DARMOWY AUDYT SEO

Dropshipping jako pomysł na dochodowy sklep internetowy

11 min czytania
Dropshipping jako pomysł na dochodowy sklep internetowy
Kategoria E-Commerce

Chcesz zacząć przygodę ze sprzedażą online, ale nie masz wystarczających środków na otworzenie biznesu? Zależy Ci na spróbowaniu swoich sił w e-commerce, ale boisz się ryzyka? A może chcesz uniknąć kosztów magazynowania towarów? Jeśli odpowiadasz na te pytania twierdząco, idealnym rozwiązaniem jest dla Ciebie dropshipping! Na czym polega i czy warto w niego zainwestować? Dowiesz się w tym artykule!

Spis treści:

Czym jest dropshipping?

Dropshipping e-commerce to strategia sprzedażowa opierająca się na systemie powiązań sprzedawcy i hurtowni. W tym modelu nie zarządzasz bezpośrednio zapasami produktów, nie przygotowujesz zamówień i nie wysyłasz paczek. Wszystkie te działania realizowane są przez hurtownię, z którą podpisałeś umowę. W praktyce oznacza to, że jako sprzedawca możesz nawet nie zobaczyć produktów, które oferujesz. Twoim zadaniem jest wyłącznie prowadzenie działań marketingowych i pozyskiwanie jak największej liczby osób skłonnych do zakupu.

Kiedy klient dokona zakupu, Ty przetwarzasz zamówienie i przekazujesz je zewnętrznemu dostawcy. Na tym Twoja rola się kończy. Proste, prawda?

W sprzedaży opartej na dropshippingu płacisz wyłącznie za produkty, które zostały zakupione przez klientów Twojego sklepu. Nie musisz ich magazynować, co znacznie redukuje koszty prowadzenia działalności. Stworzenie opłacalnego biznesu w tym modelu jest jednak bardziej wymagające, niż mogłoby się wydawać. Od czego wówczas zacząć?

Sprawdź: Katalog vs. subdomena. Którą opcję wybrać dla lepszego SEO?

Dropshipping – od czego zacząć?

Zastanawiasz się, jak zacząć sprzedaż w modelu dropshipping? Wbrew pozorom, uruchomienie takiego biznesu nie jest trudne. Musisz jednak liczyć się z tym, że od Twojego zaangażowania i efektywności działań marketingowych będzie zależeć ostateczny wynik. Poniżej przedstawiam Ci kompleksową instrukcję, dzięki której nie pominiesz żadnego ważnego kroku.

Określ branżę

Najważniejszym etapem tworzenia biznesu w oparciu o dropshipping jest zdefiniowanie branży i określenie grupy docelowej. Musisz wiedzieć, co i komu chcesz sprzedać. W ten sposób wyróżnisz się na tle konkurencji, co w tym modelu jest niezwykle ważne.

Aby uniknąć wszelkich błędów, dokładnie zbadaj rynek e-commerce i sprawdź, jak wysoki jest popyt na produkty, które zamierzasz sprzedawać. W tym celu możesz skorzystać z takich narzędzi, jak Google Trends czy Planer Słów Kluczowych. Pamiętaj, że nawet najlepszy pomysł na biznes musi mieć pokrycie z faktycznym zapotrzebowaniem rynkowym.

Google Trends – przykład analizy popularności frazy - artykuły biurowe Google Trends – przykład analizy popularności frazy - artykuły biurowe

Najbezpieczniej postawić na mało konkurencyjną niszę. W miarę rozwoju biznesu będziesz mógł rozszerzać asortyment o produkty z innych branż.

Pamiętaj też o założeniu firmy. Mimo że nie jest to konieczne, niesie za sobą wiele korzyści, takich jak możliwość generowania większych zysków oraz wzrost zaufania ze strony zarówno hurtowni, jak i klientów.

Wybierz dostawcę

W dropshippingu kluczową rolę odgrywają dostawcy. Musisz wybrać sprawdzonego partnera, gdyż jego działania będą miały wpływ na wizerunek Twojej firmy. Jak sprawdzić, czy dana hurtownia jest warta zainteresowania? Zamów u niej kilka produktów. W ten sposób zweryfikujesz ich jakość, zbadasz czas realizacji zamówienia i ocenisz obsługę.

Świetnym rozwiązaniem jest nawiązanie współpracy bezpośrednio z producentem. Brak pośredników oznacza bowiem większe zyski. W tym przypadków zakres produktów będzie jednak ograniczony.

Pamiętaj, że podczas ustalania warunków umowy, Twoim kluczowym narzędziem jest negocjacja. Jeśli podasz korzystne warunki, z pewnością osiągniesz swój cel.

Wiele wartych uwagi hurtowni znajdziesz na stronie https://sky-shop.pl/integracje-hurtownie-dropshipping/.

przykłady hurtowni dropshippingowychprzykłady hurtowni dropshippingowych

Stwórz stronę internetową

Strona internetowa to najważniejszy element strategii opartej na dropshippingu. Stanowi niejako wizytówkę Twojej firmy, która bezpośrednio wpływa na osiągane wyniki.

Tworząc stronę internetową, musisz przede wszystkim zadbać o jej użyteczność i funkcjonalność. W ten sposób zdobędziesz zaufanie klientów i ułatwisz im realizację transakcji.

Jednym z najważniejszych aspektów w tym zakresie jest wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej. Możesz wykorzystać zarówno proste, jak i bardziej rozbudowane systemy. Jednym z najczęściej wybieranych do dropshippingu jest SkyShop, który zapewnia integrację z prawie 500 hurtowniami i producentami. Możesz także postawić na WooCommerce, Shoper czy Magento. Upewnij się tylko, że platforma umożliwia składanie zamówień z poziomu różnych urządzeń.

Wypromuj swój biznes

Jeśli decydujesz się na dropshipping, musisz mieć świadomość, że Twoim najważniejszym zadaniem jest aktywna promocja produktów w sieci. Jako że nie musisz angażować się w działania związane z dystrybucją czy wysyłką, całe swoje siły możesz skoncentrować na realizacji skutecznej strategii marketingowej. Wybierz rozwiązania, które pozwolą wyróżnić Ci się wśród innych marek. Zdefiniuj swoich klientów i postaraj się do nich dotrzeć za pomocą różnych kanałów. Pamiętaj wówczas, że niektóre z nich są opłacalne w krótkiej, a inne w dłuższej perspektywie. Oto kilka sprawdzonych form promocji, w które powinieneś zainwestować:

  • pozycjonowanie,
  • kampanie Google Ads,
  • social media marketing,
  • influencer marketing,
  • e-mail marketing,
  • Facebook Ads.

Wykorzystaj także afiliacje oraz formy cieszące się szczególnym zainteresowaniem współczesnych użytkowników, takie jak TikToki, treści wideo, instrukcje czy poradniki.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy z hurtownią dropshipping?

Podczas przygotowywania umowy dropshippingowej musisz zwrócić uwagę na jej bezpieczeństwo i opłacalność. Na rynku działa bowiem wielu oszustów, którzy tylko czekają na Twój błąd. Ustal zakres obowiązków obu stron, omów czas dostawy do klienta, sposoby zabezpieczania przesyłki oraz określ kwestie związane z odpowiedzialnością za realizację zamówienia.

Jednym z najważniejszych elementów umowy jest zapis dotyczący rozliczania się z hurtownią za zrealizowane usługi. Jej treść musi ponadto wskazywać, że to dostawca ponosi odpowiedzialność w przypadku reklamacji czy zwrotów. W umowie uwzględnij ponadto:

  • formy dostawy,
  • politykę zwrotów i reklamacji,
  • możliwość odbioru osobistego,
  • ubezpieczenie przesyłek,
  • szczegóły procesu rozliczeniowego (faktury zbiorcze, rachunki po każdym zamówieniu itp.).
Sprawdź: Czym jest Agile Scrum?

Zalety dropshippingu

Z pewnością zależy Ci na konkretach. Bez zbędnych wprowadzeń, przejdę więc do najważniejszych zalet dropshippingu.

Mały wkład finansowy

Zaletą dropshippingu, która najbardziej zachęca do rozpoczęcia sprzedaży opierającej się na tym modelu, jest dość niski próg wejścia. Możesz uruchomić swój sklep, nie tracąc przy tym pieniędzy na asortyment, pracowników czy magazyn. Jak już bowiem wiesz, nie musisz kupować produktów, dopóki klient nie opłaci zamówienia.

