Dane strukturalne w SEO – w jaki sposób mikrodane wpływają na pozycjonowanie strony internetowej?

Dane strukturalne w SEO – w jaki sposób mikrodane wpływają na pozycjonowanie strony internetowej?

CTR w Google zależy od wielu czynników, a jedynym słusznym kierunkiem jest stawianie na rozwiązania, dzięki którym możesz poprawiać wynik swojej strony. Wtedy może ją odwiedzać więcej internautów – mimo tego, że strona znajduje się na tej samej pozycji na dane zapytanie co dotychczas. Jednym ze sposobów na zwrócenie uwagi na Twój serwis w SERP-ach jest skorzystanie z danych strukturalnych. Na czym to polega i jak tego używać? Czy to rozwiązanie ma wpływ na SEO?

Co to są dane strukturalne?

W wynikach wyszukiwania widzisz nie tylko adresy stron WWW wraz z ich tytułem i opisem – może tam pojawiać się o wiele więcej elementów, mianowicie – gwiazdki, ceny produktów, informacje o stanie magazynowym, średnia ocena i nie tylko. Jeśli rzeczywiście widzisz takie dane w SERP-ach dla danej strony, to oznacza, że jej właściciel wdrożył dane strukturalne.

Zanim jednak zobaczysz te dane w wynikach wyszukiwania, najpierw Google musi je zindeksować. Tutaj musimy wspomnieć, że dane strukturalne mają za zadanie pokazać robotom, czym jest dany element – boty mogą łatwiej wykryć, z jakim elementem mają do czynienia. Zerknij na przykładowy wynik, w którym wykorzystano dane strukturalne.


Źródło: Google.pl, 06.12.2021

W tych przypadkach widzisz gwiazdki, ocenę, liczbę opinii, cenę, a także informacje o stanie magazynowym. Dla internauty to wyniki, które zdecydowanie zwracają uwagę – nawet jeśli znajdują się poniżej pierwszej pozycji na dane zapytanie, to bardzo prawdopodobne, że użytkownik Google zacznie przeglądanie od nich. Od razu widzi, że produkt znajduje się w magazynie, więc nie zobaczy informacji o niedostępności. Widzi również, ile kosztuje, więc teoretycznie nie zaskoczy go cena. W wynikach wyszukiwania może znaleźć się więcej informacji, ale to nie oznacza, że koniecznie musisz z nich skorzystać. Przede wszystkim pojawia się tutaj kwestia sensu zastosowania w danym przypadku konkretnych informacji – powinieneś to przeanalizować.

Dane strukturalne mają zastosowanie w wielu branżach. Za ich pomocą możesz oznaczyć w kodzie produkty, wydarzenia, przepisy, miejsca, książki, filmy, osoby i wiele innych elementów. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie z nich spowodują, że wyniki wyszukiwania z Twojej strony wzbogacą się o coś dodatkowego.

Co istotne, dane strukturalne nie są odczytywane wyłącznie przez robota Google. Korzystają z nich również Bing czy Yandex.

Jeśli chodzi o Google, to odczytuje ono dane strukturalne wprowadzone na 3 różne sposoby, mianowicie:

  • JSON-LD – to skrót od JavaScript Object Notation for Linked Data. Jest to format uniwersalny, wykorzystywany m.in. do komunikacji pomiędzy aplikacjami napisanymi w różnych językach. W tym przypadku nie oznacza się każdego z elementów, tylko wszystkie informacje dla danej podstrony podaje się w formie obiektu. Oto przykładowy kod w tym formacie z danymi uporządkowanymi:


Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/intro-structured-data?hl=pl, 06.12.2021

Natomiast efekt jego wdrożenia:


Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/intro-structured-data?hl=pl, 06.12.2021

  • RDF – dane są obsługiwane za pomocą atrybutów tagów HTML. Najczęściej używa się go w nagłówku strony i w jej treści.
  • Mikrodane – informacje są umieszczane bezpośrednio w kodzie HTML każdego z obiektów. W praktyce przy każdym elemencie oznaczamy robotowi, co to jest.

Formatem zalecanym przez Google jest JSON-LD – wszędzie, gdzie możliwe jest jego zastosowanie, należy stawiać właśnie na niego.

