DARMOWY AUDYT SEO

Czym są tagi tytułu i jak je optymalizować? Jak napisać dobry meta title pod SEO?

9 min czytania
Czym są tagi tytułu i jak je optymalizować? Jak napisać dobry meta title pod SEO?
Kategoria Pozycjonowanie

Otwierasz przeglądarkę i wpisujesz hasło, które Cię interesuje. Co widzisz jako pierwsze po kliknięciu „szukaj”? Dostajesz szereg wyników z listą tysięcy stron, które zostały dopasowane do Twojego zapytania. Na jakiej jednak podstawie podejmujesz decyzję o wybraniu akurat tej jednej strony? Jest to właśnie tag tytułowy. Dowiedz się w takim razie czym jest oraz jak wielki wpływ ma na wybór danej witryny.

Spis treści:

Czym jest tag tytułu?

Tag tytułu to krótki opis strony, która pojawia się w wynikach wyszukiwania. Jest to element HTML, który przedstawia tytuł witryny jako klikalny nagłówek, przenoszący użytkownika do docelowej treści. Tagi tytułowe są na ogół krótkie i zwięźle przedstawiają główny temat zawartości strony internetowej. Pojawiają się tuż nad meta opisem i są podstawowym aspektem, na podstawie którego Google określa temat witryny i podejmuje decyzję odnośnie do wyświetlenia jej na liście wyników wyszukiwania. Wskutek tego, dobrze zoptymalizowany i zachęcający tag tytułu, który zawiera odpowiednie słowo kluczowe, umożliwia Ci uzyskanie lepszej pozycji w SERP-ach i pozyskanie nowych odbiorców.

Sprawdź: Czy warto dodawać emoji w meta title i meta description

Czym różni się tag tytułowy od nagłówka H1?

Błędem, który popełniają twórcy jest traktowanie tagu tytułowego i nagłówka H1 jako synonimów. Jest to duży błąd wynikający z tego, iż oba znaczniki są określeniami stron tytułowych, jednak są one wyświetlane na inne sposoby. Podstawowa różnica jest taka, że tag tytułowy nie jest wyświetlany na stronie internetowej – jest jedynie w zakładkach wyszukiwarki, wynikach i strona zewnętrznych. H1 zaś to największy i najważniejszy nagłówek na stronie. Jego podstawowym zadaniem jest informowanie o zawartości strony użytkownika.

Pamiętaj: Tag tytułowy i nagłówek H1 powinny się od siebie różnić. Dzięki temu powiększamy swoją bazę słów kluczowych, co jest ważne w kontekście strategii pozycjonowania.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Gdzie pojawia się tag title?

Tag tytułowy najlepiej, aby wyświetlał się w różnych miejscach. Gdzie w takim razie można go znaleźć?

  • Na karcie strony w oknie przeglądarki – w tym kontekście najważniejsze jest jego odpowiednie dopasowanie do zawartości strony, ponieważ ma ułatwić nawigowanie po niej.
  • Jako tytuł strony w wynikach wyszukiwania – jest to klikalny tytuł strony, który zachęca użytkownika do korzystania z niej.
  • Na witrynach zewnętrznych – w tym przypadku pojawia się on w odnośnikach do Twojej strony w postaci hiperłącza.
Sprawdź: Czy meta keywords mają wpływ na SEO?

Znaczenie tagów tytułu dla SEO

Tag tytułowy ma wpływ na poprawę widoczności strony w wynikach SERP. Jest on sprofilowany pod algorytmy i roboty indeksujące zawartość stron, dzięki czemu dopasowują je do zapytań użytkowników. Należy jednak pamiętać, iż jest on jedynie jednym z elementów, który ma wpływ na pozycjonowanie SEO.

Tag z jednej strony zwiększa widoczność strony, z drugiej zaś zawiera w sobie element call to action dla potencjalnego użytkownika. Może się jednak zdarzyć tak, że wyszukiwarka (Google) przepisze nasz tag tytułowu i zmieni opis meta, wówczas w wynikach wyszukiwania pojawi się inny zapis. Skąd to wynika? Algorytmy Google niekiedy po indeksowaniu strony mają inny pomysł na opisanie jej zawartości.

Jeśli zatem zależy Ci na pokonaniu branżowych rywali i zbudowaniu ruchu na swoich stronach internetowych, poświęć trochę czasu na kompleksową optymalizację tagów tytułu, dzięki czemu przyciągniesz uwagę adresatów swoich treści i zachęcisz ich do odwiedzin witryny.

Jak napisać i zoptymalizować tagi tytułu?

Musisz zadbać o odpowiedni format tagów tytułu, jeśli chcesz pojawić się na liście wyników wyszukiwania na konkretne słowa kluczowego i zachęcić użytkowników do odwiedzenia Twojej strony. Uwzględnij więc elementy, takie jak: podstawowe słowo kluczowe, nazwa marki i temat treści. Zwróć też uwagę na długość tagu, gdyż Google i większość innych wyszukiwarek jest w stanie wyświetlić około 50-60 znaków w jednej pozycji. Oto kilka innych wskazówek dotyczących optymalizacji tagów tytułu:

  1. Zadbaj o oryginalność tagu – z pewnością posiadasz wiele różnych stron w swojej witrynie, dlatego też powinieneś mieć niepowtarzalne tagi tytułu dla każdej z nich, które doskonale opisują ich temat.
  2. Uwzględnij słowa kluczowe – tag tytułu powinien zawierać wyszukiwane przez użytkownika hasło kluczowe, dzięki czemu nie tylko pojawi się na liście wyników wyszukiwania, ale też jasno określi charakter zawartości, dzięki czemu odbiorca będzie w stanie stwierdzić, czy treść strony odpowiada jego oczekiwaniom. Uważaj jednak na upychanie słów kluczowych w tagu, gdyż ten zabieg może przynieść efekt zupełnie odwrotny do zamierzonego.
  3. Przedstaw temat strony – tag tytułu jest elementem, który jako pierwszy zwraca uwagę użytkownika. Zadbaj więc o to, aby doskonale przedstawiał temat strony, którą reprezentuje, by użytkownik wiedział, czy warto ją odwiedzić. Posiadanie dokładnych tagów tytułowych to świetny sposób na utrzymanie niskiego współczynnika odrzuceń, który jest elementem branym pod uwagę przez Google podczas pozycjonowania stron internetowych.
  4. Bądź oryginalny – postaw na unikalne słowa. Wykorzystaj nazwę własnej marki.
  5. Unikaj tagów domyślnych, w ich przypadku istnieje ryzyko zduplikowania z tytułem strony.
  6. Zadbaj o odpowiednią kolejność i hierarchię słów – im bliżej początku, tym mają większy wpływ na pozycjonowania i klikalność.
  7. Używaj fraz zamiast pojedynczych słów. Tytuły opisowe zawierają więcej potrzebnych informacji.
  8. Wykorzystaj nazwę marki. Łatwym sposobem promowania marki jest nadanie stronie pewnego tytułu, umieszczenie za nim znaku “|” a następnie nazwy marki. Dzięki temu ujednolicisz tagi tytułów wszystkich swoich stron i sprawisz, że użytkownicy nie będą mieli problemów z rozpoznaniem Twoich treści, kiedy pojawią się w wynikach wyszukiwania.
Sprawdź: Linki kanoniczne – do czego są potrzebne?

Czego unikać podczas tworzenia tagu tytułu?

  1. Zrezygnuj z oddzielania fraz za pomocą podkreśleń lub przecinków. Zamiast tego użyj symbolu “|”, który zaoszczędzi miejsce, dzięki czemu będziesz w stanie użyć większej ilości znaków.
  2. Nie nadużywaj słów kluczowych. Zbyt duża liczba najistotniejszych haseł w tagu tytułu to podstępna technika, która z pewnością nie umknie uwadze Google i zostanie ukarana spadkiem strony w rankingu SERP. Wpływa to również na wrażenia użytkowników, którzy stracą zaufanie do Twojej marki, a witrynę potraktują jako spam.
  3. Nie używaj niezrozumiałych frazy czy slangu. Pamiętaj, że boty wyszukiwarek to nie ludzie i nie są w stanie zrozumieć niektórych terminów. Twoje tagi tytułu muszą być jak najbardziej zrozumiałe, aby Google mógł uwzględnić je w tworzeniu listy wyników wyszukiwania. Unikaj więc metafor, które zostaną odebrane przez wyszukiwarkę jako dosłowne stwierdzenia, przez co strona o niezrozumiałym tytule pojawi się w wynikach wyszukiwania niepożądanego słowa kluczowego.
  4. Nie powielaj tagów tytułu. Nawet jeśli masz bardzo podobne strony, zadbaj, aby każda z nich miała inny nagłówek, dzięki czemu Google nie uzna ich za kopie.
  5. Unikaj zbyt długich tytułów. Możesz napisać dłuższy tag tytułowy niż 60 znaków, jednak spowoduje to zmniejszenie zaangażowania użytkownika, przez co z pewnością nie odwiedzi on Twojej witryny. Pamiętaj, że większość osób chce uzyskać konkretną odpowiedź od razu i zaoszczędzić czas, dlatego nie pisz zbyt dużo informacji w tytule, tylko spróbuj ich zachęcić!
  6. Unikaj caps locka. Żelazną zasadą, której przestrzegać powinien każdy internetowy twórca, jest unikanie wielkich liter w tagach tytułu. Po pierwsze, zajmują więcej miejsca, przez co nagłówek nie zostanie wyświetlony w całości, a po drugie, negatywnie wpływają na wrażenie użytkownika, gdyż są trudniejsze do odczytania.

