DARMOWY AUDYT SEO

Dlaczego warto aktualizować treści na stronie internetowej?

10 min czytania
Dlaczego warto aktualizować treści na stronie internetowej?
Kategoria Content Marketing

Budowanie obecności w sieci to cel każdego współczesnego przedsiębiorcy. Regularne odświeżanie treści jest najlepszym sposobem na zwiększenie zaangażowania użytkowników i przypominanie wyszukiwarkom, że witryna zasługuje na wysokie miejsce na liście wyników wyszukiwania. Bez optymalizacji strategii content marketingowej strona szybko straci swoją popularność, a zyski ze sprzedaży z pewnością spadną. Przyjrzyjmy się zatem aspektom, na które warto zwrócić uwagę podczas aktualizacji contentu.

Spis treści:

Sine qua non aktualizacji treści

Pozornie aktualizacja treści to banał, z którym każdy jest w stanie bezbłędnie sobie poradzić. Czy faktycznie tak jest? Powinieneś wiedzieć przede wszystkim o tym, że nie wszystkie teksty warto aktualizować. Część contentu dotyczy przestarzałych zagadnień, oferty lub niezmiennych kwestii. Wówczas wprowadzanie w nich zmian nie jest warte żadnego wysiłku i nakładów czasu.

Aktualizacja nie równa się tworzeniu nowych treści. To wyłącznie uzupełnienie, poprawa bądź modyfikacja wcześniej powstałego wpisu. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy pojawia się konieczność modernizacji tekstu. Wynika to głównie z błędów merytorycznych, które mogą odcisnąć piętno na wizerunku całego przedsiębiorstwa.

W jakich sytuacjach należy przemyśleć, a następnie podjąć decyzję o wprowadzeniu zmian na stronie WWW?

  • Likwidacja asortymentu znajdującego się w ofercie firmy – uniknięcie rozczarowania ze strony klienta pytającego o dostępność usuniętych produktów/usług.
  • Nowe artykuły blogowe i opisy produktów – firmie zależy na rozgłosie, dlatego błędem staje się pominięcie treści dedykowanej nowemu asortymentowi. Co więcej, klienci uzyskują niezbędne informacje na temat produktów i są bardziej skłonni dokonać ich zakupu. Z kolei Googleboty są w stanie zaindeksować teksty w wynikach SERP, poprawiając tym samym widoczność zoptymalizowanych treści.

    Frazy kluczowe mają moc. Sięgając po nowe słowa kluczowe, wpływasz bezpośrednio na ekspozycję publikowanych tekstów oraz całej witryny internetowej. Dłuższe treści wspierają proces link buildingu i poprawiają przejrzystość w strukturze.

  • Niedopasowanie opisu produktu do faktycznego stanu rzeczy – niezrozumiałe opisy towarzyszące zamieszczonej ofercie nigdy nie zostaną pozytywnie odebrane przez klientów e-sklepu.
  • Zmieniająca się polityka cenowa – przyczyn informowania o nowych cenach jest wiele, nie tylko ze względu na zachowanie uczciwości względem konsumenta, lecz pod kątem wpływu na SEO. Pozytywnie odbiera się wyróżnienie czynników wpływających na cenę produktu. To również dobry sposób na to, aby zaimplementować niezbędne frazy kluczowe i wyjaśnić klientom, dlaczego lepiej sięgnąć po Twoją ofertę niż konkurencyjnej firmy.
  • Nieaktualne godziny otwarcia siedziby firmy lub zmiana jej lokalizacji – brak zmian w godzinach pracy placówki, a tym bardziej niepoinformowanie o zmienionym adresie negatywnie wpływa na wiarygodność jej funkcjonowania. Co więcej, Google może mieć trudności w kompleksowym procesie pozycjonowania strony.
  • Nie podążasz z duchem czasu – nawet zdobyta wiedza wymaga odświeżenia i uzupełnienia niektórych wątków. Człowiek uczy się przez całe życie, dlatego nie obwiniaj się o to, że Twoje stare wpisy są nieco uboższe. Popraw je, zmodyfikuj oraz wzbogać treść o dodatkowe aspekty.
  • Zapomniałeś o SEO i wartości merytorycznej – Google nie nagradza bezwartościowych treści, pozbawionych ładu i nieuwzględniających wytycznych pozycjonowania. Wodolejstwo, podobnie jak pobieżne rozprawienie się z tematem, nie zdają egzaminu.

Duplikaty treści – w czym tkwi problem?

Jak sama nazwa wskazuje, zduplikowane, czyli powielone lub skopiowane treści czyjegoś autorstwa, budzą moralne rozterki i etyczne wątpliwości. O ile podobieństwo regulaminu czy polityki prywatności z innymi stronami jest względnie dopuszczalne, o tyle opisy produktów nie powinny nastręczać pytań.

W celu uniknięcia zjawiska duplicate content postaraj się przeredagować opisy i podkreślić unikatowe cechy produktów. Skondensowane treści najlepiej rozbudować i przekształcić w taki sposób, aby roboty Google postrzegały je jako bardziej wartościowe, a tym samym chętniej indeksowały w wyszukiwarce.

Sprawdź: Jak konfigurować zdarzenia i parametry zdarzeń w GA4?

Aktualizacja treści a sprawdzona strategia SEO

Recykling treści

Recykling kojarzy się z wykorzystaniem starych rzeczy i wprowadzeniem ich do ponownego obiegu. Drugie życie można nadać również dawnym treściom, których potencjał nie został w pełni wykorzystany w przeszłości. Jakie teksty nadają się do spektakularnego odświeżenia? Jakie czynniki wziąć pod uwagę przy wyborze starszych wpisów? Oto kilka z nich:

  • zawsze aktualne tematy lub znajdujące się w centrum zainteresowania odbiorcy,
  • możliwość rozgłosu w mediach społecznościowych,
  • wysoki współczynnik konwersji,
  • stopień przydatności dla internautów.

Analiza konkurencji

To nie żart! Przeprowadź analizę konkurencji i dowiedz się, co robią Twoi najwięksi rywale, jakimi strategiami się posługują, na co zwracają szczególną uwagę, a co niekoniecznie jest dla nich ważne. Może okazać się to jednym z najprostszych sposobów na naprowadzenie starszych treści na odpowiednie tory podczas aktualizacji. W czasie analizy należy zbadać:

  • długość strony,
  • wykorzystane obrazy,
  • strukturę strony,
  • słowa kluczowe.

Posiadając te istotne informacje, możesz wziąć sprawy w swoje ręce i odświeżyć starsze treści, aby dorównać powszechnie panującym standardom, które pozwoliły Twoim konkurentom znaleźć się na szczycie. Od skracania długości stron po zmianę słów kluczowych – aktualizowanie treści to prosty sposób na dostosowanie starszych wpisów do wymagań docelowych odbiorców.

Komentarze i recenzje

Jeśli zarządzasz recenzjami lub jesteś aktywny w mediach społecznościowych, zwróć szczególną uwagę na to, co mówią i o co pytają Twoi odbiorcy. Komentarze czy uwagi dotyczące Twojej marki mogą dać Ci szereg pomysłów i wiele istotnych informacji na temat tego, w jaki sposób udoskonalić swoje treści. Po takiej analizie będziesz w stanie odpowiednio zaktualizować swoje strony, by zachęcały odbiorców do częstszych odwiedzin.

Audyt treści

Strategia publikacji będzie znacznie bardziej skuteczna, jeśli odświeżysz ją za pomocą corocznego audytu zawartości witryny. Wartościowe treści są kluczem do sukcesu, jeśli chodzi o Twoją pozycję w wynikach wyszukiwania, a gromadzenie informacji, które nie są już istotne, może spowodować zwiększenie współczynnika odrzuceń, co zaszkodzi pozycji Twojej strony w Google. Audyt treści może być bardzo wymagający, jednak zdecydowanie jest to działanie warte wysiłku. Odpowiednie podejście polega na zbadaniu witryny strona po stronie. Liczy się dokładna ocena słabych i mocnych elementów marketingowych, słów kluczowych, wsparcia marki i skuteczności treści w procesie pozyskiwania nowych odbiorców. Ogólnym celem audytu jest jasne określenie oraz zdefiniowanie treści, które przynoszą korzyści Twojej witrynie, tematów, które przyciągają odbiorców i, co równie istotne, aktualności i zasadności starszych wpisów. Być może warto będzie je usunąć.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak zaktualizować nieskuteczne treści?

Odśwież stare linki

Przejrzyj wszystkie linki w swoim wpisie i upewnij się, że nadal są aktualne, prowadzą użytkownika do właściwych stron. Koniecznie sprawdź oraz zaktualizuj również linki zwrotne.

Dodaj nowe, skuteczne słowa kluczowe

Porównaj słowa kluczowe użyte w starszej wersji do tych, które wykorzystujesz aktualnie. Jeśli terminy te nie są tożsame, konieczna jest kompleksowa aktualizacja.

Szybkie wyszukiwanie w SEMrush lub Ahrefs pomoże Ci znaleźć skuteczne frazy, dzięki którym szybko i efektownie odświeżysz starą zawartość i sprawisz, że zyska ona zainteresowanie grupy docelowych odbiorców.

Warto też dokładnie zbadać metadane i zawarte w nich kluczowe hasła.

Reorganizacja

Każdy właściciel witryny powinien dobrze znać algorytmy wyszukiwarki i sposoby na tworzenie treści pod ich kątem. Google docenia bowiem zrozumiałą, odpowiednio zorganizowaną zawartość, podzieloną na strategiczne części odpowiadające konkretnym zapytaniom użytkowników.

Upewnij się więc, że treść jest dobrze zorganizowana. Unikaj w tym celu długich akapitów, uwzględnij listy i wypunktowania, dodaj tabele, instrukcje oraz wykorzystaj kilka obrazów o wysokiej jakości, dzięki którym zatrzymasz użytkownika w witrynie na dłużej.

Rozwinięcie

Google zawsze umieszcza najbardziej wartościowe treści na szczycie listy wyników wyszukiwania. Artykuły, które prezentują użytkownikom najlepsze informacje na dany temat, mają więc większe szanse na uzyskanie widoczności w SERP-ach. Warto zatem dodatkowo je rozszerzyć, gdyż może to bardzo korzystnie wpłynąć na pozycję w Google.

Ponowna reklama

Po aktualizacji treści zadbaj o jej odpowiednią promocję. W tym celu udostępniaj swoje wpisy w mediach społecznościowych i na forach internetowych, a Twoja pozycja w wyszukiwarce z pewnością wzrośnie!

Sprawdź: Jak zaprojektować lejek zakupowy?

Dlaczego warto aktualizować treści?

Aby lepiej zrozumieć istotę tego procesu, warto przyjrzeć się przyczynom, w wyniku których następuje spadek zainteresowania daną treścią.

1. Google docenia świeże treści

Google priorytetowo traktuje zaktualizowane treści. Wynika z tego fakt, iż świeży content zwykle zajmuje wyższą pozycję na liście wyników wyszukiwania niż starsze publikacje. Wyszukiwarka chce bowiem zapewnić użytkownikom najlepsze informacje. Warto jednak zaznaczyć, że ocena Google nie jest zależna od tego, czy treść jest nowym artykułem, czy też starym, który został zaktualizowany.

2. Rosnąca konkurencyjność

Jeśli jako pierwszy podjąłeś pewien interesujący temat, z pewnością przyciągnąłeś wielu zainteresowanych użytkowników.

Warto jednak odświeżyć tę zawartość, gdyż wszyscy Twoi branżowi rywale mieli dużo czasu, aby Ci dorównać. Content marketing rozwija się bowiem obecnie w zaskakującym tempie. Regularne analizowanie, czy stare treści są wciąż aktualne, jest zatem jednym z najważniejszych elementów każdej strategii optymalizacyjnej.

3. Aktualizacje algorytmów wyszukiwarek

Aktualizacje algorytmów Google to niemal codzienność. Twoja niegdyś opracowana i przetestowana strategia marketingu treści może pewnego dnia okazać się zupełnie nieskuteczna. Warto zatem stale monitorować wszelkie zachodzące zmiany i dostosowywać do nich zarówno nowe, jak i stare treści.

Jak pisać teksty i poszerzać grono nowych klientów?

Strategia tworzenia dobrych tekstów wymaga doświadczenia, kreatywności i sprawnego posługiwania się niektórymi narzędziami od Google. Chcesz zweryfikować, które treści cieszą się uznaniem wśród odbiorców? Skorzystaj w tym celu z Google Search Console i Google Analytics.

Boisz się o duplikat treści? Wystarczy, że skopiujesz stworzony przez Ciebie opis i wkleisz w pole wyszukiwania Google, dodatkowo opatrując go cudzysłowem. W ten prosty, a zarazem skuteczny sposób sprawdzisz, czy nie popełniłeś nieoczekiwanego plagiatu.

Odłóż na bok krótkie słowa kluczowe i postaw na bardziej zawiłe oraz mniej popularne frazy typu long tail. Dzięki temu trafisz do osób, które poszukiwały produktów znajdujących się w Twojej ofercie. Skorzystaj z darmowych instrumentów do ustalania słów kluczowych, pozwalających na analizę liczby wyszukiwań danego hasła.

Mamy nadzieję, że już wiesz, dlaczego aktualizacja treści jest tak istotna, a także, w jaki sposób podejść do tego tematu. Na bieżąco aktualizuj tworzony content w witrynie internetowej, a na pewno osiągniesz sukces!

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Skuteczne narzędzia dla copywriterów
Skuteczne narzędzia dla copywriterów
Specjalistyczne narzędzia mogą usprawnić proces tworzenia treści. Warto więc wiedzieć, które z nich są szczególnie przydatne dla copywriterów.
Tworzenie atrakcyjnych treści – Top 5 wskazówek
Tworzenie atrakcyjnych treści – Top 5 wskazówek
Niskiej jakości treści mogą doprowadzić witrynę do upadku. Brak odbiorców to brak zysków. Podpowiemy Ci zatem, jak łatwo rozwiązać ten problem!
Jak skutecznie tworzyć eksperckie treści?
Jak skutecznie tworzyć eksperckie treści?
Jeśli chcesz dobrze wypozycjonować swoją stronę internetową, musisz tworzyć treści wysokiej jakości. Sprawdź, jak to zrobić!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie