Jeśli w ostatnim czasie zauważyłeś spadek ruchu organicznego w witrynie, może to oznaczać, że Twoja pozycja w Google nie prezentuje się zbyt dobrze. Na szczęście jest to problem, do którego naprawy potrzeba jedynie trochę cierpliwości, zaangażowania i umiejętności optymalizacyjnych. Przyjrzyjmy się zatem najczęstszym przyczynom spadków w rankingu i sposobom na ich zredukowanie.
Spadek pozycji w rankingu Google występuje, gdy strona traci swoje miejsce na stronie wyników wyszukiwania dla określonego słowa kluczowego. Sytuacja ta ma negatywny wpływ na ruch w witrynie, liczbę klientów oraz wyniki sprzedażowe. Wynika to z faktu, iż użytkownicy zazwyczaj skupiają się tylko na kilku pierwszych pozycjach SERP.
Istnieje wiele elementów, które negatywnie wpływają na ranking strony. Oto kilka powodów, w wyniku których Twoja witryna może utracić widoczność w wyszukiwarce:
Aktualizacja algorytmu Google to zmiana wprowadzona w procesie analizy zawartości stron internetowych, której celem jest poprawa trafności i ogólnego zadowolenia użytkownika z wyników, jakie prezentuje wyszukiwarka.
Google Dance to wahania strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka próbuje wówczas określić, na jakiej pozycji należy umieścić witrynę w indeksie.
Techniczne SEO to jedna z części składowych optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, która obejmuje neutralizację problemów z funkcjonalnością witryny, aby mogła być ona lepiej indeksowana przez Google.
Najczęściej występujące błędy techniczne to:
Usunięcie, aktualizacja lub synchronizacja treści mogą mieć znaczący wpływ na pozycję witryny w rankingu SERP. Okazuje się bowiem, że zmiany te nie zawsze przynoszą pozytywne efekty.
Zmiany motywu witryny również mogą wpływać na pozycjonowanie, gdyż zmieniają jej strukturę, zawartość, wewnętrzne linki, co ma znaczenie w kontekście postrzegania strony przez Google.
Brak aktualizacji witryny lub jej zawartości to prosta droga do spadku w rankingu. Pamiętaj, że konkurencja stale ulepsza swoją strategię i nieustannie dba o wrażenia użytkownika, co może mieć istotny wpływ na pozycjonowanie.
Utrata wiarygodnych linków zwrotnych obniża autorytet witryny i pokazuje Google, że nie zasługujesz na wysoką pozycję w wyszukiwarce.
Ręczna kara, w przeciwieństwie do kary automatycznej od Google, jest nakładana przez weryfikatora wyszukiwarki. Dostaje ja witryna, która okaże się niezgodna z wytycznymi Google, a jej konsekwencją jest zazwyczaj spadek pozycji w SERP.
Po zaobserwowaniu spadku w rankingu Google warto przyjrzeć się bliżej potencjalnym przyczynom tej sytuacji.
Najlepszym sposobem na analizę jest użycie Google Analytics i Google Search Console.
W Google Analytics należy przyjrzeć się danym w sekcji Pozyskiwanie >> Przegląd >> Ruch bezpłatny >> Strona docelowa. Ustawia się wówczas ramy czasowe od pierwszego zidentyfikowania spadku ruchu do aktualnej daty, po czym wybiera opcję: Porównaj na: >> Poprzedni okres. Dzięki temu dowiesz się, które strony notują największe spadki.
W Google Search Console warto przeanalizować raport wyników wyszukiwania. Możliwe jest wówczas zbadanie, które strony lub słowa kluczowe straciły największą widoczność w określonym czasie.
Wyżej wymienione środki są zupełnie darmowe. Możesz jednak skorzystać również z płatnych narzędzi SEO, takich jak Ahrefs lub SEMrush. Możliwe jest wówczas otrzymywanie powiadomień o zmianach w rankingu, co pozwala szybko określić przyczynę tego zjawiska.
Oto krótki przewodnik, dzięki któremu odzyskasz autorytet w wyszukiwarce i zwiększysz swoją widoczność w SERP:
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.