DARMOWY AUDYT SEO

Dlaczego szum informacyjny jest szkodliwy?

Dlaczego szum informacyjny jest szkodliwy?

Karolina Grabowska/pexels.com

Bez dwóch zdań Internet zrewolucjonizował świat. Przyczynił się do dynamicznego rozpowszechniania informacji, jednocześnie tworząc przeszkody na drodze ich właściwej selekcji. Na co dzień odbiorcy bombardowani są reklamami, które przyjmują różną formę, a pomiędzy firmami trwa zacięta walka o uwagę rozproszonego klienta.

Czym jest szum informacyjny? Czy da się go uniknąć w XXI wieku? Jakich skutków można się po nim spodziewać? Poznaj odpowiedzi na trapiące pytania, sięgnij po lekturę artykułu i stań się bardziej rozważnym odbiorcą treści!

Co to jest szum informacyjny?

Z terminem “szum informacyjny” pewnie niejednokrotnie miałeś styczność. Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, co oznacza to pojęcie? Naukowcy specjalizujący się w tematyce szumów komunikacyjnych ujmują je w aspekcie pogody (smog informacyjny), kataklizmów, stanu wojennego (potop informacyjny, bomba informacyjna), a nawet choroby (paraliż informacyjny). Trudno doszukać się jakichkolwiek pozytywnych określeń tego zjawiska.

Po czym rozpoznać szum komunikacyjny?

Jedną z cech dominujących i odróżniających szum komunikacyjny od pozostałych przekazów jest przesyt. W sieci odnosi się on do następujących aspektów:

  • kształtu/formy wypowiedzi (języka) – szok i kontrowersja jako pierwszoplanowi bohaterowie treści;
  • fotografii – podobnie jak w przypadku contentu ma przykuwać uwagę i wzbudzać zainteresowanie; często za sprawą przedstawienia prowokacyjnych czynności, sytuacji czy postaci;
  • nagrań wideo – włączane bez uprzedniej zgody internauty;
  • wyskakujących pop-upów;
  • niepożądanych przekierowań internautów na inne witryny internetowe.

Szum informacyjny to zjawisko, które wciąż postępuje i będzie postępować ze względu na wszechobecny dostęp do Internetu. Można by rzec, że użytkownik nie ma chwili odpoczynku od chwytliwych nagłówków, kolorowych, interaktywnych grafik oraz komunikatów audiowizualnych. Nierzadko przekazują niepotwierdzone bądź błędne informacje (tzw. fake newsy).

Idealnym przykładem jest pandemia koronawirusa i związany z nią chaos komunikacyjny. W Internecie wrzało od nakazów, zakazów, porad, które niekoniecznie pokrywały się ze stanem faktycznym. Odbiorcy zaczęli nerwowo przeglądać różne strony internetowe w celu poszukiwania prawdy. Media mainstreamowe wcale nie ułatwiały im zadania. Okazało się, że bieżące relacjonowanie zmian wprowadzonych przez władzę i dostarczanie skrupulatnych danych dotyczących liczby zgonów czy zachorowań wzmagało niepokój.

Czy szum informacyjny wpływa na zdrowie?

Wyobraź sobie, że uruchamiasz telewizor i przełączasz kanały. Planujesz obejrzeć dwie stacje w tym samym czasie. Odpowiedz sobie na pytanie: jak dużo informacji przyswoiłeś? Wniosek jest jeden – nie jesteś w stanie zdobyć ich wszystkich. W konsekwencji traci koncentrację i zainteresowanie przekazem. Reklamy radiowe, telewizyjne czy internetowe to chleb powszedni dla użytkownika, który szybko zapomina o tym, co przed chwilą obejrzał lub usłyszał. Tak właśnie działa szum informacyjny.

Czy jest szkodliwy? Pośrednio tak. Szumy komunikacyjne oddziałują na stan zdrowia, ponieważ w wyniku przesytu odbieranych treści pojawia się silny stres. Ten wpływa na samopoczucie, prowadząc do jego pogorszenia. Zdarzają się przypadki, kiedy zaistniały stres prowadzi do całkowitego paraliżu w odbiorze informacji. Taka sytuacja nie sprzyja zarówno adresatom, jak i samym reklamodawcom.

Sprawdź: Hosting SEO – co to jest i jak wybrać najlepszy?

Jak uniknąć szumu informacyjnego?

Czy w ogóle możliwe jest uniknięcie szumu informacyjnego? Z poziomu odbiorcy, z pewnością nie. W procesie kreacyjnym warto jednak sięgnąć po kilka sprawdzonych technik, opracowanych przez ekspertów z dziedziny neuromarketingu. Komunikaty tego typu określane są jako “przyjazne dla mózgu”. Czym się charakteryzują?

Brak bezosobowej formy

Za każdym komunikatem musi kryć się realna postać bądź zwrot sugerujący o nawiązaniu więzi z audytorium. Bezpośrednie sformułowania kierowane do odbiorców są lepiej postrzegane od stosowania bezosobowej formy. Grafiki, na których widnieje pewien bohater, również wypadają lepiej niż w przypadku zdjęć samego produktu.

Emocje górą

Spraw, aby przyszli klienci kojarzyli Twoją markę z pozytywnymi emocjami. Postaraj się rozbawić do łez, wzruszyć bądź mile zaskoczyć swój target. Pobudzaj do refleksji i intryguj. Nie zapominaj o starej, złotej zasadzie, aby we wszystkich działaniach reklamowych zachowywać względny umiar.

Moc kolorów

Banalnie prostym rozwiązaniem, choć przez wielu pomijanym przy tworzeniu przykuwających wzrok reklam, jest przemyślany dobór kolorów. Spójność treści z szatą graficzną strony WWW odgrywa ważną rolę dla klientów-wzrokowców. Krzykliwe barwy są passé. Zadbaj o przemyślane połączenia, które wyróżnią markę wśród innych.

Unikatowy, czyli?

Bądź po prostu sobą. Znajdź swój sposób, aby wyjść przed szereg oraz odpowiednio zainteresować grupę docelową. Przeanalizuj i zbierz wszystkie niezbędne dane dotyczące Twojego grona odbiorców, aby następnie tworzyć spersonalizowane komunikaty, a także docierać do potencjalnych klientów.

Podsumowanie

W dzisiejszych czasach niemożliwe staje się całkowite odcięcie od szumu informacyjnego. Brak krytycyzmu wobec usłyszanych treści i znieczulica na wstrząsające fakty to rezultaty wszechobecnego chaosu komunikacyjnego.

Warto zadbać o higienę snu, odpoczynek i zorganizować przerwę od mass mediów. To zadanie dla coraz większej grupy osób staje się prawdziwym wyzwaniem.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 4/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Pisanie bloga – na co zwrócić uwagę, aby przyciągnąć odbiorców?
    Pisanie bloga – na co zwrócić uwagę, aby przyciągnąć odbiorców?
    Prowadzenie bloga może okazać się naprawdę trudnym zadaniem. Odpowiednie ubieranie w słowa tego, co siedzi nam w głowie to nie […]
    Czym jest newsletter?
    Czym jest newsletter?
    Wiele osób zakłada, że mailing to nieskuteczna metoda dotarcia do nowych klientów. Obalamy mit, który niesłusznie krąży wśród marketerów i biznesmenów.
    Automatyzacja marketingu, czyli łatwy system zwiększania sprzedaży
    Automatyzacja marketingu, czyli łatwy system zwiększania sprzedaży
    Zajmujesz się sprzedażą produktów w internecie? Działania marketingowe spędzają Ci sen z powiek? Mamy rozwiązanie! Koniecznie czytaj dalej.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę