Błędy i potknięcia pojawiające się podczas tworzenia, a dalej pozycjonowania strony internetowej bywają najróżniejsze, jednak niektóre z nich powtarzają się z zaskakującą regularnością. Oczywiście można by z łatwością ich uniknąć, zatrudniając kompetentną agencję SEO.
Wbrew pozorom najczęściej występujące błędy w działaniach SEO to wcale nie te, dotyczące skomplikowanych, bardzo zaawansowanych działań, na których znają się nieliczni. Jest dokładnie odwrotnie: to bardzo często drobiazgi wynikające z przeoczenia czy nieświadomości. Nie znaczy to jednak, że pozycjonowanie nie stanie się przez nie wyraźnie mniej skuteczne. Nie marnuj czasu i pieniędzy – zapoznaj się z naszą listą najczęstszych błędów SEO i nie popełniaj ich już nigdy więcej.
Brak skuteczności pozycjonowania często wynika z niezrozumienia istoty SEO. Otóż chodzi o szereg technik i metod zwiększających widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania, a tym samym poprawiających jej pozycję rankingową.
SEO składa się w zasadzie z dwóch części: optymalizacji on-site oraz off-site.
Jeśli zoptymalizowałeś każdy z tych elementów, a widoczność Twojej strony nadal nie ulega poprawie, oznacza to, że w pewnym momencie zdarzył się jakiś błąd bądź niedopatrzenie.
Pozycjonowanie stron to proces, który czerpie swoje zasoby z wielu innych dziedzin: od informatyki, przez programowanie, marketing, promocję, po psychologię. Jest więc działaniem interdyscyplinarnym, skąd, być może, wynikają pewne trudności. Oto najczęściej pojawiające się błędy popełniane podczas pozycjonowania.
Słowa kluczowe są jednym z najważniejszych elementów SEO, ponieważ przyczyniają się do pozycji rankingowej. Im lepsze dopasowanie do intencji odbiorców, tym większa widoczność w SERP-ach. Zdarza się jednak, że:
Meta tagi to znaczniki znajdujące się w kodzie źródłowym strony w formacie HTML, w sekcji <head>. Informacje wyświetlane w wynikach wyszukiwania pochodzą z pozyskanych od nich danych. Dodatkowo sprawiają, że dana witryna jest lepiej rozumiana przez roboty sieciowe. Jeśli więc nie zoptymalizowałeś title tagu, meta description oraz meta robots – wiele tracisz.
Hasło “Content is king!” nie jest przypadkowe – to właśnie treści poszukują internauci. Można w nich zawrzeć wszystko, co niezbędne z punktu widzenia SEO (głównie słowa kluczowe i linki). Trzeba jednak podejść do tego umiejętnie. Inaczej może dojść do:
Zdublowany content w kontekście SEO oznacza, że ta sama treść umieszczona jest na więcej niż jednej stronie w obrębie tej samej lub różnych domen. Problem ze zdublowanym contentem polega na tym, że wyszukiwarka nie może „zdecydować się”, którą treść i jak powinna zaindeksować, co skutkuje pominięciem strony w wynikach wyszukiwania.
Szczególnie szkodliwe z uwagi na pozycjonowanie stron może okazać się duplikowanie strony głównej. Pamiętaj, że jeżeli prezentujesz robotom wyszukiwarek duplikaty strony głównej, są one traktowane jako zdublowany content. Podobnym błędem jest umieszczanie tych samych tekstów na różnych podstronach: zatrudnienie kompetentnego copywritera, który stworzy unikalne treści, naprawdę jest inwestycją, która zwróci się szybciej, niż się spodziewasz.
W ostatnich latach oryginalne, wartościowe i pożyteczne treści zaczęły odgrywać w wynikach wyszukiwania rolę znacznie większą niż kiedykolwiek. Powierzenie tego zadania doświadczonemu specjaliście od content marketingu jest konieczne.
Elementy takie jak firmowy blog, fanpage czy poradniki umieszczane na stronie internetowej firmy nie są zbędnymi ciekawostkami: wprost przeciwnie, skuteczne pozycjonowanie bez nich jest praktycznie niemożliwe.