Dane strukturalne – SEO

Korzystanie z danych strukturalnych może być bardzo pożytecznym rozwiązaniem dla serwisu – przekładać się na jego lepsze wyniki pod względem ruchu pozyskiwanego z Google. Czy jednak ma to wpływ na widoczność serwisu w SERP-ach? Czy dzięki temu pozycjonowanie naszej strony może dawać lepsze efekty?

Nie wykazano wpływu korzystania z mikrodanych na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Fakt, że wdrożyliśmy to rozwiązanie do naszego serwisu, nie wpłynie na wyższe pozycje danej witryny czy podstrony na najważniejsze dla niej słowa kluczowe. Nie oznacza to jednak, że nie warto korzystać z tego rozwiązania. Wspomnieliśmy już o CTR i to właśnie ten wskaźnik powinieneś mieć na uwadze, analizując sensowność wdrożenia danych strukturalnych.

Wprowadzenie ich jest również najszybszym sposobem na to, aby zwiększyć ruch z wyników wyszukiwania. Załóżmy, że masz stronę, która nie korzysta z danych strukturalnych, masz zajmować się jej pozycjonowaniem. Na efekt wdrożenia nowego contentu, optymalizacji on-site czy też linków musisz poczekać. Natomiast dzięki wprowadzeniu danych strukturalnych zmiany mogą być zauważalne w ciągu kilku dni. Korzyść będzie polegać oczywiście na wyższym wskaźniku CTR.

Może się wydawać, że jest to rozwiązanie bardzo popularne, ale tak naprawdę mnóstwo marek jeszcze z niego nie korzysta. Z danych Semrush wynika, że aż połowa z listy Fortune 500, czyli 500 największych amerykańskich firm, nie ma wdrożonych danych strukturalnych.

Przejdźmy zatem do konkretnych korzyści, które można uzyskać. Z przykładu pokazanego przez searchenginejournal.com wynika, że wdrożenie danych strukturalnych na stronie firmy z branży finansowej przyniosło:

  • wzrost ruchu organicznego o 400 proc. dla całej strony,
  • wzrost liczby wyświetleń o 160 proc.

Samo Google udostępnia kilka opisów przypadków wdrożenia danych strukturalnych, które przyniosły znakomite efekty.

Jednym z wdrożeń, które zostały tam opisane, jest przypadek potentata branży IT – firmy Rakuten. Po wprowadzeniu do wyszukiwarki uporządkowanych danych marce udało się zdecydowanie poprawić uzyskane wyniki. Całkowita liczba odwiedzin z wyników wyszukiwania zwiększyła się 2,7 raza, natomiast w przypadku czasu trwania sesji uzyskano poprawę o 1,5 raza.


Źródło: https://developers.google.com/search/case-studies/rakuten-case-study, 06.12.2021

Google przygotowało więcej przykładów – koniecznie się z nimi zapoznaj, a być może przyjdą Ci na myśl rozwiązania, które mają zastosowanie w przypadku Twojej strony.

Jak wdrożyć dane strukturalne na witrynę?

Wdrożenie danych strukturalnych na stronę nie jest tak trudne, jak może się wydawać. Możesz skorzystać z generatorów i wtyczek do systemów CMS, dzięki którym działanie będzie wymagało od Ciebie dosłownie kilku kroków. Zacznijmy od generatora – są różne, natomiast jednym z godnych uwagi jest ten: https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/. Wprowadzasz dane, a następnie otrzymujesz po prawej stronie wygenerowany kod, który powinieneś umieścić w sekcji <head> serwisu.


Źródło: https://technicalseo.com/tools/schema-markup-generator/, 06.12.2021

Jeśli korzystasz z systemu WordPress, możesz skorzystać z wielu pluginów, za pomocą których bez edytowania kodu HTML stosunkowo łatwo powinieneś wdrożyć dane strukturalne. Oto przykładowe, których możesz użyć:

  • All in One SEO Schema.org Rich Snippets,
  • Rich Snippets WordPress Plugin,
  • Schema App Structured Data.

Przetestuj je i sprawdź, które Ci najbardziej odpowiadają. Po wdrożeniu rozwiązania czas na testy. Masz tutaj kilka możliwości. Oczywiście możesz poczekać, aż oczekiwane dane pojawią się w wynikach wyszukiwania, ale lepiej wcześniej przetestuj wdrożenie w narzędziu od Google: https://search.google.com/test/rich-results.


Źródło: https://search.google.com/test/rich-results/, 06.12.2021

Informacje na temat poprawności wdrożenia znajdziesz również po zalogowaniu się do Google Search Console. Sprawdź poszczególne opcje w pozycji Ulepszenia.


Źródło: https://search.google.com/, 06.12.2021

Jak sprawdzić wpływ danych strukturalnych na CTR?

Kiedy już wdrożysz mikrodane Google, to możesz monitorować, jakie udało się dzięki temu osiągnąć wyniki. Zaloguj się do Google Search Console, wybierz zakładkę Skuteczność, a następnie kliknij Średni CTR, aby na wykresie pojawiły się również informacje dotyczące tego wskaźnika. Sprawdź, ile on wynosił przed wdrożeniem danych strukturalnych, a ile po tym czasie. W zdecydowanej większości przypadków powinieneś odnotować wzrost CTR, ale o ile, to już zależy od danego przypadku.


Źródło: https://search.google.com/search-console, 06.12.2021

Czy dane strukturalne zawsze są dobrym rozwiązaniem?

Strategia wdrożenia danych strukturalnych powinna być przemyślana – elementy należy dobierać z głową, biorąc pod uwagę możliwe konsekwencje oraz to, jak internauta będzie interpretować informacje. Załóżmy, że sprzedajesz dany produkt i masz kilku konkurentów, którzy oferują go w niższej cenie. Różnica polega jednak na tym, że Ty proponujesz do niego określone gratisy oraz wydłużoną gwarancję, więc docelowo Twoja oferta jest bardziej opłacalna dla klienta. Jeśli w takiej sytuacji decydujesz się na wyświetlenie ceny, to istnieje duże ryzyko, że oferta będzie ignorowana na rzecz tych, gdzie jest ona niższa.

W takim przypadku rezygnacja z wyświetlania tej informacji może być korzystna, bo wtedy internauta być może kliknie Twoją stronę i łatwiej Ci będzie zwrócić jego uwagę na inne elementy niż tylko cena.

Podobnie sytuacja może wyglądać z gwiazdkami. Załóżmy, że internauci mogą ocenić tak dany artykuł. Jeśli średnia będzie bardzo niska, a przy innych wynikach będzie się wyświetlać 5 gwiazdek, to Twój content zostanie zignorowany. W takim przypadku lepszym sposobem na zwrócenie uwagi na dany wynik mogą być np. emoji. Powinieneś testować różne rozwiązania i na tej podstawie analizować wyniki – CTR, czas przebywania na stronie, sprzedaż i nie tylko. Nie jest tak, że dane wdrożenie w każdym przypadku przyniesie dokładnie taki sam rezultat.

Dane strukturalne – to się opłaca

Zastanawiasz się nad wdrożeniem danych strukturalnych? Koniecznie przetestuj to rozwiązanie na swojej stronie, sprawdź, jak wpłynie na CTR i inne wyniki. To wdrożenie może nie wiązać się z jakimikolwiek kosztami, a jednak przyniesie Ci wiele korzyści. To również szybki sposób na poprawienie wyników, które uzyskujesz w ramach ruchu organicznego z wyszukiwarki Google oraz innych.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Nazwa domeny a pozycjonowanie

    Nazwa domeny a pozycjonowanie

    W świecie SEO chodzą słuchy, że domena nie ma żadnego wpływu na pozycjonowanie strony. Z tego wpisu dowiesz się, czy to prawda, czy tylko internetowa legenda…
    Pozycjonowanie a marketing

    Pozycjonowanie a marketing

    Pozycjonowanie strony to ważny, ale nie jedyny, element działań marketingowych firm. Dowiedz się, w jakie inne formy reklamy internetowej zainwestować.
    Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty? Etap III: link building i inne elementy wpływające na widoczność strony

    Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty? Etap III: link building i inne elementy wpływające na widoczność strony

    Nie wiesz, skąd pozyskać wartościowe linki dla swojej strony? A może myślisz o kupieniu linków „z ogłoszenia”? Zanim cokolwiek zrobisz, koniecznie przeczytaj ostatnią część naszego poradnika.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
        Wypełnij formularz kontaktowy: