DARMOWY AUDYT SEO

Dlaczego pozycja witryny w wyszukiwarce spada?

Dlaczego pozycja witryny w wyszukiwarce spada?

Studio Republic/unsplash.com

Jeśli w ostatnim czasie zauważyłeś spadek ruchu organicznego w witrynie, może to oznaczać, że Twoja pozycja w Google nie prezentuje się zbyt dobrze. Na szczęście jest to problem, do którego naprawy potrzeba jedynie trochę cierpliwości, zaangażowania i umiejętności optymalizacyjnych. Przyjrzyjmy się zatem najczęstszym przyczynom spadków w rankingu i sposobom na ich zredukowanie.

Na czym polega spadek w rankingu?

Spadek pozycji w rankingu Google występuje, gdy strona traci swoje miejsce na stronie wyników wyszukiwania dla określonego słowa kluczowego. Sytuacja ta ma negatywny wpływ na ruch w witrynie, liczbę klientów oraz wyniki sprzedażowe. Wynika to z faktu, iż użytkownicy zazwyczaj skupiają się tylko na kilku pierwszych pozycjach SERP.

Źródło: fran innocenti/unsplash.com

Sprawdź: Jakie zapytania wpisuje w pasek wyszukiwania Twój potencjalny klient?

Najczęstsze przyczyny spadku pozycji w Google

Istnieje wiele elementów, które negatywnie wpływają na ranking strony. Oto kilka powodów, w wyniku których Twoja witryna może utracić widoczność w wyszukiwarce:

Aktualizacja algorytmu Google

Aktualizacja algorytmu Google to zmiana wprowadzona w procesie analizy zawartości stron internetowych, której celem jest poprawa trafności i ogólnego zadowolenia użytkownika z wyników, jakie prezentuje wyszukiwarka.

Google Dance

Google Dance to wahania strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Wyszukiwarka próbuje wówczas określić, na jakiej pozycji należy umieścić witrynę w indeksie.

Techniczny błąd na stronie

Techniczne SEO to jedna z części składowych optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, która obejmuje neutralizację problemów z funkcjonalnością witryny, aby mogła być ona lepiej indeksowana przez Google.

Najczęściej występujące błędy techniczne to:

  • pętle przekierowań;
  • brak indeksu (na przykład przez zablokowanie zawartości plikiem Robots.txt);
  • zablokowanie bota Google.

Aktualizacja treści

Usunięcie, aktualizacja lub synchronizacja treści mogą mieć znaczący wpływ na pozycję witryny w rankingu SERP. Okazuje się bowiem, że zmiany te nie zawsze przynoszą pozytywne efekty.

Zmiany motywu witryny również mogą wpływać na pozycjonowanie, gdyż zmieniają jej strukturę, zawartość, wewnętrzne linki, co ma znaczenie w kontekście postrzegania strony przez Google.

Działania konkurencji

Brak aktualizacji witryny lub jej zawartości to prosta droga do spadku w rankingu. Pamiętaj, że konkurencja stale ulepsza swoją strategię i nieustannie dba o wrażenia użytkownika, co może mieć istotny wpływ na pozycjonowanie.

Utrata linków zwrotnych

Utrata wiarygodnych linków zwrotnych obniża autorytet witryny i pokazuje Google, że nie zasługujesz na wysoką pozycję w wyszukiwarce.

Ręczne działania

Ręczna kara, w przeciwieństwie do kary automatycznej od Google, jest nakładana przez weryfikatora wyszukiwarki. Dostaje ja witryna, która okaże się niezgodna z wytycznymi Google, a jej konsekwencją jest zazwyczaj spadek pozycji w SERP.

Jak zdiagnozować przyczynę spadku pozycji?

Po zaobserwowaniu spadku w rankingu Google warto przyjrzeć się bliżej potencjalnym przyczynom tej sytuacji.

Najlepszym sposobem na analizę jest użycie Google Analytics i Google Search Console.

Google Analytics

W Google Analytics należy przyjrzeć się danym w sekcji Pozyskiwanie >> Przegląd >> Ruch bezpłatny >> Strona docelowa. Ustawia się wówczas ramy czasowe od pierwszego zidentyfikowania spadku ruchu do aktualnej daty, po czym wybiera opcję: Porównaj na: >> Poprzedni okres. Dzięki temu dowiesz się, które strony notują największe spadki.

Google Search Console

W Google Search Console warto przeanalizować raport wyników wyszukiwania. Możliwe jest wówczas zbadanie, które strony lub słowa kluczowe straciły największą widoczność w określonym czasie.

Płatne narzędzia SEO

Wyżej wymienione środki są zupełnie darmowe. Możesz jednak skorzystać również z płatnych narzędzi SEO, takich jak Ahrefs lub SEMrush. Możliwe jest wówczas otrzymywanie powiadomień o zmianach w rankingu, co pozwala szybko określić przyczynę tego zjawiska.

Sprawdź: Jak zweryfikować przyczyny spadków strony w wynikach wyszukiwania?

Jak poprawić pozycję strony po spadku w rankingu?

Oto krótki przewodnik, dzięki któremu odzyskasz autorytet w wyszukiwarce i zwiększysz swoją widoczność w SERP:

  1. Określ strony, które straciły najwięcej ruchu.
  2. Sprawdź, czy w ostatnim czasie wprowadzono w nich jakiekolwiek zmiany. Jeśli tak – cofnij je.
  3. Upewnij się, że Twoja witryna ma dostęp do indeksowania przez boty Google. Sprawdź również pliki robots.txt, aby określić poprawność jego konfiguracji.
  4. Dokonaj analizy zawartości witryny (jakość treści, rozmiar obrazów i skuteczność CTA).
  5. Zbadaj profil linków zwrotnych i ustal, czy nie utraciłeś części z nich. Sprawdź wówczas, czy istnieje sposób, aby je odzyskać.
  6. Przeprowadź techniczny audyt SEO, aby zidentyfikować ewentualne błędy, po czym zadbaj o ich optymalizację.
  7. Sprawdź wskaźnik szybkości strony. Czynnik ten ma bowiem kluczowe znaczenie w rozwijaniu ruchu w witrynie, gdyż wpływa na zadowolenie i zaangażowanie użytkowników.
  8. Przeprowadź badanie konkurencji. Określ ich mocne strony, dzięki którym pokonują Cię w rankingu Google.
  9. Wykorzystaj Google Search Console, aby zbadać skuteczność swojej kampanii i wprowadzić ewentualne poprawki. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek jest bowiem najlepszym sposobem na budowanie widoczności w wyszukiwarce.
Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wiosenne porządki? Sprawdź, jak odświeżyć swoją witrynę!
    Wiosenne porządki? Sprawdź, jak odświeżyć swoją witrynę!
    Opracowanie nowej strategii optymalizacyjnej, a może odświeżenie istniejących już treści? Sprawdź, co jest bardziej skuteczne! Dajemy cenne wskazówki.
    Podstawy SEO. Strategia budowania linków – o czym pamiętać?
    Podstawy SEO. Strategia budowania linków – o czym pamiętać?
    Strategie optymalizacji SEO w kontekście budowania linków. Jak zadbać o widoczność w sieci? Jakie są rodzaje linków oraz jak dbać o ich wysoki poziom?
    Wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat SEO w e-commerce
    Wszystko, co powinieneś wiedzieć na temat SEO w e-commerce
    Działalność e-commerce jest obecnie bardzo popularna. Sprzedaż przeniosła się do internetu. Jednak co na to SEO? Sprawdźmy!

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę