Dlaczego należy wykonać audyt SEO na stronie internetowej?

Dlaczego należy wykonać audyt SEO na stronie internetowej?

fauxels/pexels.com

Posiadanie strony internetowej we współczesnym świecie to za mało, aby móc cieszyć się płynącymi z niej zyskami. Nieważne, czy posiadasz prywatny blog, stronę firmową czy sklep internetowy – podlegają one ciągłemu procesowi SEO z uwagi na kolejne aktualizacje algorytmów. Szczególnie przydatny w tym kontekście jest audyt, który pozwoli Ci odpowiedzieć na pytanie „Dlaczego moja witryna nie wykorzystuje swojego potencjału?”. Jeśli więc zależy Ci na widoczności w sieci, ruchu na stronie i konwersji, dowiedz się, czym jest audyt SEO i dlaczego go potrzebujesz.

Czym jest audyt SEO?

Audyt to niezależna, ekspercka ocena jakości danej strony internetowej, określona standardami i przepisami związanymi z czynnikami rankingowymi wyszukiwarek internetowych. Pozwala on ustalić, które elementy wymagają poprawy. Audyt nie rozwiązuje problemów związanych ze stroną, ale pomaga je zidentyfikować, tworząc tym samym listę zadań koniecznych do wdrożenia.

Rodzaje

Istnieją trzy podstawowe typy audytów:

  • manualny – wykonywany w całości przez specjalistę, pochłania wiele czasu, jednak jest najdokładniejszy oraz dostarcza interpretacji uzyskanych wyników,
  • automatyczny – wykonywany przez narzędzia i programy komputerowe, które biorą pod uwagę parametry techniczne strony, jest on mniej czasochłonny, jednak nie dostarcza potrzebnych komentarzy,
  • manualno-automatyczny – najbardziej efektywny, dostarczający pełnego pakietu informacji dla administratora.

Kiedy najlepiej po niego sięgnąć?

Przede wszystkim jest on dedykowany stronom, które dopiero powstają. Pozwala wówczas wyeliminować potencjalne błędy oraz poprawić efektywność już od samego początku. Jest on wsparciem w procesie indeksowania, ponieważ roboty Google zaczynają analizować witrynę pod kątem od razu zoptymalizowanych kryteriów.

Jest on jednak przydatny również dla istniejących już witryn, które nie funkcjonują najlepiej. Audyt pomoże poprawić ich pozycję rankingową. Warto więc po niego sięgnąć przed dokonywaniem dużych, znaczących zmian w strukturze strony, przed rozpoczęciem prac nad UI oraz UX, przed ustaleniem strategii słów kluczowych i contentu. Dodatkowo jest on szczególnie zalecany po ważnych aktualizacjach Google. Przyda się również administratorom, którzy przejęli witrynę od innego właściciela bądź poszukują rozwiązań potrzebnych do wyeliminowania kar nałożonych przez wyszukiwarkę.

Jakie błędy są najczęściej wykrywane podczas audytu?

  • błędnie zoptymalizowane meta tagi,
  • niewykorzystane znaczniki HTML,
  • zbyt duże zagęszczenie słów i fraz kluczowych,
  • zduplikowanie bądź niska jakość treści,
  • niedziałające linki.

Podstawy audytu w pigułce

Audyt zajmuje się oceną strony on-site oraz off-site. Co należy wziąć pod lupę?

  1. Tytuły.
  2. Meta tagi (tag title, opis meta).
  3. Nagłówki (H1–H6).
  4. Adres URL.
  5. Słowa kluczowe.
  6. Mapę witryny.
  7. Plik robots.txt/
  8. Multimedia.
  9. Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne.
  10. Prędkość ładowania strony.
  11. Dostosowanie do urządzeń mobilnych.
  12. Przyjazny interfejs.
  13. Aktualną pozycję w rankingu.
  14. Media społecznościowe.
  15. Wizytówkę Google.

Narzędzia do efektywnej analizy strony WWW

Chociaż to wszystko brzmi niezwykle skomplikowanie i czasochłonnie, nie jest aż tak trudne. Warto sobie pomóc i wykorzystać dostępne darmowe narzędzia, takie jak Google Search Console, Google Analytics, Google PageSpeed Insights czy Screaming Frog. Istnieje jednak również kilka ciekawych płatnych narzędzi, jak Senuto, Surfer SEO, SEMstorm, Ahrefs, Seoptimer czy SEO Majestic. Każde z nich możesz wykorzystać na późniejszym etapie do monitorowania zmian w witrynie i analizowania danych.

Dlaczego warto zlecić audyt specjalistycznej firmie SEO?

Każdą czynność SEO można wykonać samodzielnie, jednak trzeba mieć na uwadze potrzebną do tego wiedzę – od informatyki, przez programowanie, po marketing i promocję. Współpraca z agencją pozwala dostosować strategię do indywidualnych potrzeb – nie każdy element audytu będzie wymagał optymalizacji, wszystko zależy od Twoich celów. Dodatkowo zaoszczędzisz czas, a pracę wykonają specjaliści posiadający wysokie kompetencje oraz dostęp do miarodajnych programów.

Koszty

Cena wykonania audytu zależy od specyfiki witryny, jej wielkości oraz skomplikowania. Dodatkowo koszt będzie inny dla niewielkiej lokalnej firmy, średniego przedsiębiorstwa czy wielkiej korporacji. Trzeba jednak liczyć się z tym, że audyt ekspercki kosztuje od 1000 zł wzwyż. Chociaż może wydawać się to duży wydatek, w długotrwałej perspektywie biznesowej pozwala zaoszczędzić ze względu na zmniejszone ryzyko potencjalnych błędów.

Źródło: Ketut Subiyanto/pexels.com

Można również skorzystać z darmowego audytu SEO. Niestety posiada on ograniczoną liczbę narzędzi, jest traktowany szablonowo i dostarcza mniejszej ilości danych. Nie jest więc tak miarodajny, jak indywidualna ocena.

Ile czasu trwa audyt SEO?

Podobnie jak w przypadku kosztów, czas jest uzależniony od stanu witryny. Małe i średnie firmy mogą liczyć na kilka dni lub kilka tygodni. W przypadku większych przedsiębiorstw należy nastawić się nawet na miesiąc.

Podsumowanie

Jak widzisz, audyt to absolutna podstawa dla świadomego administratora strony. Warto jednak pamiętać, że tak samo jak SEO nie jest on jednorazowym działaniem. Z tego względu zaleca się rutynowe badanie strony raz do roku, ponieważ w sieci nic nie jest stałe. Sięgnij po dostępne narzędzia i zadbaj o swoją widoczność bądź skorzystaj z pomocy agencji SEO, która pozwoli Ci spokojnie spać w nocy.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest landing page? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?

    Czym jest landing page? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?

    Landing page to specyficzny rodzaj strony internetowej, która wspiera kampanię marketingową. Wyjaśniamy dokładnie, co to jest i jaką odgrywa rolę w SEO.
    Jak blogować w sieci? Kilka porad jak pozycjonować swojego bloga

    Jak blogować w sieci? Kilka porad jak pozycjonować swojego bloga

    Jak wpisać się w tkankę blogosfery? Dowiedz się, w jaki sposób poprawić funkcjonowanie swojego bloga oraz wykorzystać moc SEO dla zwiększenia popularności.
    Indeksowanie – czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?

    Indeksowanie – czym jest i jakie ma znaczenie dla SEO?

    Czym jest indeksowanie stron internetowych? Jaki ma związek z SEO? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w naszym artykule. Czytaj dalej!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.