DARMOWY AUDYT SEO

Czym są wyszukiwarki internetowe i co musisz o nich wiedzieć pod kątem SEO? Część 1

Czym są wyszukiwarki internetowe i co musisz o nich wiedzieć pod kątem SEO? Część 1

Ron Lach/pexels.com

Świat cyfrowy rozrasta się w niesamowitym tempie, a technologie internetowe wraz z nim. Obecnie użytkownicy sieci mają do dyspozycji ponad dwa miliardy stron internetowych. Jak odnaleźć się w gąszczu informacji i znaleźć to, czego potrzebujemy? Odpowiedź stanowią wyszukiwarki. Co warto o nich wiedzieć i jak wykorzystać ich potencjał w prowadzeniu własnej witryny?

Wprowadzenie do wyszukiwarek internetowych

Wyszukiwarka internetowa (Search Engine) jest programem, którego zadaniem jest odnajdywanie umieszczonych w sieci informacji pod kątem intencji wyszukiwania użytkowników. Automatycznie gromadzi ona wszystkie dostępne dane i za pomocą słów kluczowych tworzy listę rankingową na dane zapytanie.

Pierwszą „wyszukiwarką” był Archie napisany w 1990 roku przez Alana Emtage’a, Petera J. Deutscha i Billa Heelana – studentów Uniwersytetu McGill w Montrealu. Narzędzie to zrewolucjonizowało cały rynek IT, umożliwiając wyszukiwanie plików na serwerach FTP. Kolejnym ważnym wydarzeniem było założenie w 1994 roku Yahoo!, a dwa lata później Google przez Larry’ego Page’a i Sergeya Brina na Uniwersytecie Stanforda. W kolejnych latach do czołówki liderów doszły kolejne wyszukiwarki: Yandex, Baidy, MSN Search oraz Bing. Internet rozrasta się w niezwykle szybkim tempie, stąd konieczne są udoskonalenia związane z gromadzeniem treści oraz jej udostępniania, za co odpowiadają algorytmy wyszukiwania (o których dowiesz się więcej w drugiej części artykułu).

Rodzaje wyszukiwarek

Pierwszą wyszukiwarką jest Google, która generuje ponad 93% zapytań z całej sieci, będąc tym samym bezsprzecznym liderem. Z tego też względu dalsza część artykułu będzie skupiona właśnie na tej przeglądarce. Jednak świat nie kończy się na Google, dlatego warto znać też inne wyszukiwarki. Do najbardziej popularnych zalicza się:

  • Bing – druga najpopularniejsza wyszukiwarka od firmy Microsoft. W krajach anglojęzycznych posiada około 7% udziałów, w Polsce korzysta się z niej jednak niezwykle rzadko (posiada ledwo 1,5% użytkowników),
  • Yahoo! – wyszukiwarka, która połączyła swoje siły z Microsoftem i przekształciła się niejako w Bing.
  • Baidu – tak zwany chiński Google, który zajmuje czwarte miejsce na świecie pod względem udziałów. Korzysta z niej ponad 70% Chińczyków. Działa tylko w języku chińskim i japońskim.
  • Yandex – rosyjsko-holenderska wyszukiwarka, szczególnie popularna w krajach bloku wschodniego (Rosja, Ukraina, Białoruś, Turcja, Kazachstan).
Sprawdź: JavaScript a pozycjonowanie stron w Google

Indeksowanie

Mówiąc o wyszukiwarce, należy zacząć od indeksu Google, czyli ogromnej bazy danych. Proces indeksowania polega na tworzeniu i utrzymywaniu elementów skracających czas dostępu do danych. W jego trakcie w bazie danych wyszukiwarki zbierane są informacje o treści, słowach i frazach kluczowych, linkach zewnętrznych i wewnętrznych czy multimediach. Obecnie w indeksie Google znajdują się miliardy adresów URL, które zajmują ponad 100 000 000 gigabajtów. Proces indeksowania jest skorelowany z pracą algorytmów oraz od czynników odpowiadających za selekcjonowanie stron.

Źródło: Cup of Couple/pexels.com

Jak wpływać na indeksowanie?

Istnieje kilka możliwości wzbudzenia zainteresowania Googlebotów. Po pierwsze, warto co jakiś czas skonfigurować plik robots.txt, za którego pośrednictwem wysyłamy komendę, które adresy powinny zostać zaindeksowane. Po drugie, powinno się korzystać z panelu administratora Google Search Console, w którym można wysyłać prośbę o ponowne indeksowanie. Po trzecie, zaleca się stworzenie mapy witryny, która jest komunikatem o gotowości stron i podstron do indeksowania. Ostatnim elementem jest strategia link buildingu, a w szczególności pozyskiwanie linków przychodzących. Zaznaczają one miejsce w sieci, wpływają na rozpoznawalność oraz zainteresowanie robotów.

Crawling

Crawler to (web-crawler) inaczej pająki, pełzaki lub roboty, które wykorzystywane są przez wyszukiwarki. Zajmują się one badaniem struktury, zawartości strony i kodu źródłowego, na podstawie których dostarczane są użytkownikom wyniki wyszukiwania. Są to programy komputerowe wykorzystujące potencjał sztucznej inteligencji. Googlebot umożliwia poprawną indeksację stron oraz monitorowanie zmian w ich obrębie. Wykonywane są trzy rodzaje skanów.

Deep crawl

Odbywa się mniej więcej raz na miesiąc i wiąże się z dogłębnymi przeszukiwaniami strony. Polega na sprawdzeniu skryptów, kodów, linków, treści oraz grafiki znajdujących się na stronie internetowej.

Fresh crawl

W tym przypadku mowa o codziennym zeskanowaniu strony, nieraz nawet po kilka razy. Dzięki częstym odwiedzinom botów internauci otrzymują najbardziej aktualne informacje i odpowiedzi na zapytania. Jest to szczególnie ważne dla serwisów udostępniających wiadomości.

Main crawl

Ten rodzaj crawlowania dotyczy analizowania kluczowych podstron danej witryny.

Również specjaliści SEO wykorzystują crawrely, aby uzyskać dostęp do statystyk i mierników. Ich zadaniem jest wyszukiwanie zduplikowanej treści, wskazywanie stron o niskiej jakości, odnajdywanie błędów oraz analizowanie wszelki przekierowań.

W tym kontekście ważne jest również pojęcie crawl budget, które mówi o tym, jak chętnie Googleboty indeksują daną witrynę. Jest to więc odpowiedź na pytanie, jak wiele uwagi poświęca Ci wyszukiwarka. Dlaczego jest to tak ważne? Jeśli Google nie zaindeksuje Twojej witryny, nie będzie się ona pojawiać w wynikach wyszukiwania.

Sprawdź: Pozycjonowanie księgarni

Ranking

Ostatnim związanym z funkcjonowaniem wyszukiwarek elementem jest ranking, a w przypadku Google – PageRank. Jego zadaniem jest ustalenie wiarygodności stron internetowych oraz ułożenie ich pod kątem oceny wartości dla użytkownika. W rankingu znajdują się wyłącznie strony zaindeksowane. Aby wpływać na ranking, działania SEO powinny skupiać się na elementach on-site oraz off-site pod kątem czynników rankingowych.

Podsumowanie

Wiesz już, czym jest wyszukiwarka i jakie programy wykorzystuje, aby móc udostępniać zamieszczone w sieci informacje. Wiedza na temat indeksowania, crawlingu oraz rankingu jest podstawą opracowania strategii SEO. W dalszej części artykułu dowiesz się, czym są czynniki rankingowe oraz w jaki sposób Google ocenia jakość strony. Zacznij od teorii, aby móc działać w praktyce!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Dobry content SEO – co to znaczy?
    Dobry content SEO – co to znaczy?
    Dobry content SEO jest na wagę złota. Jak tworzyć skuteczne, wspierające pozycjonowanie treści na stronę internetową? Poznaj wskazówki!
    Jak optymalizować stronę pod SMO?
    Jak optymalizować stronę pod SMO?
    Posiadasz profile w kanałach społecznościowych i nie wiesz, jak dotrzeć do większego grona osób? Postaw na optymalizację, by osiągnąć rezultaty sprzedażowe!
    Poznaj najważniejsze elementy SEO na stronie internetowej
    Poznaj najważniejsze elementy SEO na stronie internetowej
    Strona internetowa to sieć sprawnych połączeń. Jak zadbać o jej strukturę, aby zyskać widoczność w SERP? Z czego składa się techniczne SEO on-site?

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę