DARMOWY AUDYT SEO

Czym się różni pozycjonowanie od Google Ads?

Czym się różni pozycjonowanie od Google Ads?

Marketing sieciowy to coś, bez czego trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie współczesnej firmy. Coraz więcej przedsiębiorców ma świadomość tego, jak wielu potencjalnych klientów szuka ulubionych produktów w Internecie i stara się do nich dotrzeć w każdy możliwy sposób.

Podstawą ich działań jest zwykle własna strona internetowa i aktywność w mediach społecznościowych, jednak bardzo często sama obecność w sieci nie wystarczy – trzeba jeszcze zadbać o to, by być w jej przestrzeni widocznym.

Z dzisiejszego artykułu dowiesz się trochę więcej o pozycjonowaniu, reklamach Google Ads i najważniejszych różnicach pomiędzy nimi, ponieważ Google Ads a pozycjonowanie to z jednej strony dwie odrębne kwestie, a z drugiej strony działania, które mogą się świetnie uzupełniać. Zobacz także: audyt Google ADS

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to działania, które mają na celu podwyższenie pozycji strony w wyszukiwarce. Nie jest tajemnicą fakt, że – korzystając np. z Google – skupiamy się raczej na pierwszych kilku propozycjach, a do drugiej strony wyników najczęściej nawet nie docieramy. Właśnie dlatego tak ważne jest, by to właśnie Twoja firma była tą, która zostanie pokazana potencjalnym klientom.

Na to, jaką pozycję w wynikach wyszukiwania ostatecznie zajmie witryna, wpływ ma wiele czynników. Pamiętać trzeba zarówno o aspektach technicznych (np. szybkość ładowania strony, responsywność czy odpowiednie przekierowania), jak i tych związanych z treścią (np. odpowiednio sformatowane artykuły i słowa kluczowe). Bardzo istotna jest także budowa profilu linkowego.

Pozycjonerzy działają zarówno w obrębie samej witryny (tzw. pozycjonowanie on-site), jak i poza nią (pozycjonowanie off-site). W związku z tym, że pozycjonowanie wymaga wiedzy i umiejętności w wielu różnych dziedzinach, firmy decydują się zwykle na usługi profesjonalnych agencji SEO.

Sprawdź: Jak powinno się pozycjonować sklep internetowy?

Co to jest reklama Google Ads?

Google Ads (dawniej Google AdWords) to reklama typu PPC (Pay Per Click), która pojawia się użytkownikom w różnych miejscach sieci. Zwrot Pay Per Click oznacza, że reklamodawca płaci nie za samo wyświetlenie się reklamy, a dopiero wtedy, gdy odbiorca w nią kliknie, tym samym przenosząc się na reklamowaną witrynę (np. sklepu online).

Warto zaznaczyć, że reklamy Google Ads pozwalają dotrzeć nie tylko do klientów, którzy korzystają z popularnej wyszukiwarki, ale także do użytkowników używających map Google oraz innych stron, które są w sieci partnerskiej Google.

Rodzaje reklam Google Ads

Reklama Google Ads może być tekstowa lub graficzna, a nawet być krótkim filmikiem video. To, jaki format reklamowy będzie najbardziej odpowiedni, zależy przede wszystkim od Twojej branży i grupy docelowej oraz celu, który chcesz osiągnąć (np. wzrost sprzedaży konkretnego produktu).

Co ważne, reklama w wyszukiwarce pojawia się tylko wtedy, gdy klient użyje odpowiednich słów kluczowych, na jakie targetowana jest Twoja kampania. To w prostej linii prowadzi do tego, że Twój przekaz wyświetli się wyłącznie tym osobom, które szukają produktów podobnych do oferowanych przez Ciebie. Dzięki temu zwiększa się szansa na to, że użytkownicy nie tylko odwiedzą Twoją stronę, ale również zrobią u Ciebie zakupy lub postanowią skorzystać z usług Twojej firmy.

Co może dać Ci reklama Google Ads?

Nie czarujmy się: jeśli inwestujesz w reklamę, Twoim celem jest po prostu zwiększenie zysków. Istnieją jednak również cele poboczne, które w dłuższej perspektywie także mogą wpłynąć na Twoją sprzedaż, a dodatkowo pomogą Ci zdobyć zaufanie klientów.

Z reklamami Google Ads możesz liczyć m.in. na:

  • zwiększenie ruchu na stronie,
  • więcej zapytań o ofertę Twojej firmy,
  • więcej zapisów do newslettera lub np. pobrań e-booka,
  • zwiększenie rozpoznawalności marki,
  • powiększenie się grona stałych klientów.

