Artem Podrez/pexels.com
Budowa strony internetowej nie jest skomplikowana – każdy może to zrobić. Stworzenie witryny, która będzie cieszyć się sympatią odbiorców oraz Google to jednak prawdziwa sztuka. Zobacz, jak należy postępować oraz jakie błędy najczęściej są popełniane podczas optymalizacji i pozycjonowania.
Brak skuteczności pozycjonowania często wynika z niezrozumienia istoty SEO. Otóż chodzi o szereg technik i metod zwiększających widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania, a tym samym poprawiających jej pozycję rankingową.
SEO składa się w zasadzie z dwóch części: optymalizacji on-site oraz off-site.
Jeśli zoptymalizowałeś każdy z tych elementów, a widoczność Twojej strony nadal nie ulega poprawie, oznacza to, że w pewnym momencie zdarzył się jakiś błąd bądź niedopatrzenie.
Pozycjonowanie stron to proces, który czerpie swoje zasoby z wielu innych dziedzin: od informatyki, przez programowanie, marketing, promocję, po psychologię. Jest więc działaniem interdyscyplinarnym, stąd być może wynikają pewne trudności. Oto 10 najczęściej pojawiających się błędów popełnianych podczas pozycjonowania.
Słowa kluczowe są jednym z najważniejszych elementów SEO, ponieważ przyczyniają się do pozycji rankingowej. Im lepsze dopasowanie do intencji odbiorców, tym większa widoczność w SERP-ach. Zdarza się jednak, że:
Meta tagi to znaczniki znajdujące się w kodzie źródłowym strony w formacie HTML, w sekcji <head>. Informacje wyświetlane w wynikach wyszukiwania pochodzą z pozyskanych od nich danych. Dodatkowo sprawiają, że dana witryna jest lepiej rozumiana przez roboty sieciowe. Jeśli więc nie zoptymalizowałeś title tagu, meta description oraz meta robots – wiele tracisz.
Hasło “Content is king!” nie jest przypadkowe – to właśnie treści poszukują internauci. Można w nich zawrzeć wszystko, co niezbędne z punktu widzenia SEO (głównie słowa kluczowe i linki). Trzeba jednak podejść do tego umiejętnie. Inaczej może dojść do:
Wielu właścicieli stron często zapomina o obrazach i wideo – one również wspierają pozycjonowanie. Czy wiesz, że niemal 30% wyszukiwań z Google dotyczy właśnie materiałów graficznych? Optymalizując multimedia, możesz skrócić czas ładowania strony, wykorzystać słowa kluczowe, tagi alt, a także zwiększyć zaangażowanie odbiorców.
Link building to trudna sztuka – często ze względu na chęć szybkiego zgromadzenia jak największej liczby backlinków nagle okazuje się, że część z nich nie działa. Uszkodzony bądź martwy link to odnośnik prowadzący donikąd. Wpływa na obniżenie User Experience, zmniejsza ruch, konwersję oraz kliknięcia. Sprawdź zatem, czy:
Atrybuty to cechy charakterystyczne linków wykorzystywane przez roboty sieciowe do profilu i jakości witryny. Właściciele stron często skupiają się jedynie na pozyskiwaniu linków dofollow, ponieważ to właśnie one przekazują moc SEO. W oczach Google często wygląda to jednak na próbę manipulacji, dlatego ważne jest stworzenie naturalnego link buildingu. Musisz więc mieć w swoich zasobach również linki nofollow, sponsored oraz UGC.
Żyjemy w erze mobileggedonu – smartfony i tablety towarzyszą nam na co dzień. Korzysta z nich niemal 70% populacji na całym świecie. Twoja strona musi być więc responsywna, czyli automatycznie dostosowywać się do różnych rozmiarów ekranów. Inaczej odbiorca nie będzie w stanie z niej skorzystać, a Ty stracisz ważnego użytkownika. Dodatkowo nie zapominaj, że Google również odnotował tę zmianę, dlatego wprowadzono Mobile-First Index. W tym przypadku wyszukiwarka w pierwszej kolejności kieruje się na mobilną wersję strony, a następnie określa ranking wyszukiwania.
Dane Google wskazują, że ponad 53% użytkowników rezygnuje ze strony, jeśli czas jej otwarcia sięga trzech sekund. Wielu właścicieli nie dba o podstawowe wskaźniki internetowe – Core Web Vitals. Odbiorcy oczekują natychmiastowych efektów – z tego powodu musisz sprawdzić, jak szybka jest Twoja witryna.
Twoja witryna jest Twoją wizytówką, więc musi być czytelna i zrozumiała. Z tego względu szczególnie ważny jest układ strony, zastosowanie menu (najlepiej menu okruszkowego), kategorii oraz filtrów. Warto stworzyć u góry strony czytelne zakładki podzielone ze względu na tematykę. Dodatkowo nie może zabraknąć danych o Tobie, aby wzbudzić zaufanie. Całość musi być łatwa w obsłudze, stąd ważny jest UX design.
Ostatnim problemem jest brak śledzenia aktualizacji algorytmów wyszukiwarki. Każda zmiana zadań robotów sieciowych wpływa na ocenę witryny oraz czynniki rankingowe. Musisz być więc na bieżąco, ponieważ SEO to proces, a nie jednorazowe działanie. Analiza i monitoring są jego częścią.
Jak widzisz, niebezpieczeństwa czyhają na każdym kroku, dlatego należy być uważnym, ale też cierpliwym!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.