Zapytaj o ofertę
Do czego służą Schema.org?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Do czego służą Schema.org?

Do czego służą Schema.org?

13 min. czytania

O wyglądzie wpisu danej strony w wynikach wyszukiwania decydują nie tylko znaczniki meta, lecz także dane strukturalne. Aby ujednolicić ich strukturę pomiędzy różnymi wyszukiwarkami, w 2011 roku opracowano projekt Schema.org. Co to jest, jak wykorzystać funkcjonalność tego typu narzędzi i jak Schema.org wpływa na SEO?

Schema.org: co to są dane strukturalne?

Przygotowując zawartość na stronę internetową, musimy przede wszystkim znaleźć odpowiednią równowagę pomiędzy przydatnością dla użytkownika a zgodnością z wymogami wyszukiwarek. Skuteczne działania w zakresie SEO pozwolą nam znacznie zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, czego efektem powinna być większa liczba wizyt i wzrost zysków z witryny. Warto w tym celu nie tylko dopracować treść pod kątem fraz kluczowych i zadbać o czytelność oraz atrakcyjność strony, lecz także wykorzystać bardziej zaawansowane narzędzia. Wiele z nich bezpośrednio dotyczy kodu witryny – w tym dane strukturalne, czyli znaczniki schematu, które są umieszczane w znacznikach HTML.

Czym są dane strukturalne? To informacje o zawartości strony, które powinny być uporządkowane w określony sposób, w zgodzie ze standardami uznawanymi przez wyszukiwarki – jednym z nich jest właśnie Schema.org. Dane strukturalne to sposób, by różnego rodzaju algorytmy mogły lepiej „zrozumieć” znaczenie treści. Częstym przykładem ich zastosowania są różne wartości liczbowe. Dla czytelnika informacja o tym, że przygotowanie potrawy z danego przepisu potrwa 30 minut, będzie w pełni zrozumiała, jednak dla wyszukiwarki „30” to po prostu liczba. Programy komputerowe nie są w stanie określić kontekstu znaczenia różnych informacji bez dodatkowej pomocy, którą zapewniają właśnie znaczniki schematu.

Język kodowania

Istnieje kilka różnych języków kodowania, które mają swoje zastosowanie w Schema.org. Dodane one są do kodu HTML strony, umożliwiając analizę metadanych, a właśnie znaczniki schematu są taką formą metadanych. Poniżej przedstawimy kilka podstawowych informacji na temat języka kodowania.

  • RDF (Resource Descriptive Framework) – to forma kodu, który można dodać do kodu HTML oraz do dokumentów opartych na XHTML i XML. Stosuje się go do osadzania różnych metadanych w dokumentach internetowych. Można wykorzystać w nim wiele różnych atrybutów, które są przeznaczone do oznaczania, w tym: znacznik określający zasób, który opisują metadane; zastępowanie zawartości elementu, gdy atrybut właściwości jest używany, określający typ danych dla tekstu użytego w atrybucie właściwości; odpowiednie powiązanie lub odwrotna relacja z innym zasobem;
  • Mikrodane – są podobne do RDFa, jeśli chodzi o implementację. Mają również podobne atrybuty, chociaż różnią się tytułami. Obejmują one: tworzenie elementu oraz wskazanie, że pozostała część danego elementu zawiera określone informacje; opis konkretnych właściwości oraz prawidłowy adres URL; widoczny identyfikator elementu, który jest unikalny dla każdego z nich; wartość określonej właściwości elementu, na przykład nazwa, a także odwoływanie się do właściwości elementów;
  • JSON-LD (Javascript Object Notation for Linked Objects) – styl adnotacji umożliwiający bezpośrednie wklejanie do kodu w „head” lub „body” danego pliku. Jest on powszechnie uważany za najprostszy język kodu do użycia w znacznikach schematu i często używany przez tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze znacznikami schematu. Często sam Google poleca JSON-LD jako podstawowy format kodu, używany przy znacznikach schematów, nie tylko dla początkujących.

Jakie rodzaje znaczników schematów można wyróżnić?

Musisz wiedzieć, że znaczniki schematu używa się w jakimś celu. Można wyróżnić kilka typów schematów, w zależności od Twoich potrzeb:

  • Schemat produktówPozwala Google zrozumieć kluczowe informacje o Twoim produkcie, aby wyświetlić je w wynikach wyszukiwania. Może to odnosić się do rozmiaru produktu, stanu magazynowego, koloru i wielu innych, niezbędnych właściwości.
  • Schemat wydarzeniaPomaga on wyszukiwarkom określić szczegóły danego wydarzenia. Znacznik ten może obejmować targi, festiwale, koncerty, a nawet wydarzenia online, dzięki czemu wyszukiwarki będą mogły oferować wydarzenie konkretnym użytkownikom internetowym, którzy aktualnie szukają czegoś w tej branży. Oznacza to większe zainteresowanie Twoim wydarzeniem. Dzięki odpowiednim znacznikom strona wydarzenia otrzymuje więcej interakcji i kliknięć.
  • Schemat najczęściej zadawanych pytańStrony z często zadawanymi pytaniami są pomocne dla użytkowników. Po oznaczeniu strona internetowa może pomóc wyszukiwarkom w skierowaniu odbiorców do elementu zawierającego odpowiedź na jego pytanie. Może to spowodować, że z czasem znajdziesz się w polecanych fragmentach Google.
  • Schemat lokalnej firmyTen znacznik umożliwia dostarczenie podstawowych informacji o firmie. Google użyje ich do wypełnienia panelu wiedzy o firmie w wynikach wyszukiwania. Jeśli sam nie podasz tych informacji, Google poszuka ich w Twojej witrynie. Najczęściej prowadzi to do nieścisłości, więc najlepiej samemu zadbać o wyświetlane informacje.

W jaki sposób korzystać ze znaczników schematu?

Omawiane w artykule znaczniki pomagają również w ręcznym wprowadzaniu każdego atrybutu semantycznego w ich kodzie źródłowym. Typ elementu będzie zawsze wyświetlany jako adres URL bezpośrednio odsyłający do indeksu znaczników schematu. Spróbuj przejrzeć całą bibliotekę schematów, aby odkryć różne typy elementów, które najlepiej pasują do Twojej strony. Istnieją nawet specjalne rozszerzenia, umożliwiające znalezienie typu przedmiotu, którego inni aktualnie szukają.

Pomiędzy znacznikami <h1>, aby zaznaczyć nazwę swojej strony internetowej, możesz umieścić również numery telefonów, adresy itp. Pamiętaj, że Google oferuje narzędzie do fragmentów rozszerzonych, pozwalające sprawdzić, czy poprawnie wstawiono znaczniki schematu. Spróbuj z niego skorzystać!

Znaczników schematu można używać w połączeniu z mediami społecznościowymi. Jest to dobry sposób, aby połączyć wyświetlanie swoich postów z organicznymi wynikami wyszukiwania.

Pamiętaj jednak, że stosowanie znaczników schematu może zaszkodzić artykułom na blogach czy podstronom, które nie korzystają z elementów rozszerzonych. Z drugiej strony, ręczne wstawianie znaczników schematu do witryny z dużą ilością wpisów na blogu nie wchodzi w grę.

Mimo że jest to łatwe w użyciu, ręczne wprowadzanie każdego tagu na różnych stronach internetowych może spowodować pewne błędy. Istnieje wiele narzędzi, które mogą zaradzić tym problemom. Jeśli jednak nie wiesz, jak to stosować, to może warto zatrudnić ekspertów w danej dziedzinie?

Dzięki znacznikom schematu jesteś w stanie osiągnąć dużo na swojej stronie internetowej. Rozważ więc skorzystanie z schema.org, aby zapewnić przejrzyste i łatwe znaczniki danych strukturalnych w Twojej witrynie. Wykorzystanie tych strategii do generowania lepszych wyników wyszukiwania i bardziej zoptymalizowanej strony nie tylko zwiększy ruch w Twojej witrynie, ale także zapewni lepsze możliwości biznesowe.

Przydatna treść zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników

Standardy dotyczące uporządkowanych danych, takie jak Schema.org, są obecnie dość rozbudowane i mogą obejmować dużo różnych informacji. Gdy na przykład szukasz informacji o serialu czy filmie, przy niektórych wynikach możesz zauważyć średnią ocenę użytkowników danego portalu. W przypadku przepisów możesz spotkać się na przykład z liczbą porcji czy czasem przygotowania, które będą widoczne bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania. Kolejne przydatne dane to chociażby czas publikacji artykułu lub dzień, w którym ma odbyć się wyszukiwane przez nas wydarzenie.

Przykładów zastosowania Schema.org jest bardzo dużo, a wiele z nich ma znaczenie zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkownika. Z perspektywy algorytmów Google i innych narzędzi umożliwiają one lepszą kategoryzację treści oraz promowanie stron, które oferują przydatną zawartość. Dla czytelników jest to z kolei sposób, aby szybko sprawdzić najważniejsze informacje. Z tego względu mają one spore znaczenie dla SEO – dane strukturalne idealnie wpasowują się w obecne trendy związane z pozycjonowaniem, które zwracają uwagę na zgodność z algorytmami wyszukiwarki, a także na poprawę doświadczeń użytkownika. Schema.org i inne tego typu narzędzia to również istotny element koncepcji „semantycznej sieci”, która zakłada wykorzystanie standaryzowanych danych, by umożliwić maszynom lepsze zrozumienie kontekstu treści.

Schema.org: wspólny projekt największych wyszukiwarek

Projekt Schema został opracowany przez cztery najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – Google, Yahoo!, Bing oraz rosyjski Yandex. Dzięki temu nie jest konieczne przygotowywanie danych w różnych formatach, aby obsłużyć różne serwisy. W efekcie zamieszczenie dodatkowych informacji w wynikach wyszukiwania jest stosunkowo proste, a twórcy stron internetowych mogą skupić się na konkretnym, szeroko stosowanym schemacie. Co więcej, możliwe jest także potencjalne zastosowanie aplikacji, które będą analizować dane strukturalne Schema.org, by zapewnić dodatkową funkcjonalność użytkownikom. Od 2016 roku również Apple zaleca stosowanie tego typu narzędzi – dane Schema są wspierane przy wyszukiwaniu z użyciem aplikacji Spotlight i przeglądarki Safari.

Schema.org – jak uporządkowane są dane?

Głównym celem projektu Schema jest opracowanie słownika, który może zostać wykorzystany do tworzenia danych strukturalnych. To w pewnym sensie wspólny język dla wyszukiwarek internetowych. Rodzaje danych (nazywane także schematami – ang. „schema”) są uporządkowane według hierarchii określonej przez Schema.org, a każdy z typów ma własny zestaw atrybutów, które można zastosować w kodzie strony. Wspominaliśmy o tym w poprzednich akapitach artykułu.

Typy określane przez Schema.org dziedziczą podstawowe atrybuty z typu Thing (są to ogólne parametry, takie jak „url”, „description” czy „alternateName” – adres URL, opis i nazwa zamienna), dodając do nich także atrybuty odpowiednie dla danego obiektu. Dla przykładu „Event” zawiera informacje o lokalizacji („location”) czy dacie rozpoczęcia i zakończenia („startDate” i „endDate”). „SportEvent” pozwala ponadto określić także rodzaj sportu oraz zawodników lub zespoły biorące udział w wydarzeniu.

Aktualnie Schema.org definiuje 792 typy, które zawierają łącznie 1447 atrybutów. Co kilka miesięcy pojawiają się aktualizacje obejmujące zarówno działanie samego narzędzia, jak też nowe rodzaje danych. Możliwe jest rozszerzenie dostępnych słowników o własne typy, jednak nie są one oficjalnie wspierane.

Jak dodać do strony dane Schema.org?

Warto zaznaczyć, że Schema.org określa jedynie typy danych i ich zawartość. W kwestii samego formatu mamy pewną dowolność: informacje mogą być umieszczone z użyciem standardów takich jak Microdata, RDFa czy JSON-LD. Poszczególne wyszukiwarki mogą mieć własne wymagania w tej kwestii – Google zaleca stosowanie JSON-LD, jednak inne kodowania również są wspierane. Dokładny proces wprowadzania danych będzie zależeć od tego, na jaki format się zdecydujemy, jednak w większości przypadków powinniśmy określić informacje w podobny sposób. Poniższe instrukcje dotyczą „ręcznego” korzystania ze Schema.org. Narzędzia SEO dostępne w różnych systemach mogą znacznie ułatwić ten proces.

  1. Aby wyszukiwarki mogły połączyć informacje z odpowiednim rodzajem treści, należy podać źródło schematu. W JSON-LD będzie to adres URL strony Schema.org w polu „@context”, a przy użyciu Microdata stosuje się parametry „itemprop” i „itemtype” wewnątrz znacznika HTML obejmującego interesujące nas dane. Wartość „itemtype” powinna odwoływać się do adresu konkretnego rodzaju danych.
  2. Kolejne wymagane pole to typ danych – w JSON-LD definiowany jest w „@type”.
  3. Reszta kodu będzie zależeć od tego, jaki rodzaj danych wprowadzisz; możesz wykorzystać dowolną część atrybutów zdefiniowanych przez Schema.org.
  4. Istotną różnicą pomiędzy różnymi formatami kodowania jest miejsce, w którym zostaną umieszczone informacje Schema. Przy użyciu Microdata i RDFa będą one obecne wewnątrz znaczników HTML, w treści strony. JSON-LD wymaga z kolei zdefiniowania skryptu typu „application/json-ld” wewnątrz tagów „script”.

Schema.org i SEO – sposób na wyprzedzenie konkurencji

Wyniki w Google i innych wyszukiwarkach są obecnie prezentowane w formie „rich snippets”. Podstawowe informacje o stronie obejmują jej tytuł i krótki opis – to dane umieszczane w znacznikach meta, które już nie wystarczą do osiągnięcia sukcesu w pozycjonowaniu. Jakie korzyści na tym polu daje skorzystanie z Schema.org? SEO musi obecnie skupiać się zarówno na wyszukiwarkach, jak i użytkownikach. „Rich snippets”, czyli rozbudowane elementy na liście wyników wyszukiwania, pozwalają potencjalnym czytelnikom już na pierwszy rzut oka zapoznać się z podstawowymi informacjami o produkcie, usłudze czy artykule. W efekcie ich zainteresowanie daną stroną może znacznie wzrosnąć – co więcej, wyszukiwarki aktywnie promują stosowanie takich narzędzi, dzięki czemu możesz liczyć na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że wciąż nie wszystkie strony stosują dane strukturalne. Na stronie Schema.org można znaleźć informację, że schemat ten jest używany dopiero przez „ponad 10 milionów witryn”. Inne źródła, na przykład Bing czy magazyn ACM Queue, szacują, że jedynie 17-31% stron korzysta ze Schema. Mimo ogromnej przydatności i realnego wpływu na pozycjonowanie dane strukturalne są wciąż w dużej mierze ignorowane przez twórców stron. To wyjątkowa szansa, by wykorzystać najnowsze trendy w świecie SEO, zanim konkurencja zdecyduje się na podobny ruch. Wypracowanie solidnej pozycji strony w wynikach wyszukiwania pozwoli na długi czas zwiększyć liczbę wizyt.

Schema.org w SEO: przydatne narzędzia, które ułatwią wprowadzanie danych

Ręczne przygotowanie informacji zgodnych ze Schema.org jest dość czasochłonne, a do tego wymaga bezpośredniego dostępu do kodu strony. Istnieje jednak wiele narzędzi, które znacznie ułatwiają to zadanie. Takiej funkcjonalności można szukać chociażby u dostawców wyszukiwarek – Google oferuje na przykład wygodnego asystenta do oznaczania znaczników schematu. Wystarczy wybrać typ, wprowadzić URL i wypełnić pola z danymi, aby otrzymać kod gotowy do wklejenia na stronę. Co więcej, systemy zarządzania treścią również zapewniają dostęp do takich narzędzi – w większości przypadków trzeba będzie jednak znaleźć odpowiednią wtyczkę Schema.org. Dobrym pomysłem może być także skorzystanie z usług agencji SEO, która w profesjonalny sposób przygotuje dane strukturalne i zajmie się innymi kwestiami związanymi z zawartością oraz kodem strony.

Zalety korzystania z Schema.org – podsumowanie

  • Znaczniki schematu umożliwiają przekazywanie konkretnych zawartości witryny do wyszukiwarek, dzięki czemu mogą one przekazywać informacje innym użytkownikom.
  • Dzięki Schema.org zyskujesz więcej wyświetleń na stronie, wyższy współczynnik klikalności i więcej konwersji.
  • Stajesz się zauważalny w wynikach wyszukiwania.
  • Twoje filmy mogą być odtwarzane bezpośrednio z wyników wyszukiwania.
  • Znaczniki pomagają znaleźć Twoją stronę podczas wyszukiwania głosowego. Dzięki nim możesz pozycjonować się pod kątem głosowym, co jest przyszłością SEO.
  • Dzięki znacznikom schematu możesz pojawiać się w rozszerzonych wynikach wyszukiwania. Pomagają one zwiększyć zainteresowanie użytkowników i wyszukiwarek tym, co masz do zaoferowania. W większości przypadków użytkownicy chętniej klikają rozszerzone fragmenty.

Zaskakujące jest to, jak wiele firm nie korzysta jeszcze ze znaczników schematu. Wydawać się może, że umieszczenie znaczników w kodzie to coś skomplikowanego, nie czekaj jednak na to, aż wyprzedzi Cię konkurencja i dowiedz się na ten temat jak najwięcej! Przekonasz się, że to wcale nie takie straszne.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    • Kuźnia
      Kuźnia
      11.02.2023

      Czy stosowanie schemy ma sens jeśli już są pododawane dane także ophen graph i tego tupu rzeczach. Bo to są podobne dane, tylko w innej formie.

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?
    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?
    Powiadomienia web push to rozwiązanie z zakresu marketing automation, dzięki któremu możemy zwiększyć zaangażowanie użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową.
    Jak dobrze zaprojektować stronę internetową pod urządzenia mobilne?
    Jak dobrze zaprojektować stronę internetową pod urządzenia mobilne?
    Prowadzisz swoją stronę WWW, ale nie jest ona kompatybilna z urządzeniami mobilnymi? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się, jak to zmienić!
    Najczęstsze kody odpowiedzi HTTP – znaczenie w procesie pozycjonowania
    Najczęstsze kody odpowiedzi HTTP – znaczenie w procesie pozycjonowania
    Co oznacza kod 404 czy 301 przy ładowaniu strony? Poszczególne kody HTTP mogą mieć spore znaczenie dla pozycjonowania – wiedza na ich temat przyda się wszystkim właścicielom witryn, którzy chcą skutecznie promować swoje strony.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.