Zalety reklamy Google Ads: 5 największych plusów

Reklamy Google Ads to świetne rozwiązanie dla Twojej firmy, jeśli przemawia do Ciebie któraś z wymienionych zalet:

Płatność za efekt

Choć samo wejście na stronę nie jest jeszcze równoznaczne z efektem, np. w postaci sprzedaży produktu, istotne jest, że jako reklamodawca płacisz tylko za te reklamy, w które postanowili kliknąć użytkownicy sieci.

Pełna kontrola nad budżetem

Google Ads oferuje ustalenie miesięcznego limitu finansowego. Gdy to zrobisz, na pewno nie przekroczysz założonych kosztów. W każdej chwili możesz też wstrzymać reklamę lub zmienić plan wydatków.

Trafienie w target

Twoja reklama pojawi się tylko osobom, które wpiszą w wyszukiwarkę określone słowa kluczowe. To daje pewność, że dotrzesz tylko do tych, którzy potencjalnie mogą być zainteresowani ofertą Twojej firmy. Dodatkowo możesz targetować swój przekaz na konkretne obszary (np. danego miasta czy województwa) – to cenne zwłaszcza, gdy Twoja działalność ma charakter lokalny.

Ogromna publika

Korzystając z Google Ads, zyskujesz miejsce reklamowe w najbardziej popularnym miejscu Internetu! Z wyszukiwarki Google w Polsce korzysta obecnie ok. 97% internautów. Gigant prezentuje się imponująco także na arenie międzynarodowej: każdego dnia wyszukiwarka odnotowuje ponad 3,5 miliarda zapytań. W tak ogromnych liczbach muszą kryć się również Twoi klienci!

Mierzalność efektów

Kampania reklamowa prowadzona z pomocą Google daje możliwość bieżącego wglądu w jej efekty. Dzięki konkretnym danym liczbowym możesz wyciągać wnioski na przyszłość i optymalizować swoje kolejne działania marketingowe, bez ryzyka przepalania budżetu na bezsensowne działania.

Czym się różni pozycjonowanie od AdWords (dzisiaj Google Ads)?

Jak widzisz, oba działania (tj. zarówno pozycjonowanie, jak i reklamy PPC w wyszukiwarce) służą skierowaniu większego ruchu na Twoją witrynę i w efekcie zwiększeniu sprzedaży Twoich produktów bądź usług. Czy jednak możemy postawić między nimi znak równości? Zdecydowanie nie.

Choć cele tych działań są podobne, prowadzi do nich zupełnie inna ścieżka. W każdym z rozwiązań znajdziesz także inne zalety oraz wady.

Cel nadrzędny

Głównym celem pozycjonowania jest podwyższenie pozycji witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, tzn. w tych, które odbywają się w sposób naturalny (użytkownik wpisuje interesującą go frazę w wyszukiwarkę i wybiera którąś z proponowanych stron).

W przypadku Google Ads (dawniej AdWords) takim celem są odwiedziny użytkownika na stronie – jeśli ten tylko wyświetli reklamę, ale nie skorzysta z jej „zaproszenia”, wówczas cel kampanii nie został zrealizowany, a reklamodawca nie ponosi jej kosztów.

Podsumowując:

  • Cel pozycjonowania: wyświetlenie się strony na wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania.
  • Cel reklam AdWords: przejście klienta do Twojej witryny.

Wygląd reklamy

Dla części przedsiębiorców istotne będzie także to, jak reklama prezentuje się w wyszukiwarce. W dokładnym zwizualizowaniu tego typu reklamy, pomocne będą poniższe screeny. Za przykładową frazę w tym przypadku posłużyły spodnie ogrodniczki.

Reklama Google Ads

Jak widzisz, na samej górze wyników pojawiła się reklama Google Ads, pokazująca użytkownikowi proponowane produkty, z możliwością bezpośredniego przejścia do sklepu i ich zakupu.

Linki sponsorowane

Nieco niżej pojawiły się linki sponsorowane, również należące do reklam Google Ads. Wyglądają one dość podobnie do organicznych wyników wyszukiwania, jednak są opatrzone etykietą „reklama”.

Naturalne wyniki wyszukiwania

Dopiero pod reklamami PPC pojawiają się faktyczne, organiczne wyniki wyszukiwania. Nie są one sponsorowane, ani w żaden sposób opłacone, jednak wpływ na ich pozycję z pewnością miały profesjonalne działania SEO.

Jaki płynie z tego wniosek? Podczas gdy w naturalnie wyglądających wynikach wyszukiwania króluje pozycjonowanie, Google Ads oferuje atrakcyjniejsze pod względem wizualnym odnośniki do stron, a nawet konkretnych produktów.

Rezultaty

Reklamy Google Ads i pozycjonowanie zdecydowanie różni także czas oczekiwania na rezultaty.

Pozycjonowanie to raczej długotrwały proces, na efekty którego najczęściej trzeba poczekać nawet kilka miesięcy. Nie należy patrzeć na nie jak na zadanie do odhaczenia, a raczej dbałość o regularne optymalizowanie strony, dostarczanie wartościowego contentu odbiorcom i reagowanie na zmiany algorytmu. Prace przy SEO bywają żmudne, jednak ich owoce przynoszą także spore wzrosty ruchu na stronie i samej sprzedaży.

Tymczasem reklamy Google Ads działają w zasadzie natychmiast po ich uruchomieniu. Wystarczy przygotować kreację (w przypadku reklamy graficznej), ustalić słowa kluczowe oraz budżet, i reklama jest gotowa! Tak szybkie efekty są bardzo motywujące, choć należy pamiętać, że z chwilą zakończenia takiej kampanii, natychmiastowo znika także sama reklama.

Targetowanie

Oba działania dają możliwość targetowania; w końcu oba opierają się na słowach kluczowych. Tu trzeba jednak oddać reklamom Google Ads, że pozwalają one na większą szczegółowość w określeniu grupy docelowej: poza słowami kluczowymi, na które można ustawić reklamę, możemy skierować przekaz do dowolnej grupy demograficznej, np. wyłącznie do kobiet w wieku 20-31 lat, zamieszkujących Wrocław.

Jednak uwaga: tak precyzyjne targetowanie może przynieść spore zyski tylko pod jednym warunkiem – że grupa docelowa jest naprawdę gruntownie zbadana i perfekcyjnie określona. W przeciwnym wypadku możemy niepotrzebnie zamknąć się w jednej grupie klientów, ignorując inną, i tym samym przepalając swój budżet marketingowy.

Cena

Na koszty pozycjonowania wpływ ma tak wiele czynników, że nie sposób określić ich „na dzień dobry”, bez przeanalizowania aktualnej kondycji witryny, jej historii czy branży klienta oraz konkurencji na rynku.

Tymczasem w przypadku reklam PPC koszty opierają się o coś w rodzaju licytacji i zależą od tego, jak bardzo konkurencyjne są frazy kluczowe, na których oprzeć ma się reklama.

Oczywiście, w obu przypadkach – jeśli korzystamy z usług profesjonalistów – należy doliczyć także koszty obsługi działań przez agencję.

Poza wymienionymi różnicami, oczywiście istnieje też sporo podobieństw pomiędzy pozycjonowaniem SEO a reklamami w Google! Obie aktywności wpływają na ruch na stronie i dają możliwość konkretnego monitorowania efektów działań, obie też opierają się w dużej mierze na słowach kluczowych.

Sprawdź: Ile trwa pozycjonowanie strony internetowej?

AdWords a pozycjonowanie. Które lepsze?

To pytanie, które często trapi właścicieli firm. Czy jednak w ogóle trzeba je zadawać? Niekoniecznie!

Warto korzystać bowiem z obu rozwiązań, tzn. na bieżąco dbać o pozycjonowanie swojej witryny firmowej, a Google Ads traktować np. jako narzędzie wzmacniające marketing w gorących okresach sprzedażowych, jakimi są chociażby Boże Narodzenie czy czarnopiątkowe wyprzedaże. Działając w ten sposób, czyli całościowo i konsekwentnie, możesz osiągnąć dużo lepsze wyniki, niż decydując się na przypadkowe działania tylko w jednym z tych obszarów.

Reklama w Internecie to podstawa! Tak przynajmniej mówi każdy marketer. Czy wiesz jednak, czym różnią się od siebie dwa najpotężniejsze narzędzia marketingu sieciowego? Jeśli nie, zapraszamy do lektury.

Pozycjonowanie a Google Ads. Zalety pozycjonowania, zalety reklam PPC i porównanie obu narzędzi dla Twojego biznesu.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Pozycjonowanie branży obuwniczej
    Pozycjonowanie branży obuwniczej
    Promowanie lokalnych firm w Internecie to świetny sposób na zwiększenie sprzedaży. Podpowiemy więc, jak skutecznie pozycjonować branżę obuwniczą!
    Ważne wskazówki SEO dla E-commerce
    Ważne wskazówki SEO dla E-commerce
    Chciałbyś lepiej zarządzać swoją stroną sklepu internetowego i generować większy zysk? Zapoznaj się ze wskazówkami SEO, które musisz zastosować na swojej stronie!
    Pozycjonowanie lekarzy
    Pozycjonowanie lekarzy
    Pozycjonowanie lekarzy to dość wymagające i czasochłonne zadanie. Warto więc wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby przyniosło oczekiwane rezultaty.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę