Dostęp do serwera FTP – kiedy jest potrzebny?

Dostęp do serwera FTP – kiedy jest potrzebny?

Sigmund/unsplash.com

Skrót FTP to rozwinięcie File Transfer Protocol, z którym styczność mają administratorzy stron WWW oraz zarządzający serwerami. Przeznaczeniem protokołu jest transfer oraz edycja plików witryn internetowych. Siłą rzeczy, trudno byłoby bez niego mówić o sukcesywnej funkcjonalności serwisów internetowych.

W artykule omówimy, czym są serwery FTP oraz w jaki sposób otrzymać do nich dostęp. Ustalimy również, dzięki czemu są one tak ważne z perspektywy SEO.

Serwer i FTP – wprowadzenie do tematu

Zanim przejdziemy do rozwikłania serwer FTP co to takiego dla członka zespołu specjalizującego się w szeroko rozumianym marketingu, wyjaśnimy, czym są dwa pojęcia: serwer i FTP. Jedna z definicji wskazuje, że to nic innego, jak program komputerowy bądź urządzenie pozwalające na obsługę innych usług, oprogramowania czy mechanizmów określanych jako klienci.

Jaką rolę odgrywa serwer? Jego zadaniem jest upowszechnianie danych lub zasobów, chociaż na serwerze gromadzone są także pliki. To miejsce, gdzie witryna działa 24/7. Przedsiębiorstwa mogą sięgnąć po serwery, aby zaangażować się w proces wymiany plików pomiędzy internautami za pośrednictwem odpowiedniego protokołu, czyli serwera FTP.

File Transfer Protocol na rynku już od ponad 50 lat

File Transfer Protocol to protokół, który figuruje na rynku od 1971 roku. Pomimo wewnętrznych modernizacji jego funkcje pozostają niezmienne. Główny punkt działania protokołu opiera się na transferze plików pomiędzy różnymi urządzeniami w przestrzeni sieciowej.

Dostęp do zasobów serwera może być anonimowy i wówczas nie jest wymagane podawanie hasła, choć zazwyczaj serwer FTP nawiązuje połączenie, korzystając z loginu czy hasła. W zasadzie cały proces konfiguracji protokołu bazuje na instalacji, a następnie ustanowieniu połączenia z serwerem.

W jakim trybie działają serwery? Pasywnym i aktywnym, a zasadnicza różnica uwidacznia się wyłącznie w sposobie nawiązywania połączenia. W przypadku trybu pasywnego klient samodzielnie ustanawia serwer FTP, co z kolei nie jest możliwe w trybie aktywnym.

Sprawdź: TOP 10 sposobów na reklamę w internecie – część II

Must have w ustanowieniu połączenia z serwerem za pośrednictwem protokołu FTP

Baza danych, która pozwoli Ci sprawnie skonfigurować połączenie FTP, jest zawężona. Co jest jednak niezbędne, aby proces ustanowienia połączenia z serwerem przebiegł pomyślnie?

  • Numer 1 – adres serwera FTP.
  • Numer 2 – login.
  • Numer 3 – hasło.

Gdzie znaleźć potrzebne dane?

W panelu administracyjnym, tuż po uiszczeniu opłaty za miejsce na serwerze. Wewnątrz odnajdziesz zakładkę zatytułowaną “FTP/serwer”, skąd możliwe będzie pobranie niezbędnych danych.

Źródło: Sigmund/unsplash.com

Dostęp do danych serwera FTP oferują dostawcy hostingu za pośrednictwem skrzynek mailingowych. Przedsiębiorstwa przekazują wiadomości powitalne, wewnątrz których implementowane są hasła konieczne do pierwszego logowania. Wszystko, co musisz wtedy zrobić, to wpisać nazwę usługodawcy w wyszukiwarkę poczty i odszukać w odmętach wiadomości tę właściwą, skierowaną do Ciebie przez wybraną firmę hostingową.

Komu i dlaczego potrzebny jest dostęp do serwera FTP?

Jeżeli korzystasz z usług agencji SEO, powinieneś być gotowy na ewentualną prośbę udostępnienia danych do serwera FTP. Zastanawiasz się, dlaczego firmy specjalizujące się w pozycjonowaniu stron pod kątem wyszukiwarek potrzebują takich informacji?

Odpowiedź jest banalnie prosta. Za pośrednictwem protokołu FTP specjaliści są w stanie skutecznie implementować modyfikacje optymalizacyjne. Ponadto dostęp do FTP jest konieczny do przeprowadzenia edycji plików źródłowych serwisu. Umożliwia on wykonanie kopii zapasowych, a także uskutecznia proces skanowania plików pod kątem niepożądanego złośliwego oprogramowania.

Czy CMS-y zastąpią serwer FTP?

Posiadasz WordPressa bądź inny serwis, w ramach którego zarządzasz treścią? Dane w panelu CMS, choć pozwalają na wdrożenie modyfikacji bez regularnego wprowadzania aktualizacji wewnątrz plików źródłowych, mają zawężone możliwości w obrębie zarządzania. Nigdy nie zastąpią więc potencjału, jaki drzemie w FTP.

Sprawdź: Renderowanie stron jako robot Google – jak i po co to robić?

Gdzie w tym wszystkim kwestia bezpieczeństwa?

Aspektem budzącym wiele wątpliwości jest poziom bezpieczeństwa FTP. Część odpowiedzialności za efektywność w ochronie plików leży w Twojej gestii. Z tego też względu musisz zadbać o to, aby hasło do serwera było silne. Powinieneś mieć na uwadze także regularne tworzenie kopii bezpieczeństwa, ponieważ w chwili awarii czy ataków hakerskich w łatwy sposób odzyskasz ważne pliki oraz kluczowe dane. Dobrym pomysłem będzie ukrycie zasobów serwera w użytkowanej przeglądarce. Wszystko po to, aby wyświetlanie adresu FTP nie eksponowało ważnych informacji.

Argumenty przemawiające za serwerem FTP

Długa żywotność protokołu to dowód na to, że sprawdza się on w przesyłaniu wielu różnych plików w tym samym czasie. Umożliwia także planowanie transferów, w tym ponowne uruchomienie wysyłki danych, w sytuacji gdy miało miejsce nieoczekiwane przerwanie połączenia.

FTP świetnie radzi sobie również z przesyłaniem danych często obciążających skrzynki mailowe. Spisuje się wzorowo w kompresji zdjęć, konfiguracji przekierowań URL czy modyfikacji plików z rozszerzeniami robots.txt lub .htaccess.

Podsumowując, FTP jest bardzo pomocny w zarządzaniu i modyfikacji witryn internetowych. Jeśli zatem zależy Ci na gruntownych zmianach, praca z serwerem będzie nieunikniona. Warto zapoznać się z funkcjonalnością oraz opcjami FTP, nawet jeśli zdecydujesz się powierzyć optymalizację strony firmie zewnętrznej.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Trudność słów kluczowych – jak ją wykorzystać?

    Trudność słów kluczowych – jak ją wykorzystać?

    Co składa się na trudność słów kluczowych? Czy pozycjonowanie się dla tych terminów jest w ogóle możliwe? Nasz artykuł rozwieje Twoje wątpliwości!
    Optymalizacja strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych

    Optymalizacja strony internetowej pod kątem urządzeń mobilnych

    Mobilegeddon – obraz współczesnego świata. Jak dostosować stronę internetową do urządzeń mobilnych? Jak myśleć o strategii optymalizacji dla małych ekranów?
    Jakie efekty przynosi pozycjonowanie stron?

    Jakie efekty przynosi pozycjonowanie stron?

    Większa rozpoznawalność marki, wzrost zaufania klientów i dotarcie z ofertą do potencjalnych klientów to tylko kilka korzyści z pozycjonowania strony Twojego biznesu. Jesteś ciekaw wszystkich? Przeczytaj nasz artykuł!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę