DARMOWY AUDYT SEO

Do czego służą Schema.org?

Do czego służą Schema.org?

Mikhail Nilov/pexels.com

O wyglądzie wpisu danej strony w wynikach wyszukiwania decydują nie tylko znaczniki meta, lecz także dane strukturalne. Aby ujednolicić ich strukturę pomiędzy różnymi wyszukiwarkami, w 2011 roku opracowano projekt Schema.org. Co to jest, jak wykorzystać funkcjonalność tego typu narzędzi i jak Schema.org wpływa na SEO?

Schema.org: co to są dane strukturalne?

Przygotowując zawartość na stronę internetową, musimy przede wszystkim znaleźć odpowiednią równowagę pomiędzy przydatnością dla użytkownika a zgodnością z wymogami wyszukiwarek. Skuteczne działania w zakresie SEO pozwolą nam znacznie zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, czego efektem powinna być większa liczba wizyt i wzrost zysków z witryny. Warto w tym celu nie tylko dopracować treść pod kątem fraz kluczowych i zadbać o czytelność oraz atrakcyjność strony, lecz także wykorzystać bardziej zaawansowane narzędzia. Wiele z nich bezpośrednio dotyczy kodu witryny – w tym dane strukturalne, które są umieszczane w znacznikach HTML.

Źródło: Sora Shimazaki/pexels.com

Czym są dane strukturalne? To informacje o zawartości strony, które powinny być uporządkowane w określony sposób, w zgodzie ze standardami uznawanymi przez wyszukiwarki – jednym z nich jest właśnie Schema.org. Dane strukturalne to sposób, by różnego rodzaju algorytmy mogły lepiej „zrozumieć” znaczenie treści. Częstym przykładem ich zastosowania są różne wartości liczbowe. Dla czytelnika informacja o tym, że przygotowanie potrawy z danego przepisu potrwa 30 minut, będzie w pełni zrozumiała, jednak dla wyszukiwarki „30” to po prostu liczba. Programy komputerowe nie są w stanie określić kontekstu znaczenia różnych informacji bez dodatkowej pomocy, którą zapewniają właśnie dane strukturalne.

Przydatna i zrozumiała treść zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników

Standardy dotyczące uporządkowanych danych, takie jak Schema.org, są obecnie dość rozbudowane i mogą obejmować dość dużo różnych informacji. Gdy na przykład szukamy informacji o serialu czy filmie, przy niektórych wynikach zauważymy średnią ocenę użytkowników danego portalu. W przypadku przepisów możemy spotkać się na przykład z liczbą porcji czy czasem przygotowania, które będą widoczne bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania. Kolejne przydatne dane to chociażby czas publikacji artykułu lub dzień, w którym ma odbyć się wyszukiwane przez nas wydarzenie.

Przykładów zastosowania danych strukturalnych jest bardzo dużo, a wiele z nich ma znaczenie zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkownika. Z perspektywy algorytmów Google i innych narzędzi umożliwiają one lepszą kategoryzację treści i promowanie stron, które oferują przydatną zawartość. Dla czytelników jest to z kolei sposób, by szybko sprawdzić najważniejsze informacje. Z tego względu mają one spore znaczenie dla SEO – dane strukturalne idealnie wpasowują się w obecne trendy związane z pozycjonowaniem, które zwracają uwagę zarówno na zgodność z algorytmami wyszukiwarki, jak i poprawę doświadczeń użytkownika. Schema.org i inne tego typu narzędzia to również istotny element koncepcji „semantycznej sieci”, która zakłada wykorzystanie standaryzowanych danych, by umożliwić maszynom lepsze zrozumienie kontekstu treści.

Sprawdź: Jak korzystać ze znaczników schematu? – Poradnik dla początkujących

Schema.org: wspólny projekt największych wyszukiwarek

Projekt Schema został opracowany przez cztery najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – Google, Yahoo!, Bing oraz rosyjski Yandex. Dzięki temu nie jest konieczne przygotowywanie danych w różnych formatach, aby obsłużyć różne serwisy. W efekcie zamieszczenie dodatkowych informacji w wynikach wyszukiwania jest stosunkowo proste, a twórcy stron internetowych mogą skupić się na konkretnym, szeroko stosowanym schemacie. Co więcej, możliwe jest także potencjalne zastosowanie aplikacji, które będą analizować dane strukturalne Schema.org, by zapewnić dodatkową funkcjonalność użytkownikom. Od 2016 roku również Apple zaleca stosowanie tego typu narzędzi – dane Schema są wspierane przy wyszukiwaniu z użyciem aplikacji Spotlight i przeglądarki Safari.

Schema.org – co to jest i jak uporządkowane są dane?

Głównym celem projektu Schema jest opracowanie słownika, który może zostać wykorzystany do tworzenia danych strukturalnych. To w pewnym sensie wspólny język dla wyszukiwarek internetowych. Rodzaje danych (nazywane także schematami – ang. „schema”) są uporządkowane według hierarchii określonej przez Schema.org, a każdy z typów ma własny zestaw atrybutów, które można zastosować w kodzie strony. Na samym szczycie hierarchii znajduje się „Thing”, czyli po prostu „rzecz”. Dane tego rodzaju dzielą się na dziesięć podkategorii, jak na przykład „Action” (akcja), „Event” (wydarzenie) czy „Product” (produkt). Na kolejnym poziomie znajdziemy konkretne obiekty (m.in. „SocialEvent” czy „SportsEvent” – wydarzenie społeczne i sportowe), jak również dalsze podkategorie.

Typy określane przez Schema.org dziedziczą podstawowe atrybuty z typu Thing (są to ogólne parametry, takie jak „url”, „description” czy „alternateName” – adres URL, opis i nazwa zamienna), dodając do nich także atrybuty odpowiednie dla danego obiektu. Dla przykładu „Event” zawiera informacje o lokalizacji („location”) czy dacie rozpoczęcia i zakończenia („startDate” i „endDate”). „SportEvent” pozwala ponadto określić także rodzaj sportu oraz zawodników lub zespoły biorące udział w wydarzeniu.

Aktualnie Schema.org definiuje 792 typy, które zawierają łącznie 1447 atrybutów. Co kilka miesięcy pojawiają się aktualizacje obejmujące zarówno działanie samego narzędzia, jak i nowe rodzaje danych. Możliwe jest także rozszerzenie dostępnych słowników o własne typy, jednak nie są one oficjalnie wspierane.

Sprawdź: Mała zmiana, znacząca poprawa SEO! Zastosuj znacznik schematu do artykułu

Jak dodać do strony dane Schema.org?

Warto zaznaczyć, że Schema.org określa jedynie typy danych i ich zawartość. W kwestii samego formatu mamy pewną dowolność: informacje mogą być umieszczone z użyciem standardów takich jak Microdata, RDFa czy JSON-LD. Poszczególne wyszukiwarki mogą mieć własne wymagania w tej kwestii – Google zaleca stosowanie JSON-LD, jednak inne kodowania również są wspierane. Dokładny proces wprowadzania danych będzie zależeć od tego, na jaki format się zdecydujemy, jednak w większości przypadków powinniśmy określić informacje w podobny sposób. Poniższe instrukcje dotyczą „ręcznego” korzystania ze Schema.org. Narzędzia SEO dostępne w różnych systemach mogą znacznie ułatwić ten proces.

  1. Aby wyszukiwarki mogły połączyć informacje z odpowiednim rodzajem treści, należy podać źródło schematu. W JSON-LD będzie to adres URL strony Schema.org w polu „@context”, a przy użyciu Microdata stosuje się parametry „itemprop” i „itemtype” wewnątrz znacznika HTML obejmującego interesujące nas dane. Wartość „itemtype” powinna odwoływać się do adresu konkretnego rodzaju danych.
  2. Kolejne wymagane pole to typ danych – w JSON-LD definiujemy go w „@type”.
  3. Reszta kodu będzie zależeć od tego, jaki rodzaj danych wprowadzimy; możemy wykorzystać dowolną część atrybutów zdefiniowanych przez Schema.org.
  4. Istotną różnicą pomiędzy różnymi formatami kodowania jest miejsce, w którym umieszczamy informacje Schema. Przy użyciu Microdata i RDFa będą one obecne wewnątrz znaczników HTML, w treści strony. JSON-LD wymaga z kolei zdefiniowania skryptu typu „application/json-ld” wewnątrz tagów „script”.

Schema.org i SEO – sposób na wyprzedzenie konkurencji

Wyniki w Google i innych wyszukiwarkach są obecnie prezentowane w formie „rich snippets”. Podstawowe informacje o stronie obejmują jej tytuł i krótki opis – to dane umieszczane w znacznikach meta, które już nie wystarczą do osiągnięcia sukcesu w pozycjonowaniu. Jakie korzyści na tym polu daje skorzystanie z Schema.org? SEO musi obecnie skupiać się zarówno na wyszukiwarkach, jak i użytkownikach. „Rich snippets”, czyli rozbudowane elementy na liście wyników wyszukiwania, pozwalają potencjalnym czytelnikom już na pierwszy rzut oka zapoznać się z podstawowymi informacjami o produkcie, usłudze czy artykule. W efekcie ich zainteresowanie naszą stroną może znacznie wzrosnąć – co więcej, wyszukiwarki aktywnie promują stosowanie takich narzędzi, dzięki czemu możemy liczyć na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Warto także zwrócić uwagę na fakt, że wciąż nie wszystkie strony stosują dane strukturalne. Na stronie Schema.org znajdziemy informację, że schemat ten jest używany dopiero przez „ponad 10 milionów witryn”. Inne źródła, na przykład Bing czy magazyn ACM Queue, szacują, że jedynie 17-31% stron korzysta ze Schema. Mimo ogromnej przydatności i realnego wpływu na pozycjonowanie dane strukturalne są wciąż w dużej mierze ignorowane przez twórców stron. To wyjątkowa szansa, by wykorzystać najnowsze trendy w świecie SEO, zanim konkurencja zdecyduje się na podobny ruch. Wypracowanie solidnej pozycji strony w wynikach wyszukiwania pozwoli na długi czas zwiększyć liczbę wizyt.

Sprawdź: Wszystko, co musisz wiedzieć o znacznikach schematów

Schema.org w SEO: przydatne narzędzia, które ułatwią wprowadzenie danych

Ręczne przygotowanie informacji zgodnych ze Schema.org jest dość czasochłonne, a do tego wymaga bezpośredniego dostępu do kodu strony. Istnieje jednak wiele narzędzi, które znacznie ułatwiają to zadanie. Takiej funkcjonalności możemy szukać chociażby u dostawców wyszukiwarek – Google oferuje na przykład wygodnego asystenta do oznaczania danych strukturalnych. Wystarczy wybrać typ danych, wprowadzić URL i wypełnić pola z danymi, aby otrzymać kod gotowy do wklejenia na stronę. Co więcej, systemy zarządzania treścią również zapewniają dostęp do takich narzędzi – w większości przypadków będziemy musieli jednak znaleźć odpowiednią wtyczkę Schema.org. Dobrym pomysłem może być także zamówienie usług agencji SEO, która w profesjonalny sposób przygotuje dane strukturalne i zajmie się innymi kwestiami związanymi z zawartością oraz kodem strony.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Uniform Resource Locator – czym jest adres URL i jakie ma znaczenie dla SEO?
    Uniform Resource Locator – czym jest adres URL i jakie ma znaczenie dla SEO?
    Adres URL - czym jest i jakie ma znaczenie? W jaki sposób stworzyć przyjazny użytkownikowy adres? Dowiedz się, na co zwracać uwagę, tworząc podstawy swojej strony.
    Jak pozycjonować blog? Optymalizacja SEO bloga
    Jak pozycjonować blog? Optymalizacja SEO bloga
    Blog może pozyskiwać duży ruch z Google bez względu na tematykę. Wymaga to optymalizacji witryny, jej dostosowania do wymagań algorytmu. Sprawdź, co musisz zrobić, aby pozyskać internautów z Google.
    Sprawdź polecane narzędzia, które pomogą w planowaniu strategii SEO
    Sprawdź polecane narzędzia, które pomogą w planowaniu strategii SEO
    Na pozycjonowanie składa się szereg czynności zarówno wewnątrz, jak i poza kodem strony internetowej. Aby móc lepiej dobrać strategię działań SEO oraz obserwować ich rezultaty, warto postawić na sprawdzone i cenione przez specjalistów narzędzia do pozycjonowania.

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę