie działa jak hybryda SPA i MPA, ponieważ w przypadku braku wsparcia dla JavaScript aplikacja zachowuje się jak MPA, a roboty widzą ją bez żadnego problemu.

Implementacja wydajnych, a zarazem zoptymalizowanych pod SEO rozwiązań z wykorzystaniem renderowania po stronie serwera wymaga ogromnej wiedzy i doświadczenia, dlatego powinni się tym zajmować specjaliści, tacy jak Imoli, którzy tworzą zaawansowane rozwiązania w zakresie aplikacji mobilnych oraz aplikacji webowych opartych na technologii PWA.

Jakie doświadczenia zapewnia użytkownikowi PWA?

Wiemy już, że aplikacje PWA są szybkie, działają offline oraz że możemy je zainstalować. To wszystko przekłada się na doświadczenia, które towarzyszą nam podczas korzystania z aplikacji. Używając ich na smartfonach, możemy odnieść wrażenie, że korzystamy z natywnej aplikacji mobilnej.

Progresywne aplikacje webowe nie tylko wyglądają i działają jak aplikacje mobilne, ale również wykorzystują nowoczesne interfejsy, które pozwalają między innymi na wysyłanie powiadomień push do naszych użytkowników, obsługę natywnych form płatności (Google Pay, Apple Pay), geolokalizację, nagrywanie wideo czy interakcję z urządzeniami Bluetooth i USB.

Co więcej, aplikację PWA można dodać do sklepu Google Play oraz App Store, dzięki czemu użytkownik będzie mógł ją pobrać (zupełnie jak aplikację mobilną). W tym celu stosuje się technologię TWA (Trusted Web Activities) lub korzysta z narzędzi takich jak Apache Cordova albo Adobe PhoneGap.

Sprawdź: SEO vs SEM – co wybrać?

Strona internetowa, aplikacja mobilna czy PWA?

Działanie większości sklepów internetowych opiera się na kanałach web. Ze stworzeniem aplikacji mobilnej wiążą się bowiem ogromne koszty produkcji oprogramowania oraz późniejszego utrzymania. Koszty te można jednak zoptymalizować poprzez stworzenie progresywnej aplikacji webowej, która może zastąpić zarówno stronę internetową, jak i aplikację mobilną.

Progresywne aplikacje webowe to nie tylko e-commerce. Aplikacje te znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie potrzebne jest szybkie i niezawodne rozwiązanie zapewniające użytkownikowi odpowiednie doświadczenia.

Jak aplikacje webowe wpływają na pozycjonowanie?

Progresywne aplikacje webowe to zupełnie nowe doświadczenie dla użytkowników, które przekłada się na spadek współczynnika odrzuceń. Natywny interfejs sprawia, że użytkownicy poruszają się po aplikacji w sposób naturalny, a płynne przejścia pomiędzy widokami pozwalają użytkownikom zagłębiać się w aplikację dalej, niż ma to miejsce w przypadku stron internetowych.

Success stories

Korzyści SEO płynące z progresywnych aplikacji webowych najprościej będzie przedstawić na przykładach znanych firm, które wdrożyły rozwiązania PWA.

AliExpress

AliExpress po wdrożeniu PWA nie musiało długo czekać na obiecujące wyniki: liczba stron odwiedzanych na sesję przeglądania podwoiła się, czas spędzony na sesji wzrósł o 74%, a współczynnik konwersji nowych użytkowników wzrósł ponad dwukrotnie. Dziś AliExpress jest modelowym przykładem ogromnego sukcesu PWA, wyznacza nowy standard obsługi użytkowników mobilnych.

Twitter

Aplikacja Twitter Lite również odniosła duży sukces. Udało im się ograniczyć wielkość przestrzeni dyskowej do 3% tego, co było wymagane dla natywnej aplikacji na Androida, jednocześnie wysyłając dziennie ponad 1 000 000 powiadomień push! Więcej statystyk? Proszę bardzo: 250 000 użytkowników korzystających z PWA co najmniej cztery razy dziennie, 75-procentowy wzrost wysyłanych tweetów, 20-procentowy spadek współczynnika odrzuceń, 70-procentowy wzrost głębokości przewijania, 65-procentowy wzrost liczby stron na sesję.

Forbes

Forbes również zdecydował się na rozwiązanie PWA, które przyniosło im świetne wyniki, a mianowicie: czas ładowania strony spadł poniżej jednej sekundy (oszałamiający w porównaniu do wcześniejszego frustrującego wyniku 10 sekund), sesje na użytkownika wzrosły o 43%, głębokość przewijania wzrosła trzykrotnie, czas trwania sesji wzrósł o 100%, przynosząc znaczny wzrost przychodów z reklam. PWA Forbesa promowało nowoczesne, wysoce konsumpcyjne treści wizualne, tworząc zupełnie nowe wrażenia mobilne.

Uber

Uber działa płynnie nawet w sieciach 2G (250 kB/s, 300 ms opóźnienia) i wymaga do działania zaledwie 50 kB przestrzeni dyskowej, ładuje się w mniej niż 3 sekundy. Dzięki temu Uber zwiększył pulę potencjalnych użytkowników swojej aplikacji.

Trivago

Trivago doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że lojalność użytkowników wiąże się z jakością usług, dlatego zdecydowali się na wdrożenie rozwiązań PWA. W rezultacie Trivago odnotowało 150-procentowy wzrost liczby powtórnych wizyt i prawie 100-procentowy wzrost kliknięć w oferty hoteli.

Tinder

Progresywna aplikacja webowa Tindera utrzymuje wszystkie funkcje na przestrzeni zaledwie 2,8 MB, w porównaniu do 30 MB natywnej aplikacji na Androida. Co więcej, PWA przełożyło się bezpośrednio na zwiększoną aktywność użytkowników. Okazuje się, że użytkownicy PWA piszą więcej wiadomości i spędzają więcej czasu na korzystaniu z aplikacji w porównaniu z rozwiązaniami natywnymi.

Pinterest

Pinterest opracował świetne PWA, które natychmiast zaowocowało wydłużeniem czasu spędzonego o 40%, zwiększeniem zaangażowania o 60% i zwiększeniem przychodów z reklam generowanych przez użytkowników o prawie 45%, jednocześnie skracając czas ładowania z frustrujących 23 sekund do 6 sekund. Zważywszy na ilość zdjęć, jest to bardzo dobry wynik.

Sprawdź: Czy opinie klientów mają wpływ na pozycjonowanie?

Podsumowanie

Progresywne aplikacje webowe łączą w sobie korzyści płynące z aplikacji mobilnej i strony internetowej, dostarczając zupełnie nowe doświadczenia użytkownikom. Można je zainstalować i działają jak natywne aplikacje mobilne, zachowując webową funkcjonalność. Ich wysoka wydajność przekłada się bezpośrednio na spadek współczynnika odrzuceń oraz wzrost zaangażowania użytkowników, co korzystnie wpływa na SEO.

Należy jednak pamiętać, że osiągnięcie dobrych wyników wymaga wiedzy oraz doświadczenia. Dlatego stworzenie progresywnej aplikacji webowej warto zlecić profesjonalistom, którzy wykonają ją od początku do końca. Firma Imoli oferuje usługi tworzenia wysokiej jakości progresywnych aplikacji webowych. Profesjonaliści z Imoli pomogą w doborze odpowiednich rozwiązań i zapewnią wsparcie od analizy poprzez projekt i programowanie aż do wdrożenia i usług dodatkowych.

Firma Imoli to software house oraz agencja interaktywna w jednym i oprócz aplikacji webowych specjalizuje się w tworzeniu aplikacji mobilnych, rozwiązań dla branży e-commerce, zaawansowanych integracji, pomoże także w zakresie kreowania marki. Jako software house Imoli oferuje outsourcing zespołów deweloperskich i designerów oraz usługi związane z tworzeniem oprogramowania.

Zobacz również
Dawid Napora
Dawid Napora
Front-end developer w Imoli
Programista z wieloletnim doświadczeniem. Na co dzień tworzy zaawansowane rozwiązania z zakresu web i mobile developmentu. Specjalizuje się w tworzeniu progresywnych aplikacji webowych i hybrydowych aplikacji mobilnych. W pracy stawia nacisk na nowoczesne technologie, design i jakość.
Kategoria: Partnerzy
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 14
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Opinie w Google Ads: jak zwiększyć ich efektywność?

    Opinie w Google Ads: jak zwiększyć ich efektywność?

    Rekomendacje innych klientów wpływają na decyzje zakupowe kolejnych osób. Wykorzystaj ich potencjał w Google Ads i zwiększ efektywność swoich reklam.
    Wygoda klienta podczas finalizacji zakupów w e-commerce, a porzucanie koszyków

    Wygoda klienta podczas finalizacji zakupów w e-commerce, a porzucanie koszyków

    Dzisiejszy klient sklepu internetowego poszukuje wygodnych rozwiązań, które pozwalają jak najszybciej osiągnąć cel. Nigdy wcześniej użytkownicy nie byli narażeni na taką walkę […]
    Polityka cenowa w sklepie online krok po kroku

    Polityka cenowa w sklepie online krok po kroku

    Gdy nie wiadomo o co chodzi, prawdopodobnie chodzi o pieniądze. To stare powiedzenie ma zastosowanie również w e-commerce, dlatego dziś podpowiadamy, jak stworzyć odpowiednią strategię cenową.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę