DARMOWY AUDYT SEO

Dwell time – czym jest?

Dwell time – czym jest?

Zygmunt/unsplash.com

Pozycjonowanie nie od dziś regularnie raczy nas tajemniczymi zwrotami, nazwami i wskaźnikami, których przydatność czasem trudno jest zrozumieć.

Tajemnicę atmosfery często podsycają także pracownicy wiodących wyszukiwarek – z Google na czele – którzy najpierw zasiewają ziarnko zaciekawienia, a potem nie dają jednoznacznych odpowiedzi.

Jednym z haseł, które idealnie wpasowują się w opisany przez nas schemat, jest tzw. dwell time. Z dzisiejszego wpisu dowiesz się, czym dokładnie jest ten wskaźnik, co może powiedzieć na temat kondycji witryny i czy w jakikolwiek sposób wpływa na pozycje stron w wynikach wyszukiwania.

Co to dwell time? Krótka definicja

Dwell time, z ang. czas przebywania, w pozycjonowaniu oznacza czas, jaki użytkownik spędził na danej stronie po wyszukaniu jej z pomocą wyszukiwarki (a więc od momentu kliknięcia w link do powrotu do wyników wyszukiwania).

Co ważne, dwell time mierzony jest wyłącznie dla ruchu organicznego.

Sprawdź: Dlaczego czas przebywania na stronie ma znaczenie?

Dwell times a pozycjonowanie

Jeśli jesteś właścicielem strony internetowej i prowadzisz swój biznes w sieci, z pewnością tym, co interesuje Cię teraz najbardziej, jest wpływ dwell time na pozycjonowanie oraz ruch na Twojej stronie.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to proces wprowadzania takich zmian na stronie internetowej (pozycjonowanie on-site) oraz poza nią (pozycjonowanie off-site), które zdobędą „uznanie” botów wyszukiwarki, dzięki czemu witryna znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania. Jest to o tyle ważne, że pozycja ta może mocno wpłynąć nie tylko na ruch organiczny na stronie, ale również na wzrost sprzedaży produktów oraz wzmocnienie świadomości konsumenckiej w aspekcie Twojej marki.

Aby skutecznie pozycjonować stronę, zwykle niezbędne jest skorzystanie ze specjalistycznych usług agencji SEO. Jest to związane m.in. z dużą rozpiętością i różnorodnością zadań, z którymi trudno byłoby poradzić sobie w pojedynkę.

Do najważniejszych elementów pozycjonowania możemy zaliczyć m.in. aspekty techniczne, takie jak prędkość ładowania witryny, jakość kodu strony, certyfikat bezpieczeństwa SSL, linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne czy odpowiednie przekierowania oraz aspekty pozostałe, w tym wartościowy i odpowiednio sformatowany content na stronie oraz intuicyjność poruszania się po witrynie.

Czy dwell time jest czynnikiem rankingowym?

Jeśli chodzi o dwell time SEO, specjaliści nie mają jednoznacznego stanowiska. Nic zresztą dziwnego. Choć z niektórych wypowiedzi pracowników Google można wywnioskować, że dwell time ma znaczenie, wciąż jest to bardziej czytanie między wierszami lub wróżenie z fusów niż faktyczne potwierdzenie tej zależności.

Pewnym jest natomiast coś innego – nadal znaczącym czynnikiem rankingowym stron jest zachowanie użytkowników w obrębie witryny i wskaźniki o tym mówiące, w tym:

  • bounce rate – czyli współczynnik odrzuceń. To wskaźnik informujący o liczbie użytkowników, którzy opuścili stronę w krótkim czasie po jej otwarciu,
  • czas trwania sesji – a więc czas spędzony przez użytkownika na stronie. Wskaźnik bardzo podobny do dwell time, jednak nie bierze on pod uwagę ponownego powrotu internauty do wyników wyszukiwania.

Dlaczego zachowanie użytkowników na stronach jest tak ważne? Ponieważ Google z założenia chce rekomendować użytkownikom swojej wyszukiwarki możliwie jakościowe treści, a w każdym razie takie, które odpowiadają na ich potrzeby.

Teoretycznie zatem im dłużej użytkownik eksploruje daną witrynę, tym bardziej jest ona dla niego przydatna. Skoro tak, to wyszukiwarka powinna zapisać to na poczet plusów takiej strony, prawda?

Ano nieprawda. W praktyce, jak to często w pozycjonowaniu bywa, nic nie wiadomo na sto procent. Nie da się bowiem jednoznacznie stwierdzić, czy czas, jaki użytkownik spędza na stronie, zawsze jest wyznacznikiem jej jakości. Witryna może mieć chociażby kiepską nawigację lub mało czytelną strukturę, a wówczas wysoki dwell time wynikać będzie wyłącznie z błądzących w poszukiwaniu informacji użytkowników.

Inni o dwell time

Ze względu na przytoczoną wyżej hipotetyczną sytuację, średnio przemawia do nas fragment definicji dwell time’u z Wikipedii:

Źródło: https://blogs.bing.com/webmaster/2011/08/02/how-to-build-quality-content/

Fragment definicji pojęcia dwell time z anglojęzycznej wersji Wikipedii. Wersja oryginalna: „It is a relevance indicator of the search result correctly satisfying the intent of the user. Short dwell times indicate the user’s query intent was not satisfied by viewing the result”.

Z drugiej strony, pomimo ogromnej przewagi wyszukiwarki Google nad konkurencją, warto pamiętać, że nie jest ona jedyną wyszukiwarką na świecie. Oto co na temat dwell time mówi Microsoft, właściciel wyszukiwarki Bing, popularnej m.in. w USA:

Źródło: https://blogs.bing.com/webmaster/2011/08/02/how-to-build-quality-content/

Warto pamiętać też, że dwell time zawsze będzie wyższy w przypadku rozbudowanych witryn internetowych (zwłaszcza np. sklepów online), ze względu na ich charakter. Właśnie dlatego nie należy demonizować niskiego dwell time’u, a brać pod uwagę pozostałe czynniki towarzyszące i znaleźć własny złoty środek.

Źródło: https://blogs.bing.com/webmaster/2011/08/02/how-to-build-quality-content/

Podsumowanie

A więc czy warto zwracać uwagę na dwell time? Warto, ponieważ wskaźnik ten często łączy się np. z jakością treści na stronie czy jej strukturą.

Czy warto dopatrywać się w nim czynnika rankingowego? Póki nie ma oficjalnego potwierdzenia ze strony Google, raczej nie powinieneś liczyć na to, że dwell time wyniesie Twoją witrynę w kosmos.

Skup się zatem na tworzeniu jakościowej strony z dobrym contentem, a z istotnych wskaźników wybierz raczej współczynnik konwersji.

Sprawdź: Jak zwiększyć czas przebywania użytkownika na stronie internetowej?

Jak mierzyć dwell time?

O ile wiele danych liczbowych możemy w kilka chwil sprawdzić w odpowiednich narzędziach, o tyle dwell time jest nieco bardziej skomplikowany i nie tak łatwo go obliczyć.

Sprawę na pewno utrudnia fakt, że wskaźnika dwell time nie znajdziesz w panelu Google Analytics. Znajdziesz tam za to inne wskaźniki, które mogą Ci pomóc w obliczeniach (m.in. czas trwania sesji). Przydatne będzie także inne narzędzie od Google – Google Tag Manager. W jaki sposób go użyć?

Cóż, doszliśmy do wniosku, że nie ma sensu wymyślać koła na nowo, dlatego odsyłamy Cię do znanego w świecie SEO filmiku Measure School, gdzie bardziej szczegółowo wyjaśniono proces obliczania wskaźnika dwell time:

Co wpływa na wysoki dwell time?

Jak już dobrze wiesz, wysoki dwell time wcale nie musi potwierdzać, że strona jest atrakcyjna dla użytkownika. Jeśli jednak chcesz, by spędził on w obrębie witryny nieco więcej czasu, zwróć uwagę na następujące elementy:

  • szybkość ładowania witryny – dobre tempo ładowania witryny nie tylko wpływa pozytywnie na pozycjonowanie strony, ale też zmniejsza ryzyko, że zirytowany użytkownik postanowi odwiedzić stronę konkurencji;
  • treści – powinny być nie tylko jakościowe, ale także dobrze sformatowane. Umówmy się: nikt nie lubi czytać ściany tekstu, który zlewa się w jedną całość. Postaraj się także, by Twój content zawierał odpowiednie słowa kluczowe i realnie na nie odpowiadał. Clickbaitowe tytuły, co prawda, skierują jakiś ruch na Twoją stronę, jednak rozczarowany internauta szybko ją opuści;
  • design – mamy tu na myśli nie tylko estetykę strony, ale także multimedia, którymi powinieneś urozmaicać treści tekstowe;
  • linkowanie wewnętrzne – to ono zapewni łatwą nawigację po witrynie, dzięki czemu użytkownik może spędzić na stronie więcej czasu. Linkuj więc do podobnych artykułów blogowych lub sugeruj klientowi, jakie produkty z jego asortymentu będą pasować do opisanych w danym artykule.

Co mówi dwell time?

Pomimo tego, że dwell time nie jest potwierdzonym i jednoznacznym czynnikiem rankingowym Google, nikt nie powiedział, że nie możesz wykorzystać go w inny sposób! Może być on świetnym źródłem feedbacku na temat kondycji Twojej strony, a także wskazówką, które jej elementy warto zmodyfikować, na przykład:

  • content – zarówno krótki, jak i długi dwell time będzie dla Ciebie cennym indykatorem. Jeśli dana treść ma służyć szybkiemu odnalezieniu konkretnej informacji, długi dwell time nie będzie świadczył o niej najlepiej. Jeśli zaś Twoją treścią jest np. merytoryczny artykuł branżowy, wówczas także długi dwell time stanie się czymś pożądanym. Sprawdzaj, testuj i edytuj!
  • intuicyjność – jeśli w niektórych miejscach użytkownik spędza zbyt wiele czasu, może wskazywać to na jego zagubienie w Twojej przestrzeni sieciowej. W takim przypadku, widząc długi dwell time, sprawdź menu obecne na stronie lub np. podział produktów na kategorie (gdy mówimy o sklepie online);
  • elementy UX-owe – od designu, przez przyciski Call to Action, aż po tzw. mikro copywriting. Cel Twojej strony powinien być dla użytkownika jasny (zwłaszcza w przypadku strony typu landing page), a jej poszczególne elementy odpowiednio nazwane i wyróżnione w witrynie.
Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Wykluczające słowa kluczowe. Co musisz wiedzieć?
    Wykluczające słowa kluczowe. Co musisz wiedzieć?
    Jak trafić z przekazem reklamowym do zainteresowanego grona odbiorców, jednocześnie wykluczając osoby zobojętniałe wobec promowanej oferty? Sprawdź teraz!
    Zoptymalizowane strony produktów kluczem do zwiększenia konwersji
    Zoptymalizowane strony produktów kluczem do zwiększenia konwersji
    Prowadzisz sklep internetowy? Chcesz zwiększyć współczynnik konwersji? Zadbaj o optymalizację stron produktów!
    Co warto wiedzieć, tworząc wartościowy content? Dowiedz się, jak zoptymalizować swoje treści!
    Co warto wiedzieć, tworząc wartościowy content? Dowiedz się, jak zoptymalizować swoje treści!
    „Content is King”. O czym pamiętać, tworząc content na stronę? Jak podejść do optymalizacji treści, aby uzyskać większą widoczność w wyszukiwarce?

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę