Czym są systemy wymiany linków?

Czym są systemy wymiany linków?

Corinne Kutz/unsplash.com

Link building to podstawowa i niezbędna część SEO. Wczesny system rankingowy wyszukiwarki Google opierał się na algorytmie Page Rank działającym poprzez zliczanie linków na stronie w celu określenia jej pozycji. Aktualnie na wyniki wyszukiwania ma wpływ wiele czynników, wśród których praca z linkami nadal zajmuje ważne miejsce. Zmieniły się jednak zasady linkowania, a sam Google dużą wagę przykłada do jakości hiperłączy i kategorycznie potępia korzystanie z popularnych wśród webmasterów systemów wymiany linków. Czym jednak są SWL i jak mogą wpłynąć na pozycję witryny w SERP?

System wymiany linków – jak to działa?

SWL to specjalne platformy oferujące webmasterom i właścicielom witryny dostęp do katalogu zasobów internetowych, w których mogą oni umieszczać swoje linki. Warto jednak wiedzieć, że każdy system wymiany linków wymaga rejestracji, a często także opłaty. Co więcej, zdecydowana większość platform obejmuje katalogi witryn niskiej jakości, bez wartości merytorycznej.

W praktyce jest to więc forma giełdy linków, która może działać na dwa sposoby:

  • możesz umieszczać linki na stronach internetowych, które są częścią systemu i wyraziły na to zgodę;
  • na swojej stronie możesz umieszczać linki do innych zasobów, które w zamian robią to samo dla Ciebie.

Cały proces jest automatyczny i odbywa się przez kod HTML, do którego dostęp mają tylko zarejestrowani użytkownicy systemu. SWL operuje także wewnętrzną walutą, najczęściej punktami, które można zdobyć na kilka sposobów:

  • płacąc za nie gotówką;
  • udostępniając swoją witrynę dla linków innych użytkowników;
  • zapraszając do systemu nowych użytkowników.

Punkty przyznawane są także na podstawie określonych wytycznych, a witryny biorące udział w systemie wymiany są oceniane pod kątem Page Rank, ilości zaindeksowanych stron w Google oraz ilości linków wewnętrznych i zewnętrznych (wychodzących, przychodzących).

Istnieją SWL typu dynamicznego i statycznego. W przypadku tych pierwszych algorytm umieszcza linki losowo na wskazanych witrynach – ich lokalizacja zmienia się co kilka dni. Statyczne systemy umieszczają linki na stałe na konkretnej stronie.

Sprawdź: Podstawy SEO. Strategia budowania linków – o czym pamiętać?

SWL a Black Hat SEO

Wielu webmasterów i pozycjonerów korzysta z SWL – pozycjonowanie witryny za pomocą takiej platformy jest szybsze i łatwiejsze, dzięki czemu w krótkim czasie można dostać się na wyższe pozycje w rankingu. Okupione jest to jednak sporym ryzykiem, ponieważ korzystanie z systemów wymiany linków uważane jest za praktykę z zakresu czarnego SEO.

Źródło: Parker Byrd/unsplash.com

Google oficjalnie skrytykował takie działanie, uznając je za niezgodne ze swoimi wytycznymi. Wśród nich wyraźnie wskazane jest, że niedozwolone jest kupowanie i sprzedawanie linków (także w ramach barteru tworów, usług czy właśnie linków). Wbrew zasadom jest również korzystanie ze stron partnerskich, mających na celu tylko wzajemne linkowanie, a także ze zautomatyzowanych programów służących do tworzenia linków do witryny.

Jednym z głównych zarzutów przeciw SWL jest to, że systemy te nie generują naturalnego ruchu, a same linki mają niską jakość. Szczególnie ta ostatnia kwestia jest ważna, ponieważ Google kładzie duży nacisk na poprawę doświadczeń użytkowników. Ważne jest więc, by pozyskiwane linki były dla nich wartościowe oraz użyteczne. Warto też wiedzieć, że SWL budują pozycję witryny skokowo i gwałtownie, podczas gdy Google preferuje stopniowe zdobywanie reputacji w SERP.

Kary i sankcje za używanie SWL

Ponieważ systemy wymiany linków są zakazane przez Google, za ich używanie właściciele witryn mogą zostać ukarani. Są to kary naprawdę dotkliwe. Jeśli boty wyszukiwarki odkryją, że dany zasób korzysta z SWL, mogą znacznie obniżyć jego pozycję, a w najgorszym wypadku nałożyć na niego filtry i bany. Odzyskanie utraconego miejsca w rankingach jest trudne, czasochłonne i kosztowne. Z pewnością będzie też wymagało skorzystania z pomocy specjalisty.

Istnieje wiele dozwolonych, skutecznych sposobów na pozyskiwanie jakościowych linków zewnętrznych. Są to metody wymagające więcej pracy i czasu, ale przy tym niezagrażające nałożeniem bana czy filtra od Google.

Możesz pozyskać linki do witryny za darmo, korzystając z sieci społecznościowych – prowadź swoje konta firmowe i udzielaj się w grupach tematycznych. Możesz też wymieniać się linkami z innymi zasobami, tworząc razem akcje promocyjne czy kampanie reklamowe. Dobrym pomysłem jest publikowanie artykułów z linkami do Twojej witryny na portalach lokalnych mediów, blogach tematycznych, serwisach i katalogach branżowych.

Staraj się też tworzyć treści najwyższej jakości, które mogą zainteresować nie tylko potencjalnych odwiedzających, ale także powiązane zasoby, które będą chciały udostępnić Twój content. Umożliwi to uzyskanie tak zwanych naturalnych linków zwrotnych, które wyszukiwarki lubią najbardziej.

Sprawdź: Linki przyjemne w odbiorze

Czy warto korzystać z SWL?

W teorii z systemów automatycznej wymiany linków można korzystać, ale trzeba robić to rozsądnie. Czerwoną flagą dla botów będzie nagła poprawa pozycji zasobu i wzrost ilości linków. Podstawą do nałożenia sankcji będzie również słaba jakość hiperłączy. Z tego też względu część specjalistów przekonuje, że SWL wykorzystywane z umiarem mogą być dobre i domaga się włączenia ich do White Hat SEO. Na ten moment jednak Google prowadzi aktywną walkę z masowym link buildingiem i surowo karze korzystające z niego strony. Używanie SWL jest więc indywidualną decyzją każdego właściciela witryny, ale warto dwa razy się zastanowić, czy jest to warte ryzyka. Tym bardziej że w arsenale pozycjonerów i webmasterów jest wiele narzędzi pozwalających na stworzenie dobrej jakości link buildingu.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak zoptymalizować budżet SEO?

    Jak zoptymalizować budżet SEO?

    Dobry plan SEO zawsze wiąże się z pewnymi wydatkami. Podpowiemy Ci, jak zoptymalizować swój budżet, aby pokrył wszystkie koszty tej strategii!
    Zła strategia budowania linków, czyli jak zniszczyć sobie reputację

    Zła strategia budowania linków, czyli jak zniszczyć sobie reputację

    Istnieje wiele podstępnych taktyk budowania linków, których wykorzystanie może zrujnować wizerunek każdej marki. Podpowiemy Ci, jakich metod unikać!
    Klik, klik, klik – zadbaj o swój CTR!

    Klik, klik, klik – zadbaj o swój CTR!

    Jak sprawdzić skuteczność kampanii internetowej? Czytaj i dowiedz się, czym jest współczynnik klikalności (CTR) oraz jaki ma wpływ na ruch na stronie.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.