SEO bardzo zmieniło się w ostatnim czasie. Historia optymalizacji pod kątem wyszukiwarek nie sięga zbyt daleko, a mimo to wielu twórców twierdziło wówczas, że jest to kolejny trend marketingowy bez perspektyw na przyszłość.
Jak widać, SEO istnieje do dziś i ma się całkiem nieźle. Z czasem, gdy optymalizacja pod kątem wyszukiwarek zaczęła być postrzegana jako jeden z najlepszych sposobów na budowanie widoczności w sieci, liczba krytyków tego procesu zaczęła drastycznie spadać. W obecnych czasach większość marketerów uwielbia SEO i uważa tę strategię za jedną z najskuteczniejszych form marketingowych online.
Branża SEO swoje początki określić może jako dość niespokojny i pełen niepewności czas. Wiele osób uważało bowiem, że jest to nieco ryzykowny biznes, który raczej nie ma szans na powodzenie.
Dziedzina ta szybko się jednak rozwinęła i zyskała popularność na całym świecie. Nikt jednak nie przypuszczał, że biznes ten zajdzie tak daleko.
Pierwsza strona internetowa została zaprojektowana przez Tima Bernersa-Lee w 1991 roku, natomiast pierwszą wyszukiwarką, jaka kiedykolwiek powstała, był Archie w 1990 roku.
Stanowiła ona dość prostą witrynę FTP, która umożliwiała wyszukiwanie konkretnych możliwych do pobrania katalogów. Można było wówczas zainstalować poszczególne wykazy, ale nie pojedynczą witrynę, gdyż serwery nie były w stanie obsłużyć tak dużych baz danych.
Po jakimś czasie pojawiło się kilka innych wyszukiwarek zaprojektowanych do wyszukiwania określonych form treści, w tym Gopher w 1991 roku, VLib Bernersa-Lee z 1992 roku i kilka innych, zanim Jerry Yanga i David Filo w kwietniu 1994 roku uruchomili Yahoo, będący katalogiem stron internetowych, które lubili. Zawierał on jednak indywidualny adres URL i opis każdej wymienionej strony, co dało początek erze kodowania online.
Na początku 1996 roku Larry Page i Sergey Brin rozpoczęli pracę nad BackRub, czyli katalogiem stron internetowych, które uporządkowane były na podstawie liczby cytatów z innych witryn.
BackRub znany jest dziś wszystkim jako Google.
Warto zauważyć, że nawet w swojej pierwotnej formie Google koncentrował się przede wszystkim na cytatach, czyli linkach zwrotnych.
Wraz z początkiem nowego stulecia wyszukiwanie online zaczęło przeradzać się w indywidualną branżę. Opracowano wówczas więcej narzędzi umożliwiających płynne wyszukiwanie oraz ulepszono te już istniejące.
Wraz z tymi modyfikacjami pojawiły się lepsze oferty, a użytkownicy zaczęli dostrzegać firmy działające w najbliższej okolicy, co dało początek lokalnemu SEO.
Był to również czas, w którym pozyskiwanie linków zwrotnych stało się istotną strategią marketingową. Firmy zaczęły bowiem dostrzegać potencjał wyszukiwania i dostosowywać do niego swoje działania.
Wyszukiwarki, zwłaszcza Google, skupiały się przede wszystkim na analizie sposobów pozycjonowania stron. Badały wówczas, czy są one optymalizowane w sposób uczciwy i etyczny. Oto zmiany, które wtedy nastąpiły:
Wraz z pojawieniem się e-commerce i niezgrabnym rozwojem tej branży, SEO stało się ważnym środkiem marketingowym dla różnego rodzaju firm online.
Internet to nieustannie rozwijający się rynek. Aby sprostać stale rosnącym wymaganiom wyszukiwarek, marketerzy stosują coraz bardziej skomplikowane techniki optymalizacyjne. Oto najważniejsze czynniki świadczące o tym, że SEO dopiero rozpoczyna swoją drogę:
Liczba wyszukiwań przypadających na użytkownika szybko wzrasta. Ludzie stale poszukują czegoś w sieci, zastępując nią słowniki, encyklopedie, książki czy telewizję.
Technologie stają się ponadto coraz szybsze i łatwiejsze w obsłudze, umożliwiając tym samym łatwiejszy dostęp zarówno do poszukiwania, jak i publikowania informacji w internecie.
Sama liczba użytkowników korzystających z sieci również wzrasta.
Wynika to w głównej mierze z faktu, iż internet staje się bardziej przystępny cenowo i dostępny dla różnych grup demograficznych w niemal każdym miejscu na świecie.
Tradycyjne metody reklamowe z dnia na dzień przynoszą coraz gorsze wyniki. Pokusić się nawet można o stwierdzenie, że wkrótce całkowicie znikną.
Kiedy to nastąpi, wiele firm, które obecnie są uzależnione od tradycyjnych reklam, nie będzie miało innego wyjścia, jak szukać rozwiązań za pomocą marketingu online.
Działalność w sieci stała się podstawą strategii marketingowych wielu współczesnych firm. Nieustannie zmieniające się wymagania konsumentów i modyfikacje algorytmów wyszukiwarek sprawiają, że SEO nie może się zatrzymać. Stwierdzić więc można, że obecny stan to dopiero początek historii optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, która z pewnością jeszcze nie raz zaskoczy nas swoimi rozwiązaniami.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.