Pavel Danilyuk/pexels.com
Wiele osób uważa, że spis treści to aspekt związany wyłącznie z książkami czy publikacjami naukowymi. Jak się jednak okazuje, stanowi on bardzo ważny element każdego artykułu internetowego. Korzystnie wpływa bowiem na doświadczenia odbiorców, które, jak wiadomo, przekładają się na ich decyzje zakupowe. Dlaczego zatem warto stosować spis treści na stronie internetowej?
Spis treści na stronie internetowej wyglądem bardzo przypomina swój książkowy odpowiednik. Jego najistotniejszą cechą jest jednak umieszczenie odnośników pod każdym nagłówkiem, dzięki którym użytkownik może bezpośrednio przejść do interesującego go fragmentu treści. Znacznie ułatwia to poruszanie się po stronie internetowej oraz umożliwia szybsze wyszukiwanie pożądanych informacji.
Istnieje kilka sposobów umieszczania spisu treści na stronie internetowej:
Wybór konkretnego rozwiązania powinien być uwarunkowany celem danego artykułu. Umieszczenie spisu treści pod wstępem korzystnie wpływa na zaangażowanie odbiorców, gdyż uwidacznia informacje na temat poruszanych tematów. Ruchomy spis treści ułatwia natomiast poruszanie się po witrynie, niezależnie od miejsca, w którym znajduje się użytkownik.
Decydując się na daną opcję, należy uwzględnić między innymi: układ strony, długość artykułu, strukturę treści oraz preferencje grupy docelowej. Świetnym rozwiązaniem jest wypróbowanie kilku wariantów i porównanie ich efektywności. Dzięki temu znacznie łatwiej będzie wybrać najlepsze rozwiązanie.
Umiejętnie opracowany spis treści na stronie internetowej to świetny sposób na zwiększenie użyteczności i poprawę doświadczeń odbiorców. Warto wspomnieć, że element ten jest korzystny zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i właściciela witryny. Jakie są zatem najważniejsze zalety zastosowania spisu treści na stronie?
Wszyscy cenimy swój czas. Użytkownicy odwiedzający stronę internetową liczą więc na szybkie odszukanie interesujących ich informacji. Spis treści znacznie ułatwia wówczas poruszanie się po serwisie oraz udziela bezpośredniej informacji o tym, co znajduje się w tekście i czego dotyczą poszczególne fragmenty. Odbiorcom znacznie łatwiej jest wówczas znaleźć pożądane treści bez konieczności przewijania całego artykułu.
Jedną z najważniejszych zalet zastosowania spisu treści na stronie internetowej jest zwiększenie wydajności serwisu. Element ten, korzystnie wpływając na doświadczenia użytkowników, przekłada się również na wydłużenie czasu sesji oraz zmniejszenie współczynnika odrzuceń, czyli odsetka wizyt zakończonych po wyświetleniu pierwszej podstrony.
Wyświetlenie kompleksowej listy zawartości artykułu zwiększa zaangażowanie internauty, który jest wówczas świadomy zawartości strony i wie, że może na niej znaleźć to, czego szuka.
Dzięki spisowi treści na stronie internetowej znacznie łatwiej zidentyfikować potrzeby i oczekiwania użytkowników. Śledząc kliknięcia w poszczególne pozycje, możemy bowiem dokładnie stwierdzić, co najbardziej interesuje potencjalnych klientów, a co nie jest zbyt angażujące. Dzięki temu opracowanie skutecznych artykułów jest o wiele łatwiejsze, a ryzyko popełnienia wszelkich błędów spada do absolutnego minimum.
Trzeba też pamiętać, że spis treści na stronie internetowej ułatwia poruszanie się po witrynie nie tylko użytkownikom, ale też algorytmom wyszukiwarki. Dzięki niemu roboty Google trafniej oceniają treść oraz strukturę witryny, co korzystnie wpływa na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania.
Czasami zdarza się też, że poszczególne elementy spisu treści prezentowane są w rankingu Google. Po kliknięciu użytkownik przenoszony jest bezpośrednio do wybranego fragmentu artykułu. Co więcej, tego typu wyniki wyróżniają się spośród innych pozycji w wynikach wyszukiwania, co znacznie zwiększa prawdopodobieństwo odwiedzenia strony internetowej.
Jak widać, spis treści to świetny sposób na zwiększenie wydajności strony internetowej i poprawę jej wyników. Czy oznacza to jednak, że każda witryna powinna go zawierać? Oczywiście, że nie!
Decyzja o zastosowaniu spisu treści na stronie powinna być uwarunkowana przede wszystkim długością i strukturą danego artykułu. Jeśli wpis jest dość krótki lub mało rozbudowany, użycie tego elementu jest zbędne.
Spis treści doskonale sprawdzi się w przypadku długich artykułów, o dużej liczbie nagłówków. Dzięki temu nawigowanie między poszczególnymi fragmentami będzie o wiele łatwiejsze, a autorytet domeny znacznie wzrośnie.
Umieszczenie spisu treści na stronie internetowej to świetny sposób na poprawę doświadczeń odbiorców oraz zwiększenie wydajności witryny. Trzeba jednak pamiętać, że powinien być on kompleksowo zoptymalizowany, gdyż użycie niewłaściwych rozwiązań nie tylko nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, ale też negatywnie wpłynie na wizerunek domeny.
Warto więc zidentyfikować potrzeby rynku docelowego, przeprowadzić niezbędne badania oraz stworzyć kompleksowe spisy treści na swoich stronach internetowych. Doskonałym rozwiązaniem jest również skorzystanie z usług profesjonalnej agencji interaktywnej, dzięki której osiągnięcie sukcesu w tym zakresie będzie o wiele łatwiejsze.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.