Wielu właścicieli stron często zapomina o obrazach i wideo – one również wspierają pozycjonowanie. Czy wiesz, że niemal 30% wyszukiwań z Google dotyczy właśnie materiałów graficznych? Optymalizując multimedia, możesz skrócić czas ładowania strony, wykorzystać słowa kluczowe, tagi alt, a także zwiększyć zaangażowanie odbiorców.
Link building to trudna sztuka – często ze względu na chęć szybkiego zgromadzenia jak największej liczby backlinków nagle okazuje się, że część z nich nie działa. Uszkodzony bądź martwy link to odnośnik prowadzący donikąd. Wpływa na obniżenie User Experience, zmniejsza ruch, konwersję oraz kliknięcia. Sprawdź zatem, czy:
Atrybuty to cechy charakterystyczne linków wykorzystywane przez roboty sieciowe do profilu i jakości witryny. Właściciele stron często skupiają się jedynie na pozyskiwaniu linków dofollow, ponieważ to właśnie one przekazują moc SEO. W oczach Google często wygląda to jednak na próbę manipulacji, dlatego ważne jest stworzenie naturalnego link buildingu. Musisz więc mieć w swoich zasobach również linki nofollow, sponsored oraz UGC.
Żyjemy w erze mobilegeddonu – smartfony i tablety towarzyszą nam na co dzień. Korzysta z nich niemal 70% populacji na całym świecie. Twoja strona musi być więc responsywna, czyli automatycznie dostosowywać się do różnych rozmiarów ekranów. Inaczej odbiorca nie będzie w stanie z niej skorzystać, a Ty stracisz ważnego użytkownika. Dodatkowo nie zapominaj, że Google również odnotował tę zmianę, dlatego wprowadzono Mobile-First Index. W tym przypadku wyszukiwarka w pierwszej kolejności kieruje się na mobilną wersję strony, a następnie określa ranking wyszukiwania.
Dane Google wskazują, że ponad 53% użytkowników rezygnuje ze strony, jeśli czas jej otwarcia sięga trzech sekund. Wielu właścicieli nie dba o podstawowe wskaźniki internetowe – Core Web Vitals. Odbiorcy oczekują natychmiastowych efektów – z tego powodu musisz sprawdzić, jak szybka jest Twoja witryna.
Twoja witryna jest Twoją wizytówką, więc musi być czytelna i zrozumiała. Z tego względu szczególnie ważny jest układ strony, zastosowanie menu (najlepiej menu okruszkowego), kategorii oraz filtrów. Warto stworzyć u góry strony czytelne zakładki podzielone ze względu na tematykę. Dodatkowo nie może zabraknąć danych o Tobie, aby wzbudzić zaufanie. Całość musi być łatwa w obsłudze, stąd ważny jest UX design.
Jednym z ostatnich problemów jest brak śledzenia aktualizacji algorytmów wyszukiwarki. Każda zmiana zadań robotów sieciowych wpływa na ocenę witryny oraz czynniki rankingowe. Musisz być więc na bieżąco, ponieważ SEO to proces, a nie jednorazowe działanie. Analiza i monitoring są jego częścią.
Bez względu na to, jak bardzo chcielibyśmy, aby SEO było nauką ścisłą, w której A pomnożone przez B zawsze daje C, musimy pogodzić się z faktem, że nie jest to proces ani szybki, ani łatwy, ani do końca przewidywalny.
Firma zapewniająca, że jej działania dadzą pewny, gwarantowany i ściśle określony skutek („Pierwsza pozycja na wybrane słowa kluczowe w dwa tygodnie!” – chyba każdy spotkał się z takimi zapewnieniami, prawda?), prawdopodobnie nie ma pojęcia, na czym tak naprawdę polega pozycjonowanie stron. Tylko długotrwała, systematyczna współpraca z firmą pozycjonerską może dać odpowiednie rezultaty – i nie zawsze realistyczne jest, by jednym z nich była pierwsza pozycja na dowolną frazę.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.