Na ranking strony w wyszukiwarce wpływa wiele czynników. Wskazanie zatem tylko jednego powodu, dla którego Twoja pozycja w SERP mogła spaść, jest bardzo trudne. Przyjrzyjmy się zatem najpopularniejszym przyczynom, w wyniku których notujesz spadki w Google.
Linki zwrotne to swego rodzaju recenzje czy rekomendacje witryny. Im więcej „poleceń” słów kluczowych na stronie, tym większe zaufanie zarówno ze strony odbiorców, jak i wyszukiwarek. Czynnik ten bezpośrednio przekłada się ponadto na ranking w wyszukiwarce, co wynika z faktu, iż Google chce zaprezentować swoim użytkownikom jak najbardziej wiarygodne treści. Jeśli zatem nie posiadasz wielu wartościowych linków zwrotnych, Twoja witryna narażona jest na utratę pozycji w SERP.
Z pewnością spotkałeś się ze stwierdzeniem, że treść jest najważniejszym elementem optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Wynika z tego też fakt, iż dbałość o ten element ma bezpośredni wpływ na pozycję strony w rankingu Google.
Warto zaznaczyć, że zadaniem Google jest analiza całego internetu. Zrozumienie niejasnych treści lub stron bez wyraźnej tematyki wydłuża indeksację i z reguły obniża pozycję witryny w wyszukiwarce. Ważne jest zatem, aby poszczególne fragmenty zawartości były jak najbardziej zrozumiałe dla Google. Bez tego aspektu z pewnością przegrasz wyścig o najwyższą pozycję w SERP ze swoimi branżowymi rywalami.
W SEO kluczowe znacznie ma holistyczne podejście do optymalizacji treści. Aby osiągnąć najlepsze wyniki, konieczna jest dbałość o nawet najmniejsze szczegóły witryny. Taką drobnostką, o której wciąż zapomina wielu webmasterów, jest udoskonalenie domeny.
Google zawsze umieszcza w rankingu aktywne witryny nad nieaktywnymi. Pamiętaj, że wyszukiwarka nie jest w stanie stwierdzić, czy zakończyłeś działalność, zawiesiłeś ją sezonowo, czy też koncentrujesz się na strategii marketingowej na następny kwartał. Wyszukiwarka dostrzega tylko to, że na stronie znajduje się niewiele stron z wartościowymi treściami i od kilku miesięcy nie pojawia się nic nowego. Jeśli więc chcesz odzyskać widoczność w SERP, musisz to zmienić.
Priorytetem Google jest dokładne zrozumienie funkcjonalności poszczególnych stron i całej domeny. Wyszukiwarka indeksuje zatem Twoją witrynę, aby zobaczyć, czy zawiera jakieś wartościowe treści dla użytkowników. Jeśli więc masz wiele przekierowań, błędów 404 i innych nieprawidłowości technicznych, które utrudniają Google łatwe poruszanie się po witrynie, możesz zapomnieć o wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania.
Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, gdy wiele stron w witrynie próbuje pozycjonować się na tę samą frazę. Zjawisko to jest dość trudne do zdiagnozowania dla wewnętrznych zespołów marketingowych. Mimo iż dla przeciętnego użytkownika poszczególne artykuły mogą wydawać się zupełnie różne, Google nie zrozumie tej odrębność i uzna je za podlegające kanibalizacji słów kluczowych.
Jest to szczególnie powszechny problem wśród małych firm i ich stron internetowych. Jeśli masz w swojej ofercie specjalistyczny produkt, którego właściwości laik nie jest w stanie dokładnie zrozumieć, istnieje spora szansa, że doświadczysz kanibalizacji słów kluczowych. Jeśli Google zidentyfikuje dwie strony w jednej domenie skierowane na ten sam zestaw fraz, podzieli ich uprawnienia. W konsekwencji obie te strony uzyskają niższą pozycję w rankingu SERP i nie przyciągną pożądanego ruchu organicznego.
Im więcej wewnętrznych linków zawiera dana strona, tym lepiej prezentuje się w oczach Google i z reguły osiąga wyższą pozycję na liście wyników wyszukiwania. Warto jednak zadbać o jakość tych połączeń i wybór właściwego anchor text. W świecie SEO istnieje bowiem jedna żelazna zasada: liczy się jakość, a nie ilość.
Zjawisko fluktuacji witryny w SERP często wiąże się z wprowadzaniem pewnych zmian na stronie lub w witrynie. Linki zwrotne, treść, linki wewnętrzne i inne elementy są ważnymi czynnikami wpływającymi na ranking w wyszukiwarce. Wprowadzenie wszelkich zmian w tychże obszarach może zatem znacząco wpływać na pozycję w SERP, dlatego warto obchodzić się z tymi działaniami bardzo ostrożnie.
Pamiętaj, że liczba pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania jest ograniczona. Jeśli konkurencyjne marki zastosują skuteczne działania optymalizacyjne, mogą po pewnym czasie ulokować się w rankingu ponad Twoją witryną. Nie jesteś w stanie przewidzieć, kiedy inne firmy z Twojej branży zaczną inwestować w SEO. Najlepszą strategią jest zatem ciągłe budowanie widoczności strony w sieci i regularne monitorowanie skuteczności wykorzystywanych słów kluczowych.
Algorytmy Google to element, który ma największy wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Nawet jeśli Twoja strategia przynosiła pożądane efekty, po zmianie systemu indeksowania okazać się może, że jest zupełnie nieskuteczna. Pamiętaj, że celem Google nieustannie jest prezentowanie użytkownikom jak najlepszych wyników w SERP. Na szczycie wyszukiwarki wyświetlać się więc będą strony, które spełniają wytyczne algorytmów i prezentują szczególną wartość grupie docelowych odbiorców. Przeprowadź zatem dokładne badania i opracuj skuteczną strategię optymalizacyjną, dzięki której osiągniesz wysoką pozycję w rankingu Google, przyciągniesz ruch do witryny i zyskasz miano lidera w swojej branży!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.