Deep link – co to jest?

Deep link – co to jest?

Canva Studio/pexels.com

Link building to niezbędny element każdej strategii optymalizacji i pozycjonowania. Nie jest to łatwe zadanie, bowiem wymaga od nas znajomości rodzajów linków oraz ich zastosowania. To, co dla jednej strony okaże się pomocne, w przypadku drugiej może być problematyczne. Jednak jest coś, o czym każdy powinien wiedzieć – deep linking. Na czym polega metoda tworzenia głębokich linków, co to właściwie oznacza, jak się tego podjąć samodzielnie? Sprawdźmy.

Głębokie linkowanie

Deep link to nic innego jak odnośnik prowadzący do zawartości konkretnej witryny lub aplikacji internetowej. Początkowo były to linki do podstron, a dziś określa się w ten sposób wiązanie ze sobą zasobów stron, powiadomień push i e-maili marketingowych, które niejako pomija stronę główną. Mogą to być między innymi artykuły sponsorowane, w których linki przekierowują użytkownika do opisanej usługi lub produktu, aby nie musiał on już jej szukać samodzielnie.

Zalety bezpośredniego linkowania

  • Poprawa wrażeń użytkowników. Im lepszy UX, tym większe ruch, klikalność, konwersje, zyski.
  • Możliwość zaplanowania nawigacji dla wybranej grupy docelowej – ścieżka pożądanych akcji i interakcji.
  • Wsparcie w procesie pozyskiwania leadów oraz planowania strategii lejka sprzedażowego.
  • Wsparcie podczas opracowywania strategii marketingowej.

Deep linking a optymalizacja SEO

SEO (Search Engine Optimization) to szereg czynności umożliwiających danej stronie internetowej zdobycie wyższej pozycji rankingowej oraz widoczność w SERP. Składa się z dwóch etapów: optymalizacji on-site oraz off-site. Link building stoi niejako pomiędzy nimi, ponieważ z jednej strony dba o odpowiednią nawigację wewnętrzną strony, z drugiej zaś o jej popularność w całej sieci. Im więcej zaufanych odwołań, tym wyższa pozycja w rankingu oraz autorytatywność witryny. Za ich pomocą pozostawisz trwały ślad w sieci.

Backlinki odgrywają również bardzo ważną rolę w kontekście czynników rankingowych Google. Deep linking może wspomóc więc tworzenie naturalnego profilu linkowego, który będzie pozytywnie oceniany przez roboty sieciowe. Należy jednak uważać, aby odsyłanie do konkretnych podstron zgadzało się z opisem oraz intencjami użytkowników – w przeciwnym razie może to zostać odczytane jako próba manipulacji.

Źródło: M&W Studios/pexels.com

Opisywaną metodę warto wykorzystać w przypadku pozycjonowania w mediach społecznościowych. Jeśli Twoje posty odpowiadają konkretnym produktom, możesz odesłać użytkownika do nich na stronie WWW, aby w wygodniejszy sposób dokonał transakcji. Skracasz proces zakupowy i przyspieszasz możliwość zwiększenia zysków. W przypadku reklam szczególnie przydatne będzie narzędzie Google Ads, które w łatwy sposób pozwoli stworzyć głębokie linkowanie na iOS (linki uniwersalne) oraz Androidzie (linki aplikacji).

Czy deep linking ma wpływ na poziom UX?

Wyobraź sobie sytuację, w której klikasz reklamę bądź interesujący Cię link zawierający konkretną informację, po czym trafiasz na stronę główną. Nie wiesz, w jakim miejscu szukać tego, na czym Ci zależało, więc najprawdopodobniej rezygnujesz z całej strony. Z punktu widzenia użytkownika poziom User Experience nie jest zadowalający, a tym samym rośnie współczynnik odrzuceń. Głębokie linkowanie jest rozwiązaniem tego problemu, ponieważ oferuje odbiorcy to, co go interesuje bez poświęcania dodatkowego czasu. To zatem funkcjonalność, która pozwala na wygodne dzielenie się treścią czy promowanie produktów.

Mobile Deep Linking

W procesie optymalizacji nie można pomijać urządzeń mobilnych. Niemal 60% ruchu organicznego pochodzi właśnie od nich. Warto więc wykorzystać w tym przypadku możliwości głębokiego linkowania. Pozwoli nam na odesłanie odbiorców do konkretnych ekranów w aplikacjach mobilnych, powiadomieniach, mailach. W przypadku witryn e-commerce może również kierować uwagę użytkownika na porzucony wcześniej koszyk, co stwarza kolejną możliwość konwersji. Deep linking pozwala więc na personalizowanie doświadczeń, co jest dodatkową wartością w oczach Google.

Deep linki vs. Adobe Flash i AJAX

Strony internetowe oparte na technologii Adobe Flash oraz AJAX często uniemożliwiają tworzenie deep linków. Ta niedogodność wynika z metody wyświetlania elementów stron, które często nie posiadają różnych podstron, lecz od razu pokazują wszystko w obrębie strony głównej. Nie ma jednak takiej sytuacji, której nie można zaradzić. W takim przypadku specjalista może zaimplementować głębokie linki, odpowiednio projektując witrynę.

Jak prawidłowo wykonać głębokie linkowanie?

Aby utworzyć głęboki link, najpierw znajdź adres URL strony, do której chcesz utworzyć przekierowanie. Następnie zamień http:// w adresie URL na https://. Na koniec dodaj #anchortext i ustal, co powinno być wyświetlane w kotwicy. Gdy użytkownik kliknie link, zostanie przekierowany na określoną stronę internetową.

Jeśli działasz na WordPressie, zadanie jest o wiele łatwiejsze. Kliknij Ustawienia -> Linki bezpośrednie. W przypadku nowej witryny musisz wykonać kilka dodatkowych czynności. Jeśli używasz CMS, takiego jak Drupal lub Joomla, musisz dodać link HREF w edytorze HTML.

Warto też wspomóc się dostępnymi narzędziami:

  • Bitly – narzędzie to pozwala na skracanie długich adresów URL, które łatwiej zapamiętać. Oferta bezpłatna umożliwia korzystanie maksymalnie z 500 linków miesięcznie.
  • URL Profiler – narzędzie do zarządzania linkami, wspierające tworzenie wysokiej jakości linków zwrotnych poprzez znalezienie odpowiednich stron w witrynach, na których można publikować swoje treści.
  • Screaming Frog – program wspomagający zarządzanie stronami. Przeszukuje linki, aby określić, które są uszkodzone lub wymagają aktualizacji.

Podsumowanie

Chociaż to wszystko wydaje się skomplikowane, w rzeczywistości jest do wykonania. Co więcej, głębokie linkowanie pozwala na osiągnięcie wielu korzyści. Pamiętaj jednak, że deep linking nie sprawdzi się w przypadku każdej strony internetowej. Prowadząc bloga, niekoniecznie należy wykorzystywać precyzyjne linki, ponieważ nie spełnią wówczas swojej funkcji.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Klik, klik, klik – zadbaj o swój CTR!

    Klik, klik, klik – zadbaj o swój CTR!

    Jak sprawdzić skuteczność kampanii internetowej? Czytaj i dowiedz się, czym jest współczynnik klikalności (CTR) oraz jaki ma wpływ na ruch na stronie.
    Czym jest czas przebywania na stronie i dlaczego jest istotny dla SEO?

    Czym jest czas przebywania na stronie i dlaczego jest istotny dla SEO?

    Czym jest czas przebywania użytkownika na stronie? Jakie ma to znaczenie w kontekście SEO? Odpowiedź na te pytania znajdziesz w naszym artykule!
    Responsywność strony a SEO

    Responsywność strony a SEO

    Aby dana strona była atrakcyjna dla użytkowników oraz algorytmów wyszukiwarki konieczne jest jej poprawne wyświetlanie nie tylko na monitorach, lecz także ekranach urządzeń mobilnych. Jak responsywność wpływa na SEO strony?
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę