Posiadanie strony internetowej we współczesnym świecie to za mało, aby móc cieszyć się płynącymi z niej zyskami. Nieważne, czy posiadasz prywatny blog, stronę firmową czy sklep internetowy – podlegają one ciągłemu procesowi SEO z uwagi na kolejne aktualizacje algorytmów. Szczególnie przydatny w tym kontekście jest audyt, który pozwoli Ci odpowiedzieć na pytanie „Dlaczego moja witryna nie wykorzystuje swojego potencjału?”. Jeśli więc zależy Ci na widoczności w sieci, ruchu na stronie i konwersji, dowiedz się, czym jest audyt SEO i dlaczego go potrzebujesz.
Audyt to niezależna, ekspercka ocena jakości danej strony internetowej, określona standardami i przepisami związanymi z czynnikami rankingowymi wyszukiwarek internetowych. Pozwala on ustalić, które elementy wymagają poprawy. Audyt nie rozwiązuje problemów związanych ze stroną, ale pomaga je zidentyfikować, tworząc tym samym listę zadań koniecznych do wdrożenia.
Istnieją trzy podstawowe typy audytów:
Przede wszystkim jest on dedykowany stronom, które dopiero powstają. Pozwala wówczas wyeliminować potencjalne błędy oraz poprawić efektywność już od samego początku. Jest on wsparciem w procesie indeksowania, ponieważ roboty Google zaczynają analizować witrynę pod kątem od razu zoptymalizowanych kryteriów.
Jest on jednak przydatny również dla istniejących już witryn, które nie funkcjonują najlepiej. Audyt pomoże poprawić ich pozycję rankingową. Warto więc po niego sięgnąć przed dokonywaniem dużych, znaczących zmian w strukturze strony, przed rozpoczęciem prac nad UI oraz UX, przed ustaleniem strategii słów kluczowych i contentu. Dodatkowo jest on szczególnie zalecany po ważnych aktualizacjach Google. Przyda się również administratorom, którzy przejęli witrynę od innego właściciela bądź poszukują rozwiązań potrzebnych do wyeliminowania kar nałożonych przez wyszukiwarkę.
Audyt zajmuje się oceną strony on-site oraz off-site. Co należy wziąć pod lupę?
Chociaż to wszystko brzmi niezwykle skomplikowanie i czasochłonnie, nie jest aż tak trudne. Warto sobie pomóc i wykorzystać dostępne darmowe narzędzia, takie jak Google Search Console, Google Analytics, Google PageSpeed Insights czy Screaming Frog. Istnieje jednak również kilka ciekawych płatnych narzędzi, jak Senuto, Surfer SEO, SEMstorm, Ahrefs, Seoptimer czy SEO Majestic. Każde z nich możesz wykorzystać na późniejszym etapie do monitorowania zmian w witrynie i analizowania danych.
Każdą czynność SEO można wykonać samodzielnie, jednak trzeba mieć na uwadze potrzebną do tego wiedzę – od informatyki, przez programowanie, po marketing i promocję. Współpraca z agencją pozwala dostosować strategię do indywidualnych potrzeb – nie każdy element audytu będzie wymagał optymalizacji, wszystko zależy od Twoich celów. Dodatkowo zaoszczędzisz czas, a pracę wykonają specjaliści posiadający wysokie kompetencje oraz dostęp do miarodajnych programów.
Cena wykonania audytu zależy od specyfiki witryny, jej wielkości oraz skomplikowania. Dodatkowo koszt będzie inny dla niewielkiej lokalnej firmy, średniego przedsiębiorstwa czy wielkiej korporacji. Trzeba jednak liczyć się z tym, że audyt ekspercki kosztuje od 1000 zł wzwyż. Chociaż może wydawać się to duży wydatek, w długotrwałej perspektywie biznesowej pozwala zaoszczędzić ze względu na zmniejszone ryzyko potencjalnych błędów.
Można również skorzystać z darmowego audytu SEO. Niestety posiada on ograniczoną liczbę narzędzi, jest traktowany szablonowo i dostarcza mniejszej ilości danych. Nie jest więc tak miarodajny, jak indywidualna ocena.
Podobnie jak w przypadku kosztów, czas jest uzależniony od stanu witryny. Małe i średnie firmy mogą liczyć na kilka dni lub kilka tygodni. W przypadku większych przedsiębiorstw należy nastawić się nawet na miesiąc.
Jak widzisz, audyt to absolutna podstawa dla świadomego administratora strony. Warto jednak pamiętać, że tak samo jak SEO nie jest on jednorazowym działaniem. Z tego względu zaleca się rutynowe badanie strony raz do roku, ponieważ w sieci nic nie jest stałe. Sięgnij po dostępne narzędzia i zadbaj o swoją widoczność bądź skorzystaj z pomocy agencji SEO, która pozwoli Ci spokojnie spać w nocy.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.