Czym są tagi meta robots?

Czym są tagi meta robots?

Pixabay/pexels.com

Tworząc witrynę internetową, nieważne czy jest to prywatny blog, strona firmowa, czy też sklep online, najczęściej skupiamy się na stworzeniu odpowiedniej strategii wizerunkowej. Tworzymy wysokiej jakości treści oraz pozyskujemy linki, które mają wpływać na zachowania odbiorców.

Po drugiej stronie jest jednak coś jeszcze. Chodzi bowiem o roboty sieciowe, które przeszukują, analizują i oceniają stronę pod kątem wielu czynników. Do naszych zadań należy więc odpowiednia komunikacja również z nimi, a język, jaki jest nam do tego potrzebny, składa się między innymi z tagów meta robots. Czym one są, jakie są ich rodzaje i jak z ich pomocą pozycjonować stronę? Odpowiedzi w dalszej części tekstu!

Meta robots tags

Meta robots tags to fragmenty kodu HTML odpowiedzialne za przekazywanie informacji robotom sieciowym, wpływające na sposób wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania. Pozwalają tym samym na sprawowanie większej kontroli nad procesem indeksowania oraz tym, jak witryna zostanie oceniona na tle konkurencji. Tagi są więc szczególnie istotne z punktu widzenia pozycjonowania.

Istnieje jednak pewien haczyk, ponieważ nasza dyrektywa bądź instrukcja jest traktowana przez roboty sieciowe jedynie jako sugestia, a nie nakaz bądź zakaz. W większości przypadków nie stanowi to jednak większego problemu.

Typy dyrektyw

Istnieje kilka rodzajów przydatnych dyrektyw o różnym zastosowaniu:

  • tag index – dyrektywa domyślna, która nie musi być podawana. Informuje, że strona może być indeksowana;
  • tag noindex – jego zadaniem jest blokowanie procesu indeksowania;
  • tag follow – dyrektywa domyślna, prośba kierowana do robota, aby podążał za linkami na stronie;
  • tag nofollow – jest sugestią dla robota, aby nie śledził treści pod danym odnośnikiem i nie przekazywał mocy SEO;
  • tag all – dyrektywa domyślna, połączenie dyrektywy index i follow;
  • tag none – połączenie tagów noindex i nofollow;
  • tag noimageindex – prośba o nie indeksowanie zdjęć znajdujących się na stronie;
  • tag nosnippet – dyrektywa bez wyświetlania snippetów (fragmentów wyróżnionych) w wynikach wyszukiwania;
  • tag max-snippet: [liczba] – dyrektywa z wyświetlaniem opisu strony o podanej liczbie znaków (0 jest równoznaczne z tagiem nosnippet, zaś -1 pozwala robotom na wybranie fragmentu tekstu o dowolnej długości);
  • tag max-image-preview: [none/ standard/ large] – wyświetlanie podglądu obrazu o wybranej wartości;
  • tag max-video-preview: [liczba] – wyświetlanie podglądu wideo o określonej w sekundach długości (0 blokuje podgląd, zaś -1 pozwala na nielimitowany podgląd);
  • tag notranslate – prośba o nietłumaczenie strony internetowej;
  • tag unavailable_after: [data/godzina] – prośba o nieindeksowanie adresu po podanej dacie/ godzinie.

W tym roku Google wprowadził również nowy tag – indexifembedded (styczeń 2022). Ma on na celu zapewnienie jeszcze większej kontroli nad indeksowaniem treści. Jest szczególnie ciekawy dla stron wykorzystujących autorskie materiały wizualne, ponieważ pozwala na indeksowanie treści umieszczanych w witrynach innych firm. Działa on w połączeniu z tagiem noindex.

Warto wiedzieć, że dyrektywy można łączyć. Wystarczy oddzielić je od siebie za pomocą przecinków. Ponadto wiele osób zapomina, że brak znacznika w kodzie jest równy wartości “all”.

Zastosowanie

Aby roboty traktowały daną stronę w standardowy sposób, nie należy wykorzystywać tagów meta robots. Istnieją jednak przypadki, w których zależy nam na poprawie bądź ograniczeniu pewnych możliwości, by wzmocnić zaplanowaną strategię optymalizacji i pozycjonowania.

Przypadek 1: strona nie jest przeznaczona dla wszystkich. Za pomocą tagów ograniczysz widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Posiadacze linku będą mogli z niej korzystać, a nowi odbiorcy będą mieli w tej kwestii utrudnione zadanie.

Przypadek 2: strona jest w trakcie powstawania. Póki strona nie jest w pełni gotowa, nie chcesz, aby roboty ją oceniały. Inną sytuacją jest wykonywanie testów A/B. Dzięki tagom powstrzymasz ruch związany z wyszukiwaniem i nie stracisz na widoczności.

Przypadek 3: ochrona multimediów. Tagi robots pozwolą Ci na nieindeksowanie materiałów wizualnych, dzięki czemu nie będą rozprzestrzeniać się w sieci. Warto jednak w tym przypadku rozważyć, czy nie będzie to przeszkodą w promocji strony.

Przypadek 4: linki bądź treści nie zawsze są najwyższej jakości. Czasem zdarza się, że to, co opublikujesz, niekoniecznie będzie pomocne w trakcie oceny. Aby zachować materiał na stronie, a nie stracić pozycji, wystarczy zablokować do nich dostęp robotom.

Przypadek 5: zduplikowany content. Równie często problemem jest tworzenie bardzo podobnych podstron. Robot wtedy nie wie, którą uznać za ważniejszą. W takim przypadku obie spadają w rankingu. Ty zaś z pomocą tagów możesz wybrać tę, na której zależy Ci bardziej.

Meta robots tag vs. plik robots.txt

SEO, czyli optymalizacja i pozycjonowanie stron internetowych, to szereg działań mających na celu zdobycie ruchu na stronie oraz wysokiej pozycji rankingowej. Poza meta robots tag można również wykorzystać plik robots.txt, aby wzmocnić swoją strategię. Jego zadaniem jest przekazywanie robotom sieciowym informacji, do których adresów URL na stronie mogą one uzyskać dostęp. Chodzi o odciążenie witryny przed żądaniami użytkowników. Tagi meta robots dotyczą zaś konkretnej podstrony, przez co pozwalają na większą kontrolę niż plik robots.txt.

Sprawdź: Jaką rolę w marketingu odgrywają infografiki?

Działaj z głową!

Tagi meta robots pozwolą kontrolować sposoby oceniania strony przez roboty, dzięki czemu będziesz się z nimi lepiej porozumiewać. Optymalizacja i pozycjonowanie to długotrwałe procesy, która można wesprzeć i nieco przyspieszyć właśnie za pomocą tagów. Jeśli obawiasz się samodzielnej implementacji tagów, nie wiesz, które wykorzystać dla uzyskania lepszych efektów, skorzystaj z pomocy ekspertów.

Źródło: Kaboompics .com/pexels.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Pozycjonowanie frazami long tail

    Pozycjonowanie frazami long tail

    Jak zwiększyć ruch na stronie i przyciągnąć klientów gotowych na skorzystanie z usług firmy? Może w tym pomóc pozycjonowanie za pomocą fraz długiego ogona.
    Alternatywne wyszukiwarki – na które warto zwrócić uwagę?

    Alternatywne wyszukiwarki – na które warto zwrócić uwagę?

    Czy optymalizacja pod kątem algorytmów Google jest obecnie wystarczająca? Przyjrzyjmy się wyszukiwarkom, które warto uwzględnić w swojej strategii SEO!
    Jakie znaczenie ma certyfikat SSL?

    Jakie znaczenie ma certyfikat SSL?

    Czym jest certyfikat SSL? Czy warto go zainstalować? Jak wpływa na SEO? Omawiamy to dokładnie w naszym najnowszym artykule!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę