Marketing w czasie globalnej recesji może okazać się nawet ważniejszy niż przy stabilnej sytuacji gospodarczej. Obcięcie kosztów na reklamy i inne kanały w czasie kryzysu na pierwszy rzut oka wydaje się najrozsądniejszym posunięciem, jednak marka może na tym sporo stracić.
Na własnej skórze przekonał się o tym McDonald’s, który w trakcie recesji w latach 90. obniżył budżet reklamowy. W konsekwencji sprzedaż zmniejszyła się o 28%! Przeczytaj artykuł i dowiedz się, dlaczego inwestowanie w marketing w trakcie kryzysu może okazać się dobrym posunięciem.
W ciągu ostatnich czterdziestu lat przeżyliśmy kilka poważnych recesji i kryzysów gospodarczych, w tym kryzys finansowy w 2008 roku. Historia nauczyła nas, że problemy gospodarcze nie trwają wiecznie. Według National Bureau of Economic Research od czasów II wojny światowej recesja trwa średnio 10 miesięcy.
Ucinanie budżetu na marketing i reklamę może wydawać się rozsądnym rozwiązaniem „na teraz”, jednak w dłuższej perspektywie efekty raczej nie będą zadowalające.
Marketing wymaga holistycznego i długoterminowego spojrzenia. Trzeba zastanowić się, co będzie za kilka czy kilkanaście miesięcy.
W trakcie, gdy wspomniany we wstępie McDonald’s uciął koszty promocji, restauracje Taco Bell i Pizza Hut zrobiły coś zupełnie innego – zwiększyły budżet na marketing. Efektem tego była większa sprzedaż o kolejno 40% i 61% (Better Marketing).
To niejedyny taki przypadek. Badania pokazują, że firmy, które nieustępliwie prowadzą swoje działania reklamowe w czasie trudniejszych sytuacji ekonomicznych, w kolejnych miesiącach osiągają lepsze zyski niż firmy, które się wycofują*.
Wielu z Twoich rynkowych rywali z pewnością wycofa się z niektórych działań promocyjnych. To doskonała szansa na wyróżnienie się w tłumie i przebicie przez szum reklamowy. Im więcej biznesów zrezygnuje z reklamy, tym więcej przestrzeni zostanie dla Ciebie.
Gdy recesja się skończy, inni będą próbowali naprawić szkody i odmrozić swoje strategie. Ty za to będziesz już o kilka kroków dalej.
Pamiętaj też, że nagłe wycofanie się z działań marketingowych może negatywnie odbić się na relacji pomiędzy marką a konsumentami. Lojalni klienci to nieoceniona wartość dla biznesu, dlatego trzeba o nich dbać!
Marketing od zawsze był i jest siłą napędową biznesu. Można mieć najlepszy produkt na rynku, ale to nie daje gwarancji wysokich wyników sprzedażowych, gdy reklama kuleje.
Jeśli przestaniesz docierać do swoich potencjalnych klientów w czasie recesji, to naturalne, że sprzedaż i zyski zmaleją. W końcu reklama jest dźwignią handlu.
To, że zmniejszanie budżetu na reklamy nie jest rekomendowanym rozwiązaniem w czasie recesji, nie oznacza, że firmy mogą całkowicie zignorować zmiany zachodzące w gospodarce. Modyfikacja strategii jest nieunikniona.
Jak zatem prowadzić działania marketingowe?
W trakcie kryzysu czy recesji lojalni klienci to duża wartość dla firmy. Ich utrzymanie oraz zachęcanie do ponownego zakupu jest kilkakrotnie tańsze niż docieranie do nowych osób i zwiększanie świadomości marki.
Według Antavo Customer Loyalty Report, firmy, które mimo problematycznej sytuacji ekonomicznej dbają o relację z odbiorcami, a do tego szczerze mówią o trudnościach, mogą liczyć na większe zaangażowanie konsumentów.
Utrzymuj więc stały kontakt ze swoją grupą docelową, np. poprzez działalność w social mediach.
Warto zmienić strategię działania i skupić się na najbardziej efektywnych kanałach. Skieruj zasoby finansowe oraz czasowe tam, gdzie szansa na wysoki zwrot z inwestycji (ROI) jest największa.
To dobry moment na dogłębne przeanalizowanie dotychczasowych działań i wyników. Przejrzyj statystyki, zweryfikuj, które kanały stanowią fundament Twojej firmy.
Duże zmiany mogą zdezorientować odbiorców i wzbudzić w nich poczucie, że marka nie radzi sobie z niestabilną sytuacją. Zachowaj więc spójność komunikacji oraz wizerunku.
Ważne jest to, aby nie podejmować pochopnych decyzji. Zmiany na rynku mogą powodować panikę, jednak nieprzemyślane działanie w niczym nie pomoże. Najlepiej podejmować decyzje na podstawie faktów i rzetelnych danych.
Konieczne jest więc regularne analizowanie nie tylko wyników sprzedażowych, ale też trendów na rynku oraz potrzeb, problemów i zachowań konsumentów – istnieje duże prawdopodobieństwo, że niestabilna sytuacja gospodarcza wpłynie również na te aspekty.
*Informacje pochodzą z książki Ogilvy on Advertising autorstwa Davida Ogilvy’ego.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.