Gdzie umieścić tagi tytułowe?

Tagi tytułowe należy umieścić w sekcji <head> w kodzie HTML witryny. Przykład: <head> <tytuł>Tag tytułu< / tytuł> < / head>. Większość edytorów treści, takich jak WordPress, posiada funkcję dodawania tagów tytułowych, co znacznie ułatwia cały proces. Z kolei Yoast SEO to wtyczka, której możesz używać wraz z WordPressem. Pomoże Ci ona kompleksowo zoptymalizować swoje treści, a także upewnić się, że długość tagu tytułu jest poprawna, słowa kluczowe znajdują się we właściwych miejscach i umożliwi dostosowanie tagu tytułu do algorytmów wyszukiwarek i typowych schematów wyszukiwania użytkowników.

Sprawdź: Dlaczego warto optymalizować meta opisy?

Jak udoskonalić tagi tytułu?

Odpowiedź jest prosta: uwzglednij liczby! Odbiorcy uwielbiają treści podzielone na fragmenty, listy czy podpunkty. Taki format nie tylko lepiej wygląda, ale też znacznie ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie, dzięki czemu są oni bardziej usatysfakcjonowani. Przykładem wykorzystania tej techniki w tagu tytułu może być “Top 10 porad dotyczących optymalizacji treści” czy “Dlaczego ponad 40% użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego?”. Co jeszcze możesz zrobić?

  • Uwzględnij daty. Użytkownikom zależy bowiem na aktualnych informacjach. Jeśli więc w tagu tytułu dodasz bieżący rok, możesz skutecznie zachęcić ich do odwiedzin Twojej strony. Przykład: “Najpopularniejsze tematy blogowe w 2022 roku”.
  • Uwzględnij synonimy i odmiany słów kluczowych. Okazuje się bowiem, że podczas gdy część użytkowników będzie wyszukiwać “ najlepsze pralnie chemiczne Poznań”, wielu z nich wpisuje w pole wyszukiwarki “lista najlepszych pralni chemicznych w Poznaniu”.
  • Dodaj wezwanie do działania. Możesz wykorzystać hasła, takie jak znajdź, pobierz, kup, sprawdź, zobacz itp. Jeśli prowadzisz firmę sprzedającą obuwie sportowe, Twój tag tytułowy może brzmieć: “Sprawdź, jakie buty do biegania są najlepsze w tym sezonie!”.
  • Zastosuj tytuły w formie pytań. Tego typu nagłówki niezwykle skutecznie zachęcają użytkowników do kliknięcia w tag tytułu, ponieważ potęgują ich ciekawość i zachęcają do poznania odpowiedzi. Jeśli na przykład prowadzisz sklep odzieżowy, Twój tag tytułowy może brzmieć: “Jakie są najmodniejsze spodnie tej wiosny?”.

Podsumowanie

Tag tytułu to niezwykle ważny element, który powinien zostać odpowiednio zoptymalizowany. Wykorzystaj więc wyżej wymienione wskazówki, aby pojawić się na liście wyników wyszukiwania i zachęcić użytkowników do odwiedzenia Twojej strony. Bądź oryginalny i zaprezentuj odbiorcom coś, co sprawi że poczują nagłą potrzebę zapoznania się z treścią witryny, a z pewnością osiągniesz sukces!

iCEA Group
Jako iCEA Group jesteśmy czołową agencją SEO w Polsce, z siedzibą w Poznaniu, specjalizującą się w biznesowym podejściu do pozycjonowania stron internetowych. Od 2007 roku ustanawiamy standardy w branży SEO/SEM i z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 14

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Co to jest backlink? Jak tworzyć backlinki zgodne z SEO?
Co to jest backlink? Jak tworzyć backlinki zgodne z SEO?
Pozyskiwanie linków to trudne zadanie, które może jednak przynieść wymierne korzyści. Backlink z dobrej strony i o prawidłowej strukturze wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie strony w Google.
Czy warto pozycjonować stronę internetową samemu?
Czy warto pozycjonować stronę internetową samemu?
Pozycjonowanie witryny może przerosnąć osobę bez odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. W tym artykule rozważymy za i przeciw takiego rozwiązania.
Do czego służą makiety UX?
Do czego służą makiety UX?
Czym są makiety UX? Dlaczego warto je tworzyć? Jak wpływają na skuteczność działań optymalizacyjnych? Odpowiedzi znajdziesz w niniejszym artykule!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę