Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?

Dlaczego w Google Analytics pojawia nam się „not provided”?

Austin Distel/unsplash.com

Prywatność ma coraz większe znaczenie dla działania wyszukiwarki Google i innych narzędzi online. Jednym z efektów jest oznaczenie części ruchu w Google Analytics jako „not provided”. Co oznacza ta informacja i jak poradzić sobie z „not provided” w GA?

Co znaczy „not provided”? Google Analytics a zmiany w zakresie prywatności

Analizując ruch na stronie poprzez narzędzie Google Analytics, możemy spotkać się z interesującą kategorią oznaczana jako „(not provided)”. Co kryje się pod tą tajemniczą nazwą? To sposób, w jaki Google oznacza szyfrowane informacje z zapytań do wyszukiwarki – do 2011 roku możliwe było zobaczenie wszystkich słów kluczowych, które prowadziły na stronę, jednak aktualizacje algorytmów wprowadziły spore ograniczenia z tym zakresie. Wskutek tej zmiany efektywność analizy działań SEO stała się znacznie niższa.

Jaki ruch jest oznaczany jako „notprovided”? To przede wszystkim zapytania od użytkowników, którzy są w momencie wyszukiwania zalogowani do jednej z usług Google – wtedy dane żądania są automatycznie szyfrowane. Wiele zależy tutaj również od ustawień przeglądarki. Spośród najpopularniejszych programów tego typu Firefox jako pierwszy zaczął domyślnie stosować szyfrowanie SSL, przy którym słowa kluczowe są zapisywane jako „not provided” – GA nie zapewni nam wtedy dostępu do szczegółowych informacji, choć są one wciąż zapisywane na serwerach Google. Niewiele później również inne przeglądarki zdecydowały się na taki ruch. Z tego względu udział fraz „not provided” w Google Analytics dość szybko urósł – choć początkowo wynosił średnio ok. 5%, obecnie dla większości stron wartość ta może nawet przekraczać 90%.

Motywy wprowadzenia szyfrowania

Głównym powodem, dla którego Google zdecydowało się na taki ruch, jest ochrona prywatności użytkowników. W przeszłości gigant z Mountain View spotykał się z licznymi oskarżeniami pod tym kątem – obecnie wielu internautów wciąż ma spore wątpliwości w tej kwestii, jednak ograniczenie widoczności danych pozwala przynajmniej nieco bardziej chronić poufne informacje. Zmiany na tym polu łączą się również ze zwiększoną rolą szyfrowania w codziennym przeglądaniu internetu: zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem stale rosną, przez co coraz większa część użytkowników próbuje chronić dane na każdym kroku.

Skąd biorą się wyniki „not provided”?

Jedną ze zmian, które pojawiły się wskutek rozpowszechnienia się protokołu HTTPS oraz domyślnego włączenia szyfrowania w przeglądarkach i na stronach internetowych, jest właśnie zniknięcie konkretnych słów kluczowych z raportów Google Analytics. Nawet teraz jednak istnieje część ruchu, która jest wciąż odczytywana dokładnie tak samo, jak wcześniej. Google nadal jest dostępne w wersji HTTP – choć nieszyfrowany wariant jest coraz mniej używany, niektóre zapytania wciąż są przesyłane w ten sposób. Aby mogły one pojawić się w statystykach, użytkownik musi jednak nie być zalogowany do żadnej z usług Google. W przeciwnym wypadku fraza zostanie zapisana jako „not provided”. Google Analytics blokuje słowa kluczowe od użytkowników, jednak są one zapisywane na serwerach – z użyciem niektórych zewnętrznych narzędzi wciąż możemy je sprawdzić.

Wpływ zmian na ruch organiczny

Czy te z pozoru subtelne zmiany ma wpływ na ruch organiczny? Oznaczenie słów kluczowych jako „not provided” to przede wszystkim mniej możliwości dla analityków i profesjonalistów zajmujących się prowadzeniem kampanii SEO. Brak opcji dokładnej kontroli wszystkich haseł sprawia, że ocena i opracowanie strategii będą znacznie utrudnione.

Monitorowanie strony za pomocą Google Search Console, czyli jak znaleźć frazy oznaczane jako „not provided”

Jakie rozwiązania warto wykorzystać, by móc zapoznać się z hasłami blokowanymi w Google Analytics? Nie musimy szukać daleko, by znaleźć użyteczne alternatywy – jedną z nich jest Google Search Console. To bardzo rozbudowane narzędzie, które pozwala ponadto uzyskać bardzo szczegółowe dane o pozycjonowaniu strony. Oprócz samych fraz kluczowych znajdziemy tu również liczbę kliknięć, współczynnik klikalności i wiele innych, przydatnych danych.

Źródło: Chase Chappell/unsplash.com

Jak analizować wyszukiwane frazy z Google Search Console? W tym celu należy przejść do opcji „Skuteczność”, którą możemy znaleźć w zakładce „Stan”. Funkcja ta pozwoli nam na sprawdzenie informacji o słowach kluczowych, które prowadzą internautów do naszej strony. Wyniki tego zestawienia sięgają maksymalnie 16 miesięcy wstecz. Z użyciem GSC możemy określić, które frazy kluczowe są najważniejsze, a które nie mają większego znaczenia dla naszych działań SEO.

Odszyfrowanie fraz kluczowych „not provided”

Istnieje kilka sposobów, dzięki którym możemy odszyfrować frazy „not provided”. Nie wszystkie z nich wymagają użycia innych narzędzi – część wartościowych danych wciąż możemy znaleźć w Google Analytics. Jednym z najłatwiejszych sposobów jest analiza raportu dotyczącego stron docelowych: wystarczy sprawdzić, na jakie podstrony wchodzą osoby, które trafiają na stronę przez hasła oznaczane jako „not provided”. Następnie możemy przeanalizować każdą z nich, przechodząc do szczegółowego raportu określającego słowa kluczowe kierujące na te podstrony. Należy zaznaczyć, że tak zdobyta informacja nie będzie stuprocentowo pewna, jednak w większości przypadków łatwo będzie połączyć konkretne frazy z podstronami.

Problemem może być jednak ustalenie najpopularniejszych fraz dla strony głównej, oznaczanej w raporcie jako „/”. Z tego względu niekiedy lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z zewnętrznych narzędzi, które pozwalają na dogłębną analizę słów kluczowych. Część z nich może jednak zbierać dane w inny sposób niż rozwiązania opracowane przez Google – aby móc skutecznie zarządzać strategią pozycjonowania, często konieczne będzie zdobywanie informacji z różnych źródeł.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: vibellas.com, womwide.com

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Dwell time – czym jest?

    Dwell time – czym jest?

    Czy wiesz, czym jest dwell time? Nie martw się, my też kiedyś nie wiedzieliśmy, dlatego przygotowaliśmy ten wpis specjalnie dla Ciebie!
    Kiedy Twoja firma powinna zainwestować w agencję SEO?

    Kiedy Twoja firma powinna zainwestować w agencję SEO?

    Czy agencja SEO jest potrzebna, aby utrzymać się na rynku? Zastanawiasz się, czy jest ona dla Ciebie odpowiednia? Podpowiemy Ci co musisz zrobić!
    Linkowanie wewnętrzne – jak stworzyć skuteczną strategię?

    Linkowanie wewnętrzne – jak stworzyć skuteczną strategię?

    Dlaczego linkowanie wewnętrzne jest ważnym elementem strategii SEO? Jakie techniki wchodzą w jego skład? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą
        w ciągu kilku minut!
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.