DARMOWY AUDYT SEO

Dlaczego marketing w czasie recesji jest mądrym posunięciem biznesowym?

5 min czytania
Dlaczego marketing w czasie recesji jest mądrym posunięciem biznesowym?
Kategoria Marketing

Marketing w czasie globalnej recesji może okazać się nawet ważniejszy niż przy stabilnej sytuacji gospodarczej. Obcięcie kosztów na reklamy i inne kanały w czasie kryzysu na pierwszy rzut oka wydaje się najrozsądniejszym posunięciem, jednak marka może na tym sporo stracić.

Na własnej skórze przekonał się o tym McDonald’s, który w trakcie recesji w latach 90. obniżył budżet reklamowy. W konsekwencji sprzedaż zmniejszyła się o 28%! Przeczytaj artykuł i dowiedz się, dlaczego inwestowanie w marketing w trakcie kryzysu może okazać się dobrym posunięciem.

Spis treści:

Krótkowzroczność to poważny błąd marketerów

W ciągu ostatnich czterdziestu lat przeżyliśmy kilka poważnych recesji i kryzysów gospodarczych, w tym kryzys finansowy w 2008 roku. Historia nauczyła nas, że problemy gospodarcze nie trwają wiecznie. Według National Bureau of Economic Research od czasów II wojny światowej recesja trwa średnio 10 miesięcy.

Co to oznacza dla marketerów?

Ucinanie budżetu na marketing i reklamę może wydawać się rozsądnym rozwiązaniem „na teraz”, jednak w dłuższej perspektywie efekty raczej nie będą zadowalające.

Marketing wymaga holistycznego i długoterminowego spojrzenia. Trzeba zastanowić się, co będzie za kilka czy kilkanaście miesięcy.

Wróćmy do lat 90.

W trakcie, gdy wspomniany we wstępie McDonald’s uciął koszty promocji, restauracje Taco Bell i Pizza Hut zrobiły coś zupełnie innego – zwiększyły budżet na marketing. Efektem tego była większa sprzedaż o kolejno 40% i 61% (Better Marketing).

To niejedyny taki przypadek. Badania pokazują, że firmy, które nieustępliwie prowadzą swoje działania reklamowe w czasie trudniejszych sytuacji ekonomicznych, w kolejnych miesiącach osiągają lepsze zyski niż firmy, które się wycofują*.

Sprawdź: Jak uchronić swoją witrynę przed kolejnymi zmianami algorytmu Google?

Wiele firm zwolni tempo w czasie recesji

Wielu z Twoich rynkowych rywali z pewnością wycofa się z niektórych działań promocyjnych. To doskonała szansa na wyróżnienie się w tłumie i przebicie przez szum reklamowy. Im więcej biznesów zrezygnuje z reklamy, tym więcej przestrzeni zostanie dla Ciebie.

Gdy recesja się skończy, inni będą próbowali naprawić szkody i odmrozić swoje strategie. Ty za to będziesz już o kilka kroków dalej.

Pamiętaj też, że nagłe wycofanie się z działań marketingowych może negatywnie odbić się na relacji pomiędzy marką a konsumentami. Lojalni klienci to nieoceniona wartość dla biznesu, dlatego trzeba o nich dbać!

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Marketing jest siłą napędową Twojego biznesu

Marketing od zawsze był i jest siłą napędową biznesu. Można mieć najlepszy produkt na rynku, ale to nie daje gwarancji wysokich wyników sprzedażowych, gdy reklama kuleje.

Jeśli przestaniesz docierać do swoich potencjalnych klientów w czasie recesji, to naturalne, że sprzedaż i zyski zmaleją. W końcu reklama jest dźwignią handlu.

Sprawdź: Jak skutecznie reklamować firmę w sieci?

Jak prowadzić marketing w czasie recesji?

To, że zmniejszanie budżetu na reklamy nie jest rekomendowanym rozwiązaniem w czasie recesji, nie oznacza, że firmy mogą całkowicie zignorować zmiany zachodzące w gospodarce. Modyfikacja strategii jest nieunikniona.

Jak zatem prowadzić działania marketingowe?

Zadbaj o utrzymanie lojalności klientów

W trakcie kryzysu czy recesji lojalni klienci to duża wartość dla firmy. Ich utrzymanie oraz zachęcanie do ponownego zakupu jest kilkakrotnie tańsze niż docieranie do nowych osób i zwiększanie świadomości marki.

Według Antavo Customer Loyalty Report, firmy, które mimo problematycznej sytuacji ekonomicznej dbają o relację z odbiorcami, a do tego szczerze mówią o trudnościach, mogą liczyć na większe zaangażowanie konsumentów.

Utrzymuj więc stały kontakt ze swoją grupą docelową, np. poprzez działalność w social mediach.

Skieruj zasoby na najbardziej pewne i rentowne kanały

Warto zmienić strategię działania i skupić się na najbardziej efektywnych kanałach. Skieruj zasoby finansowe oraz czasowe tam, gdzie szansa na wysoki zwrot z inwestycji (ROI) jest największa.

To dobry moment na dogłębne przeanalizowanie dotychczasowych działań i wyników. Przejrzyj statystyki, zweryfikuj, które kanały stanowią fundament Twojej firmy.

Nie wprowadzaj drastycznych zmian

Duże zmiany mogą zdezorientować odbiorców i wzbudzić w nich poczucie, że marka nie radzi sobie z niestabilną sytuacją. Zachowaj więc spójność komunikacji oraz wizerunku.

Ważne jest to, aby nie podejmować pochopnych decyzji. Zmiany na rynku mogą powodować panikę, jednak nieprzemyślane działanie w niczym nie pomoże. Najlepiej podejmować decyzje na podstawie faktów i rzetelnych danych.

Konieczne jest więc regularne analizowanie nie tylko wyników sprzedażowych, ale też trendów na rynku oraz potrzeb, problemów i zachowań konsumentów – istnieje duże prawdopodobieństwo, że niestabilna sytuacja gospodarcza wpłynie również na te aspekty.

Marketing w czasie recesji – podsumowanie

  • Marketing w czasie recesji może okazać się mądrym posunięciem. Analizując historię gospodarczą na świecie, można wywnioskować, że zahamowania i kryzysy ekonomiczne nie trwają wiecznie.
  • Gdy problem ustaje, okazuje się, że firmy, które nie wycofały się z działań marketingowych, radzą sobie zdecydowanie lepiej.
  • Marketing w czasie recesji może sprawić, że zyskasz dużą przewagę nad konkurencją.
  • Kryzysy gospodarcze to czas na modyfikację strategii. Należy skierować swoje zasoby na działania przynoszące największy zwrot z inwestycji, a także zadbać o relację z obecnymi klientami.

*Informacje pochodzą z książki Ogilvy on Advertising autorstwa Davida Ogilvy’ego.

iCEA Group
Jako iCEA Group jesteśmy czołową agencją SEO w Polsce, z siedzibą w Poznaniu, specjalizującą się w biznesowym podejściu do pozycjonowania stron internetowych. Od 2007 roku ustanawiamy standardy w branży SEO/SEM i z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czy reklamowanie na YouTube się opłaca?
Czy reklamowanie na YouTube się opłaca?
Ile trzeba zainwestować w reklamę na platformie YouTube? Czy taka forma promocji się opłaca? Omawiamy korzyści, a także koszty reklamy na YouTube.
Marketing wirusowy – czyli jak zwiększyć świadomość marki
Marketing wirusowy – czyli jak zwiększyć świadomość marki
Marketing wirusowy to jedna z najskuteczniejszych metod promocji produktów lub usług. Dlaczego warto stosować taką strategię reklamową? Zapraszamy do lektury.
Czym jest język korzyści stosowany w marketingu?
Czym jest język korzyści stosowany w marketingu?
Content potrafi zdziałać sprzedażowe cuda, ale czy zawsze jest tak efektywny, jak o nim mówią? Co zrobić, aby osiągnąć korzyści za pomocą treści?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę