Na skuteczność pozycjonowania strony internetowej wpływa wiele czynników. Do najważniejszych z nich z pewnością należy jakość zawartości opublikowanej w witrynie. Dobry content musi być atrakcyjny, czytelny i w pełni odpowiadać na pytania użytkowników. Co to znaczy content i jak zadbać o treści na stronie?
Zanim przejdziemy do charakterystyki atrakcyjnej zawartości witryny internetowej, warto skupić się na przybliżeniu samego pojęcia. Co to znaczy content? Słowo to pochodzi z języka angielskiego i tłumaczy się je po prostu jako „treść” – możemy spotkać się także ze spolszczoną pisownią „kontent”. W kontekście publikacji online wyraz ten ma jednak nieco bardziej precyzyjną definicję. Co to znaczy kontent w kontekście marketingu? To określenie, które dotyczy przede wszystkim zawartości na stronach internetowych, ale także określa wszystkie inne sposoby komunikacji marki z odbiorcami, czyli obecnymi lub potencjalnymi klientami.
Warto zaznaczyć, że dzisiaj content to już nie tylko treści znajdujące się na firmowych witrynach. Ważną rolę odgrywają tutaj również media społecznościowe. Posty na Facebooku, zdjęcia na Instagramie, wpisy na Twitterze czy nagrania na YouTube – to wszystko kontent, który może promować markę w sieci. Bez względu na to, jaki środek przekazu chcemy wykorzystać, dobry content będzie mieć ogromny wpływ na sukces działań marketingowych.
Aby zwiększyć liczbę odbiorców strony internetowej, klientów sklepu czy trafić z ofertą do nowych konsumentów, należy przede wszystkim zadbać o widoczność witryny w sieci. Liczą się tutaj głównie wyszukiwarki internetowe – zazwyczaj internauci będą trafiać na naszą stronę właśnie z ich użyciem. Każdy z tego typu serwisów wykorzystuje dość skomplikowane algorytmy, które oceniają jakość treści w witrynie, jak również stopień ich dopasowania do wprowadzonego przez internautę hasła. Cały proces dopasowania się do wytycznych tych algorytmów – zarówno pod względem działań na stronie, jak i poza nią – nazywa się pozycjonowaniem.
Obecnie znaczenie ma jednak już nie tylko zgodność kontentu z wymogami wyszukiwarki. Czasy, w których najwyższe pozycje należały do stron spamujących frazami kluczowymi, odeszły już w niepamięć – teraz najskuteczniejszą metodą jest ciekawy, wartościowy, dobry content. Zawartość strony musi być czytelna, poprawnie napisana i zrozumiała, a przy tym dostarczać realną wartość osobom, które trafią na witrynę. Jednocześnie nie możemy zapominać o nieco bardziej technicznych aspektach, takich jak stosowanie odpowiednich tagów HTML czy przygotowanie skutecznego profilu linkowego.
Kontent strony to jedna z kwestii o największym wpływie na rezultaty pozycjonowania. Dobry content pomoże nie tylko poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach, lecz także zwiększyć zaufanie użytkowników do witryny. Ponadto możemy liczyć na wzrost liczby i jakości linków prowadzących do naszej strony – wartościowa zawartość w pewnym stopniu pozycjonuje się sama. Wszystko to sprawia, że content marketing jest niezwykle przydatnym elementem strategii widoczności w sieci.
Zawartość na stronie powinna być przede wszystkim unikalna. Musimy unikać zarówno plagiatowania treści z innych witryn, jak i duplikacji kontentu w obrębie własnej domeny. W przeciwnym wypadku ocena algorytmu wyszukiwarki może być znacznie gorsza, co doprowadzi do osłabienia pozycji strony, często na dość długi czas.
Warto zauważyć, że istnieje wiele różnych rodzajów contentu. Każdy z nich cechuje się nieco innymi wymogami, jednak spora część zasad podczas ich przygotowywania pozostaje taka sama. Co to jest content wysokiej jakości? Tworząc go, należy mieć na uwadze następujące kwestie:
Tego typu content przynosi pośredni zysk – takie treści są zarówno elementami strategii SEO, jak i sposobem na budowanie wizerunku. Szczególnie duże znaczenie ma tutaj merytoryczność i atrakcyjność zawartości. W kwestii długości treści mamy pewną dowolność, jednak należy unikać zbyt krótkich i zbyt długich wpisów. Przy niewielkiej liczbie znaków pozycjonowanie będzie znacznie cięższe, a wyjątkowo obszerny artykuł blogowy może okazać się mniej interesujący dla czytelników. Prowadzenie bloga to świetny sposób, by zwiększyć zaufanie do marki i tworzyć wizerunek eksperta. Warto podkreślić, że sekcja blogowa to coraz częstszy widok m.in. w sklepach internetowych – w ten sposób można pozycjonować witrynę sklepu na bardziej obszerne frazy kluczowe i zwiększyć unikalność treści na witrynie.
Treści tego typu są często ukierunkowane wyłącznie na SEO. Musimy jednak pamiętać, że dla sporej części klientów opisy będą realnym wsparciem w wyborze odpowiedniego produktu. W ich przypadku należy skupić się na korzyściach oferowanych przez dany towar – zwykłe wypisanie elementów specyfikacji raczej nie zainteresuje czytelników.
Jest to rodzaj kontentu skupiający się na pozyskiwaniu nowych klientów. To zawartość napisana specyficznym językiem, który często odwołuje się do emocjonalnych potrzeb zamiast bezpośredniego opisania zalet bądź parametrów oferty. Również w tym przypadku musimy zadbać o to, by zainteresować odbiorców, a jednocześnie utrzymać zgodność tekstu z wytycznymi algorytmów wyszukiwarek.
Tworzenie takich treści to pewne wyzwanie, jednak skutecznie opracowane artykuły sponsorowane będą świetną promocją strony internetowej. Są one również dobrym miejscem na umieszczenie odnośników do naszej witryny, zwłaszcza w przypadku publikacji na zaufanych portalach.
Opracowywanie zawartości skutecznie pomagającej w promowaniu witryny nie jest łatwym zadaniem. Treści umieszczane na stronie internetowej muszą być dostosowane pod kątem wyszukiwarek (czyli muszą np. zawierać odpowiednie frazy kluczowe), a jednocześnie być atrakcyjne dla użytkowników i zachęcać do skorzystania z usług, zakupu produktów czy zapoznania się z pozostałymi elementami zawartości witryny. Aby zapewnić najlepsze efekty, możemy skorzystać ze wsparcia agencji pozycjonerskiej lub copywriterskiej. Specjaliści z tego typu firm zadbają o poprawność merytoryczną i językową, a także zoptymalizują treść pod kątem SEO. Pewną pomoc mogą zaoferować również narzędzia online oraz wtyczki do popularnych systemów zarządzania treścią.
Tworząc treści na stronę, warto pamiętać w pierwszej kolejności o unikalności. Kolejną kluczową kwestią jest merytoryka – wszystkie informacje powinny być dokładnie zweryfikowane. Opracowywanie treści warto rozpocząć od odpowiedzi na pytanie, jakie są najważniejsze potrzeby czytelników, by móc dostosować zawartość do ich oczekiwań. Musimy przy tym pamiętać o stylu, w jakim napisany jest tekst – powinien on odpowiadać grupie docelowej i być spójny w obrębie całej domeny.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: allbeauties.pl, fashionloop.pl
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.