Łatwe skalowanie

W przypadku sklepów dropshippingowych skalowanie jest znacznie łatwiejsze niż w tradycyjnych e-commerce. Aby zwiększać zyski, zwykle nie musisz wykonywać więcej pracy, zatrudniać dodatkowych osób czy wynajmować budynków. Odpowiedzialność za te procesy ponosi bowiem hurtownia. Mimo że koszty prowadzenia działalności w miarę rozwoju biznesu wzrosną, tendencje nie będą tak dynamiczne, jak w przypadku standardowych sklepów online.

Większa elastyczność

Jako że w przypadku dropshippingu nie jesteś przywiązany do żadnej lokalizacji, swoją firmę możesz prowadzić z dowolnego miejsca na świecie. Wystarczy Ci tylko dostęp do Internetu.

Elastyczność modelu dropshippingu polega ponadto na łatwości wprowadzania nowych produktów do sklepu i likwidowania z oferty tych, które nie generują satysfakcjonujących zysków.

Brak konieczności zarządzania zapasami

W przypadku dropshippingu nie musisz kupować i magazynować zapasów. Daje to nie tylko korzyści finansowe, ale też znacznie ułatwia proces zarządzania firmą, gdyż ogranicza Twoją rolę wyłącznie do działalności marketingowej. Dzięki temu sprzedaż online jest znacznie mniej wymagająca i czasochłonna.

Wady dropshippingu

Dropshipping ma też oczywiście kilka wad, które musisz uwzględnić, zanim zdecydujesz się na wykorzystanie tego modelu sprzedażowego.

Duża konkurencja

Jedną z największych wad dropshippingu jest duża konkurencja. Jako że biznes oparty na tym modelu jest dość łatwy w prowadzeniu, coraz więcej osób decyduje się na rozpoczęcie sprzedaży w oparciu o dropshipping. Co więcej, w wielu przypadkach konkurencja będzie sprzedawać dokładnie te same produkty. Jeśli więc nie wykażesz się innowacyjnością w zakresie marketingu, uzyskanie zadowalających efektów może być dość trudne.

Skomplikowana wysyłka

Skomplikowany proces w zakresie wysyłki to kolejny problem, z którym możesz spotkać się w kontekście dropshippingu. Jako że działania związane z realizacją zamówień prowadzone są przez hurtownię, nie masz kontroli nad łańcuchem dostaw. Pamiętaj też, że im większa liczba dostawców z którymi współpracujesz, tym większe trudności przetwarzania zamówień. Najlepszym rozwiązaniem jest ograniczenie się do współpracy z jedną hurtownią, choć w większości przypadków jest to niemal niemożliwe.

Ograniczony branding

Decydując się na dropshipping, musisz mieć świadomość, że nie będziesz miał zbyt dużej kontroli nad produktem. Zwykle jest on bowiem zaprojektowany i oznaczony marką dostawcy, z którym współpracujesz. Mimo że niektóre hurtownie mogą dodać etykietę z nazwą lub logo Twojej marki, to klienci wciąż będą zauważać przede wszystkim firmę producenta. Stanowi to znaczne utrudnienie w kontekście budowania własnej marki i promowania jej wizerunku.

Niska marża

Niska marża to problem, który dotyczy przede wszystkim bardzo konkurencyjnych branż. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z dropshippingiem, musisz przygotować się na stosunkowo niskie zyski na początku. Dochody będą bowiem zależeć od wysokości ustalonych cen oraz ilości przeprowadzonych transakcji, czyli czynników, na które nie masz zbyt dużego wpływu.

Jedynym sposobem na zwiększenie rentowności sprzedaży jest pozyskiwanie nowych zamówień. Hurtownia zaoferuje wówczas niższą cenę produktów, dzięki czemu będziesz mógł ustawić wyższą marżę. Niemniej jednak problem niskich zarobków dotyka wielu przedsiębiorców rozpoczynających przygodę z dropshippingiem, dlatego musisz być na niego przygotowany.

Utrudniona obsługa klienta

Za każdy błąd należy wziąć odpowiedzialność. Nawet jeśli pojawi się problem wynikający z pomyłki dostawcy, ucierpi Twój wizerunek w oczach klientów. W przypadku standardowych e-commerce sam możesz zaproponować rozwiązanie problemów zgłoszonych przez odbiorców. Jeśli jednak działasz w modelu dropshippingu, wszelkie aspekty będziesz musiał skonsultować z hurtownią. Znacznie utrudnia to proces decyzyjny i sprawia, że obsługa klienta jest bardziej wymagająca.

Sprawdź: Prowadzenie firmy online – na co zwrócić uwagę?

Komu opłaca się dropshipping?

Dropshipping to świetne rozwiązanie dla osób, które stawiają pierwsze kroki we własnym biznesie i chcą wystartować ze sprzedażą w sieci. Jeżeli jednak jesteś już doświadczonym sprzedawcą i szukasz nowych źródeł zarobku, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś również skorzystał z tego rozwiązania.

Dropshipping sprawdzi się bardzo dobrze, jeżeli miałeś już do czynienia ze sprzedażą internetową, na przykład poprzez portale aukcyjne, takie jak Allegro czy Amazon. W takim przypadku możesz rozszerzać swoją działalność, rozwijać markę oraz budować jej wizerunek w branży.

Na dropshipping powinieneś też postawić, jeśli chcesz poszerzyć swój asortyment lub dodać do oferty nowe produkty bez inwestowania w ich zakup.

Model świetnie sprawdzi się też w przypadku sklepów oferujących wielkogabarytowe produkty. Ich wysyłka i magazynowanie są dość kłopotliwe, dlatego warto przerzucić tę odpowiedzialność na hurtownię, z którą podpiszesz umowę.

Dropshippingiem powinieneś się też zainteresować, jeśli cenisz sobie elastyczność. Jak już wspomniałam, szczególną zaletą tego modelu jest możliwość pracy z dowolnego miejsca na świecie. Oznacza to, że możesz podróżować i zwiedzać wymarzone miejsca, prowadząc jednocześnie swój biznes.

Ile można zarobić na dropshippingu?

Z pewnością chciałbyś poznać choć przybliżone kwoty, jakie możesz zarobić dzięki dropshippingowi. Na zarobki w tej branży wpływa jednak zbyt wiele czynników, aby jasno określić opłacalność takiego biznesu. Są to między innymi marża, rodzaj sprzedawanego towaru, popyt na oferowane produkty, konkurencyjność, koszty utrzymania biznesu oraz skuteczność działań marketingowych. Pamiętaj, że dropshipping zyskuje coraz większe zainteresowanie. Oznacza to, że wyróżnienie się na tle innych marek w branży będzie coraz trudniejsze. Na początku nie spodziewaj się więc zarobków rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Niemniej jednak miej świadomość, że z czasem zyski będą rosnąć, o ile zastosujesz odpowiednie praktyki marketingowe. Musisz natomiast wiedzieć, że standardowa marża wynosi 20-35% w zależności od branży i oferowanych produktów.

Pewnie zastanawiasz się, co zrobić, aby zwiększyć te udziały. Najlepszym sposobem jest opracowanie skutecznej strategii marketingowej, dzięki której poprawisz autorytet swojej marki i zdobędziesz wielu nowych klientów. Pomóc Ci w tym może profesjonalna agencja marketingowa. Współpracując z firmą, taką jak nasza, wzmocnisz swój wizerunek oraz poprawisz pozycję sklepu internetowego w wyszukiwarce, co przyniesie wymierne korzyści.

Magdalena Antoń
Studentka ekonomii na UWM w Olsztynie, którą przygoda z SEO, mimo że rozpoczęta stosunkowo niedawno, pochłonęła bez reszty. Specjalizuje się w tworzeniu wartościowych treści, a jej marzeniem jest napisanie własnej powieści. Uwielbia się rozwijać, a zamiłowanie do copywritingu podziela z sympatią do ekonomii i matematyki.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym jest Q-commerce?
Czym jest Q-commerce?
Internet zrewolucjonizował świat i przyczynił się do zmian w potrzebach konsumenckich. Klient oczekuje więc szybkiej realizacji procesów zakupowych.
I want it all – obsługa klienta w e-commerce. Kim jest współczesny klient?
I want it all – obsługa klienta w e-commerce. Kim jest współczesny klient?
Klient filarem marketingu. Kim jest współczesny klient, jakie ma potrzeby oraz wymagania? Dowiedz się, jak zadbać o wysokiej jakości obsługę klienta w sieci.
Poznaj sposób na porzucone koszyki PrestaShop
Poznaj sposób na porzucone koszyki PrestaShop
Niemal każde przedsiębiorstwo działające w sieci zmaga się z problemem niesfinalizowanych transakcji. Dlaczego tak się dzieje? Jak sobie z tym poradzić?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę
    Umów spotkanie